Hogyan lett egy ausztrál újságcikkből Jehova Tanúi‑körökben újabb bizonyíték arra, hogy „még a pápa is minket igazol” – és miért dől össze az egész mese, ha ránézünk az adatokra?
Amikor 2005. áprilisában a bajor származású Joseph Ratzingerből XVI. Benedek néven pápa lett, a világsajtó természetesen vadászott minden személyes szálra. Az ausztrál Canberra Times ekkor rántotta elő a Cooma nevű poros kisvárosban élő, hetvennyolc éves Stefanie Brzakovicot. A cikk szerint a derűs nagymama – Jehova Tanúja – „első unokatestvére” a frissen megválasztott pápának. Állítólag ötven év hallgatás után hívta fel őt a Vatikánból, s a telefonba azt mondta:
„Steffie, én vagyok, az öreg Ratzinger‑Pepi. Ti Tanúk végzitek azt a munkát, amit nekünk kellene. Nálatok kicsik a termek, de telve vannak; a mi katedrálisaink viszont üresek.”
A történet annyira „cukros‑mázos” volt, hogy alig akadt újságíró, aki leizzadt volna a tényellenőrzéssel. Négy évvel később, amikor Benedek 2008‑ban Ausztráliába látogatott, az olasz Il Giornale és pár osztrák lap újramelegítette a sztorit – immár azzal a módosítással, hogy Brzakovic valójában már csak „másodunokatestvér”. Az információ viszont továbbra is ugyanarra az egyetlen forrásra, magára az idős asszony elmondására támaszkodott; se egy új dokumentum, se egy vatikáni megerősítés nem jelent meg.
A legenda születése: Canberra, 2005
- Ki? Stefanie Steffie Brzakovic (született Blabst, 1927 – 2013), Cooma (NSW, Ausztrália) lakója, Jehova Tanúja.
- Mit állított?
- Első (!) unokatestvére XVI. Benedek pápának.
- A választás után pár nappal személyes telefonhívást kapott tőle.
- A pápa a hívás során így búcsúzott:
„Nálatok kicsik a termek, mégis tele vannak. Minek nagy katedrálisai üresek. Ti végzitek a munkát, amit nekünk kellene.”
- Hol és hogyan jelent meg? A Canberra Times 2005. áprilisi írása („Pope remembers Steffie”) lelkes helyi tudósításként futott, fotóval, kongresszusi kitűzős Tanú nagymamával.
Mi csúszik meg elsőre? A genealógia – A családfa rideg logikája
Benedek pápa anyai ágát – a Rieger‑, Peintner‑, Tauber‑ és Reiss‑családokat – bajor és tiroli plébániai könyvek bőségesen dokumentálják egészen a 18. századig. A láncolat kristálytiszta:
- Maria Peintner Rieger (1884–1963) Oberaudorfban született, Isidor Rieger (1860–1912) egyetlen gyermekeként.
- Isidor apja, Johann Nepomuk Reiss (1831–1908) és anyja, Maria Anna Rieger (1829–) Weldenben éltek.
- A fiúágon semmi, de semmi jel nem utal testvérre, unokatestvérre, elhajló mellékágra, ahol egy Berger vagy Bartl név feltűnhetne.
Ehhez képest Brzakovic anyját, Katharina Berger‑t a garmischi Szent Márton plébánia 1894. augusztus 20‑i keresztelési bejegyzése azonosította: szülei Johann Berger és Barbara Bartl. Ezek a vezetéknevek egyszer sem bukkannak fel a pápa családfájában. Márpedig ha nincsen közös dédszülő, akkor nincs másodunokatestvérség – pont.
Állítás |
Tények |
Miért bukik? |
Brzakovic anyja (Katharina Berger, 1894) unokatestvére a pápa édesanyjának. |
Katharina keresztelési bejegyzése: 1894. VIII .20., Garmisch; szülők: Johann Berger ✚ Barbara Bartl. |
Berger/Bartl ág nincs jelen a Ratzinger–Peintner–Rieger–Tauber családfában; Isidor Rieger (a pápa nagyapja) egyszülött volt – nincs hova illeszteni „másodunokatestvért”. |
A két család „sokat játszott együtt” Weilheimben. |
Ratzinger‑gyerekek: Tittmoning → Aschau am Inn → Traunstein (Bajorország keleti oldala). Weilheim: München nyugati oldalán. |
100 km‑es távolság, két vasútvonal, 1930‑as években napi többórás út; nulla iskola‑, plébánia‑, polgári irat, ami a családokat összekötné. |
Következtetés: genealogiailag a „másodunokatestvér” rokonság lehetetlen.
A térkép sem kegyelmez
A Ratzinger család gyermekkora Traunstein vidékéhez kötődik – Tittmoning, Aschau am Inn, majd Hufschlag. Brzakovic asszony állítása szerint „mindössze ötven kilométerre” laktak egymástól, és gyakran „jártak át játszani” Weilheimbe. A valóságban Traunstein és Weilheim madártávban is majdnem 90, közúton pedig kb. 100 kilométerre fekszik egymástól, méghozzá a korabeli Bajorország két ellentétes szegletében: az egyik az Inn‑vidéki keleti peremen, a másik München nyugati oldalán. A harmincas években egy falusi családnak ez legalább fél nap vonatozás‑gyaloglás kombó lett volna, oda‑vissza pedig szinte egész napos túra – nem a „délutáni játék” kategóriája. Sem a plébániai, sem az iskolai, sem a vásári jegyzékekben nincs nyoma, hogy a két família egyetlen eseményen is találkozott volna, így a földrajzi távolság ugyanúgy cáfolja a történetet, mint a családfa.
„Pepi” – egy rossz becenév mindent elárul
Aki valaha beszélt bajor dialektust, tudja: a Joseph gyerekből Sepp vagy Sepperl lesz. A cikkben idézett „Ratzinger‑Pepi” viszont osztrák‑bécsi becézés, Traunstein környékén igen szokatlan. A pápa élő rokona, Erika Kopper is úgy nyilatkozott: „Mi mindig Seppnek hívtuk.” Ha valaki igazi gyerekkori játszótárs volt, aligha téveszti el ezt. Tehát Bajorországban ban a Joseph beceneve Sepp / Sepperl. A hölgy következetesen „Ratzinger‑Pepi”‑t emleget.
- Pepi = osztrák‑bécsi alak, Dél‑Bajor falusi környezetben (Traunstein) szinte ismeretlen.
- A pápa élő rokonsága (pl. Erika Kopper) „Sepp‑ként” emlékezik rá.
Őrtorony‑déja vu: ismerős szöveg, ismerős dramaturgia
A kijelentés, miszerint a Katolikus Egyház kényelmes, üres templomokkal bámulja a Tanúk zsúfolt Királyság‑termeit, nem új. A szenzációs mondat – „Ti végzitek a munkát, amit nekünk kellene.” – tűpontos mása több, évtizedek óta keringő Őrtorony‑anekdotának. Szóról szóra ugyanez olvasható több Jehova Tanúi kiadványban:
- Őrtorony 1993/06/15 – pünkösdi lelkész: „Irigyellek benneteket, mi alvó óriás vagyunk.”
- Ébedjetek! 1982/02/08 – protestáns lelkész szintén „bevallja”.
- Őrtorony1997/01/01: „Miénk a Szent Szellem, de ti végzitek a munkát!”
Véletlen egybeesés? Aligha.
A toposz univerzális: a Tanúk mindig találnak egy papot, aki – legalább négyszemközt – elismeri, hogy ők az „igaziak”. Brzakovic állítólagos telefonbeszélgetése tökéletesen illik e mítoszgyártó sémába.
Különösen beszédes, hogy az Őrtorony hivatalos kiadványaiban soha egyetlen sor sem jelent meg erről az állítólagos „pápai telefonhívásról”. Elképzelhetetlen, hogy a brooklyni szerkesztőség ne találkozott volna a hírrel – a Társulat sajtófigyelő rendszere az efféle egyházi témájú cikkeket rendszerint azonnal begyűjti. A hallgatás valószínű oka egyszerű: a történet nem volt hitelt érdemlően igazolható, s ha keközölték volna, rögtön özönlött volna a kritika, amely a családfa‑adatok alapján pillanatok alatt szétfújta volna a lufit. Így maradt a „fű alatti” terjesztés, a gyülekezeti suttogó propaganda: ott nincs szerkesztői felelősség, nincsenek forráskritikus olvasók, csak a jól csengő tanulság, amelyet senki sem mer vagy tud utánanézni – és éppen ezért él tovább makacsul a legenda.
A Vatikán hallgatása és a bizonyíték hiánya
Ha a pápa valóban felhívott volna egy rokont, annak lenne nyoma: hívásnapló, sajtóközlemény, meghívó a sydney‑i pápalátogatásra, bármi. Semmi ilyesmi nem került elő – se akkor, se azóta.
- Nincs telefonnapló, hangfelvétel, audiencialista, sem hivatalos cáfolat – egyszerűen semmi.
- A Szentszék – ha valódi rokont talál – minimum privát találkozót szervez, sajtóközleményt ad; itt csend.
Miért kapott mégis szárnyra a történet a magyar Tanú‑közegben?
A suttogó propaganda logikája egyszerű:
- Celeb‑hitelesség – Ha „még a pápa is” elismer minket, biztosan igazunk van.
- Áldozat‑narratíva – „Szíve mélyén ő is Tanú, csak a pénz, a karrier, a vatikáni aranylánc visszatartotta.”
- Motiváció – A sztori tökéletes muníció egy országos kongresszuson elbeszélve: lám, a világ vallási óriása is belátja, hogy üres boltozatok alatt szolgál.
Magyarországon, ahol kevesen ismerik Benedek családfáját, a történet könnyen csúszik: „Hallottad? A pápa rokona Tanú volt, és őt is megerősítette!” – s máris nő az önbizalom a királyságtermi folyosón.
- Suttogó lánc: „Hallottad? A pápa rokonát hívta, elismerte, hogy üresek a katolikus templomok!”
- Érzelmi ütés: Hétköznapi Tanú = fontosabb, mint a pápa – az igazság bennünk van.
- Igazolási spirál: Ha kétség merül fel → „Biztos a Vatikán titkolja … pénzükbe került volna, hogy áttérjen.”
Magyar gyülekezetekben is rendre felbukkan a toposz: „még Benedek pápa is tudta, hogy miénk az igaz út, csak hát a karrier…” – a történet így szolgál motivációs mese gyanánt.
Összegzés – mi marad a legendából?
- Dokumentum nincs.
- Családi kapcsolat: kimutathatatlan.
- Nyelvészeti részlet: sántít.
- Földrajz: nem stimmel.
- Idézet: Watchtower‑klisé.
Ami marad: egy idős asszony (valószínűleg jóhiszemű) visszaemlékezése, amely tökéletesen illeszkedik a Tanúk önigazoló narratívájába, de sem történeti, sem genealogiai vizsgálatot nem áll ki.
Innentől a döntés az olvasóé: elhiszi‑e, hogy a Katolikus Egyház hajdani „hitvédelmi cárja”, a katolikus dogma élharcosa („Isten rottweilere”) négyszemközt elismerte egy anti‑trinitárius csoport felsőbbrendűségét – vagy inkább arra jut, hogy a sztori jóindulatú emlékfoszlányokból és vallási propaganda‑törésekből készült „hitmesekönyv”.
Aki tehát legközelebb azzal jön, hogy „még a pápa is elismerte, hogy Jehova Tanúi az igazak”, nyugodtan kérdezzen vissza: Mutasd a családfát, a telefonjegyzéket, a vatikáni protokollt! A válasz többnyire csak zavart vállvonogatás lesz – és a legenda mehet a többi Őrtorony‑mese közé a fiókba.
Utolsó kommentek