Kereszt vagy kínoszlop?
Nagyon sokan különböző oldalakról körbejárták már a kérdést, hogy Krisztus vajon kereszten vagy kínoszlopon halt meg.
Vajon fontos kérdés-e ez?
Tulajdonképpen nem. Miért? Lényegében nem vezet sehová a kérdés. Ezen a szócsatározáson nem múlik semmi. Pláne úgy, hogy 2000 év távlatából valószínűleg megfejthetetlen. A „szavak felőli vitát” pedig nem mások, mint Jehova Tanúi kezdték el. (I. Timóteusz 6:4; II. Timóteusz 2:23; Titusz 3:9) A Társulati kiadványok tanúsága szerint 1936-ban jött a kiigazítás és a kereszt elvetése a Gazdagság könyvben. (Lásd: w06 2/15 29; w95 5/15 20) Láthatjuk hát, hogy ez is része volt a ’20-as, ’30-as évekbeli nagy változtatásoknak, melyeknek célja egyértelműen a klasszikus értelemben vett kereszténységtől való távolodás.
Érvek a kereszt mellett
Aki a Társulati magyarázatra, vagyis a kereszt elleni érvekre kíváncsi, megnézheti a bi12, tehát az Új Világ Fordítás 7. függelékében. Az érvek egész jól össze vannak szedve, bár némely dolog eléggé elnagyolt, illetve vitatható. A kereszt melletti érvekről pedig természetesen szót sem ejt.
Krisztus haláltusájának időtartama. Ehhez álljon itt egy cikk a témában:
„Bár az ókorban és a középkorban nem volt hiány a kegyetlenebbnél kegyetlenebb kínzási és kivégzési módszerekben, mégis talán a legszörnyűbb, de mindenképpen a leghosszadalmasabb halál a keresztre feszítés volt. A módszert jóval időszámításunk előtt kezdték használni a perzsák, a karthágóiak, a makedónok és nem utolsósorban a rómaiak. A görögök általában elutasították a kivégzésnek ezt a formáját, de néhány eset azért náluk is előfordult.
A kereszthalál beállta néhány órától akár több napig is tarthatott a felfeszítés módjától és az áldozat fizikai állapotától függően. A legjobban azok jártak, akiket úgynevezett egyszerű keresztre (crux simplex) kötöttek fel. Ez valójában nem is kereszt, hanem egy sima oszlop volt, amelynek tetejéhez kötötték az áldozat kezét. Ilyenkor viszonylag hamar, akár egy órán belül beállt a fulladásos halál.
A rómaiaknál elterjedten alkalmazott T alakú kereszt meghosszabbította az áldozat szenvedését. Rendszerint ez is volt a cél, mivel a keresztre feszítést elrettentésül szánták. A halál beálltát lassította a keresztre szerelt ülőke, illetve a lábtámasz is, mert a fuldokló elítélt önkéntelenül is igyekezett csökkenteni a felkötözött vagy felszegezett kezére ható húzóerőt.
Ha valamilyen okból mégis meg akarták gyorsítani az elítélt halálát, akkor eltörték a lábát (így nem tudott megtámaszkodni, és hamarabb megfulladt), vagy lándzsával szíven szúrták. A halált általában a megfeszített légzőizmok kifáradása miatt bekövetkező fulladás okozta, de felléphetett úgynevezett hipovolémiás sokk (amikor a testfolyadék a test alsó részében halmozódik fel, és a szív nem tudja keringetni), szívrepedés és embólia is.” (Forrás: http://www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20140619-olvadt-aranyat-nemcsak-a-tronok-harcaban-hasznaltak-kivegzesre.html )
Tehát a tudományos álláspont azt bizonyítja, hogy nem valószínű, hogy Jézus esetében a crux simplexet alkalmazták. Az evangéliumi beszámolók szerint legalább három órán keresztül volt felszegezve Krisztus a fára, mielőtt meghalt. (Máté 27:45,46) Krisztus viszont – mint ahogy az a kiadványokban is el van ismerve – bizonyára meggyötört állapotban volt már a megfeszítése előtt is az egész éjszakai események, a kegyetlen verések és korbácsütések miatt. Ha crux simplexen végzik ki, akkor az orvostudomány egyértelmű álláspontja alapján egy óra után meg kellett volna halnia. Viszont sem Ő, sem a mellette megszegezett két gonosztevő sem halt meg egy óra alatt. Sőt, három óra elteltével – a közelgő sabbat miatt – megtörték a gonosztevők lábait, hogy hamarabb meghaljanak. Ez egyértelműen a kereszt, vagy a T-alakú kereszt mellett érvel. (János 19:31-37)
Az eredeti görög szöveg vizsgálata. Hiába, még az Új Világ Bibliafordító Társulat is követhet el hibát… Ugyanis a Máté 27:37 így szól a magyar Új Világ Fordítás szerint: „Az ellene szóló vádat is a feje fölé erősítették…” Tehát a feje fölé. Nem a kezei fölé, ahogy annak a crux simplex esetében lennie kellene. Ez adja vissza az eredeti görög szöveg értelmét helyesen. De azért kukkantsunk rá a Királyság Sorközi Fordításra is. A Máté 27:37 itt így szól görögül:
Kai epejhkan epanw ths kejalhs autou thn aitian autou...
„És odatették fölé a fejének (neki) a vádat (róla szólót)…”
’És a feje fölé tették az ellene szóló vádat…’
Az eredeti görög szövegben a 38-as vers is érdekes:
Tote stanroutai sun autv duo lhstai, eis ek dezivn kai eis ez euwnumwn.
„Aztán megfeszítettek együtt vele két rablót, egy neki jobb kéz felől és egy neki bal kéz felől.”
’Aztán megfeszítettek vele együtt két rablót, egyiket a jobb keze, a másikat a bal keze felől.’
Tehát nem a két oldala, hanem a két keze felől. Legalább is az eredeti görög szövegben ez így van, bár ez már az Új Világ Fordításból valamiért kimaradt. De azért itt a Károli: „Akkor megfeszítének vele együtt két latrot, egyiket jobbkéz felöl, és a másikat balkéz felöl.” És az Újfordítású Biblia is: „Vele együtt feszítettek keresztre két rablót is, az egyiket a jobb, a másikat a bal keze felől.”
„Pogány jelkép”. A Társulat kiadványaiban gyakran azt említi, hogy a zsidók számára a kereszt pogány jelkép volt, ezért irtóztak a használatától. De Jézust kik feszítették meg? A zsidók, vagy a rómaiak? Nos, „a kormányzó katonái”. (Máté 27:27) A kormányzó pedig Rómából való volt, egyáltalán nem zsidó. Ez az ellenérv tehát nem állja meg a helyét.
Mire mutat ez rá?
A Szervezet egy ilyen elhanyagolható – a fő tanítások szempontjából lényegtelen – kérdésből is nagy felhajtást tud csapni úgy, hogy közben nem vizsgál meg minden tényt. Érdemes akkor más tanításokat is megvizsgálni, nem?
És természetesen ez nem azt jelenti, hogy hódolattal kell lenni a kereszt iránt. Nyilván nem szabad imádni, sőt sokan talán ki sem tennék a házukban arra hivatkozva, hogy nem helyes Krisztus szenvedésének jelképét díszítőelemként használni. Ez az érvelés elfogadható és helyes, de a bizonyítékok arra mutatnak, hogy Krisztus egyfajta kereszten halt meg.
Korábbi cikkek a témában:
http://infaustus.wordpress.com/2011/02/05/kereszt-vagy-kinoszlop/
Írta: Ismeretlen Név
Utolsó kommentek