EXJT BLOG

Mindenkinek Jehova Tanúiról

HTML doboz

Leírás

Minden éremnek két oldala van... Jehova Tanúi szervezetének is. Mi ennek a vallási közösségnek a kevésbé ismert oldalával foglalkozunk, hogy lehetőleg minél több embernek segítsünk egy objektív nézőpont kialakításában. Ha Jehova Tanúja vagy, ne félj, hiszen rengeteg Tanú olvassa még rajtad kívül az oldalt! Például vének, kisegítőszolgák, bételesek és persze a legtöbben, akik átlagos Tanúk. A névtelenségnek köszönhetően itt szabadon kérdezhetsz, cáfolhatsz és hozzászólhatsz, de szépen kérünk, előtte olvasd el a témakörrel foglalkozó régebbi cikkeket és kommenteket! Soha ne feledd:

"Nemcsak azt kell megvizsgálnunk, amit személy szerint mi hiszünk, hanem azt is, amit az a vallásszervezet tanít, amellyel kapcsolatban vagyunk. Ha szeretjük az igazságot, akkor semmit nem kell félnünk az ilyen vizsgálattól." -
Az igazság, mely örök élethez vezet, (WTBTS, 1968) 2. fejezet 5. bek.

Flying-brain 2.jpg

Jehova Tanúi történelme:

Raymond Franz a vezetőtestület egykori tagjának könyve:

crisis-conscience-ray-franz_hun.png

Don Cameron Egy elgondolás rabjai:

don-cameron-elgondolas-rabjai-coaccover.jpg

Utolsó kommentek

  • Egy_nick: @Ferenc Busó: Azt írod, hogy "a végleges, a második halál eltörli a bűnöket" és azt kérded, hogy "ez kinek jó?" - Hogy... (2024.12.18. 00:45) Róma 6:7 és 6:23
  • Ferenc Busó: Pedig bizony az emberek bűnei a halálukkal törlődnek. Ezért kellett Ádámnak is meghalnia. Tehát a MEGHALTAK bűnei törl... (2024.12.16. 12:29) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: """Hogy Jehova Tanúin kívül senki se értse?"""-jehova taui "értelme "VALLÁSA az a fajta religió ami talán legjobban tü... (2024.12.05. 16:04) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: A Lukács 16.13 Egy szolga sem szolgálhat két úrnak: mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikh... (2024.12.04. 18:34) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: @ORION: Te bezzeg nem vagy csecsemő keresztény! Te bizony nem félsz a pokoltól, mert biztos vagy benne, hogy Jézus - a... (2024.12.03. 20:41) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: UI - A CSECSEMŐ keresztények EGYHELYBEN TOPOROGNAK,FÉLNEK MINDENTŐL és valamiért nem akarnak továbblépni és eljutni az... (2024.11.27. 12:20) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: @Egy_nick: Rengeteg ehhez hasonló videót láttam már a hívő pályafutásom alatt! A menny-túrizmus és a pokol-túrizmus n... (2024.11.27. 11:33) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: @ORION: Ha csak a Krisztus érdekel, akkor Krisztus szavait szó szerint kell venned, tehát a Hádesz-beli szenvedést is.... (2024.11.27. 10:13) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: Nem haragszom !!!A te véleményed szerint az én irásaim ÁMÍTÁSOK!!!"""Semmi észérvek, csak valami csöpögős érzelgősség.... (2024.11.26. 23:44) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: Már meg ne haragudj, de amit írsz az tiszta demagógia. Semmi észérvek, csak valami csöpögős érzelgősség. Én konkrét pé... (2024.11.26. 16:37) Róma 6:7 és 6:23
  • Utolsó 20

Ide küldd:

writing_01.png

columba [kukac] freemail [pont] hu

k [pont] johnny [pont] joker [kukac] gmail [pont] com

Ha szeretnéd megosztani - névtelenül is -, a kérdésed, történeted, tapasztalatod, véleményed, cikked, tanulmányod vagy javaslatod, akkor bátran írd meg a fenti címre, vagy írd meg közvetlenül az oldalon (regisztráció nélkül is!!!), itt:

>> GYORSBEKÜLDŐ <<

Mindenféle

Gyakran használt bibliaversek

2Mó 33:20 | Zs 146:4 | Pl 4:18 | Pl 8:22 | Pr 3:19Pr 9:5 | Ézs 44:24 | Ez 18:4 | Dá 7:13, 14 | Mt 5:5 | Mt 6:7 | Mt 11:11 | Mt 24:14 | Mt 24:36 | Mt 24:45-47 | Mt 27:53Mk 13:32 | Lk 16:19-31Lk 23:43 | Jn 1:1 | Jn 1:18 | Jn 2:19-21 | Jn 4:34 | Jn 6:68, 69 | Jn 10:16 | Jn 10:17, 18Jn 14:19Jn 14:28 | Jn 17:3 | Jn 17:11 | Jn 20:17 | Csel 2:34 | Csel 8:30-31 | Csel 15:20.29 | Róma 6:7 | 1Kor 8:61Kor 11:27 | 1Kor 15:50Kol 1:15Kol 1:16 | Héb 1:8 | Jel 3:14

BLOG FÓRUM

CHAT a jelenlévőkkel

"Ha meg akarod tudni, hogy ki uralkodik fölötted, elég kideríteni, hogy kit nem szabad bírálnod." - Voltaire

„Nekem pedig egészen mellékes, hogy ti vagy egy emberi ítélőszék megvizsgál-e engem. Sőt, magam sem vizsgálom magamat. Mert semmiről sem tudok, ami ellenem szólna. De ez még nem bizonyít igazságosnak, ugyanis Jehova az, aki vizsgál engem.” (1Korintusz 4:3, 4)

"Ha a szervezeten kívül vagy, meghalsz. Ha a szervezeten belül vagy akkor pedig nagyon kell igyekezned, hogy ne halj meg." - Resign

"A legfájóbb kín örömet színlelni." - Márai Sándor

"Nem oldhatjuk meg a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel teremtettük őket." - Albert Einstein

"Mindig emlékezz arra, hogy a szép szavak nem mindig igazak, s az igaz szavak nem mindig szépek." - Jókai Mór

"A tudatlanságod legmagasabb foka az, amikor elutasítasz valamit, amiről nem tudsz semmit." - Wayne Dyer

TIPP: A böngésződ típusától függően a Ctrl gombot nyomva tartva a + és - gombokkal nagyíthatod és kicsinyítheted az oldalt, a jobb olvashatóság érdekében.

TIPP: Kérdésekkel taníts, ne kijelentésekkel! Érvelésedben használd a Bibliát és a Tanúk kiadványait is! Vitáidban ne kövess el érvelési hibákat!

TIPP: Ha nem vagy inkognitóban, kérünk oszd meg a cikkeinket a közösségi oldalakon! (Facebook, Twitter, Google+, stb.)

 

Hogyan adományozzak nektek?

Megtekintések száma

Látogatók: 

free counters


Kedves olvasónk, Te mi vagy?

látogató számláló

Indafotó képek

A kritikai olvasás és gondolkodás képessége

2012.10.06. 12:10 | Johnny Joker | 7 komment

Modern világunkban rengeteg képtelenség vesz körül bennünket. Bővelkedünk az áltudományok milliónyi különböző formájában, ezenkívül, a bizalom megnyerésén alapuló beugratásnak és az óvatlanok csapdába csalásának is számtalan esetével találkozhatunk. Azonban mégsem dől be mindenki a különféle terveknek, melyekkel pénzt akarnak kicsalni belőlünk, vagy meg akarnak győzni bennünket valamiről, ami nem is igaz. Vajon milyen speciális képességekkel tudjuk felvértezni magunkat, hogy ne legyünk olyan hiszékenyek? Hogyan lehetünk kritikusabbak, és nehezebben becsaphatóak?

Általánosságban véve, egy sor speciális képességre van szükségünk ahhoz, hogy meg tudjuk különböztetni a tényeket az alaptalan állításoktól, akár írásban kapjuk az információt, akár szóban, valamelyik médiában, vagy akár személyesen egy termékbemutatón vagy egy szekta térítőjétől.

Először is, időt kell adnunk magunknak, hogy utánanézzünk a szóban forgó dolognak. A kritikai olvasás lassú és körültekintő folyamat, és elegendő időt kell rászánnunk az anyag részletes vizsgálatára, hogy állást tudjunk foglalni. Ezért ne engedjük, hogy siettessenek minket. Ha személyesen próbálnak valamit ránk erőltetni, kérjünk reklámanyagot, hogy később elolvashassuk. Ha fáradtak vagyunk, halasszuk a dolgot másnapra. Semmi sem lehet olyan sürgős, hogy ne várhatna még egy napot, ezért ne engedjük, hogy nyomást gyakoroljanak ránk. Sok országban engedélyeznek egy lenyugvási fázist egy túlfűtött termékbemutató és a rákövetkező meggondolatlan vásárlási elhatározás után, de jó, ha adunk magunknak saját lenyugvási időt is, mielőtt bármit is aláírnánk, vagy bármi iránt is elköteleznénk magunkat, vagy pénzt adnánk ki a kezünkből. Adjunk magunknak gondolkodási időt. Ha olyan termékbemutatón vagyunk, ahol az előadók felváltva győzködnek minket, hagyjuk ott őket, mondjuk nekik, hogy még gondolkodni akarunk és majd később visszatérünk rá, és lépjünk ki abból a szituációból, hogy egy kevésbé feszültségteli pillanatban átgondolhassuk a dolgot. Ne hallgassunk rájuk, amikor arról győzködnek, hogy milyen fontos, hogy azonnal és teljes mértékben elkötelezzük magunkat, és hogy a kételkedés rossz előjel, vagy hogy az első megérzésünkre kellene hallgatnunk. Ha a vásárlási ajánlat írott formában érkezik, bizonyosodjunk meg róla, hogy kellően kipihentek vagyunk, mielőtt foglalkozni kezdenénk vele, és hogy semmi egyében nem jár az eszünk abban az időben.

A következő technika, amit a megértés elősegítésére és az igazság kiderítésére alkalmazhatunk, az, ha alaposan elgondolkodunk a dolgon, nem pedig csak ülünk és szívjuk magunkba az információt. Például, ha valami újat olvasunk, tegyük le egy pillanatra, és töprengjünk el az olvasottakon. Tegyünk fel magunknak kérdéseket a témával kapcsolatban: mi volt a szerző szándéka a mű megírásával? Lehet-e tőle függetlenül is igazolni, amit ír? Milyen háttérrel rendelkezik a szerző? Vannak-e, akik nem értenek egyet a szerzővel, és mik az indokaik? Ezek a kérdések arra indíthatnak minket, hogy más információforrásokat is megvizsgáljunk, és általában jó ötlet az érem mindkét oldalát megnézni, mielőtt döntést hoznánk. Ha egy porszívóügynök keres fel a házunkban, és próbál meggyőzni minket áruja jó tulajdonságairól, és úgy érezzük, szívesen megvásárolnánk, akkor hasznos lehet, ha döntés előtt először rákeresünk a gépre a Fogyasztói Vélemények (Consumer Reports) egyik példányában, ahelyett, hogy csupán az egyik oldal meghallgatása után impulzív módon vásárolnánk. Ha egy könyvet olvasunk, először csak az előzetesét kellene megnéznünk, majd egy darabig nem is gondolni rá, aztán kérdéseket feltenni róla magunknak és megpróbálni kitalálni, miről is szólhat. Mit tudunk erről a témáról? Mi az ösztönös megérzésünk ezzel kapcsolatban? Mit gondolunk róla? Ha jegyzeteket is készítünk, az segíthet, hogy jobban bele tudjunk mélyedni és jobban át tudjuk gondolni, ahelyett, hogy megkérdőjelezés nélkül elfogadnánk. Valamit azzal a céllal olvasni, hogy felértékeljük, időigényesebb feladat, mintha a puszta szórakozás kedvéért például egy regényt olvasnánk, de ennek más a célja, és sokkal komolyabb feladat, és ha most erre nem szánunk időt, akkor a következményeit is megláthatjuk majd kárbaveszett pénz vagy elvesztegetett élet formájában. Ne sajnáljuk az időt és készítsünk jegyzeteket, tartsunk szünetet és gondolkodjunk el, elmélkedjünk, kérdezzünk, bocsátkozzunk előfeltevésekbe, összegezzünk és értékeljünk.

Figyeljük magunkat, és azt, hogyan haladunk a téma megértésében. Kérdezzük meg magunktól, értjük-e, amit olvasunk, és ha nem, próbáljuk egy másik oldalról megközelíteni. Amit olvasunk, vajon összeegyeztethető a feltételezéseinkkel és elvárásainkkal? Általában véve ésszerűnek tűnik? Ha az, amit olvasunk, nem egyeztethető össze azzal, amit már tudunk, legyünk óvatosak, mivel fenn áll a csalás vagy a hiba lehetősége. Értelmesnek tűnik, amit vizsgálunk? Ha nem, meg tudjuk állapítani, miért? Túl sok szakmai kifejezést tartalmaz, vagy illogikusnak, ésszerűtlennek tűnik? Ha lehetéges, próbáljunk rájönni, miért nem tűnik értelmesnek az adott téma. Nagyon is meglehet, hogy magával a témával van a probléma, értelmetlen dolgot megérteni oximoron. Lehet, hogy a hiba az íróban vagy magában a mű témájában van, de ha úgy gondoljuk, a probléma oka az, hogy mi magunk nem vagyunk képesek megérteni, amit olvasunk, akkor próbáljunk meg ugyanebben a témában, de más szerzőtől, egy másik írást keresni, amely egyszerűbben fogalmaz. A sikeres kommunikáció ugyanúgy az író, vagy beszélő felelőssége is, mint amennyire a megcélzott közönségé, ebben az egyenletben mi csak a saját oldalunkért vagyunk felelősek.

Miután befejeztük az anyag átolvasását, hagyjunk magunknak időt arra, hogy átgondoljuk, mit is foglal magában. Itt az ideje, hogy átolvassuk a feljegyzéseinket, ha készítettünk és, hogy beilleszük az új információt a jelenlegi tudástárunkba - ha úgy ítéljük meg, hogy az új információ elfogadható minőségű és igazságtartalmú. Ez a megfelelő idő arra is, hogy más forrásoknak is utánanézzünk; soha ne bízzunk csak egyetlen ember szavában semmilyen témával kapcsolatban sem. Vajon más forrásmunkák különböző szerzőktől összhangban állnak az elsővel? Ha igen, vajon független források, vagy valamilyen módon kapcsolatban állnak az első információforrással? Például, ha a Dow Chemical elnöke azt állítja, hogy egy bizonyos rovarirtószer biztonságos és hatásos, és az általunk talált többi forrás is megerősíti ezt, akkor bizonyosodjunk meg arról, hogy ezek nem a Dow alkalmazottai-e, vagy nem a Dow Chemical pénzügyi támogatása alatt dolgoznak-e! A független forrásból való ellenőrzés alapvető fontosságú annak érdekében, hogy biztosan tudjuk, érvényes dokumentációval van-e dolgunk. Az is fontos ekkor, hogy elgondolkodjunk, mi a célja és indítékai annak a forrásmunkának, ahonnan az új és talán megkérdőjelezhető információt kaptuk. Ne higgyünk el mindent elsőre, ássuk bele magunkat a témába és nézzünk utána a szerzőnek vagy előadónak, hogy rájöjjünk, miért is mondják azt, amit mondanak. Mindenki tudja, hogy például az üzleti hirdetések megbízhatatlanok, mivel szerzőiket azért alkalmazzák, hogy eladjanak egy terméket, és ennélfogva nem elfogulatlanok – legyünk mindig óvatosak, ha pénzügyi érdekekről van szó. Ez a saját pénzünkre is vonatkozik, különösen legyünk óvatosak, ha a saját pénzünket kockáztatjuk, mivel az emberek megbízhatatlanok a pénzügyekben. Ésszerű, ha kapásból visszautasítunk mindent, amit valaki azért mond, mert haszna van belőle. Erre jó példa az üzletkötők esete, de ugyanez érvényes a vallásokra is, ahol a megváltás lehetősége a toborzói tehetség egyik összetevője, és ahol az időnkre és erőfeszítéseinkre ugyanúgy igényt tartanak, mint a pénzünkre. Ilyen körülmények között gyakran alkalmaznak megtévesztést, mivel közvetlen hasznot húznak belőlünk, akár anyagi, akár szellemi legyen is az. Kérdezzük meg magunktól, mit nyer azzal az illető, ha hiszünk neki. A bizalmon alapuló csalások esetében abban a pillanatban vernek át minket, amikor pénzt adunk ki a kezünkből, ezért időben fordítsunk erre különös figyelmet. Ha kétségeink vannak, az a legjobb hozzáállás, hogy egyáltalán nem vagyunk hajlandóak pénzt kiadni a kezünkből, bármi történjék is. 

Ismerjük fel, hogy nem minden igaz, amit olvasunk, nem számít, hogy mennyire jó az írás stílusa, vagy tudományos a forrása. Amennyiben a szándékos megtévesztés nem merül fel, még mindig elképzelhető, hogy hibák szivárognak be az anyagba, melynek oka az ellenőrizetlen tények, a nem megfelelő vagy elavult tudomány, megtévesztés azok részéről, akik az írót vagy beszélőt informálják, a tudományos közösség elüzletiesedése és számos egyéb ok lehet. Válogassunk abban, amit olvasunk; az anyag ritkán olyan eredetű és minőségű, hogy annak az egésze hasznos lenne számunkra. Mivel értünk egyet? Mivel nem értünk egyet? Általános, normál olvasás esetében  lennie kell elég sok dolognak, amivel nem értünk egyet, ha szkeptikus szemléletünk van. A legtöbb anyag, ami a kezünkbe akad vagy nem igaz, vagy csupán féligazság. Kérdezzük meg magunktól, hogy amit olvasunk, az megbízható-e, és egyetértünk-e a szerzővel vagy sem; tegyük ezt meg minden egyes állításuknál. 

Az egyik képesség, melyet ki kell fejlesztenünk az, hogy meg tudjuk különböztetni a tényeket a puszta állításoktól. A tények olyan kijelentések, melyeket könnyű ellenőrizni mondjuk egy enciklopédiában vagy más kézikönyvben. Ha például azt olvassuk, hogy Betsy Ross tervezte az amerikai zászlót, nem jelenthet problémát akár bebizonyítani, akár megcáfolni ezt az állítást bármely kézikönyv alapján. Tényeket bizonyosan lehetséges kérdőjelezni; ezek olyan jellegű állítások, melyek alkalmasak arra, hogy a pontosságukat megvitassuk. Kérdőjelezzük meg a tényeket abban az esetben, ha a szerző nyer valamit a megemlítésükkel. Ha például a Szcientológia Egyház azt állítja, hogy 8 millió tagja van, és ezt a tényt arra használja fel, hogy bizalmat és elismerést szerezzen, akkor ennek az állításnak nem árt utánanézni és független bizonyítékot szerezni valamilyen más forrásból, mint például népszámlálási adatokból, vagy összevetni a szervezet más számadataival, például a templomok és a hozzájuk tartozó tagok számával. 

A vélemények, vagy állítások olyan kijelentések, melyeket szabadon értelmezhetünk és megítélhetünk. Az állítások nem feltétlenül alkalmasak olyan jellegű ellenőrzésre, mint ami tények esetében lehetséges. Például egy előadó esetleg azt mondhatja, hogy a liberális kormány nem tesz jót a gazdaságnak. Ez egy alá nem támasztott kijelentés, nem pedig tény. Nem nyújt semmiféle bizonyítékot, mondjuk olyan módon, hogy megvizsgálná a különböző nemzetek gazdasági helyzetetét bizonyos időn keresztül és a gazdasági eredményeket összevetné a kormányzás liberalitásával, melyet előbb önmagában is definiálni kellene. A vélemények lehetnek jól megalapozottak, vagy kevésbé megalapozottak, és az egyetértésünk vagy egyet nem értésünk is különböző fokozatokat mutathat. Jó módszer arra, hogy többet megtudjunk a véleményekről és eldönthessük, hogy egyetértünk-e velük vagy sem az, ha megkérdezzük az elképzeléseit kinyilvánító személyt, hogy miért az a véleménye, vagy, ha ilyen véleményeket tartalmazó anyagot olvasunk, megkérdezzük magunktól, vajon miért ez a véleménye a szerzőnek. A fenti példában az előadó azt mondhatja, azért ez a véleménye, mert Apuci ezt mondta neki, ezért lehetséges, hogy ezt majd el is akarjuk vetni, mint értéktelen és minden alapot nélkülöző véleményt.

A vélemények gyakran alapulnak értékekről vagy meghatározásokról alkotott, meg nem nevezett feltételezéseken és gyümölcsöző lehet, ha a mélyére ásunk a szerző felvetéseinek, amelyek gondolkodásuk kereteit formálják a témában. A fenti példában az egyik feltételezés  valami olyasmi lehet, hogy “apunak mindig igaza van,” vagy azon az elképzelésen alapul, hogy a liberalizmus önmagában eredendően rossz és, hogy nincs olyan etikus ember, aki liberális lenne. Ez értékfeltételezés lenne, vagyis egy azzal kapcsolatos meggyőződés, hogy a dolgoknak hogyan kellene lenniük, vagy azzal, hogy mi az erény, vagy egy meghatározási feltételezés, amely a liberalizmust egy bizonyos dologként vagy egy bizonyos módon határozza meg, amely a valóságban vagy úgy van, vagy sem. Olvassunk figyelmesen, és próbáljuk meg észrevenni a szerző feltételezéseit, melyek érvelései alapjául szolgálnak. Ha egy szerző azt állítja, hogy az A mosószer jobb a B mosószernél, mivel A hatékonyabban távolítja el a foltokat, akkor a szerző azt a meghatározási feltételezést használja, hogy a tisztítás a folteltávolítást jelenti. De mi van akkor, ha egy másik szerző azt emeli ki, hogy a B mosószer jobb a fehérítésben, és ezért ez a jobb mosószer? Különböző meghatározást használnak a tisztításra; utóbbi a folteltávolítás helyett inkább a fehérítést tartja fontosnak. Olvassunk úgy, hogy megtaláljuk ezeket a feltételezéseket az írás mögött, majd határozzuk meg, hogy egyetértünk-e velük vagy sem, mielőtt elménkben döntenénk a témát illetően.                                              

Összegezve, valószínűleg sok egyéb technikája és fogása létezik még a kritikai olvasásnak a logikai bukfencek sok típusának területén – tudományos érvelés, állítások és bizonyítékok, és így tovább – de a fent említett képességek alapszintű elsajátítása már segíthet, hogy valaki okosabb fogyasztó legyen mind a szellemi, mind az anyagi javak vonatkozásában. Tanuljuk meg, hogyan kell figyelmesen és alaposan olvasni, kérdéseket feltenni, előfeltevésekbe bocsátkozni, gondolkodni azon, hogy minek is tesszük ki magunkat, jegyzeteket készíteni, mindig egybevetni azt, amit olvastunk vagy hallottunk más forrásokkal, figyelemmel kísérni, hogyan haladunk egy téma megismerésében, kiértékelni az indítékok eredetét, és a feltételezések hihetőségét, és megkülönböztetni a tényeket a puszta véleménytől. 

Időigényesebb ezen a módon olvasni vagy hallgatni, de ennek eredményeképpen megtakaríthatjuk azt az időt, melyet helytelen életutakon való járással pazaroltunk volna el, és azt a pénzt, amelyet rossz döntések miatt fizettünk volna ki – és ki az közülünk, aki még sohasem vásárolt elhamarkodottan, vagy döntött elsietve, de később megbánta, és mindez pusztán amiatt történt, hogy a kezünkben levő bizonyítékokat elmulasztottuk kellőképpen kritikus szemmel megvizsgálni? 

forrás: freeminds.org

 

fordította: Eve, JJ

Címkék: ébredjetek!

A bejegyzés trackback címe:

https://jehovatanui.blog.hu/api/trackback/id/tr584823053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

névtelenül 2012.10.06. 22:11:11

Ez egy rendkívül hasznos írás, de egy gondolat nem hagy nyugodni. Ennek az írásnak a megértéséhez, az elfogadásához talán ugyanazok a - hiányzó - reflexek kellenek, mint azoknak a dolgoknak a megértéséhez és elfogadásához, mint amelyekről az írás szól, vagy amelyekre az utal. Ha őszinte akarok lenni, akkor azt kell hogy mondjam, hogy talán nem is lehetséges ilyen módon -kívűlről - hatni egy olyan ember gondolkodására, aki legalábbis annyira befolyásolható, vagy hirtelen, meggondolatlanul döntő, mint az írás hivatkozottjai.
Ha tovább gördítem a gondolat fonalát, és mostmár kicsit konkrétabban a vallás, az egyistenhit felől közelítem meg azt, az előbbi feltételezésemet akár úgy is megfogalmazhatom, hogy - talán - egyedül a Lélek az, aki befolyással bírhat valakire, nem pedig mi, külső tényezők.
Ez egyébként a mai napig komoly kettősséget idéz elő nálam, mert nem tudom, hogy a Biblia alapján én Istenhez vezethetek-e bárkit. Hiszen maga Jézus mondja, hogy "azok, akiket nekem adtál, el ne vesszenek", vagy hogy "az én juhaim" még hogy mások "nem az én juhaim közül valók". És én nem tudom mit gondoljak. Mit tehetek énegy olyan személy érdekében, aki eleve nem a Jézus juha. Vagy mit tehetek én annak az érdekében, aki eleve Jézus juha.
Nem látok tisztán ebben a kérdésben sem. Persze, menjetek és tegyetek tanítvánnyá minden nemzetekből való népeket, de nem tudom hogyan értsem ezt, hiszen valaki vagy hallja az Ő hangját, és követi Őt, és idegent nem követ, mert annak meg nem ismeri a hangját, vagy nem.
Nagyon gyakran vág arcon ez az eleve ilyen vagy olyan dolog a Bibliából. Hogy valaki nem az Övé, valaki meg az Övé, mert az Atya neki adta. De akkor hol van az ember, ha már eleve adták vagy nem adták, ha eleve az Övé, vagy eleve nem az Övé?
Hmmm.
Befolyásolhatunk valakit, akinek eleve az csiklandozza a fülét, ami talán hamisság? Akarja ezt ő?

EveH 2012.10.06. 23:15:14

@névtelenül: Értem a dilemmádat, és én sem tudom pontosan, hogyan is érti Jézus, amikor azt mondja, hogy valaki már az ő juha, abban azonban biztos vagyok, hogy ez nem jelenti azt, hogy eleve el van döntve mindenkiről, hogy Jézusé lesz-e vagy sem, hisz ez igazságtalan dolog lenne. Talán egy ilyen kijelentés nem általánoságban vonatkozik valakire, hanem a pillanatnyi szellemi állapotára, hogy ő most éppen nem tartozik a juhok közé, de ez nem egy ítélet, vagy végleges dolog. Abban is biztos vagyok, hogy olyan valaki is lehet Jézus "juha", aki életében nem olvasta a BIbliát, hiszen erről megint csak nem tehet senki, hogy a világon milyen országba született, és ott éppen elérhető-e számára a Biblia. Persze, elvileg mindenhol elérhető, de nyilván, ha valaki teljesen más vallási közegbe születik bele, akkor nem fog csak úgy magától eszébe jutni, hogy olvassa, és így hallhassa Jézus szavait. Nagyon egyetértek Pál szavaival, amikor azt mondja, hogy a nemzeteknek is van törvényük, mégpedig a szívükbe beleírva, vagyis lelkiismeretük. És ez indíthat valakit arra, hogy Jézus "juha" legyen, akkor is, ha sosem olvasta a Bibliát, és sosem hallotta Jézus nevét. Hogy hogyan kell értenünk a Máté 28:19, 20-at, azt én is nagyon szeretném tudni, mivel ahogyan eddig értettem, azt már nem tudom tovább folytatni, de mégiscsak azt mondja Jézus, hogy tegyük tanítványokká a népeket. De biztos vagyok benne, hogy sokaknak itt megvan erről a véleményük, amit nagyon szívesen meghallgatnék.....
Üdv, mindenkinek, eddig csak olvasó voltam, és valószínű többnyire az is maradok, de az nagyon......
Éva

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2012.10.07. 19:44:30

@névtelenül:
"Ha őszinte akarok lenni, akkor azt kell hogy mondjam, hogy talán nem is lehetséges ilyen módon -kívűlről - hatni egy olyan ember gondolkodására, aki legalábbis annyira befolyásolható, vagy hirtelen, meggondolatlanul döntő, mint az írás hivatkozottjai."

Ha valaki megérti a saját útját, akkor tudja, hogy senki és semmi nem tudja eltéríteni őt attól, amit akar. Kivéve, ha nem akar semmit, mert akkor nyitottá válhat a félrevezetésekre. Ugyanis mindenki félre van vezetve, aki nem a saját útját járja.
Ilyen értelemben térítgetésre nincs szükség.
Mert majd az illető megtapasztalja a tettei következményét és akkor talán hajlandó lesz gondolkodni azon, hogy mit is csinál és merre is tart.

Olyan értelemben azonban igen, hogy emberek vagyunk és hatunk egymásra. Időnként megakadunk, szükségünk van mások segítségére vagy példamutatására. Krisztus szerint a követőinek ilyen 'világító testekké' kell válniuk, amivel hirdetik az Igét. Ez azonban mindenkinek más és más feladatot ad a képességeinek és a körülményeinek függvényében. Egyesek talán ténylegesen elmennek prédikálni és valóban segítenek másoknak, mások talán gyógyítanak vagy villanytszerelnek, kinek mi. Mindenki csinál valamit, ami hasznos lehet másoknak.

A JT-i ott tévesztik el a célt - tegyük hozzás sok más vallással egyetemben - hogy szerintük mindenkinek ugyanazt kéne csinálnia, függetlenül attól, hogy az illető személy érez-e személyesen elhívást arra a tevékenységre vagy sem.

EveH 2012.10.07. 19:56:57

@karalabe4: "Ugyanis mindenki félre van vezetve, aki nem a saját útját járja."
Ezzel teljes mértékben egyetértek, és az utolsó mondatoddal is.

névtelenül 2012.10.07. 21:06:00

@karalabe4: "Ugyanis mindenki félre van vezetve, aki nem a saját útját járja. " Én is egyetértek ezzel a mondatoddal, de a többivel is.
Üdv, Névtelenül.

névtelenül 2012.10.07. 21:06:59

@EveH: Írjál csak, ha van valami gondolatod.
Üdv.

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2012.10.07. 22:04:08

@névtelenül:
Ha megértjük, hogy minket nem tudnak eltéríteni az akaratunktól, akkor ez másokkal is így van, így kellene lennie....Nem hinném, hogy Jézus erre gondolt, hogy ezt kellene másoknál elérni.
süti beállítások módosítása