Érdekes módon A "Kincs, ami nincs" c. Bud Spencer és Terence Hill filmben Kamasuka karaktere (a japán katona) szerepét valós személy, Hiroo Onoda ihlette. A II. világháború idején került a Fülöp-szigetekre, ahol nem szerezhetett tudomást a háború végéről. Egészen 1974-ig nem adta meg magát. Ekkor is csak az egykori felettese felszólítására. Meglepően sok katonával esett meg a háború lezárása után ami vele is, mégpedig az, hogy egyetlen téves alapinformációhoz (“Még tart a háború”) rendelt minden más értesülést, amihez hozzáfért. (Lásd: https://index.hu/tudomany/tortenelem/2014/03/10/nincs_megadas/ )
Elképzelhető, hogy az emberi gondolkodás ezen sajátja tetten érhető a tanúknál, sőt a keresztények döntő többségénél?
Még tanú koromban Az 1995-ös nemzedék tanítás módosítása után megpróbáltam teológiailag semleges fejjel újraolvasni az evangéliumokat. Úgy tűnt, a társulat magyarázata azért erőltetett, mert semmiképp nem akarnak elengedni semmit ami azzal jár, hogy esetleg mégsem Armageddon küszöbén élünk. Ezért megpróbáltam tanús ismereteimet félretéve újra vizsgálni mindent, ami az utolsó napok témával, és a Máté 24, Márk13, és a Lukács21-el kapcsolatos. Az első felfedezésem az volt, hogy János bár jelen volt a négy tanítvány egyikeként a nemzedék prófécia elhangzásakor, de mégsem említi az evangéliumában! Mivel János az evangéliumát a hetvenes Jeruzsálemi pusztulás után írta lehetséges volna, hogy a nemzedék próféciát már megtörtént, aktualitását vesztett témának tartotta? Egyre erősebben gondoltam arra, hogy esetleg nincs is második teljesedés! Hasonló nehézségbe ütköztem az utolsó napok témájával kapcsolatban is! Sok tanú nem is ismeri a társulat állás foglalását ebben a kérdésben. Mint sokan mások, korábban magam is azt gondoltam, hogy ennek is kettős jelentést tulajdonítanak! Az Őrtorony Társulat szerint Timotheus idejében egyáltalán nem voltak utolsó napok, hanem ez kifejezetten napjainkra szóló jövendölés!
Általánosságban elmondható, hogy a keresztények még a jövőben várják Jézus visszatérését! Ez tényleg ennyire egyértelmű, vagy csak ragaszkodunk egy téves alapinformációhoz?
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Biblia hitelességéről, állít-e bármit, ami egy évezredekkel későbbi visszatérésre enged következtetni? Lehet-e a jövőben várt visszatérés egy hasonló téves alapbeállítás, mint a Japán katonák “még tart a háború” téveszméje volt?
Létezik egy kevésbé ismert értelmezés amit “Preterizmusnak” hívnak. Ez a nézőpont a részleges és a teljes preterista nézőpont, melynek lényege, hogy Jézus apokalipszise és a Jelenések legtöbb (teljes preterista: összes) próféciája nem a végidőkről, hanem Jeruzsálem pusztulásáról és a későbbi keresztényüldözésekről szól.
Ez a nézőpont nem új, már a korai keresztények közül is sokan vallották. (Eusebiusz, Iréneusz, Augustine, Justin mártír, Cassian és Tertullian)
Sokan a Jelenések könyve késői datálásával szeretnék kitolni az apokaliptikus eseményeket a i.sz. 70-es Jeruzsálemi pusztulás utánra. Azonban a Jelenések könyvének korai keletkezése melletti érvek figyelemre méltóak! Lásd: (Bábel emlékei 227-229. o.)
Másrészt létezik a bibliának a jelenések könyve nélküli kánonja is, amit pont ugyanúgy érzelmi alapon vetünk vagy fogadjuk el, mint bármelyik másik összeállítást.
Ha nem lenne már elültetve az az alapinformáció, hogy Jézus eljövetele a jövőben várható, akkor is több évezredes távlatra gondolnál az alábbi igehelyek elhangzásakor?
„Legyetek tehát ti is türelemmel, és erősítsétek meg a szíveteket, mert az Úr eljövetele közel van. Ne panaszkodjatok, testvéreim, egymásra, hogy el ne ítéltessetek! Íme, a bíró az ajtó előtt áll.” Jak. 5.8
„Ha pedig üldöznek az egyik városban, meneküljetek a másikba. Bizony, mondom néktek: még végig sem járjátok Izráel városait, mire eljön az Emberfia.” Mt. 10.23
„és várjátok a mennyből Jézust, az ő Fiát, akit feltámasztott a halottak közül, aki megszabadít minket az eljövendő haragtól.” 1Thessz. 1.10
„Mert hiszen igazságos dolog az Isten előtt, hogy gyötrőiteknek gyötrelemmel fizessen, nektek pedig, akiket gyötörtek, enyhülést adjon mivelünk együtt. Mert amikor az Úr Jézus megjelenik a mennyből hatalmának angyalaival, tűz lángjában, bosszút áll azokon, akik nem ismerik Istent, és nem engedelmeskednek a mi Urunk Jézus Krisztus evangéliumának.” 2Thessz. 1.6-8
„Mert még „egy igen-igen kevés idő, és aki eljövendő, eljön, és nem késik.” Zsid. 10.37
„Azt tartom tehát jónak a küszöbön álló megpróbáltatások miatt, hogy jó az embernek úgy maradnia, amint van.” 1Kor. 7.26
„Azt pedig az Úr igéjével mondjuk nektek, hogy mi, akik élünk, és megmaradunk az Úr eljöveteléig, nem fogjuk megelőzni az elhunytakat.” 1Thessz. 4.15
„Mindennek a vége pedig már közel van: legyetek tehát bölcsek és józanok, hogy imádkozhassatok.” 1Pt. 4.7
„Mert itt van az az idő, amikor elkezdődik az ítélet az Isten háza népén.” 1Pt. 4.17
„Gyermekeim, itt az utolsó óra, és amint hallottátok, hogy antikrisztus jön, most meg is jelent; mégpedig sok antikrisztus jelent meg: ebből tudjuk, hogy itt az utolsó óra.” 1Jn. 2.18
’Nem is azért ment be, hogy sokszor áldozza fel önmagát, ahogyan a főpap megy be évenként a szentélybe más vérével […] mert akkor sokszor kellett volna szenvednie a világ kezdete óta. Most azonban egyszer jelent meg az idők végén, hogy áldozatával eltörölje a bűnt.’ Zsid. 9.25-26
„Hanem ez az, amiről Jóel így prófétált: Az utolsó napokban, így szól az Isten, kitöltök Lelkemből minden halandóra, és prófétálnak fiaitok és leányaitok, és ifjaitok látomásokat látnak, véneitek pedig álmokat álmodnak…” ApCsel. 2.16
Tévedtek volna az apostolok? Félrevezették volna a címzett gyülekezeteket? Hamis várakozást keltettek volna testvéreikben?
Fogalmazhatott volna ennél egyértelműbben Jézus, ha azt szerette volna elmondani, hogy
“megélhető” időn belül visszatér?
Lukács 21:32 „Bizony mondom nektek, nem múlik el ez a nemzedék, míg mindezek be nem következnek.”
Érdekes preterista szemszögből nézve János evangéliumának vége is!
"Jézus pedig így szólt hozzá: „Ha akarom, hogy ő megmaradjon, amíg eljövök, mit tartozik rád? Te kövess engem!” Elterjedt tehát az atyafiak között az a mondás, hogy ez a tanítvány nem hal meg. Pedig Jézus nem azt mondta neki, hogy nem hal meg, hanem ezt: „Ha akarom, hogy megmaradjon, amíg eljövök, mit tartozik rád?” Jn. 21.22-23
A János által tisztázott félreértés tárgya nem az “eljövetelkori” életben léte, hanem a bármikori halála!
Világosan látszik, hogy Jézus nem arról beszélt, hogy János egyáltalán nem hal meg, hanem visszatértéig nem hal meg! Péter és Pál meghaltak i.sz. 70 előtt, János viszont, túlélte az üldöztetést. Mi oka lett volna Jézusnak akárcsak elméleti szinten is játszani ezzel a gondolattal, ha ez nem egy valós lehetőség volt?
Lehetséges magyarázatokból persze van választék! Az azonban tény, hogy az újszövetség telis-tele van az események várható közelségére való utalásokkal!
Nem állítom, hogy az állítás, miszerint az “utolsó napok” a 70-es Jeruzsálemi eseményekkel teljesedtek, ne vetne fel kérdéseket, mindenesetre ezzel a szemlélettel kevesebb marad és az is könnyebben magyarázható! Ez a bejegyzés csak ízelítő a preterizmus melletti érvek sokaságából, ha valakit érdekel, itt olvashat bővebben erről: Gombor Gábor – Kiss Ágnes: Bábel emlékei https://mek.oszk.hu/03200/03219/03219.pdf
A könyv olvasmányos, és meglepő párhuzamot mutat a korabeli történetírók és a preterista szemlélet között. Ha gyorsan a lényegre szeretnél térni, javaslom, kezd a 171. oldalon.
Csak egy példa az érdekes történelmi párhuzamokból:
“Azokban a napokban pedig, ama nyomorúság után, a nap elsötétedik, a hold nem fénylik, a csillagok lehullanak az égről, és az egek tartóerői megrendülnek. És akkor meglátják az Emberfiát eljönni a felhőkön, nagy hatalommal és dicsőséggel”
Mk. 13.24-26
Josephus:
“… mintha megsüketültek volna, és nem látnák, és nem értenék a jeleket: egyszer kard alakú csillag állt meg a város fölött, és egy üstökös egész éven át fennmaradt az égen…” 476.o. “Ugyanis napnyugta előtt a táj fölött, a levegőben kocsik és fegyveres csapatok jelentek meg, amint a felhőkön száguldottak és körbejárták a várost.” 477.o.
Tacitus:
" Az égben harcoló kocsik jelentek meg, páncéljuk csillogott. Egy hirtelen villámlás a felhőktől egészen a Templomig ellátszott. A szent hely kapui hirtelen kitárultak, egy emberfeletti hang hallatszott, amely kihirdette, hogy a helyet az istenek elhagyták…” (Tacitus: Histories. v.13.)
Mit ígér a preterista nézőpont? Annak a vádnak az eltűnését, miszerint Jézus és az apostolok hamis próféták voltak, amikor az események gyors, küszöbön álló bekövetkezéséről beszéltek. A világvége várakozások és spekulációk visszaszorulását. Teljesen nyilvánvaló, hogy akár ezer év múlva is lesznek olyan események, melyekre a próféciák illeszthetőek. Ámbár a preterizmust sokan eretnekségnek tartják, érdemes elgondolkozni azon is, hogy vajon nem a sok jóslat, antikrisztus-keresés, végítélet várás mérgezi-e meg a mai kereszténységet. A mai keresztények nagy része a jövőbéli világvége várással hibát követ el, egy süllyedő hajónak állítják be a világot, melynek hamarosan vége. Így juthattunk el oda, hogy a mai élő keresztények egy része nem mutat túl nagy érdeklődést a környezetünk iránt sem, hiszen a Földünknek úgyis hamarosan vége! Talán nem árt eltűnődni azon, milyen világot teremtenek maguk között azok, akik titkon a közelgő végre számítanak, és amennyiben mégis tévednek!?
Lehet persze kétkedni...
Keresemazutam
Az utolsó 100 komment: