EXJT BLOG

Mindenkinek Jehova Tanúiról

HTML doboz

Leírás

Minden éremnek két oldala van... Jehova Tanúi szervezetének is. Mi ennek a vallási közösségnek a kevésbé ismert oldalával foglalkozunk, hogy lehetőleg minél több embernek segítsünk egy objektív nézőpont kialakításában. Ha Jehova Tanúja vagy, ne félj, hiszen rengeteg Tanú olvassa még rajtad kívül az oldalt! Például vének, kisegítőszolgák, bételesek és persze a legtöbben, akik átlagos Tanúk. A névtelenségnek köszönhetően itt szabadon kérdezhetsz, cáfolhatsz és hozzászólhatsz, de szépen kérünk, előtte olvasd el a témakörrel foglalkozó régebbi cikkeket és kommenteket! Soha ne feledd:

"Nemcsak azt kell megvizsgálnunk, amit személy szerint mi hiszünk, hanem azt is, amit az a vallásszervezet tanít, amellyel kapcsolatban vagyunk. Ha szeretjük az igazságot, akkor semmit nem kell félnünk az ilyen vizsgálattól." -
Az igazság, mely örök élethez vezet, (WTBTS, 1968) 2. fejezet 5. bek.

Flying-brain 2.jpg

Jehova Tanúi történelme:

Raymond Franz a vezetőtestület egykori tagjának könyve:

crisis-conscience-ray-franz_hun.png

Don Cameron Egy elgondolás rabjai:

don-cameron-elgondolas-rabjai-coaccover.jpg

Utolsó kommentek

  • Jónás_: Az elemzés 4. pontjában tévesztett az AI-mester! Jehova Tanúi nem tartják demokratikusnak magukat. Kifejezetten tiltak... (2025.03.26. 08:59) Kiközösítés és emberi jogok
  • Egy_nick: Amikor valaki Jehova Tanúja lett - még akkor is, ha JT nem hisznek a lélek halhatalanságában - lényegében elfogadta Jé... (2025.03.13. 07:41) Kapcsolat
  • ORION: @Egy_nick: """ az egész Újszövetség egy értelmezési káosz"""Káosz akkor van ha a kiindulási pontunk nem az Isten és Kr... (2025.03.07. 15:19) Kiközösítés és emberi jogok
  • Egy_nick: @ORION: Jól összegyűjtötted az idézeteket. Ezek szerint az egész Újszövetség egy értelmezési káosz, ami arra szolgál, ... (2025.03.07. 07:09) Kiközösítés és emberi jogok
  • ORION: @Egy_nick: ISTEN szerint ezek MIND RÁNK vonatkozó IGAZSÁGOK !!! Ahogy te írod a"Hű és Bölcs új nyelvén" ezeket az alá... (2025.03.06. 20:01) Kiközösítés és emberi jogok
  • Egy_nick: @ORION: írod, hogy JT-nél nincs jelen az Igazság. Ezt az állítást egy vérbeli JT nem érti meg. Azért nem érti, mert má... (2025.03.06. 17:57) Kiközösítés és emberi jogok
  • ORION: Demokratikus következtetés-JT egy szélsőséges szervezet ahol jelen vannak az elmebaj kollektív megjelenési formái ,de... (2025.03.05. 08:16) Kiközösítés és emberi jogok
  • Egy_nick: Szerintem a mai világban teljes szócséplés arról írni, hogy JT kiközösítési ejárása mennyire ellentétes az emberi jogo... (2025.03.04. 10:17) Kiközösítés és emberi jogok
  • Egy_nick: "azt se tudom miről beszélsz" Látom, hogy ez általános. Senki sem tudja, hogy a másik miről beszél. Az egész világ el... (2025.03.03. 12:40) Kapcsolat
  • Egy_nick: @picket9: Egyik mondatoddal ütöd a másikat. Írod: "nincs Isten". Aztán meg ezt írod: "valaki létrehozta ezt az egészet... (2025.03.03. 12:17) Kereszt vagy „kínoszlop”?
  • Utolsó 20

Ide küldd:

writing_01.png

columba [kukac] freemail [pont] hu

k [pont] johnny [pont] joker [kukac] gmail [pont] com

Ha szeretnéd megosztani - névtelenül is -, a kérdésed, történeted, tapasztalatod, véleményed, cikked, tanulmányod vagy javaslatod, akkor bátran írd meg a fenti címre, vagy írd meg közvetlenül az oldalon (regisztráció nélkül is!!!), itt:

>> GYORSBEKÜLDŐ <<

Mindenféle

Gyakran használt bibliaversek

2Mó 33:20 | Zs 146:4 | Pl 4:18 | Pl 8:22 | Pr 3:19Pr 9:5 | Ézs 44:24 | Ez 18:4 | Dá 7:13, 14 | Mt 5:5 | Mt 6:7 | Mt 11:11 | Mt 24:14 | Mt 24:36 | Mt 24:45-47 | Mt 27:53Mk 13:32 | Lk 16:19-31Lk 23:43 | Jn 1:1 | Jn 1:18 | Jn 2:19-21 | Jn 4:34 | Jn 6:68, 69 | Jn 10:16 | Jn 10:17, 18Jn 14:19Jn 14:28 | Jn 17:3 | Jn 17:11 | Jn 20:17 | Csel 2:34 | Csel 8:30-31 | Csel 15:20.29 | Róma 6:7 | 1Kor 8:61Kor 11:27 | 1Kor 15:50Kol 1:15Kol 1:16 | Héb 1:8 | Jel 3:14

BLOG FÓRUM

CHAT a jelenlévőkkel

"Ha meg akarod tudni, hogy ki uralkodik fölötted, elég kideríteni, hogy kit nem szabad bírálnod." - Voltaire

„Nekem pedig egészen mellékes, hogy ti vagy egy emberi ítélőszék megvizsgál-e engem. Sőt, magam sem vizsgálom magamat. Mert semmiről sem tudok, ami ellenem szólna. De ez még nem bizonyít igazságosnak, ugyanis Jehova az, aki vizsgál engem.” (1Korintusz 4:3, 4)

"Ha a szervezeten kívül vagy, meghalsz. Ha a szervezeten belül vagy akkor pedig nagyon kell igyekezned, hogy ne halj meg." - Resign

"A legfájóbb kín örömet színlelni." - Márai Sándor

"Nem oldhatjuk meg a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel teremtettük őket." - Albert Einstein

"Mindig emlékezz arra, hogy a szép szavak nem mindig igazak, s az igaz szavak nem mindig szépek." - Jókai Mór

"A tudatlanságod legmagasabb foka az, amikor elutasítasz valamit, amiről nem tudsz semmit." - Wayne Dyer

TIPP: A böngésződ típusától függően a Ctrl gombot nyomva tartva a + és - gombokkal nagyíthatod és kicsinyítheted az oldalt, a jobb olvashatóság érdekében.

TIPP: Kérdésekkel taníts, ne kijelentésekkel! Érvelésedben használd a Bibliát és a Tanúk kiadványait is! Vitáidban ne kövess el érvelési hibákat!

TIPP: Ha nem vagy inkognitóban, kérünk oszd meg a cikkeinket a közösségi oldalakon! (Facebook, Twitter, Google+, stb.)

 

Hogyan adományozzak nektek?

Megtekintések száma

Látogatók: 

free counters


Kedves olvasónk, Te mi vagy?

látogató számláló

Indafotó képek

Dániel próféciái – Kritika a Jehova Tanúi értelmezéseivel szemben

2025.05.10. 18:50 | Johnny Joker | Szólj hozzá!

Az Őrtorony Társulat 1999-ben kiadott egy „Figyelj Dániel próféciájára!” című könyvet, melyben a Dániel könyvének jövendöléseit saját szervezetük történelmére alkalmazzák. Ez az írás apologetikai szempontból, teológiai nyelvezettel vizsgálja és bírálja Jehova Tanúi eszkatológiai értelmezéseit Dániel könyvéről. Rámutatunk, miként térnek el ezek a magyarázatok a hagyományos értelmezéstől, és védjük a hagyományos álláspont hitelességét a klasszikus kommentárok és patrisztikus értelmezések alapján. A kritika nem titkolja a Jehova Tanúi magyarázatok önkényességét és spekulatív voltát, szembeállítva azokat az Egyház kétezer éves tanításával.

1. A „hét idő” és a 2520 év téves értelmezése Dániel 4-ben

Jehova Tanúi kronológiája: A Jehova Tanúi egyik központi doktrínája a „hét idő” (Dán 4:13–14 alapján) 2520 éves periódusként való értelmezése. E szerint Nabukodonozor király álombeli „hét ideje” nem pusztán hét évig tartó büntetésére utal, hanem jelképesen 2520 évre, amely Kr. e. 607-től (Jeruzsálem állítólagos pusztulásától) egészen 1914-ig tart. E számítással azt tanítják, hogy 1914-ben járt le a „nemzetek [meghatározott] ideje ideje”, ekkor kezdődött Krisztus láthatatlan égi uralma és a végidők. Ez az önkényes kronológia kulcsfontosságú a Tanúi teológiában, hiszen 1914-re alapozzák egyházuk különleges szerepét és Krisztus „láthatatlan jelenlétének” kezdetét.

Klasszikus értelmezés: Ezzel szemben a hagyományos bibliamagyarázat semmilyen 2520 éves világkorszakot nem olvas bele Dániel próféciájába. Dániel könyve 4. fejezetében Nabukodonozor álma – a magas fa kivágása és újbóli kihajtása hét idő múlva – a király személyes sorsára vonatkozik. A hagyományos kommentárok egyöntetűen hét évként értelmezik ezt az időszakot. Nabukodonozor hét évig tartó tébolyát és megaláztatását jelenti, mellyel Isten megfeddi gőgjét, majd visszaadja értelmét és királyságát, amint a hét esztendő letelik. Egyik klasszikus kommentár sem utal arra, hogy e „hét idő” egy világkorszakat, pláne 2520 évet jelölne. A hagyományos exegézis Dániel 4-et történeti eseményként kezeli, melynek erkölcsi tanulsága van (Isten a leghatalmasabb uralkodót is megalázhatja), de nem tekinti rejtett jövendölésnek egy távoli jövő dátumáról.

A Kr. e. 607 – Kr. u. 1914 számítás kritikája: Ráadásul a Jehova Tanúi számítását történelmi tévedések terhelik. A modern történettudomány és a biblikus kutatás Kr. e. 587/586-ra teszi Jeruzsálem pusztulását Nabukodonozor által, nem pedig 607-re. A Tanúk mégis ragaszkodnak az 607-es dátumhoz, mert csak így kapják meg 2520 évvel későbbi 1914-et. Itt világosan tetten érhető, hogy előre gyártott teológiai koncepcióhoz igazítják a történelmi tényeket. Ezzel szemben például a Katolikus Egyház nem osztja ezt a kronológiát: sem a dátumot, sem a „nap-év” elvű számítgatást (hogy Dániel 4 napjai éveket jelentenének) nem fogadja el. Az ilyen kalandos időszámítás csupán a 19. századi szektárius prófétai láz terméke – William Miller és adventista követői kísérelték meg először hasonló módon „kiszámolni” a világ végét –, melyet később Jehova Tanúi átvettek. Az egyházatyák, középkori teológusok és újkori bibliamagyarázók egyike sem hirdetett soha olyan tanítást, hogy Dániel könyve bármiféle 1914-re mutató jövendölést tartalmazna. Ez súlyos érv a Jehova Tanúi értelmezés ellen: ha valóban bibliai tanítás lenne, miért maradt volna rejtve 1800 éven át, míg egy marginális bibliaolvasó kör fel nem fedezi? A válasz az, hogy nem is bibliai tanítás – hanem a szöveg erőltetett kiforgatása.

Összefoglalva, a “hét idő = 2520 év” elmélet teljes mértékben idegen a hagyományos bibliai hermeneutikától. Az efféle számmisztika és jóslás helyett az Egyház Dániel próféciájának igazi spirituális üzenetét hangsúlyozza: Isten szuverén hatalmát a történelem felett és az alázat fontosságát. Nabukodonozor megtérése és alázatra jutása a hét év elteltével erkölcsi példázat, nem pedig egy okkult kronogramma a 20. századra. A hagyományos értelmezés hitelességét az adja, hogy összhangban van a Szentírás egészével és a keresztény Hagyománnyal – míg Jehova Tanúi változata önkényesen kiragadott számokra épít, figyelmen kívül hagyva a szöveg eredeti jelentését.

2. Az „északi király” és „déli király” váltakozó azonosításai és az „új világosság” tana

Dániel 11 próféciája a hagyományos magyarázatban: Dániel könyve 11. fejezetében a próféta részletes északi király/déli király jövendölést ad, amely a hagyományos értelmezés szerint a hellén birodalmak küzdelmeire vonatkozik. A kommentár-irodalomban ez a fejezet elsősorban a Nagy Sándor utáni görög utódbirodalmak, különösen a Szeleukida (északi király) és a Ptolemaida (déli király) királyok közötti háborúkat írja le, melyek Kr. e. 2. százban csúcsosodtak ki (IV. Antiokhosz Epiphanész tevékenységében, akit sokan az „északi király” betetőző alakjának tartanak, s egyben az Antikrisztus előképének). A hagyományos exegézis tehát történeti kontextusban látja e próféciát, mely már beteljesedett az ókorban, bár lehetséges benne másodlagos beteljesedés az idők végén az Antikrisztus személyében – de semmiképp sem vonatkoztatja modern nemzetekre ezt a részt.

Jehova Tanúi modern azonosításai: Ezzel éles ellentétben áll a Jehova Tanúi megközelítése. Az említett 1999-es Őrtorony-kiadvány – és korábbi publikációik – mindenáron a modern történelmet próbálják beleerőltetni Dániel 11 szövegébe. Számukra a „déli király” és „északi király” folyamatosan változó címkék, melyeket mindig az adott korszak politikai hatalmaira alkalmaznak, hogy a próféciát a saját korukkal hozzák összefüggésbe. Ez a gyakorlat az ún. „új világosság” tana: amikor a korábbi értelmezés tarthatatlanná válik a történelem eseményei fényében, az Őrtorony Társulat Vezető Testülete kijelenti, hogy Jehova „új világosságot” adott a prófécia megértéséhez – és egyszerűen átírják az egész magyarázatot. Így az évtizedek során Dániel 11 „királyai” a Tanúk kiadványai kaleidoszkópszerűen változtak. Néhány példa a Tanúk tanításának változásaira az idő folyamán:

  1. Charles T. Russell korában (19. század vége): A korai Bibliakutatók még részben hagyományos protestáns alapon értelmezték e részt. Russell úgy vélte, hogy a Dániek 11:32-35 azonosítja az „északi királyt” a Római Katolikus Egyházzal (pápasággal), míg a „kevés segítség” (amit a szöveg említ) a reformációra utal – szerinte a protestantizmus kísérletére a “pápai tévelygések” kiigazítására. A fejezet vége (36-45. vers) Russell olvasatában például a napóleoni háborúkra vonatkozott. Látható, hogy itt még teljesen más keretben mozogtak: történelmi egyházak és európai háborúk voltak a képben.
  2. Az 1930-as–40-es évek (Rutherford kora, II. világháború): Jehova Tanúi vezetése drasztikusan felülírta Russell értelmezését. A Dániel 11:32-35 verseit továbbra is a Katolikus Egyházra alkalmazták (fenntartva, hogy az északi király a pápaság, melyet a déli király – ekkor protestáns hatalmak? – megtámad), ám a 36-39. versekre új magyarázatot adtak: ezek már a Népszövetségre vonatkoznak, melyet „totalitariánus-vallásos” hatalomnak tekintettek. A II. világháború után ismét változás állt be: a Társulat bizonytalanná vált abban, hogy a 40-45. versek „északi királya” a náci Német Birodalom volt-e vagy pedig már a kommunista blokk. Ebben az időszakban a „déli király” szerepét általában a brit világbirodalomra, illetve Angliára értették (melyet sokszor az USA-val együtt, „angol–amerikai világhatalomként” emlegettek).
  3. A hidegháború idején (1945–1990): A Tanúk kommentárjai Dániel próféciáját a kétpólusú világrendre húzták rá. Ekkorra letisztult náluk, hogy a „déli király” = „Angol–Amerikai világhatalom”, míg az „északi király” = Szovjetunió és a kommunista tömb. Így magyarázták a fejezet utolsó szakaszát: a második világháború után az USA–Nagy-Britannia szemben állt a Szovjetunióval, mint két „király”. A prófécia szerint az „északi király” végül elbukik – és valóban, 1991-ben összeomlott a kommunista blokk. Csakhogy ezzel Jehova Tanúi értelmezése is szinte saját csapdájába esett: ha beteljesedett a prófécia és eltűnt az „északi király” (Szovjetunió), akkor mi jön most? Hiszen Dániel könyve még folytatást sejtet.
  4. Az 1990-es évek vége: A Szovjetunió bukása után a Tanúknak ismét módosítaniuk kellett tanításukat – új világosságra hivatkozva. 1993-ban még azt írták, hogy Dániel 11:40–43 az elmúlt idők „északi királyára”, a volt kommunista blokkra vonatkozott. Ám mire a „Figyelj Dániel próféciájára!” könyv 1999-ben megjelent, a szervezet nyíltan elismerte, hogy fogalma sincs, ki az aktuális északi király. Megjegyezték, hogy a prófécia utolsó versei (Dániel 11:44–45) még váratnak magukra, és majd meglátjuk, mely hatalom lesz az északi király szerepében a végjátékban. A „déli királyt” továbbra is az „angol–amerikai” hatalmi szövetséggel azonosították, de az „északi király” kiléte „Isten által később leleplezendő titok” lett. Ez tulajdonképpen annak beismerése, hogy az eddigi spekulációik meghiúsultak – ám mindezt prófétai eleganciával úgy tálalják, hogy Isten majd „új világosságot” ad a megértéshez a kellő időben.
  5. Újabb változás napjainkban: Jehova Tanúi legújabb „világossága” ismét visszanyúlt az orosz hatalomhoz. 2018-tól azt kezdték tanítani, hogy az „északi király” újra Oroszország, illetve a vele szövetséges rezsimek, mivel Oroszország napjainkban betiltotta és üldözi Jehova Tanúit. Íme, a kör bezárult: ami egyszer már volt (Oroszország, mint üldöző hatalom) és megszűnt, azt most újracsomagolva újból elővették.
    2020-ban pedig a 2. századtól a 19. század elejéig tartó különféle történelmi események „északi és déli királyokkal” való azonosítása megszüntették. A Dániel 11:25–26-ban szereplő „északi királyt”, akit korábban Aurelianusként azonosítottak, újraértelmezték a Német Birodalomként. Az ugyanezekben a versekben szereplő „déli királyt”, akit korábban Zenobiaként azonosítottak, újraértelmezték „Britanniára”.
    Mindez jól mutatja, hogy a Tanúk „prófétai” értelmezései valójában a világi események pusztán utólagos teológiai rávetítései. Ahelyett, hogy a Szentírás stabil, változatlan üzenetét hirdetnék, mindig hozzáigazítják a tanítást az aktuális politikai helyzethez, és ezt próbálják isteni vezetésként beállítani.

Az „új világosság” kritikája: Ez a folytonos változtatás – az ún. „új világosság” elve – súlyosan megkérdőjelezi a Jehova Tanúi interpretációk hitelét. Hiszen Isten igazsága nem változik és a valódi próféciák értelme nem lesz ide-oda módosítgatva attól függően, hogy éppen ki kivel háborúzik a világban. A Tanúk azzal védekeznek, hogy „az igazság útja egyre világosabb lesz” – utalva például a Példabeszédek 4:18-ra –, illetve hogy a végidőben „gyarapodik az ismeret” (Dániel 12:4), ezért természetes szerintük, hogy időről időre új felismeréseket kapnak. Csakhogy ez csupán önigazoló retorika. Például a katolikus teológia is ismeri a kinyilatkoztatás fokozatos kibontakozását (a „dogmafejlődés” helyes értelmében), de soha nem állítja, hogy egy korábbi isteni tanítás egyszerűen elévül és az ellenkezője válik igazsággá. Márpedig a Tanúknál ez történik: ami tegnap „szent igazság” volt (pl. ki az „északi király” kiléte), az holnapra érvénytelenné válik, és új értelmezést vezetnek be. Ez nem isteni világosság, hanem emberi találgatás, mely utólag próbálja menteni a kudarcba fulladt jövendöléseket. Az igazságban nincs „árnyék és változás” – Isten nem hazudik, nem téved, és nem kényszerül folyton korrekcióra. Jehova Tanúi prófétai magyarázatainak megbízhatatlansága ezért leleplezi, hogy nincs valódi isteni tekintély mögöttük, csupán egy önjelölt emberi szervezet forgatókönyveiről van szó.

3. Dániel könyve vs. Jehova Tanúi „saját története” – Az értelmezés eltérése a keresztény hagyománytól

Az Őrtorony ego-centrikus értelmezése: A Jehova Tanúi említett könyvének nyitó fejezete szimbolikus címet visel: „Dániel könyve és te”. Valójában azonban pontosabb volna ezt írni: „Dániel könyve és mi”. Az egész értelmezési rendszerük ugyanis saját magukat állítja a középpontba. Az Őrtorony Társulat azt tanítja, hogy Dániel prófétai jövendölései rájuk, az ő mozgalmukra vonatkoznak. Úgy vélik, Dániel előre megjövendölte Jehova Tanúi szervezetének megalakulását, megpróbáltatásait és győzelmeit a végső időkben. Ez a felfogás példa nélküli önközpontúságról tanúskodik, és gyökeresen eltér a hagyományos keresztény látásmódtól.

Konkrét példák a téves önalkalmazásra: Jehova Tanúi szerint számos részlet Dániel könyvében az ő 19–20. századi történetük „titkos előképe”. Például azt állítják, hogy Dániel próféta meghatározta előre az ő vezetőik börtönbe vetésének és szabadulásának dátumait a XX. században. Konkrétan: az 1914–1918 közötti időszakot és az első világháború végét követő eseményeket Dániel 12. fejezetének idői (1260 nap, 1290 nap, 1335 nap) szerint magukra alkalmazzák. Azt tanítják, hogy az „1260 nap” a „két tanú” keserves prófétálása, ami 1914 végén kezdődött és 1918 elejéig tartott, amikor is – úgymond – „Isten népe” üldöztetést szenvedett. Az „1290 nap” számukra 1918-at jelenti: a Rutherford és társai (az Őrtorony Társulat vezetősége) elleni büntetőper és bebörtönzés idejét. Végül az „1335 nap” kiteljesedése 1919-ben jött el: Rutherford és a többiek szabadon bocsátását és a mozgalom „megtisztítását” látják benne, amikor is „boldog, aki megéri” – idézve Dániel 12:12 szavait – mert ekkor Isten ujjászervezte az ő állíólagos „földi szervezetét”, kijelölve az Őrtorony Társulatot mint egyedüli szócsövét. Sőt, azon túlmenően is részletekbe menően rávetítenek mindent a saját kronológiájukra: szerintük Dániel könyve „megjósolta” a Jehova Tanúi különféle kongresszusait, kiadványainak megjelenését, s szervezeti struktúráját (például a Vezető Testület szerepét a „fejedelem” vagy „hét szarv” stb. jelképeiben látják viszont). „Minden rólam szól” – ez a Jehova Tanúi prófétai exegézisének lényege.

A hagyományos értelmezés egyetemesebb perspektívája: A hagyományos keresztény exegézis merőben más irányt követ. Dániel próféciáit Krisztus misztériumának tágabb összefüggésében szemléli, nem egy konkrét modern szervezet históriájaként. A négy birodalomról szóló jövendölésben (Dániel 2. és 7. fejezete) a hagyományos értelmezés Krisztus eljövetelének előkészítését látja: a négy egymást követő világbirodalom (Babilon, Média-Perzsia, Görögország, Róma) után eljön az örök királyság, amit Krisztusban és az Ő Egyházában ismerhetünk fel. Ez tehát egyszer már beteljesedett: Jézus Krisztus megalapította Isten országát, mely „mint egy kőszikla szétzúzza” az előző birodalmak szobrát (vö. Dániel 2:35.44). Kétségtelen, hogy a hagyományos keresztény értelmezés is vár még egy végső beteljesedést (Krisztus második eljövetele az idők végén, a végítélet, esetleg Antikrisztus uralma egy rövid ideig), de ezt már Jézus és az apostoli kinyilatkoztatás világosan lefektette. Nincs helye annak, hogy 19. vagy 20. századi eseményeket – pláne egy bizonyos amerikai székhelyű vallási szekta belügyeitutólag és önkényesen visszacsempésszük ezekbe az ószövetségi próféciákba.

Valójában a Jehova Tanúi módszere kísértetiesen emlékeztet a korai egyház által elítélt gnosztikus vagy más eretnek mozgalmakéhoz: azok is szerettek mindent beleolvasni a Szentírásba, saját vezetőiket és tanaikat látva viszont minden betűben. Abból indultak ki, hogy a Szentírás szövegeiben egy olyan titkos, és elrejtett üzenet van, amelyet csakis ők tudnak megfejteni. Az Egyház ezzel szemben alázattal keresi a szent szöveg objektív értelmét, ahogyan azt a Szentlélek az Egyház közösségében kinyilvánította. Dániel könyvének legfőbb üzenetei számunkra az Istenbe vetett hit és kitartás példái a pogány elnyomás idején; előképeket ad Krisztusra (pl. Dániel az oroszlánveremben, a három ifjú a tüzes kemencében, stb.), valamint néhány apokaliptikus jövendölést az utolsó időkre, melyeket a Jelenések könyve és Jézus saját próféciái (pl. Mt 24) teljesítenek be. Sehol nincs felhatalmazásunk arra, hogy Dániel vizióit az Őrtorony Társulat bírósági ügyeire vagy kongresszusi szónoklataira alkalmazzuk. Ez a fajta önkényes értelmezés a legrosszabb fajta eiszegézis – beleolvasás – példája: nem a szöveg szól hozzánk, hanem mi diktálunk a szövegnek. A Tanúk így teljesen eltérnek a hagyományos értelmezéstől, amely a Szentírást a Hagyomány fényében, Krisztusra és az Egyház egészére vonatkoztatva olvassa, nem pedig egy parányi szekta saját jelentőségét felnagyító tükörként.

4. „Az ismeret gyarapodik” (Dániel 12:4) – a prófécia eltorzítása és az „új világosságok” igazolása

Jehova Tanúi gyakran idézik Dániel könyve 12:4 verse végét: „az ismeret gyarapodik” (vagy más fordítás szerint „nagyobbá lesz a tudás”). Ezt a szövegrészt arra használják, hogy igazolják változó tanaikat és azt a gyakorlatukat, miszerint időnként újabb doktrinális „világosság” jelenik meg náluk. Szerintük Dániel prófétai kijelentése arra utal, hogy a végidő közeledtével Isten fokozatosan növeli a bibliai ismeretet a hűségesek között – és természetesen – ki más, mint - ők, Jehova Tanúi azok, akik ezt a megnövekedett ismeretet megkapják és elfogadják. Így amikor régi tanításaikat módosítani kényszerülnek, azt mondják: „Jehova egyre jobban megvilágosít minket; lám, Dániel is megjövendölte, hogy az utolsó időkben gyarapodik az ismeret.”

A vers valódi jelentése a kontextusban: Ez az érv azonban egy újabb kiragadott és félremagyarázott példa. Nézzük meg Dániel 12:4-et a saját szövegösszefüggésében: „Te pedig, Dániel, zárd be e beszédeket, és pecsételd le a könyvet a végső időkig; sokan fogják majd kutatni, hogy gyarapodjék az ismeret.” Itt Isten angyala arra utasítja Dánielt, hogy pecsételje le a prófétai látomásait tartalmazó könyvet „a vég idejéig”. Vagyis Dániel jövendöléseinek teljes értelme későbbi korokban lesz nyilvánvaló, nem azonnal. Addig is „sokan kutatják” majd – a kifejezés arra utal, hogy sokan fognak próbálkozni megérteni, talán ide-oda futkosnak az igazság után – de végül meg fog növekedni a tudás. A héber szövegben itt a „rábh” ige szerepel, ami mennyiségi növekedést jelent. Vagyis a prófécia arra utal, hogy Isten további kinyilatkoztatásokat fog adni a történelem folyamán, és így bővül a kinyilatkoztatott ismeret. Ennek beteljesedését a keresztény hagyomány szerint a Újszövetség kinyilatkoztatása hozta el: Dániel próféta idejében még csak az Ószövetség könyvei léteztek, de „az ismeret gyarapodott”, amikor eljött Jézus Krisztus, az Isten Fia, és tanítványai által megírattak az evangéliumok és apostoli levelek. Az egyház születésével, a Szentírás kánonjának kiteljesedésével valóban növekedett az isteni ismeret mennyisége, hiszen ami korábban titok volt, az feltárult (vö. Ef 3:4-6).

Tehát Dániel 12:4 nem arról jövendölt, hogy a XX–XXI. században egy vallási csoport folyton megváltoztatja a saját tanait, és ezt Isten majd „új igazságként” adagolja nekik. Szó sincs arról, hogy a már kinyilatkoztatott igazság értelme fordulna nagyot vagy új dogmák jelennének meg. Isten lezárta a nyilvános kinyilatkoztatást Krisztusban; az „ismeret gyarapodása” abban nyilvánult meg, hogy Jézus elhozta az evangélium teljességét, amit az apostolok megőriztek és továbbadtak (vö. Júdás 1:3: „a hit, mely egyszer s mindenkorra átadatott a szenteknek”). Hisszük, hogy a Szentlélek vezeti ugyan az Egyházat a tanítás mélyebb megértésére (Jn 16:13), de nem új kinyilatkoztatásokra, hanem a meglévő kinyilatkoztatás teljesebb felfogására. Ez a fejlődés sosem mond ellent annak, ami korábban már igazság volt – legfeljebb jobban kibontja, árnyalja, megerősíti azt.

Ezzel szemben mit tesz Jehova Tanúi vezetés? Lényegében visszaél Dániel szavaival: a „gyarapodó ismeretre” hivatkozva bármit megváltoztathatnak. Ha egy prófétai magyarázatuk kudarcot vall vagy tarthatatlanná válik, egyszerűen kijelentik, hogy most „nagyobb ismeretet” kaptak és módosítják az egész narratívát. Ez azonban nem tisztes magyarázat, hanem következetlenség. Isten nem kétértelműen vagy félrevezetően jövendöl, hogy aztán utólag “pontosítson”. Az a tény, hogy a Tanúk tucatnyi alkalommal „új megvilágításba” helyezték saját próféciamagyarázataikat, azt bizonyítja, hogy kezdettől fogva nem Isten szavát követték, hanem saját, emberi ötleteiket és spekulációikat. Dániel 12:4 valódi értelme – miszerint Dániel könyvének próféciái Krisztus koráig lepecsételve maradtak, utána pedig az Egyház kapta meg a teljes ismeretet a megváltásról – teljesen elvész az Őrtorony önigazoló propagandájában. Ők e versecske kiforgatásával lényegében azt állítják, hogy Isten szándékosan félrevezette mindenkit a múltban, és csak nekik, a 19–20. századi amerikai prédikátoroknak tárja fel a „valódi” értelmet, mégpedig fokozatosan. Ez a gondolat nemcsak bibliaellenes, de teológiailag is abszurd és istenkáromló feltételezés, mert Istent a változékonyság és önellentmondás posványába rántja le.

Összegezve: A „gyarapodik az ismeret” igevers nem felhatalmazás arra, hogy önkényesen új dogmákat hirdessünk vagy a régieket átírjuk. A keresztények 2000 éve következetesen vallják, hogy a kinyilatkoztatás az apostoli korban lezárult; amit azóta tehetünk, az ennek mélyebb megértése és hűséges alkalmazása, de nem új, „titkos értelmek” gyártása. A „világosság” – ha valóban Istentől jön – sosem oltja ki a korábbit, hanem folyamatosan ugyanazt a fényt erősíti. Jehova Tanúi „új világosságai” ezzel szemben úgy gyúlnak ki és hunynak ki, akár a szentjánosbogár fénye: fellobban, elalszik, és nem maradandó igazság, csak pillanatnyi fellángolás.

5. Kizárólagos prófétai tekintély vs. a kinyilatkoztatás lezártsága

Jehova Tanúi teológiájának egyik legaggályosabb állítása, hogy Isten kizárólag az ő szervezetükön keresztül jelenti ki a próféciák “valódi” értelmét. Azt tanítják híveiknek, hogy az Őrtorony Társulat a „hű és értelmes rabszolga” (vö. Mt 24:45) szerepét tölti be, akire az Úr rábízta, hogy a megfelelő időben „szellemi eledelt” (=Őrtorony-magazinokat) osszon. Magyarán: az Őrtorony Társulat New York-i Vezető Testülete az egyetlen csatorna, amin keresztül Isten az igazságot közli az emberiséggel a végidőben. Egy kívülálló számára ez döbbenetesen vakmerő és megalapozatlan igény, továbbá pedig súlyos tévtanítás, amely ellentmond Krisztus evangéliumának.

Miért tarthatatlan a Jehova Tanúi kizárólagossága? Először is, Jézus Krisztus nem hagyott hátra egy amerikai kiadóvállalatot tanítóhivatalként, hanem apostolokra bízta Egyházát. Az apostoli utódlás folytonossága biztosítja, hogy az igaz tanítás fennmaradjon a Szentlélek vezetésével. Jehova Tanúi szervezete azonban a 19. század végéig nem is létezett. Hogyan állíthatná bárki komolyan, hogy az igazi prófétai magyarázatok addig nem voltak sehol a földön, míg Charles Taze Russell és utódai fel nem tűntek? Ez a feltételezés szembe megy Jézus ígéretével, miszerint „veletek vagyok mindennap, a világ végezetéig” (Mt 28,20) – amelyet az apostoloknak, az Egyház alapjainak mondott. Ha Krisztus valóban elhagyta volna Egyházát majdnem 19 évszázadon át tévelyegni, hogy aztán New Yorkban újra megjelenjen egy magazin formájában, az Krisztusban való bizalmunkat rombolná le.

Jehova Tanúi vezetői önmagukat ruházzák fel egy soha meg nem ígért tekintéllyel. Ők azt mondják: „Isten csak rajtunk keresztül szól”. Ám ha ezt megvizsgáljuk, látható, hogy Isten nem erősítette meg az ő állításukat semmiféle csodával vagy beteljesedett jövendöléssel. Épp ellenkezőleg: ahogy fent részleteztük, a Tanúk próféciáinak nagy része meghiúsult vagy folyton változott. Az Ószövetségben Isten világos próbatételt adott a próféták igazolására: „Ha nem történik meg az, amit az Úr nevében hirdetett az a próféta, akkor az az üzenet nem az Úrtól való” (vö. 5Mózes 18:21–22). Nos, Jehova Tanúi a XX. század folyamán többször is tévesen hirdették a világ végét (1914-re eleinte Armageddont vártak, majd 1925-re egy „új korszak” kezdetét, 1975-re megint Armageddont stb.), továbbá szüntelenül módosították a már említett prófétai értelmezéseiket. Ezek alapján Isten igéje szerint hamis prófétának minősülnek – hogyan hihetnénk akkor el, hogy ők az egyedüli letéteményesei a „valódi” magyarázatoknak?

Jehova Tanúi azt követelik híveiktől, hogy teljesen kritikátlanul fogadják el egy szűk csoport (a Vezető Testület) önkényes döntéseit Isten szavaként. Nincs semmi biztosíték arra, hogy ezek helyesek – sőt, a sorozatos tévedések épp az ellenkezőjét bizonyítják. A Tanúk teológiája tagadja a keresztény hagyomány legitimitását, és mindent egy emberi szervezetre épít, amely ráadásul elutasítja az apostoli utódlást és a történelmi egyházakat. Így megszakít minden folytonosságot Isten népe korábbi évszázadaival, és lényegében azt állítja: „mindenki tévedett 1870-ig, de most majd mi megmondjuk az igazat”. Ez az állítás nem csak arrogáns, hanem teljességgel hiteltelen is.

A hagyományos értelmezés hitelessége: A klasszikus kommentárok olyan értelmezési folytonosságot képviselnek, amely kiállta az idő próbáját. Nem kellett százszor átírni a Bibliához fűzött magyarázatokat, mert azok eleve az apostoli hit talaján álltak. A Dániel könyvéhez fűzött hagyományos magyarázatok a maguk korában is Krisztusra, az Egyházra és a hit erényeire alkalmazták a tanulságokat – és ezek ma is helytállóak. Nem saját dicsőségét kereste az Egyház a próféciák értelmezésében, hanem Isten üdvözítő tervét fejtette ki a hívek épülésére. Szembetűnő a különbség: míg a Jehova Tanúi minden próféciát a saját szervezetük piedesztálra emelésére használnak fel, addig az Egyház alázattal Krisztusra mutat velük. Az Egyház soha nem mondta azt, hogy „csakis mi tudjuk a titkot, mindenki más sötétségben van” – ehelyett hirdeti, hogy Jézusban minden hívő számára hozzáférhető az üdvösség teljessége. Nincs szükség egy modern „prófétára”, aki új kulcsot ad a rég „bezárt” Biblia megfejtéséhez; a Szentírás már nyitva áll, és üzenete egyértelmű a Szentlélek vezetésével az Egyházban.

Konklúzió: Jehova Tanúi újraértelmezései – spekulatívak és öncélúak

A fenti vizsgálat fényében világosan látható, hogy a Jehova Tanúi Dániel-értelmezései mennyire spekulatívak és öncélúak. Újra és újra átírják saját „próféciamagyarázataikat” aszerint, hogy épp mire van szükségük szervezeti tekintélyük alátámasztására. Ez a folytonos csűrés-csavarás azonban éppen hitelét rontja annak az állításuknak, miszerint Isten különleges csatornája lennének. A saját történetükre szabott magyarázatok önbeteljesítő jóslatoknak bizonyultak – mindig csakis utólag találják el a célpontot, mint egy olyan íjász, aki előbb kilövi a nyilat, s csak utána rajzol céltáblát oda, ahova becsapódott. Dániel könyve a Tanúk kezében csupán eszköz lett arra, hogy a saját vallási narratívájukat igazolják és követőiket fenntartsák abban a hitben, hogy ők a történelem középpontjában állnak.

Ezzel szemben a keresztények immár két évezrede változatlan evangéliumi üzenetet hirdetnek. A próféciák értelmezésében is az állandó, örök igazságokat keresi, nem pedig földi hatalmi játszmák visszaigazolását. Bátran rámutathatunk: Jehova Tanúi gyakorlata, amellyel Dániel könyvét újra meg újra átértelmezik saját magukra, nem más, mint öncélú bibliamagyarázati visszaélés. Minden alkalommal, amikor „új világosságra” hivatkozva megváltoztatják tanításaikat, tulajdonképpen beismerik korábbi tévedésüket – ám rögtön el is várják híveiktől, hogy az új verziót ugyanolyan vakon fogadják el, mint a korábbit. Ez a folyamat a kívülálló szemével súlyosan diszkreditálja őket. Isten igaz Egyháza nem így működik.

A Krisztus által alapított Egyház nem szorul rá efféle önigazolásokra. Tanítása a Szentírás és a keresztény hagyomány szilárd talaján nyugszik, s a próféciákat is ebben a biztos összefüggésben értelmezi. Az egyházatyák és a klasszikus bibliamagyarázók nem egymásnak ellentmondó „új világosságokat” kergettek, hanem a hitletétemény folyamatos fényében látták meg Dániel próféciáinak értelmét. Ezért a hagyományos értelmezés következetes, higgadt és megbízható, míg a Jehova Tanúié kapkodó, önkényes és tünékeny.

Végső soron a próféciák Istentől adatnak, és csak akkor értelmezhetők helyesen, ha Isten szándékát keressük bennük, nem a magunkét. Jehova Tanúi eszkatológiája sajnos emberi spekulációkkal terhelt: saját szervezetük nagyszerűségét akarják kiolvasni minden sora mögül. Ez az öncélúság a biztos jele annak, hogy tévúton járnak. A keresztények ezzel szemben Isten dicsőségét és az egész emberiség üdvösségét tartják szem előtt, amikor a próféciákat magyarázzák. Dániel könyve nem egy modern szekta kisajátítható jóslattára, hanem az egyetemes üdvtörténet része, amely Krisztusban teljesedik be. Minden más értelmezés, amely ezt figyelmen kívül hagyja és önkényesen saját céljaira hajlítja a prófétai szót, végső soron hiteltelen és mulandó – akárcsak Jehova Tanúi összeomló jóslatai. Az igazság pedig változatlanul megmarad az Egyház hitében, amelyen még „a pokol kapui sem vesznek erőn” (Mt 16:18).

A bejegyzés trackback címe:

https://jehovatanui.blog.hu/api/trackback/id/tr8618858746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása