A cikk címe James Sire A Szentírás kicsavarása: Hogyan olvassák félre a szekták 20-féle módon Bibliát című könyvéből származik.
Ebben a rövid, de hasznos könyvben, Sire azt tárgyalja, hogy a kereszténység szektái (1) hogyan értelmezik félre és élnek vissza a Bibliával, hogy azután olyan tanításokat és gyakorlatokat vezessenek be, amelyek a keresztény hit határain kívül helyezkednek el.
- HELYTELEN IDÉZÉS
Egy bibliai szövegre hivatkoznak, de vagy nem idézik úgy, ahogyan a szöveg bármilyen standard fordításban megjelenik, vagy tévesen valaki másnak tulajdonítják.
Példa: A Maharishi Mahesh Yogi azt mondja: „Krisztus azt mondta: „Csendesedjetek el, és tudjátok meg, hogy én vagyok az Isten!” Ez a szöveg azonban CSAK a Zsoltárokban található meg.
- KICSAVART FORDÍTÁS
A bibliai szöveget újból lefordítják, de nem a tiszta görög tudományossággal összhangban, hogy az megfeleljen egy szekta már korábban megalkotott tanításának.
Példa: Jehova Tanúi a János 1:1-et úgy fordítják, hogy „Kezdetben volt a Szó, és a Szó az Istennel volt, és a Szó isten volt.”
- BIBLIAI HOROG
A Szentírás szövegét elsősorban az olvasók vagy hallgatók figyelmének felkeltésére szolgáló eszközként idézik, majd ezt egy olyan tanítás követi, amely annyira nem bibliai jellegű, hogy a legtöbb ember számára sokkal kétségesebbnek tűnne, ha ezt megelőzően nem utalt volna a Szentírásra.
Példa: A mormon misszionáriusok a Jakab 1:5-öt idézik, amely Isten bölcsességét ígéri azoknak, akik ezt kérik tőle, majd ezt követően elmagyarázzák, hogy amikor Joseph Smith ezt megtette, egy kinyilatkoztatást kapott, amelyből arra következtetett, hogy az Atya Istennek teste van.
- A SZÖVEGKÖRNYEZET FIGYELMEN KÍVÜL HAGYÁSA
A Szentírás szövegét idézik, de kiemelik a környező versek közül, amelyek jelentésének közvetlen kereteit alkotják.
Példa: Alan Watts a János 5:39 első felét idézi („Ti azért kutatjátok az Írásokat, mert azt gondoljátok, hogy azokban van az örök életetek”), azt állítva, hogy Jézus kihívást intézett a hallgatói felé az Ószövetség túlzott hangsúlyozása miatt, de a közvetlen szöveg fennmaradó részében ez áll: „pedig azok rólam tesznek bizonyságot, és mégsem akartok hozzám jönni, hogy életetek legyen.” (39–40. vers), ami azt mutatja, hogy Jézus fenntartotta az Ószövetség értékét, mint Ő Róla szóló tanúbizonyságot.
- SZÉTESŐ SZÖVEGÖSSZEFÜGGÉS
Két vagy több verset, amelyeknek alig vagy egyáltalán nincs közük egymáshoz, úgy állítanak be, mintha az egyik a másiknak (vagy több szövegnek is) a kommentárja lenne.
Példa: A mormonok társítják a Jeremiás 1:5-et a János 1:2,14-hez, és ezzel azt sugallják, hogy mindkét vers szerint az embereknek van egy születés előtti előélete; a Jeremiás 1:5 azonban Istennek a Jeremiásról szóló előzetes tudásáról beszél (nem pedig a születése előtti létezéséről), a János 1:2 pedig a Fiú Isten előzetes létezésére utal, és nem általában minden emberre vonatkozik.
- TÚLBESZÉLÉS
A bibliai szövegből az indokolhatónál részletesebb vagy konkrétabb következtetést vonnak le.
Példa: A mormon misszionáriusi kézikönyv a Máté 25:1-13-ból idézi a szüzek példázatát, hogy dokumentálja azt a koncepciót, miszerint „a halandóság egy próbaidőszak, amelynek során felkészülünk az Istennel való találkozásra.” A szüzek példázata azonban sokkal kevésbé konkrét dolgot is jelenthet, például azt, hogy az embereknek bármikor fel kell készülniük arra, hogy találkozzanak Istennel, vagy tanúi lehessenek Jézus Krisztus második eljövetelének.
- SZÓJÁTÉK
A bibliai fordításból származó szót vagy kifejezést úgy vizsgálják és értelmezik, mintha a kinyilatkoztatás ezen a nyelven adatott volna.
Példa: Mary Baker Eddy szerint az Ádám név két szótagból áll, ezek az A és a DAM, ami így gátat, akadályt jelent; ebben az esetben Ádám jelöli „azt az akadályt, amelyet a kígyó, a bűn, az ember és Teremtője között állítana.”
- AZ ALLEGÓRIKUS BESZÉD TÉVEDÉSE
Ez vagy (1) a szó szerinti kifejezésmód összetévesztése a képletes beszéddel, vagy (2) az átvitt értelmű beszédmód összetévesztése a szó szerinti kifejezésmóddal.
Példa az (1) -re: Mary Baker Eddy az ESTÉT-t úgy értelmezi, mint „a halandó gondolkodás zavarosságát; a halandó elme fáradtságát; elhomályosított nézeteket; békét és pihenést.”
Példa a (2) -re: James Talmage, mormon teológus az Ézsaiás 29:4 versének próféciáját: „Megalázottan fogsz beszélni a földön, és megtörten hangzik szavad a porból”, úgy értelmezi, hogy ez azt jelenti, Isten Igéje a Mormon könyvéből jön el az emberekhez, amelyet a Cumorah-domb földjéből ástak ki.
- AZ ELŐREJELZŐ PRÓFÉCIÁK SPEKULATÍV OLVASATAI
A prediktív jóslatokat túl könnyen megmagyarázzák a konkrét események bekövetkezésén keresztül, annak ellenére, hogy a legalább ugyanennyire elkötelezett bibliatudósok igen kétségesnek tartják az értelmezést.
Példa: Júda botját és József botját az Ezékiel 37:15–23-ban a mormonok úgy értelmezik, hogy azok a Bibliát és a Mormon könyvét jelentik.
- MONDJÁK, DE NEM IDÉZIK
Egy író azt mondja, hogy a Biblia mond ilyen meg olyan dolgokat, de nem idézi a konkrét szöveget (ami gyakran azt jelzi, hogy talán egyáltalán nincs is ilyen szöveg).
Példa: Az a gyakori szófordulat, hogy „Segíts magadon, Isten is megsegít” nem található meg a Bibliában.
- SZELEKTÍV IDÉZÉS
Egy adott érv alátámasztására csak korlátozott számú szöveget idéznek: a Szentírás teljes tanítása ebben a témában más következtetésre vezetne, mint amit az író láttatni szeretne. Példa: Jehova Tanúi úgy kritizálják a Szentháromság hagyományos keresztény fogalmát, hogy nem veszik figyelembe a szövegek teljes tárházát, amelyet a bibliatudósok a fogalom alátámasztására használnak.
- ELÉGTELEN BIZONYÍTÉK
Túl kevés bizonyíték alapján elhamarkodott, általános érvényű következtetést vonnak le.
Példa: Jehova Tanúi azt tanítják, hogy a vérátömlesztésnek nincs bibliai alapja, de az általuk idézett bibliai szakaszok nem szólnak sem közvetlenül a kérdésről, sem nem igazolják megfelelő módon a tanításukat.
- ZAVAROS MEGHATÁROZÁS
Egy bibliai kifejezést oly módon értenek félre, hogy egy alapvető bibliai tanítást torzítanak, vagy utasítanak el.
Példa: Edgar Cayce egyes követői összekeverik a reinkarnáció keleti tanát az újjászületés bibliai tanításával.
- ALTERNATÍV MAGYARÁZATOK FIGYELMEN KÍVÜL HAGYÁSA
Egy bibliai szövegnek vagy szövegkészletnek adott egy sajátos értelmezése, amelyet elég jól lehet másként is értelmezni és ezt gyakran meg is teszik, de ezeket az alternatívákat nem veszik figyelembe.
Példa: Erich von Daniken megkérdezi, miért beszél az 1Mózes 1:26-ban Isten többes számban („mi”), arra utalva, hogy ez burkolt utalás arra, hogy Isten valójában csak egy űrhajós volt a sok közül, és nem vette figyelembe azokat az alternatív magyarázatokat, amelyek szerint Isten itt úgy beszél, mint „a Menny királya mennyei seregével együtt”, vagy hogy a többes szám előkészíti az Újszövetségben sokkal kifejezettebben megfogalmazott Szentháromságtant.
- A NYILVÁNVALÓ TÉVEDÉS
Az olyan szavakat, mint NYILVÁNVALÓAN, KÉTSÉGTELENÜL, BIZTOSAN, MINDEN ÉSSZERŰ EMBER ÍGY GONDOLJA, és így tovább, logikai okokból helyettesítik be.
Példa: Erich von Daniken azt mondja: "Kétségtelen, hogy a [Szövetség] ládája elektromosan töltött volt!"
- A KÖZÖSSÉGVÁLLALÁS ERÉNYE
Lehetséges, hogy (1) a szektás író a tanítását összekapcsolja a hagyományos keresztények által mérvadónak elfogadott személyekkel; (2) a szektás írásokat a Bibliához hasonlítják; vagy (3) a szektás irodalom a Biblia nyelvezetét utánozza, a Bibliára emlékeztető hangvétellel.
Példa (1): Rick Chapman felsorol 21 olyan gurut, akikkel „nem lehet baj", köztük Jézus Krisztust, Szent Ferencet és Szent Teréziát.”
Hogyan lehet megkülönböztetni a szektát a kereszténységtől?
Példa a (2) -re: Juan Mascaro az Upanishadok bevezetőjében az Újszövetséget, az evangéliumokat, a Prédikátor könyvét és a Zsoltárokat idézi, amelyekből az Upanishadokkal állítólag párhuzamba állítható részeket idéz.
Példa a (3) -ra: A mormon Tan és szövetségek összefűz szövegeket János evangéliumából, és így egy felületes hasonlóságot tart fenn az evangéliummal olyan módon, mintha az a Bibliához hasonlítana.
- EZOTERIKUS ÉRTELMEZÉS
Azon feltételezés alapján, hogy a Biblia rejtett, ezoterikus jelentést tartalmaz, amely csak azok előtt áll nyitva, akiket beavattak a titkaiba, a magyarázó deklarálja a bibliai szakaszok értelmét, anélkül, hogy különösebb magyarázatot adna az értelmezésükre.
Példa: Mary Baker Eddy az Úr imádságának első mondatát - „Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy” - így értelmezi: „Atya-Anya Istenünk, aki teljes harmóniában vagy velünk.”
- A BIBLIAI TEKINTÉLY KIEGÉSZÍTÉSE
A Biblia utáni prófétáktól származó új kinyilatkoztatás felváltja a Szentírást, vagy az hozzáadódik a Bibliához tekintélyként.
Példa: A mormonok kiegészítik a Bibliát a Mormon könyvével, a Tan és a szövetségekkel, valamint a Nagyértékű gyönggyel.
- A BIBLIA TEKINTÉLYÉNEK ELUTASÍTÁSA
Megvizsgálják és elutasítják a Biblia egészét, vagy egyes bibliai szövegeket, mivel nem egyeztethetők össze más tekintélyekkel - mint például az ésszerűség vagy egy más kinyilatkoztatás, amelyek úgy tűnik, nem értenek egyet velük.
Példa: Archie Matson úgy véli, hogy a Biblia ellentmondásokat tartalmaz, és hogy Jézus maga elutasította az Ószövetség tekintélyét, amikor saját nézeteit szembeállította vele a Hegyi Beszédben.
- VILÁGNÉZETI ZŰRZAVAR
Azokat a szentírási kijelentéseket, történeteket, parancsokat vagy szimbólumokat, amelyeknek sajátos jelentése vagy jelentéskészlete van, ha a Biblia intellektuális és tágabb értelemben vett kulturális keretein belül kerülnek értelmezésre, kiemelik ebből az összefüggésből, és egy másik gondolati rendszer hivatkozási keretébe építve olyan jelentést kapnak, amelyek kifejezetten eltérnek a korábban ismert jelentésüktől.
Példa: A Maharishi Mahesh Yogi úgy értelmezi a cikk elején említett „Csendesedjetek el, és tudjátok meg, hogy én vagyok az Isten!” idézetet, hogy minden embernek meditálnia kell, és rá kell ébrednie arra, hogy lényegében Ő maga az Istenség.
JEGYZET:
Ez az anyag James Sire „A Szentírás kicsavarása: Hogyan olvassák félre a szekták 20-féle módon Bibliát” [Kindle kiadás] mellékletéből származik, és összefoglalja az említett pontokkal kapcsolatban az ajánlott mélyreható gyógymódjait. [Angol nyelven] ennek a könyvnek ajánlott lenne minden keresztény ember könyvtárának részét képeznie.
A Szentírás kicsavarása a bántalmazó egyházak körében általános gyakorlat, és egy gyakori eszköz azok számára, akik szellemi erőszakot alkalmaznak.
MEGJEGYZÉSEK (1):
Vedd figyelembe a „szekta” kifejezés teológiai és szociológiai meghatározása közötti különbséget. Ebben a cikkben kifejezetten a kereszténység szektáira utalunk - olyan mozgalmakra, amelyek állítólag a bibliai kereszténységet képviselik, de amelyek tanítása és / vagy gyakorlata kívül helyezi őket a történelmi kereszténységen keretein.
Forrás: http://www.apologeticsindex.org/5849-scripture-twisting
Ez a cikk gondolatébresztő céllal készült, a teljesség igénye nélkül, egyes kijelentései pedig világnézeti alapon nyilvánvalóan megkérdőjelezhetők. Számos itt felvetett kérdésre léteznek jól használható magyar nyelvű összefoglaló munkák. Ilyen lehet például Szalai Andrásnak a Harmat és az Apologia közös kiadásában megjelent munkája, a “Más Jézus, más lélek, más evangélium”. A könyvnek létezik digitális változata is, miután a nyomtatott kiadás jelenleg csak könyvtárakban vagy esetleg antikváriumban érhető el.
Jehova Tanúi esetében bővebb tanulmányozáshoz ajánlott Szalai András: Jehova és a Szervezet című jól ismert könyve is, melynek szintén létezik digitális változata.
A 19. ponthoz, a Biblia tekintélyének elutasításához magyar nyelven Lee Strobel oknyomozó újságíró szakmailag hiteles és olvasmányos könyvét, a „Jézus-dossziét” lehet talán legelőször ajánlani.
https://www.harmat.hu/uzlet/mas-jezus-mas-lelek-mas-evangelium/
https://www.harmat.hu/uzlet/a-jezus-dosszie/
Fordította: Columba
Utolsó kommentek