EXJT BLOG

Mindenkinek Jehova Tanúiról

HTML doboz

Leírás

Minden éremnek két oldala van... Jehova Tanúi szervezetének is. Mi ennek a vallási közösségnek a kevésbé ismert oldalával foglalkozunk, hogy lehetőleg minél több embernek segítsünk egy objektív nézőpont kialakításában. Ha Jehova Tanúja vagy, ne félj, hiszen rengeteg Tanú olvassa még rajtad kívül az oldalt! Például vének, kisegítőszolgák, bételesek és persze a legtöbben, akik átlagos Tanúk. A névtelenségnek köszönhetően itt szabadon kérdezhetsz, cáfolhatsz és hozzászólhatsz, de szépen kérünk, előtte olvasd el a témakörrel foglalkozó régebbi cikkeket és kommenteket! Soha ne feledd:

"Nemcsak azt kell megvizsgálnunk, amit személy szerint mi hiszünk, hanem azt is, amit az a vallásszervezet tanít, amellyel kapcsolatban vagyunk. Ha szeretjük az igazságot, akkor semmit nem kell félnünk az ilyen vizsgálattól." -
Az igazság, mely örök élethez vezet, (WTBTS, 1968) 2. fejezet 5. bek.

Flying-brain 2.jpg

Jehova Tanúi történelme:

Raymond Franz a vezetőtestület egykori tagjának könyve:

crisis-conscience-ray-franz_hun.png

Don Cameron Egy elgondolás rabjai:

don-cameron-elgondolas-rabjai-coaccover.jpg

Utolsó kommentek

  • Egy_nick: @Ferenc Busó: Azt írod, hogy "a végleges, a második halál eltörli a bűnöket" és azt kérded, hogy "ez kinek jó?" - Hogy... (2024.12.18. 00:45) Róma 6:7 és 6:23
  • Ferenc Busó: Pedig bizony az emberek bűnei a halálukkal törlődnek. Ezért kellett Ádámnak is meghalnia. Tehát a MEGHALTAK bűnei törl... (2024.12.16. 12:29) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: """Hogy Jehova Tanúin kívül senki se értse?"""-jehova taui "értelme "VALLÁSA az a fajta religió ami talán legjobban tü... (2024.12.05. 16:04) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: A Lukács 16.13 Egy szolga sem szolgálhat két úrnak: mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikh... (2024.12.04. 18:34) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: @ORION: Te bezzeg nem vagy csecsemő keresztény! Te bizony nem félsz a pokoltól, mert biztos vagy benne, hogy Jézus - a... (2024.12.03. 20:41) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: UI - A CSECSEMŐ keresztények EGYHELYBEN TOPOROGNAK,FÉLNEK MINDENTŐL és valamiért nem akarnak továbblépni és eljutni az... (2024.11.27. 12:20) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: @Egy_nick: Rengeteg ehhez hasonló videót láttam már a hívő pályafutásom alatt! A menny-túrizmus és a pokol-túrizmus n... (2024.11.27. 11:33) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: @ORION: Ha csak a Krisztus érdekel, akkor Krisztus szavait szó szerint kell venned, tehát a Hádesz-beli szenvedést is.... (2024.11.27. 10:13) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: Nem haragszom !!!A te véleményed szerint az én irásaim ÁMÍTÁSOK!!!"""Semmi észérvek, csak valami csöpögős érzelgősség.... (2024.11.26. 23:44) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: Már meg ne haragudj, de amit írsz az tiszta demagógia. Semmi észérvek, csak valami csöpögős érzelgősség. Én konkrét pé... (2024.11.26. 16:37) Róma 6:7 és 6:23
  • Utolsó 20

Ide küldd:

writing_01.png

columba [kukac] freemail [pont] hu

k [pont] johnny [pont] joker [kukac] gmail [pont] com

Ha szeretnéd megosztani - névtelenül is -, a kérdésed, történeted, tapasztalatod, véleményed, cikked, tanulmányod vagy javaslatod, akkor bátran írd meg a fenti címre, vagy írd meg közvetlenül az oldalon (regisztráció nélkül is!!!), itt:

>> GYORSBEKÜLDŐ <<

Mindenféle

Gyakran használt bibliaversek

2Mó 33:20 | Zs 146:4 | Pl 4:18 | Pl 8:22 | Pr 3:19Pr 9:5 | Ézs 44:24 | Ez 18:4 | Dá 7:13, 14 | Mt 5:5 | Mt 6:7 | Mt 11:11 | Mt 24:14 | Mt 24:36 | Mt 24:45-47 | Mt 27:53Mk 13:32 | Lk 16:19-31Lk 23:43 | Jn 1:1 | Jn 1:18 | Jn 2:19-21 | Jn 4:34 | Jn 6:68, 69 | Jn 10:16 | Jn 10:17, 18Jn 14:19Jn 14:28 | Jn 17:3 | Jn 17:11 | Jn 20:17 | Csel 2:34 | Csel 8:30-31 | Csel 15:20.29 | Róma 6:7 | 1Kor 8:61Kor 11:27 | 1Kor 15:50Kol 1:15Kol 1:16 | Héb 1:8 | Jel 3:14

BLOG FÓRUM

CHAT a jelenlévőkkel

"Ha meg akarod tudni, hogy ki uralkodik fölötted, elég kideríteni, hogy kit nem szabad bírálnod." - Voltaire

„Nekem pedig egészen mellékes, hogy ti vagy egy emberi ítélőszék megvizsgál-e engem. Sőt, magam sem vizsgálom magamat. Mert semmiről sem tudok, ami ellenem szólna. De ez még nem bizonyít igazságosnak, ugyanis Jehova az, aki vizsgál engem.” (1Korintusz 4:3, 4)

"Ha a szervezeten kívül vagy, meghalsz. Ha a szervezeten belül vagy akkor pedig nagyon kell igyekezned, hogy ne halj meg." - Resign

"A legfájóbb kín örömet színlelni." - Márai Sándor

"Nem oldhatjuk meg a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel teremtettük őket." - Albert Einstein

"Mindig emlékezz arra, hogy a szép szavak nem mindig igazak, s az igaz szavak nem mindig szépek." - Jókai Mór

"A tudatlanságod legmagasabb foka az, amikor elutasítasz valamit, amiről nem tudsz semmit." - Wayne Dyer

TIPP: A böngésződ típusától függően a Ctrl gombot nyomva tartva a + és - gombokkal nagyíthatod és kicsinyítheted az oldalt, a jobb olvashatóság érdekében.

TIPP: Kérdésekkel taníts, ne kijelentésekkel! Érvelésedben használd a Bibliát és a Tanúk kiadványait is! Vitáidban ne kövess el érvelési hibákat!

TIPP: Ha nem vagy inkognitóban, kérünk oszd meg a cikkeinket a közösségi oldalakon! (Facebook, Twitter, Google+, stb.)

 

Hogyan adományozzak nektek?

Megtekintések száma

Látogatók: 

free counters


Kedves olvasónk, Te mi vagy?

látogató számláló

Indafotó képek

Millenarizmus

2011.06.28. 13:58 | Johnny Joker | 1 komment

A ma ismeretes, tömegjelenséggé fejlődött millenarizmus materiális és enyhített formája mint kihívás csak a 19. század elejének szülöttje, az újprotestáns denominációk frissebb hajtásaként. A mai millenarizmust valószínűleg a darbyták indították el. Az adventisták legelőször 1841-re (egyes adatok szerint 1843-ra) jósolták meg Krisztus második eljövetelét; a skóciai „új apostoli mozgalom” 1864-re, az adventistákból kivált millennarista denomináció legelőször 1870-re jósolta meg Krisztus második eljövetelét. Miután a millennarizimus egybeolvadt „a Biblia tanulmányozóival”, a „Világító Őrtoronnyal” és „Jehova tanúival” és létrejött a Jehova Tanúi Társasága, az armageddoni csatát, amely a millennium kezdete, előbb 1914-re, majd 1918-ra, 1933-ra és legutoljára – tudomásom szerint – 1953-ra halasztotta el. Rajtuk kívül még a mormonok, vagy amint magukat nevezik „az Utolsó Napok szentjeinek egyháza” is ismerni vélik a millennium kezdetének dátumát; Guru Maharaj Ji 1973-ra jósolta, Moon, a Koreából elindított és róla elnevezett mozgalom alapítója már az újra megtestesült Jézusnak vallja magát. Valószínű, hogy az összes mai millennarista irányzat mögött a New Age, az „Új Korszak” irányzat húzódik meg. Ez az „új paradigmát”, a Vízöntő csillagképébe való átlépést hirdető világmozgalom, amelyet Ann Alice Bayley alapított az 1948-ban megjelent The Return of Jesus Christ című könyvével, már nem ezeréves békekorszakot hirdet, hanem azt, hogy a 21. században a föld a Vízöntő csillagképébe megy át, Jézus visszatér (más névvel és más alakban). Millennarista tanokban és mozgalmakban tehát nincs hiány; a Jelenések Könyvének vakbuzgó és fanatikus magyarázói gyakran fenyegetéssel is élnek, és a bosszú napját hirdetik és várják. Hogy a kihívást nyugodtan elfogadhassuk, vegyük nagyítólencse alá a Commissio Biblica említett nyilatkozatát és a Jelenések Könyvének ide vonatkozó szakaszát. A Commissio Biblica arra a kérdésre: „Quid sentiendum de systemate Millenarismi mittigati, docentis scilicet Christum Dominum ante finalem iudicium, sive praevia sive non praevia plurium iustorum resurrectione, visibiliter in hanc terram regnandi causa esset venturum?”, ezt a feleletet adja: „Responsio (confirmata a Summo Pontifice, 20 iul.) Systema Millenarismi mittigati tuto doceri non posse.” Jegyezzük meg egyelőre, hogy a Bizottság nem ítéli el az enyhített millenarizmust, csupán azt szögezi le, hogy nem lehet bizonyosságként tanítani az enyhített millenarizmus rendszerét, amely szerint a végső ítélet előtt, akár több igaz feltámadásától megelőzve, akár nem, Krisztus el fog jönni, hogy láthatóan uralkodjék ezen a földön. A lényeg tehát az, hogy nem lehet biztosként tanítani a millenarizmust, ami nem zárja ki, hogy a Jelenések Könyve 20,1–7 egyik magyarázati változataként foglalkozzunk vele. Mivel az „egészséges” egzegézis úgy tartja, hogy nem szabad a textust a kontextusból kiemelni és úgy magyarázni, nézzük csak át az egész 20. fejezetet, és rájövünk, hogy az értelmi hangsúly nem az ezer évre esik.

 

 

forrás: http://rocateo.ubbcluj.ro/studia/st_Botiza_2000.pdf

 

A chiliazmus. — Chiliazmus vagy millenarizmus az a hiedelem, hogy az Üdvözítő második eljövetele után a végítélet előtt földi országot alapít, melyben (általában ezer esztendeig) az igazakat mindenféle (többnyire földi ízű) jóban részesíti.

Ezeket a gondolatokat némelyek átvitték az őskereszténységbe és bizonyos újszövetségi helyeket betű szerint arra az időre magyaráztak (Mt 13:12; 25:28; Lk 14:16; 19:11-17; Jel 6 10 19). Így Cerinthus, az ebjoníták, a Testamentum duodeeim patriareharum szerzője. Más keresztények között nem kevesen Jel 20:1-1-־et arra értelmezték, hogy az Üdvözítő második eljövetelekor egyelőre csak az igazak támadnak föl és ezer esztendeig uralkodnak a földön, mely tejjel és mézzel folyó paradicsommá alakul, miközben a sátánnak és kíséretének ereje meg lesz kötve. Csak azután jön a második (egyetemes) föltámadás és az ítélet. Ezt a hitet tartotta az apostoli korban Papias; Justinus a maga nézetének vallja, de megjegyzi, hogy sok más keresztény nem így gondolkodik. Irenaeus, mikor védelmezi a föltámadást a gnosztikusokkal szemben, ezt chiliaszta gondolatok keretében teszi; de ő is, miként Tertullianus azt tanítja, hogy a vértanúk mindjárt haláluk után Isten színe látására jutnak. A keletiek közül Methodius, és érzékibb formában Nepos arsinoe-i püspök szegődött hozzá. A nyugatiak közül a montanista Tertullianuson kívül néhány, nem nagy tekintélyű követője akadt: Commodianus, pettau-i Victorinus, Lactantius, Qu. Iulius Hilarion. A középkorban a spirituálisok, nevezetesen Joachim apát várták a Szentlélek eljövetelét és vele az üdvtörténet egy harmadik szakaszának, a Szentlélek országának és a szeretet diadalának kezdetét. A középkor vége óta különösen rajongó protestáns felekezetek körében föléledt a millenarizmus, többnyire megtoldva azzal a gondolattal, hogy az ezer éves uralom alatt ismét helyreáll az ószövetségi törvény és kultusz. Chiliaszták a táboriták, kik erőszakkal akarták megvalósítani az ezeréves országot, az újrakeresztelők, hugenották, mormonok, adventisták. De a németprotestantizmusban is újabb lendületet nyert, amióta J. A. Bengel 1740-ben spirituálist a formában fölelevenítette.

A chiliazmusnak is megvan a maga nem is épen rövid története: A zsidóknál az Úr Krisztus megtestesülése idején talán a parzizmus hatása alatt, mint kompromisszum a szűkkeblű nacionalista farizeizmus és az emberiséget átölelő egyetemes eszchatologizmus között élt az a hiedelem, hogy az eljövendő Messiás földi országot alapít, melyben a választott néppel a pogányság fölött, és nevezetesen a zsidóság minden ellensége fölött uralkodik; a pogány elnyomókból elnyomottak lesznek, kiken az uralkodóvá lett zsidók kegyetlen bosszút állnak majd; az átok-zsoltárokat és hasonló helyeket (mint Iz 25:6; Mal 4:1-3) betű szerint erre az időre és állapotra értelmezték. A választottak számára pedig mindenféle földi, sőt érzéki, sőt bűnös gyönyört helyeztek kilátásba, megint némely prófétai helynek nyers betű szerinti értelmezésével (Joel 3:14; Iz 11:6; 66:8 stb.). 

Méltatás. — 1) Legnyersebb formájában, úgy mint a zsidók és a zsidózó eretnekek képviselték, a chiliazmus erkölcstelen, antinomista ábrándjaival magában hordja Ítéletét. A részegek és paráznák ki vannak zárva Isten országából, nemhogy vezérségre lehetnének ott hivatva; nem eszem-iszom az Isten országa, hanem igazság, béke és öröm Krisztusban.4 Pszichikai gyökerét helyesen tárja föl Eusebius, midőn Gerinthusról azt mondja: «Amilyen vágyaktól ő maga fűlt. mint érzéki ember, olyanokban álmodta az Isten országát». Ebben benne van a nyers chiliazmusnak Ítélete is: éhes disznó makkal álmodik. De nem sokkal mélyebb a szelídebb chiliazmus sem: egyrészt a jelen világ kategóriáinak túlbecsülése és a másvilág megvetése szüli (végső kiágazása: a régi zsidó politikai messzianizmus sötét fanatizmusával és a szadduceusok jelenvilágiságával vegyítve a mai bolsevizmus világuralmi törekvése); részint a kisebbségek és elnyomottak megtorlási és érvényesülési vágya. A szentek bosszúja ellenben nem személyek vesztét, hanem az Isten-ellenes törekvéseknek kudarcát és bűnhődését kívánja.

2) Minden chiliazmusnak egyik vezérgondolata, hogy a földre és a történelemnek egy szakaszába le lehet hozni a mennyországot. Ez azonban szöges ellentétben van azzal a katholikus igazsággal, hogy a földi lét próbaidő; egy nemzedék sem maradhat megkímélve a hit félhomályából fölfelé törtető kockázat és erkölcsi próba áldozatától (ApCsel 14:21; Mt 10:24; Lk 17:20). Szabad fejlődésben, próbában és erőkifejtésben kell érlelődnie az evangélium diadalának; nem Deus ex machina-ként fog hirtelen ránk rontani. Ezért, ha az Egyház hivatalosan soha nem is Ítélte el a szelídebb kiadású chiliazmust, mindig elutasította; amint kitűnik a montanizmussal szemben tanúsított magatartásából, Caius római papnak és az alexandriaiaknak, kivált Dénesnek az egyiptomi chiliaszták (különösen Nepos) elleni határozott és erőteljes harcából (Alexandriai Dénes még az apokalipszis apostoli eredetét is hajlandó volt föláldozni, csakhogy a chiliasztákat meg׳ fossza minden erkölcsi támaszuktól). Szent Jeromos és Ágoston hatalmas szellemüket szintén e harc szolgálatába állították; Gelasins decretuma a chiliaszták írásait az apokrifek közé sorolja.

3) A chiliazmusnak ellenkező látszatok dacára nincs gyökere a Szentírásban. Mindenekelőtt tudatlanra veszi, hogy a jövendölés az üdvtörténet különféle mozzanatainak természetfölötti összefüggéseit tárja föl, isteni pragmatizmust követ, és nem akar elővételezett történetírás lenni. A Szentírás szellemének ellenére jár ki, a jövőnek apokaliptikus és prófétai ecseteléseit betű szerinti leírásoknak minősíti, és nem Isten kegyelmi bőségének és erejének jelképeit látja bennük.

Ez áll nevezetesen Jel 20:1-10-ra is, melyet Szent Ágoston úgy értelmezett, hogy az ezeréves ország Krisztus Egyházának elterjedése a földön, és az Egyház szentjeinek és vértanúinak megdicsőülése az égben. Talán még jobban megközelítjük ennek a nehéz helynek értelmét, és pozitív méltatásban tudjuk részesíteni a kinyilatkoztatás légkörében csodás szívóssággal kitartó chiliazmus igaz magvát, ha az Egyháznak, mint az evangélium világhatalmi képviseletének történetében két szakaszt különböztetünk meg: az egyiket jellemzi a küzdelem az egész vonalon, Krisztus-ellenes irányokkal és tényezőkkel; előképe a harcias Dávid király. Jelenleg még ebben vagyunk. A másikat jellemzi az Egyháznak fölülkerekedése a pogányok és az istentelen hatalmakkal szemben, szellem-erkölcsi felsőbbségének békés élvezete; amikor is a sátán ép az evangélium történeti diadala miatt meg van kötve. Ebben a békeszakban, melynek előképe Salamon, a béke-fejedelem, teljesen kibontakozik majd az evangélium, úgy amint a tízparancsolat és a Hegyi Beszéd ideális programjában benne van (halálbüntetés, háború megszűnése, nagy egyszerűség, áldozatkészség, intenzív Krisztus-szolgálát stb.). Ennyi a jogosult elem a spirituálisok reményében. De nem több: Nem új kinyilatkoztatást és a Lélek új küldését kell várni, hanem az evangéliumi vetés teljes kifejlődését a történelem napjának érlelő hatása alatt. Ezután következik az Antikrisztus nagy harca s az Üdvözítő második eljövetele. De bármint van ez a dolog, kétségtelen a Szentírásból (Mt 5:10-21; 13:25-50; 16:27; 25:51.46; Jn 5:28; 1Kor 15:51), hogy Jel 20-nak chiliaszta értelmezése lehetetlen. Az Írás világos tanítása szerint ugyanis a föltámadást az ítélet oly szorosan nyomon követi, hogy ezeréves földi mennyország számára nem marad hely. Ezért, akik újabban pöngettek chiliaszta gondolatokat a katholikusok közt, (Rougeyron, Chabauty, J. M. Schneider, Rohling, Spirago stb.). a végítélet utánra teszik az ezeréves országot; természetesen minden kinyilatkoztatási alap nélkül és a fönt 1) és 2) alatt kifejtett theologiai igazságok ellenére.

Címkék: ébredjetek!

A bejegyzés trackback címe:

https://jehovatanui.blog.hu/api/trackback/id/tr463021867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hevel 2011.06.28. 19:05:57

Egy kis megjegyzés: mint sokáig gyakorló Mormon, bizton állíthatom, hogy a Mormonok nem tanítják, hogy tudják a millenium kezdetének időpontját: ők csak az utolsó "dispensation" (bocs, nem tudom magyarul), az utolsó időszakot hírdetik, ami szerintük a papság visszaállításával kezdődött az 1820-as években. Nem mentegetni akarom őket, hanem nemes egyszerűséggel ők a közelgő visszajövetelt várják, ami megtörténhet ma, vagy 500 év múlva is...
süti beállítások módosítása