„Bizony mondom nektek, az asszonyoktól születettek között nem támadt nagyobb Keresztelő Jánosnál, de az egek királyságában a kisebb is nagyobb nála.”
Jehova Tanúi azt a következtetést vonják le ebből a versből, hogy János nem lesz Jézussal a mennyben, hanem „ehelyett földi alattvalója lesz Isten Királyságának.” (Az Őrtorony, 1987. január 1., 17. o. angolban) Innen folytatják érvelésüket, amely szerint csak 144 000 személy jut a mennybe, míg az összes többi hívő Jánossal osztozik egy földi reménységben.
Azonban ha Jézus Jánosról mondott szavait önmagában, Őrtorony-kommentárok nélkül vizsgáljuk, láthatjuk, hogy, nem tartalmaznak ilyen vonatkozást. Az Úr egyszerűen szembeállítja János, az Ószövetség alatt álló utolsó és legnagyobb prófétát azokkal, akik az Újszövetség alá kerülnek majd. Nem utal arra, hogy lesz majd a hívőknek egy földi osztálya, hanem inkább, hogy az Újszövetség felette áll az Ószövetségnek. (Vesd össze: Héberek 2:18-24.) Keresztelő János „asszonytól született”, azonban az Új Szövetségben lévők már „szellemtől születettek” (János 3:6) és ezért nagyobbak.
Figyeljük meg, hogy Jézus jelen időben beszél. Nem Keresztelő János végső helyzetéről beszél. Azokról az áldásokról beszél, amiket a Jézushoz csatlakozók élvezhetnek.
Míg a Szentírás gyakran hivatkozik a Királyságra egy jövőbeli eseményként, úgy is szó esik róla, mint már jelenlévő valóság. (Vesd össze: Kolosszé 1:13 ahol azt írja, hogy Isten „átvitte” [múlt idő] a keresztényeket a Királyságba. Lásd még: Máté 12:28; Márk 10:15; Lukács 17:20, 21.)
János maga fejtette ki, hogy mások nagyobb áldásokban részesülnek majd, úgy azonosítva magát, mint a vőlegény Krisztus barátja:
„Ti magatok tanúskodtok mellettem, hogy megmondtam: én nem a Krisztus vagyok, hanem előtte küldtek el. Akié a menyasszony, az a vőlegény. A vőlegény barátjának pedig — amikor ott áll, és hallja őt — nagy örömet szerez a vőlegény hangja. Ez az örömöm ezért teljessé lett. Neki tovább kell növekednie, nekem pedig kisebbednem.” (János 3:28-30)
Jézus felavatta a Királyságot. Keresztelő Jánosnak nem volt része abban, csak annyi (kivéve), hogy bemutassa Jézust. Tehát azok, akik követték Jézust (és így a Királyságba kerültek) nagyobbá lettek (kiváltságosabb helyzetbe kerültek), mint János, aki megelőzte és előkészítette az utat Jézusnak. Ez a vers semmit sem ír Keresztelő János végső reménységéről.
Az a tény, hogy Keresztelő János nem volt olyan nagy, mint aki „az egek királyságában a legkisebb” azt bizonyítja, hogy ő nem került a mennybe Jézus feltámadása után? Míg az Őrtorony ezt állítja, a vers sehol sem jelenti ki, hogy Keresztelő János soha sem fog a mennybe kerülni. Valójában, amikor Jézus kijelentette a Lukács 13:28-ban, hogy „az összes próféta” „Isten királyságába fog kerülni”, ennek magába kellett foglalnia Keresztelő Jánost, tehát biztosak lehetünk abban, hogy ő is a mennyben lesz a többi Ószövetségi prófétával együtt. Van még egy dolog, amely jól jelzi, hogy fölment a mennybe Krisztus feltámadása után (lásd Máté 27:52) és érdemes megjegyezni, hogy abban az időben, amikor Jézus ezt az állítást tette még senki sem „ment föl a mennybe”. Így Jézus senkit sem ismerhetett, aki már a „mennyben” volt, amikor ezt az állítást tette Keresztelő Jánosról.
Keresztelő János az Ószövetség alatt élt, és mint ilyen a szolgálata nem volt olyan „nagy”, mint olyasvalakié, aki az Újszövetséget hirdette Krisztusban. Míg Keresztelő János kikövezte (előkészítette) az utat Krisztus számára, oly nagyságban (nagyszerűen), amilyen volt, nem érhetett a közelébe Jézus „legkisebb” követőinek sem, akik Isten „mennyei királyságának” ügynökei voltak - még a földön, abban az időben. Így a „legkisebb” Jézus követői közül, az általa hirdetett üzenet természeténél fogva, „nagyobb” volt, mint Keresztelő János.
Idézet Szalai Andrástól:
- Először is ne feledd, hogy amikor Jézus Jánosról beszélt, János még élt, még csak le volt letartóztatva (11:2). Másodszor figyeld meg: valóban azt állítja Jézus, hogy Jánosnál azért nagyobbak mások, mert ő csak a földre fog feltámadni?
- Valóban Jánosnak a feltámadás utáni jövőjéről beszél? És valóban a mennybe jutókkal hasonlítja őt össze?
- Jézus szerint János „prófétánál is nagyobb”, ő a legnagyobb ember, aki valaha élt (11:11,14). Földi élete, sorsa viszont tragikus: a börtönben végül lefejezik.
- Jézus különben sem azt állítja: azért lesz majd mindenki nagyobb Jánosnál, mert ő csak a földre fog feltámadni. Nem János távoli jövőjéről beszél, hanem a jelen helyzetéről tesz megállapítást. János most, Jézus szavainak az elhangzásakor olyan, hogy hozzá képest mindenki nagyobb, aki majd a mennyek országának dicsőségében élhet.
- Végül vedd észre: Jézus nem a mennyei reménységű felkentekével hasonlította össze János helyzetét, hanem az eljövendő földi királyságban élők kiváltságos helyzetével. A Társulat persze Mátétól idézi Jézus szavait („mennyek országa”), és nem Lukácstól („Isten országa”, lásd Lk 7:28), mert a mennyek országáról könnyebben gondolsz amennyre, és arra, hogy Jézus a mennybe jutó felkentekkel hasonlítja össze Jánost... A „mennyek országa” Máténál és az „Isten országa” Lukácsnál azonban ugyanaz a királyság, amelynek itt a földön várjuk a megvalósulását. Pont János maradna le róla?
Utolsó kommentek