Eszkatológia
Jehova Tanúi eszkatológiája lesz a téma, a VÉG tanulmányozása, az utolsó dolgok, halál, mi történik utána, menny és pokol, azaz Jehova Tanúi mit mondanak erről a témáról, összehasonlítva a Bibliával!
Jehova Tanúi RITKÁN kapnak hatékony választ arra, MIT is vallanak erről! Talán MINDEN témánál INKÁBB nagyon biztosak abban, hogy az Ő NÉZETEIK a halálról, pokolról és minden ehhez kapcsolódó dologról a BIBLIAI NÉZET, és NEM az ortodox keresztényeké! Úgy negyedrészt igazuk van, mert sok nézet, ami NÉPSZERŰ a keresztények körében, azaz a „népies” kereszténység olyan nézeteket tartalmaz, amik NEM biblikusak! És csak összezavarja a dolgokat néhány általuk használt szó, amit használnak, de NEM fordulnak elő a Bibliában, vagy NEM bibliai módon használják őket, még ha bibliai nézetet fejeznek is ki, NEM túl jól!
Ezen a területen MEG LEHET FOGNI NÉHA a történelmi kereszténységet, noha NEM Jehova Tanúi által! A BIBLIA által!
Az eszkatológia iránt élénk érdeklődés van a kereszténységben az utóbbi 200 évben, de ennek legnagyobb része tovább lett „alakítva” spekulációkká, helytelenségekké, olyan játékokban, amelyek különböző bibliai próféciákat próbálnak magyarázni a JELEN eseményeire vonatkoztatva! Egyik barátom, Bill Ellner úgy nevezi ezt, hogy „rátenni az üres ostobaságokat Krisztusra” (kissé lefordíthatatlan szójáték, - a ford.) és a Bibliában hívő keresztények számos erőfeszítése az utóbbi pár száz évben az eszkatológia területén az ilyenfajta eltérő magyarázatokra szentelődött, eltérve az alapos, hiteles bibliai megértéstől.
Eközben különböző vallási csoportok, legfőképp Jehova Tanúi megpróbáltak tőkét kovácsolni a széleskörű zűrzavarból, figyelmen kívül hagyva a bibliai eszkatológiát, kifejlesztették SAJÁT teológiájukat, mint ami az IGAZI megértése annak, amit a Biblia mond ezekről a dolgokról.
Röviden át fogjuk tekinteni ezen anyag egyes részeit. Mit mond a BIBLIA, mit tanít az ortodox kereszténység. Jehova Tanúi mit tanítanak. Ha valaki mélyebb ismereteket szeretne szerezni erről, ajánlom neki a könyvemet: „Sense and Nonsense about Heaven and Hell”. Sokkal MÉLYEBBEN vizsgál bizonyos kérdéseket, mint amire ITT lehetőség van.
Mit jelent a POKOL?
Rengeteg a zűrzavar ezzel kapcsolatban. Ennek gyökerei a régebbi angol bibliafordításokig nyúlnak vissza. Beleértve a King James Versiont. Rob NEM ragaszkodik kultikusan a King Jameshez. Nem akar kritikus lenni vele szemben, de ezen a területen számos bírálat érte a King Jamest. Mert a fordításban egyfajta választáshoz ragaszkodott.
Mit jelent a Pokol? Mit gondol erről a legtöbb ember?
- 2 -
Az ÖRÖK BÜNTETÉS helye. Az ÖRÖKRE ELVESZETTEK helye, állapota. A „TŰZ TAVA” (Jelenések Könyve) és a „KÉNKŐ” tava.
A „Hell” = „Pokol” szóval 2 KÜLÖNBÖZŐ görög szót fordítanak az Újszövetségben! És ez lehet legalábbis egy része a zűrzavarnak! Noha mindkettő UTALHAT az örök büntetésre. Valamilyen értelemben. De: VAN egy kis probléma!
Megpróbálom elmagyarázni, de egy kis tudományos anyagot is használok majd. Talán nem lesz túl nehéz követni. A két görög szó:
Hades (ógörög) ge.henna
A „Hades” (Hádész – a ford.) hagyományos görög kifejezés a halottak lakhelyére. A holtak birodalma. Oda mégy, amikor meghalsz, FÜGGETLENÜL attól, KI VOLTÁL! A görög vallásos mitológiában, terminológiában. NEM egy csodálatos hely, de NEM szükségszerűen EGYENLŐ a Pokollal szigorúan vett értelemben véve. (Amit MI annak hívunk, az az örök BÜNTETÉS helye.) A görög gondolkodásban a holtak birodalma NEM oszlik KÉTFELÉ, úgymint ÁLDOTTAK hona és BÜNTETÉS hona, ilyen ott NINCS! A felosztás: ÉLŐK hona és HOLTAK hona, NEM a legjobb hely ott lenni, inkább élne a Földön az ottani (a Hádesben lakozó – a ford.) lélek, de az a Holtak Birodalma!
Ge-henna – különböző szó! NEM kapcsolható GÖRÖG vallásos terminológiához, gondolkodáshoz! HÉBER kifejezés, azt jelenti: a Hinnom-é és a Hinnom Völgyére utal Jeruzsálemnél. Az ősi zsidó nyelvben használták oly módon, hogy a gonoszok BÜNTETÉSÉNEK helyére utaltak vele. A King James Version MINDKETTŐT „POKOL”-nak fordítja. Kérdés, ezek UGYANAZON hely/dolog 2 KÜLÖNBÖZŐ leírásai? Vagy különböző HELYEK ezek?
Jehova Tanúi azt mondják: ha meghalsz, megszűnsz LÉTEZNI! A SZEMÉLY NEM LÉTEZIK többé. Az „életereje” Jehova Istenhez tér vissza, Ő újra tud teremteni személyeket, BÁRMIKOR, amikor akarja, addig Nála az „életerő”. Az idő alatt, amíg fel nem támadsz (NEM MINDENKI támad fel, de SOKAN), addig NEM LÉTEZEL! Ha ezt vallod, NINCS sok értelme annak, hogy Jézus ISTEN legyen, mert ha az, NEM TUD meghalni/NEM LÉTEZNI 3 MILLISZEKUNDUMRA SE, nemhogy 3 NAPRA! De: Jehova Tanúinál Jézus NEM Isten, a Halál=MEGSEMMISÜLÉS, a LÉTEZÉS megszűnése!
A Hades – Holtak Birodalma NEM átmeneti állapot, NEM lehet megszökni onnan a görög mitológiában! Hasonló, amit a keresztények a holtak KÖZTES állapotáról gondolnak. Szellemek lakhelye, lélek, vagy szellem (amelyik szót akarod), amely el lett különítve a testtől, nem pontos az, hogy „élnek”, de LÉTEZNEK, személyként, KEVÉSBÉ, mint ahogy MAJD létezni FOGNAK, de SZEMÉLYES lények, akik a Holtak Lakhelyén vannak, várva a FELTÁMADÁSRA! A FŐ különbség a Hades (ahogy a GÖRÖGÖK gondoltak rá) és a KERESZTÉNY Hades-gondolat között, hogy a keresztényeknél VAN SZABADULÁS a Holtak Birodalmából: a FELTÁMADÁS! A görögöknél NINCS feltámadás!!
Az Újszövetség úgy utal a Hadesre, mint a holtak egyfajta Birodalmára, ahová AZOK mennek (mármint a holtak – a ford.), azonban LÉTEZNEK, mint személyek! De TESTÜK NÉLKÜL! És úgy tűnik, EZT IS JELENTI! A híres példája ennek a szemléltetés Lázárról és a gazdag emberről! Ahol a
- 3 -
görög nyelv adaptációja zajlik, mert a „gazdag ember” a Hádes-ba megy, míg Lázár, a szegény ember Ábrahám helyére megy, az ő kebelére. Ami azt jelenti, hogy Ábrahám mellett van. Gondját viselik, eszik mellette. A gazdag ember a Hádesben van és SZENVED ott! Ami a görög gondolkodás szerint SE kellemes tapasztalatok helye. De Jézus történetében a Hádes egy SZÖRNYŰ hely!! A gazdag ember a LÁNGOKTÓL KÍNOZTATIK és LÉTEZIK, SOKAT beszél arról, hogy bizony LÉTEZIK! És különösen BOLDOGTALAN ott! Ami a POKOL hagyományos koncepciója! És ez az, amit a görög Hádes kifejezés használatától elvárunk!
DE: Jehova Tanúi azt mondják: NEM lehet SZÓ SZERINT venni ezeket, mert SZEMLÉLTETÉS! Néhány evangéliumi keresztény pl: az adventisták gyakorlatilag UGYANÚGY gondolkodnak a Halálról! Ők is TAGADJÁK a gonoszok ÖRÖK büntetését (nem véletlenül volt Russell is eredetileg adventista – a ford.)! Jehova Tanúi szerint tehát ez SZEMLÉLTETÉS, NEM veheted SZÓ SZERINT! VANNAK benne ilyen dolgok, IGEN!
Testetlen lelkek NEM tudják ujjukat vízbe mártani! SZÓ SZERINTI beszélgetés Ábrahám és a gazdag ember között a szakadékon át LEHETETLEN! Ezeket valószínűleg NEM VEHETJÜK SZÓ SZERINT! De: abból, hogy VANNAK ilyen elemek a történetben, NEM vonhatjuk le azt a következtetést, hogy a Hádes egyszerűen a NEM LÉTEZÉST jelenti! HALÁLT, mint a LÉT megszűnését! Jézus a Hádes kifejezést itt VILÁGOSAN úgy használja, mert EZ a LEGJOBB elérhető kifejezés, amit ilyen módon használhat, és a Lukács evangélium szerzője, aki idézi, amit Jézus mondott, feltehetően arámiul, azért használja a görög Hádes kifejezést, mert AZ A LEGJOBBAN megfelelő GÖRÖG szó erre! És azt mondom, ha ezt teszi, AZÉRT teszi, mert azt gondolja, amikor meghalunk, MEGYÜNK VALAHOVÁ, ahol NEM TÚL KELLEMES az élet [vagy létezés]! Ha HITETLEN vagy, akkor NEKED SZÖRNYŰ!! És SZERETNÉD ELKERÜLNI!
Rob azt mondaná erről a történetről, a Lukács 16:19-31-ben, hogy alátámasztja azon nézetet, hogy a Hádes a Holtak Birodalma! VAN ilyen, ahová az emberek mennek! De néhány ortodox keresztény úgy válaszol Jehova Tanúinak, hogy ez NEM szemléltetés, mert az NEM nevez meg egyéneket, de Lázárt NEVÉN NEVEZI Jézus itt, tehát ez egy TÉNYLEGES történelmi beszámoló! LÉTEZŐ személyekről beszél! Rob szerint ez NEM jó érv, ez egy SZEMLÉLTETÉS! Úgy kezdődik, mint a TÖBBI ilyen Lukácsnál: volt egy „gazdag ember” (amikor Jézus ezzel kezdi, az NEM lesz jó a gazdag szemszögéből) és ez egy történet, amit AZÉRT mond, hogy SZEMLÉLTESSE a veszélyeit, buktatóit annak, amivel az Istenről elfeledkező „gazdag ember” szembe kell, hogy nézzen!
Miért mondják azt Jehova Tanúi, hogy a Hádest úgy kell értelmezni, hogy az egyszerűen a holtak „helye”, a sír, NEM a holtak „lakhelye”, egyszerűen a SÍR-ra utal, a halottra, mint ÁLLAPOTRA utalva, vagy a nem-lét egyszerű állapotára? Ennek az az oka, hogy a görög „Hádész” szót úgy használják az Újszövetségben, hogy lefordítják a héber „Seol” szót, ami az Ószövetségben van. Ez kissé szakmai kérdés. Igyekszem gyorsan túljutni ezen. De: ha bármilyen INTELLIGENS beszélgetést akarunk Jehova Tanúival a Pokolról, tudnunk kell ezt a 3 szót: Héber – Seol, Görög: Hádész, ge.henna.
- 4 -
A héber Seol Hádesnak van fordítva az Újszövetségben. Csak néhányszor, de VAN így fordítva. Jehova Tanúi úgy érvelnek, (nem csak ők), hogy a Seol= a sír. Valójában a NIV (New International Version), egyik FŐ fordítójuk befolyására (Laird Harris) általában, (NEM mindig) a Seolt „Sír”-nak fordítja. Rob szerint ez HIBA! De a bibliatudósok vitáznak róla. A jelenlegi tudomány eltávolodott ettől a nézettől, vissza az 50-es, 60-as évekhez, sok ember érvelt úgy, hogy a Seol NEM a halottak köztes állapotát jelenti, NEM a holtak lakhelye, NEM az a hely, ahová a testetlen szellemek/lelkek mennek, hanem csak a Sír.
De ez NEM tartható a legjobb tudósok fényében, a legjobb tanulmányok fényében a bibliai terminológiáról, az Ószövetség nyelvéről, összehasonlítva más kultúrákkal. Kiderül, hogy a Seol, annak képe az Ószövetségben összekapcsolódik a környező népek, kultúrák eszmevilágával, ami a síron túl egy BOLDOGTALAN lét képét hordozza! Egy általában NEM kellemes lét képét! Amit el szeretnél kerülni! Az Ószövetségben a Seolt egy GÖDÖRHÖZ hasonlítják, ahová az embereket élve dobják be. A 4Mózes 16. fejezetében élve szállnak oda alá emberek a 30.;33. versekben. Sok más helyen is. Mondok egy példát, ahol még a NIV SE tudta a Seolt „sír”-nak fordítani. 5Mózes 32:22
Mózes figyelmeztet arra, hogy az izraeliták Isten haragja elől NEM menekülhetnek! Mert az a Seol mélyéig égeti őket! A NIV-ben: a „holtak birodalmáig éget lenn”. EBBEN a szövegkörnyezetben még a NIV fordítói is ARRA jutottak, hogy ez a „Holtak Birodalma”. NAGYON kellemetlen távlat az élőknek!
Sok további ószövetségi bizonyítékot tudnék felsorolni, hogy a Seol a BÜNTETÉS egy helye. Ha látni akarjuk az Ószövetség utalásait a Seolra, vegyünk egy konkordanciát (bibliai szómagyarázatot), vagy bibliai szoftvert, bárhol találunk ilyet Ószövetség és Újszövetség esetében is! Akkor mindezeket magunk is láthatjuk!
Az egyik legszínesebb ilyen hely az Ézsaiás 14:9-11, ahol a halottakat úgy ábrázolják, mint árnyékokat (refaim), szellemek, akik a Seolban vannak, arra várva, hogy oda lejövő más embereket köszöntsenek a Holtak Birodalmában!
Ezt mondják: Gyengék lettetek, mint MI, hozzánk hasonlóvá – gúnyolva a meghaló hatalmasokat! Ti UGYANOLYAN rossz állapotban vagytok most, mint mi! Ez egy olyan kép, gondolat, ami azt feltételezi, hogy a Seol a Holtak Birodalma!
MIÉRT olyan fontos ez? Mert Jehova Tanúi azt akarják alátámasztani, hogy a halál egyszerűen a LÉTEZÉS VÉGÉT jelenti! Mert EZ a LEGKÖNNYEBB módja annak, hogy elkerüljék BÁRMELY, akár LÁTSZÓLAGOS bibliai perspektíváját annak az elgondolásnak, hogy a gonoszok ÖRÖKKÉ szenvedni fognak hitetlenségük és Isten elleni LÁZADÁSUK eredményeképpen!
Hadd mondjak még néhány dolgot a ge.hennáról. A ge.henna olyan kifejezés az Újszövetségben, amit csaknem KIZÁRÓLAG Jézus használ! A judaizmusban használták Jézus napjaiban, mint utalást a gonoszok megbüntetésére. Jézus egyszerűen ÁTVESZI a szóhasználatot és ALKALMAZZA, amikor azt mondja: Hadd mondjam el, KI FOG a pokolba jutni. A Hádesbe. NEM csak a gyilkosok, AZOK IS, akik GYŰLÖLIK a testvérüket! NEMCSAK a HÁZASSÁGTÖRŐK, hanem AZOK IS, akik más nőre GONDOLNAK!! MÁS feleségére! A vita NEM arról volt, VAN-E Pokol, azaz a
- 5 -
gonoszok MEGBÜNTETÉSÉNEK helye! A kérdés, amit Jézus felvet, hogy a megmenekülés SZINTJE SOKKAL MAGASABB, SZIGORÚBB, mint ahogy napjaiban sok ember azt tanította! Ezzel a háttérrel bír ez a két görög szó: Hádes és ge.henna,(és az Ószövetségben a Seol), és egy kissé KÜLÖNBSÉGET kell tenni e két dolog között!
A ge.henna a város szeméttelepe volt! Jeruzsálemen KÍVÜL! Ahová a szemetet kidobták. Jehova Tanúi és az adventisták érvelnek amellett, hogy a szeméttelep metaforája alátámasztja azt a nézetet, hogy a gonoszokat csak MEGSEMMISÍTIK a „Pokolban”. Kiviszed a szemetet, kidobod, elégeted, elszáll, eltűnik és ez a vége. Mindazonáltal kiderült, (végeztem ezzel kapcsolatos kutatást, a könyvemben megemlítem), hogy ez az ötlet, miszerint a ge.henna a városi szeméttelep, egy KÖZÉPKORI forrásból származik, az ~1200-as évekből. Közel 11 és fél évszázaddal Jézus UTÁN!! TÚL KÉSŐ ezt visszahelyezni az Újszövetségbe! LEHET, hogy ez volt a nézet az ELSŐ században, NEM TUDJUK, de a nézet LEGKORÁBBI bizonyítéka TÖBB, mint 1000 évvel KÉSŐBBI! Tehát FIGYELMEN KÍVÜL kellene hagyni, amikor a nyelv értelmezését végezzük!
MI a Halál? Végig kell mennünk ezen a kérdésen, mert IGAZÁN LÉNYEGES! Jehova Tanúi azt tanítják, hogy amikor meghalsz, MEGSZŰNSZ LÉTEZNI! Átmész a SEMMIBE! Egy rövid pillanatig, amikor elér a halál, sajnálattal telhetsz meg, hogy ELVÉTETTED az örök életet, de ALAPVETŐEN, amikor meghalsz, NEM LÉTEZEL TÖBBÉ! A halott NEM tud SEMMIT, NEM sajnál semmit, NEM bán semmit, NEM vagy ott, SENKI sincs ott. SENKI sincs otthon! Van néhány bibliai nyelv, amit az emberek olvastak és úgy magyarázták, hogy EZT jelentse. DE: ha a bibliai nyelvezet TELJES spektrumát nézed, a Biblia beszédét a Halálról, KOMPLEXEBB képes kapsz!
Felolvasok nektek egy listát a bibliai idiómákról (szóképekről), azaz arról, HOGYAN beszél a Biblia a halálról!
Kimúlik, kileheli a lelkét, elutazik, elmegy, (Fil 1:23), elköltözik, (Jehova Tanúi NEM így fordítják) nincs többé (mintha nem léteznél többé). Zsolt 37:10 a következő nagyon általános a bibliai nyelvezetben, „takaríttatott (gyűjtetett) az ő népéhez/atyáihoz”, kivágattatik, (a földről, családjából, az élők földjéről, a nemzetből)- nagyon általános idióma a bibliai nyelvezetben (Ószövetség) a halálra- elenyészik, megsemmisül.
Látható, hogy a „nincs többé” és a „kimúlik” hangzanak úgy, mintha nem LÉTEZNÉL többé, de a többi úgy hangzik, mintha MÉG LÉTEZNÉL!
Vannak még: elaludni, (ismerős az Újszövetségből) 1Thesszalonika 4. fej. – Nem mindenki „aludt el”. Jézus használja ezt az idiómát: a halott fölött síróknak mondja, hogy valójában NEM halt meg, csak „alszik”. SZÁMÁRA igen, mert Ő FEL TUDTA ÉBRESZTENI, ha akarta és FELTÁMASZTOTTA!
„Lefeküdt az atyáihoz/val – SZINTÉN bibliai idióma a Halálra – mint a takaríttatik atyáihoz/népéhez – valószínűen közvetíti azt az elgondolást, hogy a halott egyesül őseivel, valamilyen halál UTÁNI életben. EZT hiszi a legtöbb kultúra! És ÍGY beszélnek róla! Őseimmel leszek, lefekszem atyáimmal. Ezek NEM CSAK bibliai szófordulatok a Halálra, de bizonyos
- 6 -
variációkban általános beszéd a halálról a legtöbb kultúrában! És a legtöbb kultúra HITT valamilyen életben a síron TÚL!
ITT VAN a kérdés LÉNYEGE!! Jehova Tanúi feltételezik, hogy meghalni= megszűnni LÉTEZNI! Ez NEM BIBLIAI DEFINÍCIÓ!! Meghalni = NEM ÉLNI, ez NEM ugyanaz, mint NEM LÉTEZNI! Ezen a ponton kerülnek néha a keresztények egy kissé szemantikai (jelentéstani) nehézségbe! Mert azt halljuk, hogy valami ilyet mondanak: ÖRÖKKÉ fogsz élni! Az EGYETLEN kérdés: hogy a MENNYBEN, vagy a POKOLBAN!
VAN ezzel MÁS PROBLÉMA IS (majd egy kicsit belenézünk), de ez a gondolat, hogy ÖRÖKKÉ ÉLSZ itt, vagy ott, NEM bibliai beszédmód! Amikor MEGHALSZ, MEGHALTÁL! De ez NEM azt jelenti, hogy NEM LÉTEZEL!! NEM ÉL a HALOTT, se a Pokolban, se MÁSHOL! DE LÉTEZIK!!
Mert MI AZ ÉLET? TÖBB, MINT A LÉTEZÉS! A sziklák is LÉTEZNEK, de NEM ÉLNEK! Élni= a TEVÉKENYSÉG Birodalmában lenni, ahol a kapcsolatok LEHETSÉGESEK! Ahol a részvétel a világban, történelemben, társadalomban LEHETSÉGES! De ha HALOTT vagy, ez NEM LEHETSÉGES! NEM lehet kapcsolatod a családoddal, közösségeddel! NEM tudsz étkezni velük, beszélni hozzájuk, ők se hozzád! KIVÁGATTATTÁL az élők földjéről! ÍGY BESZÉL a Biblia mindennaposan a Halálról!
- előadás ELSŐ rész vége.
Utolsó kommentek