Jehova Tanúk generációit barátkoztatták meg a gondolattal, hogy ők a „sáskák“, akiket Jóel 2. fejezete leír. Ezek a „rovarok“ minden területre betörnek és feltartóztathatatlanok: Ilyennek kell lennie egy példás hírnöknek!
Ezt a képet idővel annyiszor felhasználták, hogy szinte mindenki úgy gondolja, a próféta itt valóban arról beszélt, hogy az utolsó napokban ilyen „sáskák“ hajtják végre a prédikáló munkát.
De mire gondolt Jóel valójában? A szövegösszefüggés adja meg a választ: asszíriai katonákra, akik Izrael ellen feljönnek (Jóel 1:6, 2:20). Ez a megszálló hadsereg lenne a feltartóztathatatlan és rombolná le az országot, ami meg is történt. Ebben a jóslatban „Jehova napjáról“ (Jóel 1:15, 2:1-2) van szó. A próféta arról a pusztulásról beszél, amit ezek a „sáskák“ okoznak.
Érdekes a második fejezet 20. verse:
„Messze űzöm tőletek az északi ellenséget. Sivár és puszta földre kergetem szét őket: elejét a keleti tengerbe, végét pedig a nyugatiba. Fölszáll a bűze, fölszáll tetemének szaga, bármilyen nagy pusztítást hajtott is végre.“ (Revideált Újvilág Fordítás)
„Az északi népet is elűzöm tőletek, és puszta és sivatag vidékre vetem azt; elejét a keleti tengerbe, hátulját a nyugoti tengerbe, és bűze magasra száll; felszáll büdössége, mert nagy dolgokat cselekedett.“ (Károli fordítás)
„Az északon lakót pedig messzire viszem tőletek és szétszórom egy víztelen földön, elhagyatott pusztaságon... Felszáll majd bűze, és felszáll büdössége, mert nagy dolgot cselekszik majd Ő azáltal, amit cselekszik.“ (ÚVF)
„Az északiak“ egy a próféták által gyakran használt megnevezése a külföldi ellenségnek, aki általában északról jött. (Jeremiás 1:14; Ezékiel 38:6, 15; 39:2; Sofóniás 2:13). (Ezt más bibliafordítások is egyértelművé teszik a [sereg] beszúrásával a héber melléknév mögött, mint pl. a New American Standard Bible). Náhum próféta az asszíriai katonákat szintén sáskákhoz hasonlítja (Náhum 3:16-18).
(Ha Rutherford véleménye szerint a hirdetők a sáskák, akkor szörnyű végzet vár rájuk! Szerintem Rutherford is olvasta a szöveget, de amilyen ő már csak volt: könnyelműen átsiklott felette és ahhoz már nem nyúlt!)
Ennyit Jóel jóslatáról. Az Őrtorony Társaság azonban a hirdető-sáskák képét egy másik összefüggésben is felhasználja. A Jelenések 9. fejezetében még egyszer prófétikus sáskákról esik szó.
Amint az ötödik angyal megfújja trombitáját, János lát egy csillagot, mely az égből hullott (Jel. 9:1) Ki lehet az? Ez lehet ugyanaz a csillag, amit a 8:10 versében említenek. Ez a csillag, mely lámpa módjára égett, az égből a folyókra és a vizek forrásaira hullik és megmérgezi azokat, ezért sokan meghalnak.
Milyen fényes csillag hullott az égből? Milyen „csillag“ mérgezte meg a világot? A Bibliaolvasók itt biztosan Sátánra gondolnak, Luciferre, az Ördögre. Ő valóban leesett az égből. Erre már Jézus is célzott földi élete alatt, amikor Lukács 10:18-ban azt mondja: „Láttam Sátánt, hogy mint a villámlás, már leesett az égből.“ (Lásd János 12:31-et is) Ezzel arra a mély zuhanásra céloznak, amit Isten ezen ellenségének el kell szenvednie. Itt a Jelenések 8:10-ben egyetértés van arról, hogy ez a csillag Sátán, az Ördög. A Jelenések 9:1,2-ben ugyanazt a csillagot érthették az alatt, aki a mélység vermének kulcsát megkapja és azt kinyitja.
És ami akkor történik, az borzalmas: Sáskák jönnek fel a mélyből és rátámadnak az emberekre, akik nem viselik Isten „pecsétjét homlokukon“. Ezeket az embereket annyira kínozzák, hogy a halált kívánják. „És azokban a napokban az emberek keresni fogják a halált, de semmiképp se találják, és kívánnak majd meghalni, de mindig elmenekül előlük a halál.“ (6. vers, ÚVF)
A 11. versben aztán azt írják a sáskákról, hogy: „Egy király van felettük, a mélység angyala. A neve héberül Abaddon, görögül pedig az Apollüón nevet viseli“
Ki hát a mélység angyala? Rutherford így érvelt: Mivel Jézusnak van kulcsa a mélységekhez és király is, ezért csak róla lehet szó. És a Jelenések 20:1-re céloz, ahol egy angyal Sátánt a mélységbe zárja. A tényt, hogy a mélység angyala az égből hullott, azzal magyarázta, hogy a görög pipto ige (pipto=leesni) azt is jelentheti, hogy „figyelmét a Földre fordította”. A Strong´s Concordance- ben ilyet nem találni! Ez csak egy feltételezés bizonyíték nélkül az ÚT-ban. Arra is gondoljunk, hogy a mélység (görögül abyssos) nem mindig egy és ugyanaz a mélység. Különböző mélységek vannak a Bibliában. A mélységből (abyssos) jön pl. a Jelenések vadállata, a halált is mélységnek nevezik (héberül abadh). Az Abaddon elnevezés a 11. versben a héber abadh-ból (mélység, verem, megsemmisítés) származik. (Íme az 5 hely, ahol a héber kifejezést használják: Jób 26:6, 28:22, 31:12, Zsoltárok 88:11, Példabeszédek 15:11) Összefoglalva elmondható, hogy átvitt értelemben azt a megsemmisítést jelenti, ami a sírban is végbemegy.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy Sátán is egy király. Amikor Jézus meggyógyított egy démonoktól megszállott férfit, a farizeusok azt mondták: „A démonok uralkodója által űzi ki a démonokat.” (Máté 9:34)
Apollüón a görög apollymi igéből származik, ami szó szerint megsemmisítőt jelent. Az Őrtorony Társaság ezzel a titulussal Jézus Krisztusra utal, nem pedig az Ördögre. A Betekintés a Szentírásba c. könyv I. kötet 155. oldalán ez a kijelentés áll hozzá: „... az apokaliptikus vízió teljes keretében azonban ennek ellentéte ismerhető fel, mert abban ismételten angyalok jelennek meg, akik által Isten kínokat hoz ellenségeinek.” Ebből arra a végkövetkeztetésre jutnak, hogy Apollüón Jézus Krisztus kell hogy legyen, mert Jehova nem használná fel a Sátánt arra, hogy kínjait Isten ellenségeire elhozza.
Hogy a „megsemmisítő” cím csak Jehovára vagy Jézus Krisztusra vonatkozhat, az egy feltételezés. Az apollymi ige túl gyakran fordul elő az ÚT-ban ahhoz, hogy ilyet ki lehessen jelenteni. Igaz, hogy Jézus megsemmisítő is, Atyja megbízásából megsemmisíti a gonoszt. A „Betekintés...” könyv érvelése nem túl meggyőző, mert amikor a harmadik angyal megfújja a trombitáját, akkor hullik a csillag a Földre, hogy azt károsítsa. Nem az angyal mérgezi a vizet, hanem a lehullott csillag, a Sátán. Az angyal csak bejelentette, mint ahogy a többi kínt is angyalok jelentették be.
Ki akarta vitatni, hogy Sátán egy megsemmisítő? Jézus hazugnak és gyilkosnak nevezte Sátánt (János 8:44). A görög kifejezés szó szerint "embergyilkost" jelent. A Zsidókhoz írt levélben (2:14) is világosan fejezi ki magát: "...hogy (Jézus) halála által megsemmisítse azt, akinek hatalma van a halálon, vagyis az ördögöt". A halál által, ami közreműködése által a világba jött, Sátán az emberek megsemmisítőjévé vált.
Jézus formáló szerepe a Bibliában másként van leírva: "Én vagyok az út, az igazság és az élet"! (János 14:6) Jézus tudvalevőleg azért halt meg, hogy "testét a világ életének javára adja" (János 6:51).
Ezekkel az összefüggésekkel kapcsolatban lehet még Jézus Krisztusra gondolni? Összehasonlítható a sáskák szerepe valamilyen módon az Evangélium hirdetésével? Nem inkább démonok azok, akiket Sátán engedett el, hogy azokra az emberekre támadjanak, akik nem viselik Isten jelét homlokukon és emiatt nincsenek a Leghatalmasabb védelme alatt? És ha a sáskák Rutherford állítása szerint a felkentek, vagyis Jézus majdani kormányzó társai, akkor mi lesz az ún. „többi báránnyal”, akiknek prédikálnak, mert ők állítólag nem viselnek jelet? Ők tehát megkínoztatnak és a halált kívánják maguknak a hamis vallásukban és elhagyják őket? Itt most meg is szakítanám Rutherford fölösleges érvelésláncolatát. Fáj, amikor az ember látja, miként próbálta zavaros nézőpontját indokolni. (Aki ezt követni szeretné, az hivatkozzon „A Jelenések nagyszerű csúcspontja közel! c. könyv 22. fejezetére. A szövegmagyarázat sok helyen Rutherford Fény c. könyvére támaszkodik.)
A Jelenések 9. fejezetét egy figyelmeztetés vezeti be: „Jaj, jaj, jaj azoknak, akik a földön laknak, a másik három angyal trombitájának hangja miatt, akik még ezután fújják meg trombitájukat!”
Az tehát egy nagy kín, amikor az ötödik angyal megfújja trombitáját! A jó hír hirdetése nem kín! Az viszont kín, amikor az emberiséget a démon-sáskák kínozzák.
Végezetül marad a kérdés, hogyan lehet egy ilyen különös Biblia értelmezésbe bonyolódni. Feltehetőleg Rutherford azon vágya miatt, hogy a kihirdetést sürgőssé tegye és hogy „bebizonyítsa”, hogy a Jelenésekben ezt megjósolták. Talán egy tévedés is volt, mert a „Betekintés...” a ferde indoklás alátámasztásaként a „The Interpreters Bibel”-t említi, amiben Jézust a mélységek uraként nevezik a Jelenések 9-ben. Minden más magyarázat a „mélységek ura” kifejezést Sátánra vonatkoztatja.
Forrás: http://www.bruderinfo-aktuell.de/index.php/heuschrecken/#more-1583
Fordította: rea23
Utolsó kommentek