EXJT BLOG

Mindenkinek Jehova Tanúiról

HTML doboz

Leírás

Minden éremnek két oldala van... Jehova Tanúi szervezetének is. Mi ennek a vallási közösségnek a kevésbé ismert oldalával foglalkozunk, hogy lehetőleg minél több embernek segítsünk egy objektív nézőpont kialakításában. Ha Jehova Tanúja vagy, ne félj, hiszen rengeteg Tanú olvassa még rajtad kívül az oldalt! Például vének, kisegítőszolgák, bételesek és persze a legtöbben, akik átlagos Tanúk. A névtelenségnek köszönhetően itt szabadon kérdezhetsz, cáfolhatsz és hozzászólhatsz, de szépen kérünk, előtte olvasd el a témakörrel foglalkozó régebbi cikkeket és kommenteket! Soha ne feledd:

"Nemcsak azt kell megvizsgálnunk, amit személy szerint mi hiszünk, hanem azt is, amit az a vallásszervezet tanít, amellyel kapcsolatban vagyunk. Ha szeretjük az igazságot, akkor semmit nem kell félnünk az ilyen vizsgálattól." -
Az igazság, mely örök élethez vezet, (WTBTS, 1968) 2. fejezet 5. bek.

Flying-brain 2.jpg

Jehova Tanúi történelme:

Raymond Franz a vezetőtestület egykori tagjának könyve:

crisis-conscience-ray-franz_hun.png

Don Cameron Egy elgondolás rabjai:

don-cameron-elgondolas-rabjai-coaccover.jpg

Utolsó kommentek

  • Egy_nick: @Egy_nick: Ahogy írtam, a románoknak csak a 15 százaléka vette fel az oltást. A bulgárok (szintén ortodox hátterűek) i... (2024.04.18. 09:00) János 14:19
  • Egy_nick: Soha az életben nem érdekeltek az ortodox katolikusok, soha meg nem kérdeztem volna, hogy a keresztények többsége miér... (2024.04.13. 10:00) János 14:19
  • ORION: KELLEMES FELTÁMADÁS ÜNNEPET-- János 2:22 Mikor azért feltámadt a halálból, megemlékezének az ő tanítványai, hogy ezt m... (2024.03.31. 08:39) Kolosszé 1:15
  • ORION: ÜDV-- Az "elsőszülött minden teremtmény közül"----- A teremtményetek nem jehova tanuiért jött!!! Nem hiszitek??? Figye... (2024.03.05. 17:44) Kolosszé 1:15
  • Egy_nick: @Atyek: Akkor szerinted ezek az erőszakos besorozásról szóló hírek is hoax? Egyáltalán van orosz-ukrán háború? Vagy cs... (2024.02.17. 09:11) János 14:19
  • Atyek: @Egy_nick: Lehet, hogy a Vezető Testület nem nézi az M1-et, és nem olvassa az Origo-t? (2024.02.14. 15:37) János 14:19
  • Egy_nick: VOLNA EGY KÉRDÉSEM: A médiákból tudjuk, hogy Ukrajnában milyen erőszakosan toborozzák a lakóságot a háborúba. Most le... (2024.02.12. 08:43) János 14:19
  • orvosirnok: RENDKÍVÜLI HÍR | Kiemelkedő adatok a 2023-as szolgálati évből 2023. november 15-én a vezetőtestület szolgálati bizotts... (2023.11.20. 19:08) Szellemi breaking news: Mostantól minden más lesz
  • ORION: --"Íme, közeledik a felhőkkel, és látni fogja minden szem, még azoké is, akik átszúrták.--Eljön ez is !!! DE még ez el... (2023.11.15. 10:29) János 14:19
  • Egy_nick: Ezek után még mondja valaki, hogy a 2020-as dátum nem világtörténelmi jelentőségű! Legalább annyira világtörténelmi, m... (2023.11.08. 17:40) Szellemi breaking news: Mostantól minden más lesz
  • Utolsó 20

Ide küldd:

writing_01.png

columba [kukac] freemail [pont] hu

k [pont] johnny [pont] joker [kukac] gmail [pont] com

Ha szeretnéd megosztani - névtelenül is -, a kérdésed, történeted, tapasztalatod, véleményed, cikked, tanulmányod vagy javaslatod, akkor bátran írd meg a fenti címre, vagy írd meg közvetlenül az oldalon (regisztráció nélkül is!!!), itt:

>> GYORSBEKÜLDŐ <<

Mindenféle

Gyakran használt bibliaversek

2Mó 33:20 | Zs 146:4 | Pl 4:18 | Pl 8:22 | Pr 3:19Pr 9:5 | Ézs 44:24 | Ez 18:4 | Dá 7:13, 14 | Mt 5:5 | Mt 6:7 | Mt 11:11 | Mt 24:14 | Mt 24:36 | Mt 24:45-47 | Mk 13:32 | Lk 16:19-31Lk 23:43 | Jn 1:1 | Jn 1:18 | Jn 2:19-21 | Jn 4:34 | Jn 6:68, 69 | Jn 10:16 | Jn 10:17, 18Jn 14:19Jn 14:28 | Jn 17:3 | Jn 17:11 | Jn 20:17 | Csel 2:34 | Csel 8:30-31 | Csel 15:20.29 | Róma 6:7 | 1Kor 8:61Kor 11:27 | 1Kor 15:50Kol 1:15Kol 1:16 | Héb 1:8 | Jel 3:14

BLOG FÓRUM

CHAT a jelenlévőkkel

"Ha meg akarod tudni, hogy ki uralkodik fölötted, elég kideríteni, hogy kit nem szabad bírálnod." - Voltaire

„Nekem pedig egészen mellékes, hogy ti vagy egy emberi ítélőszék megvizsgál-e engem. Sőt, magam sem vizsgálom magamat. Mert semmiről sem tudok, ami ellenem szólna. De ez még nem bizonyít igazságosnak, ugyanis Jehova az, aki vizsgál engem.” (1Korintusz 4:3, 4)

"Ha a szervezeten kívül vagy, meghalsz. Ha a szervezeten belül vagy akkor pedig nagyon kell igyekezned, hogy ne halj meg." - Resign

"A legfájóbb kín örömet színlelni." - Márai Sándor

"Nem oldhatjuk meg a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel teremtettük őket." - Albert Einstein

"Mindig emlékezz arra, hogy a szép szavak nem mindig igazak, s az igaz szavak nem mindig szépek." - Jókai Mór

"A tudatlanságod legmagasabb foka az, amikor elutasítasz valamit, amiről nem tudsz semmit." - Wayne Dyer

TIPP: A böngésződ típusától függően a Ctrl gombot nyomva tartva a + és - gombokkal nagyíthatod és kicsinyítheted az oldalt, a jobb olvashatóság érdekében.

TIPP: Kérdésekkel taníts, ne kijelentésekkel! Érvelésedben használd a Bibliát és a Tanúk kiadványait is! Vitáidban ne kövess el érvelési hibákat!

TIPP: Ha nem vagy inkognitóban, kérünk oszd meg a cikkeinket a közösségi oldalakon! (Facebook, Twitter, Google+, stb.)

 

Hogyan adományozzak nektek?

Megtekintések száma

Látogatók: 

free counters


Kedves olvasónk, Te mi vagy?

látogató számláló

Indafotó képek

A szeretet koncepciójának újratanulása az Őrtorony után - avagy, hogyan törhetünk ki az érzelmi zsarolás ördögi köréből

2021.03.05. 17:33 | Columba | 15 komment

 emotional_abuse.jpg

A nárcisztikus szervezetek és egyének hasonló technikákat alkalmaznak azon igyekezetükben, hogy mások felett hatalmat nyerjenek

Nemrég az a megtiszteltetés ért, hogy csatlakozhattam egy női ex-Jehova Tanúiból álló csoporthoz. Ahogy végigolvastam a bejegyzéseket, észrevettem két érdekes jelenséget.

Ami először feltűnt, azok az idézetek és mémek, amik terjednek, hogy bátorítsák a nőket és segítsék őket a szektás betanítottságból való felgyógyulásban. Ugyanezeket a mémeket más, olyan fórumokon is láttam, amelyeket bántalmazó kapcsolatokból felépülők számára hoztak létre, amelyekhez én már korábban csatlakoztam. A második pedig ezeknek a nőknek a bejegyzései voltak. Sokan közülük olyan romantikus kapcsolatokba bonyolódtak, amelyek bántalmazónak tekinthetők pszichológiai vagy más szempontból. Az átfedés nem véletlen.

Nem okoz nagy meglepetést, hogy egy kiszolgáltatott állapot - akár amiatt, mert valaki empátiára vágyik, vagy közösséghez szeretne tartozni, vagy már korábbi bántalmazásokon esett át, és ehhez van szokva - fogékonnyá teheti a manipulációra a potenciális áldozatokat. Ugyanez bizonyul igaznak, amikor a célpontot egy szigorúan beszabályozó vallás, vagy partner környékezi meg. Azok azonban, akik már korábban egy vallásban sérültek, még további gondokkal is szembekerülhetnek. Úgy vélem, hogy nőnek lenni egy olyan vallásban, mely kényszerítő módszereket alkalmaz, fogékonnyá tesz minket arra, hogy akaratlanul is kiszolgáltassuk magunkat a pszichológiailag ellenőrző és érzelmileg bántalmazó partnereknek. Korántsem az áldozatok hibáztatása a cél, csupán arra próbálok rámutatni, mely szempontok alapján választják ki áldozataikat a mások kizsákmányolására utazó emberek. Először is, gyakran a legjobb tulajdonságainknak köszönhetően válunk vonzóvá.

Noha ez a fajta visszaélés független a nemektől, mert a férfiak ugyanúgy találhatják és találják is magukat a bántalmazás elszenvedői között, a nők kifejezetten vágyhatnak egy felettük uralkodó erő után. Így például egy olyan vallásban, mint Jehova Tanúi, amelyben azt várják tőlük, hogy rendeljék alá magukat nemcsak a szervezetnek, de a férjeiknek is. Az egyetlen mód arra, hogy megtörjük a bántalmazásnak ezt az ördögi körét, hogy felvértezzük magunkat azzal a tudással ahogyan kibogózhatjuk a bántalmazók által használt stratégiák összetett hálóját és megvizsgáljuk, hogyan próbálják meg racionalizálni ezt a bánásmódot az áldozatai.

Vedd figyelembe, hogy ebben a cikkben gyakran hivatkozom az ún. nárcisztikus bántalmazásra, mivel ez a kifejezés közelíti meg a legjobban azt a számító, szándékos és kizsákmányoló manipulációt, amit a kényszerítő meggyőzést alkalmazó szervezetek, mint pl. az Őrtorony alkalmaz a retorikájában. Az "áldozat" szó is egy leegyszerűsített szóhasználat, mert azok az egyének, akik pszichés bántalmazást éltek át, nem tekinthetők kizárólag csak áldozatoknak, hanem ennél sokkal többek. Inkább jellemezném megedződött túlélőként az ilyen embereket, mivel olyan próbatételen mentek át, amelynek célja a mentális egészségük, önértékelésük és reménységük megsemmisítése volt. És ez nem egy túlzó kijelentés.

Közös vonások

Van egy dolog, amit a nárcisztikus bántalmazás csaknem minden áldozata elmond, ez pedig az, hogy minden egyes cikk, amit olvasnak a témában tökéletesen leírja a tapasztalataikat. A bántalmazókat úgy tűnik, ugyanabból a süti tésztából vágták ki. A szektáknak ehhez hasonlóan léteznek meghatározó jellemzőik, így a két jelenség között párhuzam vonható. Ez az első lépés, hogy védelmet alakítsunk ki ellenük, így az, ami korábban egy alaktalan és félelmetes dolog volt, már rendelkezik névvel és ismerjük a módszereit.

Elképesztő lehet a felismerés, hogy oly sok különböző személyiség, eltérő háttérrel és életkörülményből, mégis ugyanazokat a jellegzetességeket mutatja és ugyanazokat az eszközöket használja arra, hogy az embereket a hatalmában tartsa. Az emberi pszichológia azonban elég könnyen átlátható, mivel mintákat követ. Ezért tanulmányozható is, mivel pont ezek azok a minták, melyeket a manipulatív és hataloméhes egyének és szervezetek kihasználnak annak érdekében, hogy áldozataikat az alárendeltség és az engedelmesség  fogságában tartsák hosszú ideig - vagy akár egész életükön át. 

Azok, akik úgy döntenek, hogy másokat manipulálnak a pszichológia mesterei. Képesek arra, hogy becsalogassák a megcélzott személyt - és bent is tartsák - zavarba ejtő pontossággal és eredményességgel.

A céljuk változatlanul az, hogy a saját elképzeléseiket másokra erőltessék, akikkel aztán elvégeztetik a munkát, pl. mások toborzását, így végül áldozataik nem a saját életüket élik, hanem a manipulátoraik malmára hajtják a vizet, akik a markukban tartják őket. A nárcisztikus emberek függésben vannak környezetük helyeslésétől, ezért áldozataikra úgy tekintenek, mint akik ellátják őket ezzel a “munícióval”. Nincs megfelelő önértékelésük, így állandóan kívülről kell pótolniuk azt, hogy egójuk megmaradjon. Ennek érdekében olyan személyeket keresnek, akik emberileg többek náluk, akik nagylelkűek, ragaszkodók, megbízhatóak és optimisták. Mivel ők nem rendelkeznek ezekkel a vonzó tulajdonságokkal, ezért kiszipolyozzák azokat áldozatukból, mintegy leutánozzák őt, és úgy tetszelegnek környezetükben, mintha ők maguk bírnának ezekkel a jellemzőkkel. Érdekes módon ők az ilyen "emberi" tulajdonságokat "gyengeségeknek" tekintik, de azt felismerik, hogy ezekkel tudják másoknál elérni, hogy jónak tekintsék őket és megbízzanak bennük.

Szeretnék nagyon óvatos lenni, nehogy megalázzak bárkit (egy nárcisztikus személyiség genetikai okokra vezethető vissza gyakran kombinálva környezeti tényezőkkel a korai életévekben, mint pl. egy trauma vagy túlzott imádat), azonban az egy sajnálatos valóság, hogy egy nárcisztikus előnyben részesített megküzdési mechanizmusa a “mindenáron nyerni kell” mentalitás. Ebbe beletartozik, hogy projektálnak (vagyis saját rossz tulajdonságaikat másokra vetítik ki, így másokat vádolnak saját hiányosságaikért) és olyan kapcsolatokra törekednek, mely csak számukra lesz hasznos.

Az erős kontrollt alkalmazó csoportok lényegében nagyon hasonló módszert alkalmaznak. Nézeteik gyenge lábakon állnak, érveik nem meggyőzőek, tényekkel aligha alátámaszthatók, így hatalmuk kialakítása és fenntartása minden áron egyedül propaganda segítségével lehetséges. Ezt érzelmi zsaroláson keresztül érik el, gázlángolással*, propagandisztikus felhívásokkal, valamint félelemkeltéssel a “kívülállókkal” kapcsolatban, ezzel sikeresen távoltartják tagjaikat attól, hogy megismerjék a csoport valódi természetét, ami, ha kiderülne, veszélyes lenne számukra. [A gázlángolásban a manipulátor megpróbálja átírni áldozatának világát, felülírja érzéseit, lásd a végjegyzetben.] Hasonlóan a nárcisztikus egyénekhez, az ún. háromszögelés technikáját használják fel. Harmadik személyeket vonnak be abból a célból, hogy lejárassák vagy megrágalmazzák áldozatukat, ami azt a hatást kelti, mintha a két fél között lenne a probléma, míg ők, a manipulátorok nem tehetnek semmiről. Máskor az áldozataik elérésében egy köztes csoportot használnak fel, akik beszervezik őket a nárcisztikus szolgálatába, hogy annak munkáját végezzék el. Bárhogy is legyen, a végén persze ők viszik el a pálmát.

Paradox módon, mindazok, akik egyszer már a nárcisztikus manipuláció áldozatainak formájára préseltettek, jó eséllyel újra átélik ezt, hacsak nem avatják be őket bántalmazás technikáinak módszertani rejtelmeibe.

Szeretetbombázás

Azt mondják, a nárcisztikus személyek álmokat ígérnek, de csupán rémálmokat nyújtanak. Az áldozataik léprecsalásában alkalmazott hathatós módszereik nem alábecsülendők.

Mind a nárcisztikus személyek, mind a szekták alkalmazzák a szeretetbombázás módszerét a kezdeti fázisban. Az áldozataikat személyre szabott ígéretekkel környékezik meg, szeretetet ígérnek, családot, megváltást, egy szép jövőbeli paradicsomi állapotot. Lehengerlőek, és mi elkerülhetetlenül lazítunk a védelmünkön. Egy lelki társat látunk bennük, vagy egy szervezet esetében az eltökéltség érzését, és egy okot a jobb élet reményére. A Szeretet Istene a karjaiban akar minket tartani. Ez az álomlovag (vagy Isten), aki túl jónak tűnik, hogy igaz legyen, éppen minket választott ki. Megtiszteltetésnek érezzük, hogy egy ilyen személy leereszkedett hozzánk. Bekaptuk a horgot. Ez a fajta szeretet, egyike a két legerőteljesebb érzelemnek. A másik a félelem.

Az orrunk elé lógatott répa

Amint megszokjuk a kényeztetést és a szeretetben fürdőzést, azt is gyorsan felismerjük, hogy a kényes egyensúly fenntartása bizonyos szabályok betartásához van kötve. Mire kialakul az érzelmi kötődésünk, rájövünk, hogy a szeretet nem feltétel nélküli. Ha nem állunk be a sorba, akkor az a kéz, amely eddig tálcán kínálta az álmainkat, most kiméri a büntetést: viselkedése hirtelen megváltozik, félvállról vesz minket és távolságtartóvá válik. 

carrot_and_stick.jpg

A csalók és bűnbandák megérzik, hogy kiknek van szükségük pozitív megerősítésekre, de később pont ezzel a belső bizonytalansággal fognak visszaélni.

Ahol valaha eszményítettek, most leértékelnek. Megjelenik a kognitív disszonancia és nem értjük, hogy mi történhetett azzal a kedves emberrel, akiről azt hittük, hogy jól ismerjük. A szeretet Istene hogyan választhat el bennünket a barátainktól és a családunktól? Hogy lehet az, hogy akit a hiányzó felünknek hittünk, és aki olyan sok dicsérettel árasztott el, most eldob minket? Bennünk kell, hogy legyen a hiba.

Egyre inkább igyekszünk megfelelni. A játékszabályok szerint játszunk, és az ezért kapott jutalmak is arra ösztönöznek, hogy a jövőben is így tegyünk. Az ölelés, amely szó szerint, vagy képletesen a kétségbeesettség időszakát követi, eufórikus megkönnyebbülést nyújt - a szó szoros értelmében. A szeretet és a félelem váltogatásával, traumákon keresztül kovácsolják manipulálóink a kötődésünket, mellyel egy bizonyos viselkedési módra képeznek, avagy idomítanak be minket. Amikor meglátjuk, hogy valaki képes arra, hogy lecsillapítsa a félelmünket, hajlamossá válunk szinte mindent megtenni, hogy megmaradjunk a jóindulatában. Még akkor is, ha ez a határaink módszeres lepusztulását eredményezi.

Határok

Akit szeret az Úr, azt megdorgálja. A fájdalom, amit a családunktól és a barátainktól való elválasztottság miatt érzünk, az éppen ennek a szeretetnek a megnyilvánulása, ami a helyreállításunkat szolgálja, és arra ösztönöz, hogy újra megtaláljuk a helyes utat. A bénító önbizalomhiány és magány, amit az elhagyatottság időszakában szenvedünk el annak a jelei, hogy valami rosszat tettünk. Ha valaki meg meri kérdőjelezni ennek a bánásmódnak a szeretetteljes mivoltát, az megőrült vagy hitetlen, vagy ami még rosszabb: egy hitehagyott, mivel az igazi "áldozat" csak az lehet, akinek kétségbe vonják a tekintélyét.

A bántalmazótól való függőség érzése és az áldozat saját önbizalmának és önértékelésének helyreállítása egyfajta megbillent erőviszonyt hoz létre, mely egy “megmentő-bűnös” dinamikát alakít ki. Az áldozat úgy érzi, hogy nélküle / nélkülük nem ér semmit az élete. Szüksége van a megmentőjére, aki pontosan tudja, hogy mire van szüksége, mi kell a boldogságához. Ha el merné hagyni őt, vagy ha megtagadná az engedelmességet, annak súlyos ára lenne. Egy ilyen áldozat úgy érezheti, hogy ő maga a probléma, és elbizonytalanodik az élet más területein is.  

És éppen itt van a kutya elásva, mert természetünknél fogva azt szeretnénk, hogy helyreálljon a béke, hogy ezáltal megint a jó időszakokat élhessük meg, de ez a folyamat a határaink újabb feladásával jár. Pont a világos határok felállításától való idegenkedés az, ami újabb és újabb bántalmazás áldozatává predesztinál minket. Ha egy manipulatív partner vagy csoport azt mondja nekünk, hogy a szenvedélyeinket, hobbinkat, időnket vagy önmagunk fejlődését mind fel kell áldoznunk az “ügy” vagy a személy szolgálatának érdekében, nagyon könnyen azt érezhetjük, hogy soha nem elég az, amit teszünk.

Amikor már azt képzeljük, hogy mi valójában önzők vagyunk, ha időnket vagy figyelmünket a szervezet vagy az egyén szolgálata helyett önmagunkra szánjuk, akkor már önmagunk totális megsemmisítésénél tartunk, amely állapotot az állandó bűntudat, öngyűlölet és szégyen érzéséről is beazonosíthatjuk. Ha egyáltalán beszélni merünk a saját érzéseinkről, vagy arról, hogy miként reagáltunk egy helyzetre, netán megemlítjük azt, hogy vannak határaink, akkor már rögtön az lesz a következtetés, hogy “a figyelem központjában akarunk lenni” vagy, ahogy a nők gyakran hallhatják: “nem tudják, hogy hol a helyük”.

A személyiségünk ilyenformán történő érvénytelenítése, mindannak, amitől “önmagunk” vagyunk, függetlenül a partnerünktől, vagy az erős kontrollt gyakorló vallástól, a határok fokozatos lebontását eredményezi. Ez arra vezet bennünket, hogy végtelen számú felelősséget vállaljunk, hogy gyengék vagyunk, ha elfáradtunk, hogy mi mindig tudunk többet adni magunkból, hogy “a szeretet minden bűnt elfedez”, vagy, hogy ha eleget imádkoztunk volna, ha elég figyelmet fordítottunk volna rájuk, akkor most elérhetnénk az ő jóindulatukat. 

A körforgás megtörése

Amikor olyan nők lépnek be egy kapcsolatba, akiket arra tanítottak, hogy ők a kimeríthetetlen érzelmi erőforrások kútjai, gyakran azzal a gondolkodásmóddal teszik, hogy ők meg tudják, sőt meg is kellene menteniük a társaikat, hogy nekik el kell viselniük mindent (akár a fizikai bántalmazást is) és mindezt higgadtan, “méltósággal” és a megbocsátás szellemében kell megtenniük.

Érzelmi többletenergia és kemény munka csak olyan forrásból származhat, amely rendkívüli erővel bír. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy ez a többlet erő egyszer nem fogja benyújtani a számlát. Vagy egy ismerős kifejezéssel élve, vajon milyen gyümölcsöket teremhet az, ha valaki mindig mindent ő maga akar hordozni? Mindenképpen szembe kell néznünk azzal a nem romantikus valósággal, hogy a bántalmazó emberek nem változnak meg attól, hogy dédelgetjük őket; néha az állandó megbocsátásnak pont, hogy ellenkező hatása van. Ez megerősíti annak a gondolatát, hogy ők meg tudják úszni a velünk való bánásmódjukat, hogy mi mindig ott leszünk nekik, hogy cirógassuk az egójukat. Amikor arra tanítanak minket, hogy legyünk adakozók, megtanuljuk, hogy soha ne tartsunk igényt arra, ami jogosan is a miénk, hogy soha ne kérjünk segítséget, hogy csendben hordozzuk a terheinket.

Ahhoz, hogy ki tudjunk szabadulni az effajta gondolkodásból - amelyre az Őrtorony és valamennyire a társadalom is általában nagymértékben ösztönöz -, muszáj kiábrándítanunk magunkat abból az elképzelésből, hogy “a szerelem szenvedéssel jár” és csak ezen a szenvedésen keresztül vagyunk méltók a szerelemre. A szeretet nem fedezi el a zúzódásokat és a sebeket, sem a láthatóakat, sem a láthatatlanokat. A szeretet nem fedezi el a lealacsonyítást. Nem fedezi el az elhanyagolást. A mások iránti szeretetünk soha nem múlhatja felül a saját magunk iránti szeretetet. Egy ilyen kijelentést tenni nem az önzőség jele. Ez a méltóságunk és értékességünk megerősítése, amely nem függ külső igazolástól. Ez az ellenkezője az önzésnek és az önimádatnak.

Olyan nőkként, akik kiemelkedtünk egy erős kontrollt alkalmazó szervezet szorításából, mindenképpen fel kell használnunk az egyedülálló tudásunkat, hogy felismerjük és elkerüljük a manipuláció csapdáit és kiszabaduljunk egyszer és mindenkorra az "igazságokból", és az olyan emberek közül, akik többet ígérnek, mint amennyit képesek, vagy valaha is képesek lesznek beváltani.

* A gázlángolás egy tipikus és jól ismert fogalom a nárcisztikus manipuláció témájában. A fogalom a Gázláng című pszichothrillerből származik (Ingrid Bergman főszereplésével). A történet szerint egy gonosz férfi az örületbe kergette feleségét, mivel az elrejtett gyémántok nyomára akart bukkanni. Módszere lényege az volt, hogy elérje feleségénel, hogy kételkedni kezdjen saját elméje épségében. A gázlángolás az, amikor a manipulátor megpróbálja átírni áldozatának világát, felülírja érzéseit, és egy pszeudo világot alakít ki, amiben manipulálni tudja, ezáltal a markában tartja.

Az Őrtorony szervezet az  következő gázlángolás technikákat használja:

  • a valóság állandó felülírása, saját történelmük átírása, a kellemetlen események eltitkolása (pl Olin Moyle per)
  • a tagok állandó kételyben vannak saját maguk képességeit illetően, önbizalomhiányban, depresszióban szenvednek, a csoportjuktól függő viszonyban vannak
  • olyan bibliaversek hangsúlyozása, melyek a saját képességek és a saját indítékok megbízhatatlanságát, „csalfaságát” hangsúlyozzák
  • korábbi tagok tapasztalatainak megismerése tiltott

 

Bővebben lásd pl. https://blogjt.blog.hu/2020/02/28/a_narcizmus_jellemzoi

https://inspira.blog.hu/2018/03/27/gazlangolas_a_valosag_eltorlese_es_felulirasa

sarah_mills_signature.jpg

Forrás: https://jwwatch.org/domestic-abuse-2/life-and-love-after-watchtower-breaking-free-from-cycles-of-emotional-abuse

Fordította: T. Csilla, Columba, Béláim, BB, JJ

A bejegyzés trackback címe:

https://jehovatanui.blog.hu/api/trackback/id/tr2916449318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2021.03.05. 18:48:09

Nagyon szomorú, ahogy számtalan nő (de akár még férfiak is) áldozatául esik ennek a jelenségnek. Egy úgy gondolom, hogy normálisnak nevezhető értékrend esetében (de csak akkor!!) az a gondolat, hogy "a szerelem szenvedéssel jár", irodalmilag és a gyakorlatban is jól megalapozott lehet, hiszen magához a létezésünkhöz is kapcsolódik valamennyi szenvedés. Nem létezik ebben a világban olyan szerelem, amelyikben valamennyi szenvedés ne merülne fel, a kérdés inkább az, hogy pl. a kapcsolaton belülről vagy kívülről jön-e, illetve, hogy hol találunk támaszt vagy támaszokat adott esetben az elszenvedett sérelmekre. Található-e értelmes gyógymód a kapcsolat sebeinek gyógyítására? Van egyáltalán valós kapcsolat a két fél között?

Hiszen léteznek eredményes terápiák, van segítő kéz. Ha azonban valaki szándékosan, beteges módon, vagy "csupa jóakaratból" okoz a másiknak szenvedést, attól valójában talán a legjobb minél hamarabb minél messzebbre távozni...!!!

A szeretet himnuszának ilyen formán történő - sajnos nagyon is érthető és átérezhető - kicsavarodása rendkívüli módon fájdalmas olvasmány! Minden jónak, szépnek és igaznak pontosan a visszájára fordul így minden... :-(

Erről a cikkről nekem az jutott még eszembe, hogy ha nem kizárólag a mennyei ajándékok iránti hálából cselekszünk hitbeli dolgokat, akkor talán jobb, ha nem csináljuk, mert onnantól kezdve gyűrűzhetnek be a szektás jelenségek minden vallási csoportban. Az egyetlen jogos motiváció, ha a szívünk tele van örömmel, hálaadással, és megelégedettséggel azért, amit Isten elvégzett bennünk és másokban. Mivel persze ebben nekem is vannak elmaradásaim, így ez elsősorban "hangos gondolkodás" a részemről.

Azzal kapcsolatban, hogy "egy nárcisztikus személyiség genetikai okokra vezethető vissza", tisztelettel, de komoly fenntartásaim vannak, úgy látom, a gyermekkorban szerzett testi-lelki sebek vagy a felelőtlen szülői nevelés sokkal erősebben eshet latba, az örökletes tényezők legfeljebb felerősíthetik az ilyen jellemvonásokat. Ez azonban egy messzire vezető téma lehet.

"Szeresd felebarátodat, mint magadat!" Ahogy azt talán Gyökössy Bandi bácsi is mondhatta, ha magadat nem tudod szeretni, a saját tested, lelked, akkor mást hogyan tudnál helyesen szeretni? A probléma azonban úgy érzem, még mélyebben húzódik, ez pedig az lehet, hogy hiába beszélnek Isten erejéről, ha a gyakorlatban oly gyakran az ember saját elgondolása, erőfeszítése és büszkesége, avagy "csupa jó szándék" húzódik meg! Tudjuk, hova vezet ez, és sok más hívő embernél is megfigyelhető, felekezettől függetlenül, magamat is beleértve.

Azt hiszem az ide illő aranymondás ez lehet Jézustól: "Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és meg vagytok terhelve, és én megnyugvást adok nektek." (Mt 11:28)

Egy kis videóajánló a végére (számos kis videó tekinthető meg erről a témáról):

www.sentfilm.hu/play/narcisztikus_szemelyisegzavar_es_vallas_baktay_miklos

www.youtube.com/watch?v=Ib0qgkCdSPo

Minden fordítónak nagyon szépen köszönöm a segítő közreműködést és a kreatív ötleteket, de különösen is Csillának! :)

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2021.03.07. 10:40:37

@Columba: Ahogy beszéltük is a fordítás közben, elég nehéz visszaadni a szavak mondanivalója mögötti tartalmat. Főleg nem egy vallásos közegben, vagy egy hívő közösségben, ahol egy bántalmazott személy nézőpontját nem, vagy csak maximum a sajnálkozás szintjén fogják fel. Nem azért, mert csökknet felfogóképességüek lennének ezel az emberek, hanem általában senki nem gondol magára, a saját közösségére és hitére, amikor bántalmazásról esik szó, hanem ez mindig csak másokkal történik, akik nyilván valahogyan hozzájárultak az állapotukhoz ....
Az áldozathibáztatásnak ilyen formán egy önvédő funkciója van, ami hasonló a pusztába kiküldött "bűnbakhoz", amelyre előtte ráaggatták büneiket, és elzavarták, hogy ők "megtisztuljanak". A kereszténység ezzel a történettel von párhuzamot, Jézus áldozatában is, melynek következtében a hívő emberek úgy gondolhatják, hogy ők "megtisztultak" a bűneiktől.
Egy szektás, sőt egy szélsőséges szektás közösségben, mint a Jehova Tanúi is, ez elég extrém dolgokat eredményezhet, és melegágyat biztosíthat a családon belüli erőszakhoz, ahogyan biztosít is. Maga az ideológiai háttér, más csoportoknál is fellelhető. Ez leginkább alacsony személyes tudatosságban nyilvánulhat meg, abban hogy a hívek nem értik, hogy "mi velük a baj", ha egyszer Jézus már megváltotta őket, és ők ebben hisznek. Ezek ellen a durván leegyszerűsített gondolati sémák ellen küzdött Gyökössy András is, a maga módján, a saját egyházén belül, ahol ki is váltotta felettesei haragját.

Gyökössy munkásságát én abban látom, hogy a pszichológia, a lélek tudománya felé fordult, hogy a gondozásre bízott nyájnak valódi, megértésen alapuló segítséget tudjon nyújtani a vallásos szóvirágok helyett. Ugyanazok a szavak teljesen mást jelentenek a tudás és megértés fényében. Pl a "szeretet mindent eltűr" éppen úgy lehet egy altruista szemléletmód vezérfonala, mint egy bántalmazó kapcsolat mantrája is, mert ez csak annak az embernek a tudati szintjétől függ, aki kimondja, illetve aki hallgatja a szavakat.
(Bár személyesen úgy gondolom, hogy nem minden bibliai kijelentés vagy tanítás ruházható fel magasabb erkölcs értelemmel, de némelyik azért igen. A Biblia kizárólagosságát, felsőbbrendűségét hirdető fundamentalista közösségek eleve hátrányból indulnak ...)

Alapvetően ezért tartom gondnak, ha egy vallásos csoport a "sátán eszközeként" tekint minden olyan gondolatra, mely kihívást intéz a doktrinája felé. Nem a vallásos hittel van a baj, hanem azzal, hogy a hívek sötétségben maradnak személyes életüket illetően, így könnyebben manipulálnak, illetve válnak manipulálhatóvá. A kettő ugyanis egy. Aki ki van azon akadva, hogy őt az Őrtorony "becsapta", annak a saját sötétségét kell megcéloznia, ami manipulálhatóvá tette.

Sarah Mills írása olyan nőkről szól, akik ebben a kettős játszmában maradtak látszólag alul. Saját női alsóbbrendűségük találkozott egy vallásos felsőbbrendűséggel, melyek egymást erősítő folyamatokká, "ördögi körökké" alakultak. Ebből is ki lehet lépni ugyan, de leginkább azáltal, hogy a "célpont" (és szándékosan nem áldozatot írtam), leleplezi magát a módszert, és nem csak a bántalmazójával szemben, hanem sokszor a közössége (csaldja, gyülekezete) esetében is. Érdekes módon, míg a családon belüli erőszakot határozottan elítélik a keresztény közösségek, a korábban bántalmazott nőket mégis sok esetben kiátkozással sújtják, boszorkányokként azonosítják - ami alapján arra lehet következtetni, hogy mégsem ítélik el annyira nagyon az erőszakot, kiváltképp, ha ez nők ellen irányul.
(Sajnálatos módon ilyen ideológiának ez a blog is hangot adott korábban.)

Más: "Azzal kapcsolatban, hogy "egy nárcisztikus személyiség genetikai okokra vezethető vissza", tisztelettel, de komoly fenntartásaim vannak, úgy látom, a gyermekkorban szerzett testi-lelki sebek vagy a felelőtlen szülői nevelés sokkal erősebben eshet latba, az örökletes tényezők legfeljebb felerősíthetik az ilyen jellemvonásokat."
A "genetikai okok" sok ember fejében valami megváltozhatatlansággal, sőt eleve elrendeltséggel kapcsolódhatnak össze, ami nem illik bele a szabad akaratról, az "isten előtt mindenki egyformaságról" kialakított nézetbe. Azoknál, akiknél később komoly nárcizmus személyiségzavar alakul ki (pl pszichopátia, borderline stb), a szülők nem biztos, hogy mérvadók lehetnek, mivel valóban léteznek öröklött hajlamok. Persze a nevelés számít, ahogyan a társadalmi környezet is, és ezért aztán a kölcsönös egymásrahatások eredményeként, a személy és környezete között kialakult adok-kapokban a nárcisztikus személyiségzavar kifejlődik. Ebben pedig a vallásnak a szeretetről, türelemről és megbocsátásról szóló - tegyük hozzá, alacsony tudatossági, megértési szintű - tanításai csak eszkaláló hatással bírnak. Nem csoda, hogy a legtöbb vallásban a nárcizmus virágzik, mert véget vetni a mapipulációnak, leleplezni a bántalmazót, feltárni a bántalmazás tényét az "nem szép" dolog, főleg nem olyan, amit egy szerény-szolid nőtől elvárnak.

nyunyimunyimonyo 2021.03.09. 23:35:51

A gázlángolás a világi viszonyok között is működik. Ismerek egy nőt, szomszéd lépcsőházban lakik, akit a "barátja" internetes kurvává gázlángolt, immár nyolcadik éve. 31 éves szegény pára, és alig mer kimenni az utcára is. Ráadásul a stricike egy beszari ganéjdomb, mégis meg tudja gázlángolni a nőt, ennek meg tetszik is. Hiába próbáltam többször is beszélni vele...

Hogy miért írtam ezt?
Mert a JT szervezet jól elkülönített, jól látható. De a világban szétszórt sok kizsigerelt lélek, akik senki számára nem észlelhetők, sokkal nagyobb tömeget képviselnek.

Igaz, mindegy, hogy elnyomó szekta lenyúzott tagja, vagy magányos kisáldozat, mindegyik megérdemel valamilyen értékelhető segítségnyújtást – már ha szeretné.

Csak így elmélkedtem.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2021.03.10. 10:16:36

@nyunyimunyimonyo: A gázlángolást nem a JTk találták fel, és nem is csak ők alkalmazzák egyedül, tehát az hogy ez "világi viszonyok közt is működik" nem igazán érthető.
Ez a mondatod meg amellett, hogy rámutat arra, hogy egyáltalán nincs fogalmad arról, hogy miről beszélsz, de még fel is háborító: "Ráadásul a stricike egy beszari ganéjdomb, mégis meg tudja gázlángolni a nőt, ennek meg tetszik is."

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2021.03.10. 19:22:23

@t.csilla: Azt hiszem, értem, amit mondasz, a hívő közösségek részleges vakságának oka a jelenség elutasítása, maguktól való eltávolítása, illetve részleges tagadása. "Ilyen nem történhet(ett) meg köztünk, de ha mégis, akkor jobb félre nézni és szolgálni tovább, mintha "mise történt volna" és nem piszkálni az áldozatok történetét... Borzasztó, hogy sajnos a nagyon közelmúltban is hallottam ilyen magyarországi történetet. Ez alapvető rendszerhibának tűnik a vallásos világban. Én személy szerint ezt a rendszerhibát még nem tapasztaltam meg hála Istennek (mást viszont igen, de az hosszú történet lenne), mindenesetre az biztos, hogy gyökeres változásokra lenne szükség, és ehhez még a szándék sem igen látszódik sok esetben, pedig szavak szintjén sok elismerés történt már. Szavakkal viszont enyhén szólva nem sokra megyünk.

A bűnbakkal és Jézus áldozatával kapcsolatban talán csak annyit mondanék, hogy a kősziklára, illetve a homokra épült ház példázata mindent bemutat. Ha meg is tenné a hívő ember, amit Jézus mond konkrét helyzetekben, (és mondjuk nem az ellenkezőjét csinálná), sokkal több lehetne az eredmény és a gyümölcs. Szóval én itt nem a Szentírást, hanem az emberi gyakorlatot hibáztatom. (Jól emlékszem a Biblia erkölcsi kérdéseivel foglalkozó cikkeidre, bár akkor éppen nagyon nem voltam a helyzet "magaslatán" több szempontból sem. Itt, noha eltérő véleményen vagyunk, tiszteletben tartom és megértem az álláspontodat. Vannak valóban nehezen kezelhető történetek, jó pár, de a lényeg azért mégsem ott található.)

Gyökössy Endrével kapcsolatban annyit írnék, hogy én is olvastam néhány művét és még tervezek is olvasni tőle. Nem minden dologban értek vele egyet, de nagyon is tisztelem a munkásságát. Egyházi körökben is többnyire ezt tapasztaltam, de egész biztosan voltak vele szemben állók is. Tudnál még erről a témáról írni többet?

Sajnos valóban könnyen ki lehet forgatni a Biblia mondanivalóját, és ez a bennünk lévő lelkülettől függ alapvetően. Igazából számtalan példát lehetne erre hozni akár az egyháztörténetből is. Péter és Pál apostolok is figyelmeztetnek minket, hogy ez fog történni, de ez mindenkinek a személyes felelőssége is, hogy milyen lelkülettel olvas és alkalmaz bibliai igeszakaszokat. (Akkor van igazán nagy baj, ha az értelmezést teljesen kiveszik az egyes hívő kezéből, mint pl. a középkori katolikus egyházban, vagy a Tanúknál is, a ma létező nagyobb felekezeteknél legalább elvben egy jóval liberálisabb szellem kellene, hogy érvényesüljön. Aztán persze sok ellenpélda is felmerült, ahogy azt az előbbi esetek is mutatják.)

A bántalmazott nőkkel kapcsolatban, igen, emlékszem néhány kirívó esetre, vitára, ahol nagyon nem az történt, mint aminek történnie kellett volna. Én sem értettelek meg téged úgy, ahogy szükséges lett volna, bár igyekeztem akkor is lehűteni az eseményeket a magam részéről, amennyire emlékszem. Nyilvánvalóan többet kellett volna tennem, ezért bocsánatot is kérek. Valószínűleg te sokkal több fájó részletre emlékezhetsz, de azért sok mindent elolvastam az első blogod írásaiból, egy pár nevezetes vitát végigkövettem. Nagyon sajnálom a történteket, de ami talán előremutatóbb lehet, igyekeztünk levonni mi is a megfelelő következtetéseket, és változtatni pl. a blog moderálási elvein és gyakorlatán, de még a tartalmain is. Szeretném, ha nem ismétlődnének meg hasonlók sem itt, sem a szűkebb blogos környezetünkben!

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2021.03.10. 21:29:54

@nyunyimunyimonyo: Biztos, hogy ezt akartad elmondani? Éppen ezzel a trágár, nőket lealacsonyító módon jöttél elmélkedni? Így nem hinném, hogy tudnál segíteni akár csak "neki" is.

Ta0066 2021.03.11. 15:22:32

@Columba:

"Ez leginkább alacsony személyes tudatosságban nyilvánulhat meg, abban hogy a hívek nem értik, hogy "mi velük a baj", ha egyszer Jézus már megváltotta őket,..."

Kulcsmondat.

Legerősebben bevésődött emlékem a tanúk látogatásai közül, amikor az idősebb vén feleség magabiztosan kijelentette, hogy Éva helyében ő nem evett volna az almából, ha ő van ott :D

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2021.03.12. 10:23:55

@Columba:
Gyökössy helyzetéről nem sokat tudok. Régebben jártam a Gyökössy körben, ahol ez feljött egyszer, hogy Rákosplaotán volt lelkész, és szabályosan zarándokhellyé vált a templom, ahil misézett. Ezt persze az egyháza nem nézte jó szemmel. Pár Feri atyáról is hasonló dolgokat hallottam.

A Bibliát nem kell kiforgatni, csak el kell olvasni ami abban van. Én is csak ezt tettem azokban a cikkekben, amikre utaltál. Szerintem vannak jó és örök igazságok a Bibliában, és vannak hatalmas ostobaságok, idejétmúlt dolgok, sőt kifejezetten káros nézetek is benne. A legtöbb keresztény csoportban ezeket mind egyben le kell nyelni, bár csoportonként változik, hogy milyen mértékű szabadságot kapnak ebben a hívek. A Tanúknál tudjuk, hogy semmilyet.
Ezért lenne hiba az, hogy ha ez a blog is ugyanezt csinálná, mert akkor az úgy nézne ki, mintha egy másik vallás próbálna tagokat toborozni ezen a felületen a kiábrándult hívek köreiben. Én azt nem tartom etikusnak, amit már kifejtettem azoknak is, akik megkerestek ebben a témában. Úgy gondolom, hogy az ilyen alattomos térítés egyfajta szellemi erőszak, amivel megpróbálják a befolyásolható egyének világába egy másik nárcisztikus istenképet elültetni, a vallások képviselői, mint "repülő majmok" által.
(Erről a jelenségről bővebben írtam belinkelt a Nárcizmus jellemzői című cikkben.)

Pontosan ez az, amiről Sarah Mills írása is szól, hogy addig, amíg egy áldozat nem végzi el a belső átalakító munkáját, csak kivülről keres kontrollt vagy megerősítést, addig benne marad egy ördögi körbe, ergó nagy eséllyel újból és újból áldozattá fog válni.

ORION 2021.03.15. 17:05:48

@Ta0066: """ a hívek nem értik, hogy "mi velük a baj", ha egyszer Jézus már megváltotta őket,..."""--El kell mondani nekik, fel kell világosítani őket hogy nincs velük semmi baj!Az üdvösség , megváltás (=megmentés, szabadulás, éppé tétel, helyre állítás, megőrzés stb.) több részból áll! Az írás azt mondja hogy az ember szellemből, lélekből és testből áll.(1thes 5:23) Krisztus Urunk keresztáldozata miatt SZELLEMÜNK teljes mértékben megmentést nyert. A Szent szellem mintegy hermetikusan elpecsételte a teljes megváltás napjára. Mikor eljutunk erre a hitre akkor indul a LELKÜNK üdvösségének kimunkálása című projekt ami már rajtunk is múlik! A pszichénk az akaratunk, érzelmeink, gondolataink az Isten kijelentéseihez kell igazítsuk! („ változzatok el a ti elméteknek megújulása által,” Róma 12:2)Krisztust szemlélve (zsidó 3:1) ezek a belső lelki összetevőink a bennünk lakó Szellem „ösztökélésére” mind inkább ráhangolódnak Isten akaratára. Az a bizonyos teljes megváltás pedig a TESTÜNK dicsőségbe öltözésének napja lesz. Tehát az egy majdani állapotunk lesz. Pál erre mondja, hogy várjuk a (teljes) fiúságot, a testünk megváltását (Róma 8:23; FIL 3:21)

Ta0066 2021.03.17. 09:24:46

@ORION:

Igazad van Orion. A hívők többségénél azonban a 2. fázis legtöbbször el sem tud kezdődni. Nem következik be a lelki tényezők gyökeres változása, a szemlélet megváltozása. A szellemi érintés - mondjuk így- hosszabb-rövidebb idő után kialszik, az ember pedig marad olyan, amilyen volt. Mivel a szellemmel való kapcsolatát újra elveszti, így részleges, csonka, bűnös lesz/marad.
Ebből fakad a mai vallásosságnak nevezett valami, amiben képmutatás, külsőségek és az erkölcsi normák túlzott hangsúlyozása egyenes következményként hozza az ítélgetést és a szeretetlenséget. Belül nincs meg a hívőben a lényeg, és ezt a külső látszattal próbálja kompenzálni.

ORION 2021.03.19. 08:50:23

@Ta0066: Szerintem a hívek már az első fázissal ,vagyis Krisztus urunk értünk bevégzett munkájával sincsenek tisztába!Ebből kifolyólag topognak akár évtizedeken át egy" csecsemő kereszténységnek" nevezett vallásos katyvaszban ahonnan nincs előrehaladás!Ahogy t.csilla-írja maradnak ebben az ördögi körben és nagy eséllyel újból és újból áldozatok maradnak!

Ta0066 2021.03.29. 11:14:48

"A Bibliát nem kell kiforgatni, csak el kell olvasni ami abban van. Én is csak ezt tettem azokban a cikkekben, amikre utaltál. Szerintem vannak jó és örök igazságok a Bibliában, és vannak hatalmas ostobaságok, idejétmúlt dolgok, sőt kifejezetten káros nézetek is benne. A legtöbb keresztény csoportban ezeket mind egyben le kell nyelni, bár csoportonként változik, hogy milyen mértékű szabadságot kapnak ebben a hívek. A Tanúknál tudjuk, hogy semmilyet"

Sokáig gondolkoztam, megríjam-e az ehhez a pár mondathoz kapcsolódó mondanivalómat. A fenti idézet azonban iskolapélda arra, ahogyan a mai mentalitás működik, így nehéz szó nélkül hagyni.

Kezdjük az elsővel: a Bibliát egyszerűen el kell olvasni.
Teljesen általános mai kori hozzáállás, hogy az embereket egyenlőnek gondolja, egymással felcserélhetőnek. Ezért a Biblia - ami elvileg egy szent szöveg, nem igényel különösebb felkészültséget, így bárki számára hozzáférhető kell legyen, lehetőleg a saját anyanyelvén fordításban, modernizált szöveggel - gondolja.
Mi van akkor, ha az emberek mégsem egyenlőek? Az egyik gond nélkül megért és megír magas esztétikai fokú szövegeket (verseket például); míg a másik nem képes erre, még huzamosabb gyakorlás és képzés után sem. A Biblia pedig még csak nem is vers, annál sokkal komolyabb szintet képviselne. A korai egyházban létezett a titokfegyelem. Nemhogy a Bibliát vagy annak könyveit nem adták az egyszeri hívő kezébe, de még a Miatyánkot sem. A középkorban a mise nyelve latin, vagy görög volt, a hívek nem olvasták a Bibliát. Mégis, a kereszténység jobban meghatározta a társadalom életét, mint bármikor korábban, vagy azóta.
A fentivel ellentétes álláspontot is érdemes éppen ezért figyelembe venni. Eszerint a Biblia olvasása nagyon komoly felkészültséget igényel a hívő részéről, ha azt adekvát módon akarja egyáltalán elolvasni, majd értelmezni. Nem lehet egyszerűen elolvasni, pláne nem tudja mindenki egyszerűen elolvasni.

A 3. mondatból egy kifejezést emelnék ki: idejétmúlt dolgok. Annak az általánosan elfogadott nézetnek a kifejeződése ez, miszerint az emberi történelem a fejlődés jegyében bontakozik ki. A mi korunk meghaladta, felülmúlta a korábbiakat, a korábban megfelelő nézetek így maguk is meghaladottá, idejétmúlttá váltak. Jönnek helyettük az újak, az időszerűek, a modernek (ez a szó jelentése: korszerű). Ha alaposabban megvizsgáljuk, akkor viszont egyáltalán nem biztos, hogy létezik a történeti korokon átívelő fejlődés. Technikai kibontakozás kétség kívül megfigyelhető, de az ember alapvetően mégiscsak ugyan olyan, mint 2000 éve: születik, él, szeret, gyereket nevel, meghal. A körülmények kétség kívül sokat változtak, de az emberi élet alapvető jellegzetességei már egyáltalán nem mutatják ezt a nagy fejlődést.

A mai modern keresztény csoportokban valóban a Biblia egy értelmezési módját fogadtatják el a hívővel, ebben egyetértünk. Teszik ezt pontosan az egyenlőség és a haladás jegyében, korszerűen: az általuk kínált igazság mindenkié, mindenkire egyformán érvényes (mivel az emberek között nincs különbség); illetve minden eddigi igazságot felülmúl, mert újabb, korszerűbb, új megismerési technikákat, új eredményeket is alkalmaz. És valóban, vannak olyan közösségek, ahol a mindenkire érvényes igazságot akár rá is erőltetik arra az egyenlőre, aki kilóg a sorból bármilyen ok miatt; a tanítást pedig akár naponta változtatják az újabb és újabb eredmények fényében. (A korábbi korok emberének bölcsességére pedig leginkább szánakozva tekintenek, hiszen hogyan érthette volna meg a világ működését korszerű - még ma is változó és fejlődő -tudomány és pszichológia nélkül?)

Ha a fent említett két dolgot - emberek közötti egyenlőség, történeti fejlődés - megkérdőjelezzük, és megvizsgáljuk, alapvetően más színben tűnhet fel a vallásosság. Napjainkban ez az igazi eretnekség, nem a Biblia bírálata: az általános mentalitás, gondolati beállítottság alapjait megvizsgálni.

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2021.04.28. 19:00:31

@t.csilla: Kedves Csilla!

Elnézésed szeretném kérni a rendkívüli kései válasz miatt. Igazából többször is belefogtam, írtam valamit, aztán elhalasztottam, félretettem a dolgot és kerestem a jó kérdéseket és válaszokat. Végül is csak egy rövid vázlatot sikerült összeraknom, sok kevésbé fontos dolgot most kihagytam.

Nem szeretnék a sokat időzni ennél a cikknél a bibliakritika témájánál, ahogyan azt már más is írta, ez ma egy láthatóan népszerű megközelítés, részben úgy tűnik, jó okkal. Ugyanakkor sok itt a félreértés, információ hiány is, én hiszem, hogy a kritikával illetett szövegek többségében is sokkal több mondanivaló rejlik. Persze lehetne itt még sok mindent felhozni, vannak valóban keményen hangzó, meg látszólag ellentmondó tanítások, amiket nem lehet egyszerű megérteni és elfogadni még a hit iránt érdeklődőként sem. Ha lesz erre erőm, a gondolataimat majd azoknál a cikkeknél egyszer remélem, megírom. Ez mondjuk nem lesz egyszerű, mivel amikor néhányan a kommentelők közül komolyabban elkezdtek írni az ilyen témákról, többször is én próbáltam lebeszélni őket. Szóval ez egy kicsit újfent ellentmondásos lehet, de bízom benne, hogy egyszer ez az idő is eljön majd. :)

Ami sokkal fontosabb lenne, az a blog működési elveiről felhozott jogos kérdés. Ez a blog számos vallásos témát hozott az olvasói elé a szekuláris kritikai megközelítések mellett. Hiszem, hogy mindkettőnek van létjogosultsága, és ez amennyire tudom, mindig is így volt, már az érkezésem előtt is. A két vonal sokáig úgy tűnt, egész jól meg is fért egy helyen, és rengeteg jó, építő beszélgetés alakult ki, többnek én is a részese lehetettem, amiért igazán hálás vagyok. Ugyanakkor az is igaz, hogy később volt számos vita, és súlyos kijelentések, ítélkezés is megjelent kommentben, több alkalommal is, amik erősen rombolták a blog közösségének életét. Nyilván ez nagy mértében hozzájárult az új blogközösség megszervezéséhez, és az ottani alapelvek megalkotásához. Én ezt a folyamatot külső szemlélőként követtem végig, úgy, hogy ahol tudtam, igyekeztem segíteni nektek is. Tiszteletben tartom azt az irányt, amit ott képviselsz, illetve képviseltek, és azt is örömmel láttam, hogy voltak vallási kérdésekhez köthető témák nálatok is, sőt még az utóbbi időben is jelentek meg vallási kérdésekhez köthető ajánlott hivatkozások.

Mivel nálunk a vallásos jellegű témák mindig is nagyobb súllyal voltak jelen, ezért a blog "szűrője" nálunk másként lett kialakítva, kezdetben tágabb keretek között igyekeztünk mozogni. Ez sokáig nagyjából az "élni és élni hagyni" elv mentén mozgott (legalábbis részemről mindenképpen, kezdettől fogva), talán így tudnám legrövidebben megfogalmazni, egészen addig, amíg erre reális lehetőség van. Ahol nem volt, ott végül is megtettük, amit kellett, és időközben elkészült a mi moderálási szabályzatunk is.

Nem kívánom kritizálni az általad követett irányvonalat, mert nagyon is megértem, talán csak annyit kérdeznék meg, hogy a vallási kérdésekről szóló normális, egyenrangú hangvételű beszélgetés is feltétlenül aktív tagtoborzás? Miért ne lehetne valakinek akár ilyen jellegű kérdése, gondolata is? Hiszen mindenkinek lehetősége van arra, hogy eldöntse, mihez kezd a kapott válaszokkal, információkkal. A blogos felületekről viszonylag ritkán alakulnak ki személyes ismeretségek, és, még amikor ilyen meg is történik, akkor is egy hitnézetekkel vagy gyülekezetekkel kapcsolatos döntés szigorúan az adott személy döntési jogkörébe tartozik elejétől a végéig. Így aztán bármilyen vallásos eszmecserének önkéntesnek és kétoldalúnak kell lennie. Ahol ez nincs meg, ott a vallásos témákról szóló beszélgetés nem, hogy véget ér, hanem el sem kezdődhet. Másképpen megfogalmazva, biztosan minden vallással kapcsolatos blogos eszmecsere feltétlenül egy nárcisztikus istenkép elültetésére kell, hogy irányuljon?

Természetesen ennek a blognak sem célja az evangélizálás. Nem is lehet az, erre vannak más felületek, az erőszakos hittérítés és nyomulás pedig abszolút nem kívánatos, ennek számtalan borzasztó végeredményét láthattuk. A blogolás egyébként sem az evangélizáció egy különösebben hatékony formája. Ugyanakkor - ha szabad nekem ezt említeni - éppen ezért is készítettük el Athownnal pl. "Az evangélizáció etikáka" című fordításunkat annak idején, hogy ez is egy kis segítséget nyújthasson, ha valaki ez iránt érdeklődik. Úgy gondolom a beszélgetések során lehetőség van egymás megalázása helyett pl. azzal a lelkülettel szólni, hogy másokat különbnek tartunk önmagunknál. Tisztában vagyok vele, hogy én is követtem el nem is egy hibát a blogokon, ugyanakkor a szellemi erőszak minden formájától határozottan elzárkózom. Sokat tanultam tőled és másoktól is. Igyekeztem mindig, minden vitás helyzetet békésen lezárni, és szeretném, ha a blog élete ebben a mostanában is látható mederben, nyugalomban folyhatna tovább mindannyiunk örömére és megelégedésére. :)

(A válaszom végén mellékelem az említett linket is.)

jehovatanui.blog.hu/2016/06/02/az_evangelizacio_etikaja

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2021.04.29. 20:11:01

@Columba:
"...talán csak annyit kérdeznék meg, hogy a vallási kérdésekről szóló normális, egyenrangú hangvételű beszélgetés is feltétlenül aktív tagtoborzás?"
"Másképpen megfogalmazva, biztosan minden vallással kapcsolatos blogos eszmecsere feltétlenül egy nárcisztikus istenkép elültetésére kell, hogy irányuljon?"

Semmi bajom nem lenne a vallási kérdések normális hangvételű megvitatásával, csak - és éppen ez a blog a megmondhatója - nem marad meg azon a szinten. Én magam nem tapasztaltam az „élni és élni hagyni” elvet ennek a blognak a történelmében, ahogy az etikus evangélizációt sem. Bár etikátlant az igen, ami tagtoborzást különösen gusztustalannak tartom az identitásukat vesztett korábbi szektatagok köreiben, akik „könnyű prédák” lehetnek egy másik szekta számára.
A vallásos hitnézetek feletti és egyéb világnézeti vitákat több extanús külföldi oldalról is kitiltották, mert amelyik ezt nem tette, hanem liberálisan "elfogadóan" állt minden nézethez, azzal nagyon hamar visszaéltek, és a keresztény hittérítők, megmondóemberek, végső valóságok biztos tudói és egyéb összeesküvéshívők olyan mértékben elárasztották az oldalt, hogy mozdulni sem lehetett. A szólásszabadság nevében erőszakkal nyomulnak, nyomják le mások torkán az elképzeléseiket és csak azt az egyet nem tűrik, ha bárki is ellentmond nekik, vagy netán bármiféle konkrétumot, bizonyítékot várnak el tőlük.
Az én blogomon ezért vannak szigorúbb szabályok, mert én nem szeretném ezt a légkört, mert pont azokat a témákat akadályozzák, trollkodják az ilyen „vallásoskodók”, amelyek más korábbi tagok érdeklődésre tartanának számot. Persze ha te vagy más vállalja az adminkodást egy egészen más témájú közösségben, azzal nincs semmi gondom.
A magam részéről úgy hiszem, hogy a kritikus gondolkodás elveinek mindenre, így a Bibliára is ki kell terjednie...

(A kritikus gondolkodsáról amúgy egy nagyon jó írás jelent meg korábban: jehovatanui.blog.hu/2020/11/19/a_kritikai_gondolkodas_alapelvei_a_megerositesi_torzitas_522)

... és a hívő embernek nem kell agyhalottnak lennie. Ha valaki vallásos vagy világnézeti témákat akar megvitatni, akkor azt is el kell fogadnia, ha valaki másként, az ő véleményétől eltérően gondolkodik. Érvek híján azonban legtöbbször az ilyen eszmecserék durva személyeskedésbe torkolnak, vagyis annak hitét, indítékait vonják kétségbe, aki a fundamentalista értelmezést vitatni meri. Csak akkor nincs hajbakapás, ha nem jön fel senki ilyen gondolattal. Ez pedig egyáltalán nem felel meg az „élni és élni hagyni” elveinek.
süti beállítások módosítása