Jehova Tanúi azt állítják, hogy a Biblia a zsidók fogságának 70 évét i. e 607-től i. e. 537-ig datálja és, hogy egy különleges időszak következett i. e. 607-től i. sz. 1914-ig.
Kik szolgálták Babilont 70 évig?
Az összes környező nemzet Babilont szolgálta 70 évig.
- Jeremiás 25:9-11: íme, üzenek, és elhozom észak minden családját — ez Jehova kijelentése —, igen, elküldök Nabukodonozorért, Babilon királyáért, a szolgámért, és elhozom őket e föld ellen, a lakói ellen és mindeme nemzetek ellen körös-körül. Pusztulásra adom és döbbenet tárgyává teszem őket, olyasmivé, aminek láttán csak füttyentenek, puszta helyekké időtlen időkre. 10 Elnémítom náluk az ujjongás hangját, az örvendezés hangját, a vőlegény hangját, a menyasszony hangját, a kézimalom hangját, és kioltom a lámpa fényét. 11 Pusztasággá, döbbenet tárgyává lesz ez az egész föld, és Babilon királyát kell szolgálniuk e nemzeteknek hetven évig.’«
- Jeremiás 27:6, 7: Én most mindezeket az országokat szolgámnak, Nabukodonozornak, Babilon királyának a kezébe adtam; a mező vadjait is neki adtam, hogy őt szolgálják. 7 Neki, a fiának és az unokájának fog szolgálni minden nemzet, mígnem az ő országának is eljön az ideje, és sok nemzet és nagy királyok fogják szolgasorban tartani őt.”
Mi történt, amikor a 70 év véget ért?
Amikor a 70 év véget ért, Babilon királya ‘számadásra lett vonva’.
- Jeremiás 25:12: »A hetven év elteltével pedig az történik majd, hogy számadásra vonom Babilon királyát és azt a nemzetet vétkéért, igen, a káldeusok földjét, és elhagyatott pusztasággá teszem időtlen időkre — ez Jehova kijelentése
Mikor lett Babilon királya ‘számadásra vonva’?
Babilon királya i. e. 539-ben lett ‘számadásra vonva’.
- Dániel 5:26-31: A szavak értelme pedig a következő: MENE, vagyis Isten megszámlálta királyságod napjait, és véget vet annak. 27 TEKEL, vagyis megmért téged a mérlegen, és hiányosnak talált. 28 PERESZ, vagyis királyságodat felosztotta, s a médeknek és a perzsáknak adta.” 29 Belsazár ekkor parancsot adott, és bíborba öltöztették Dánielt, aranyláncot raktak a nyakába, és kihirdették, hogy ő lesz a királyságban a harmadik uralkodó. 30 Még aznap éjjel megölték Belsazárt, a káldeus királyt, 31 és a méd Dáriusz kapta meg a királyságot, mintegy hatvankét éves korában.
- Figyelj Dániel próféciájára! 51–52. o.: Méd—Perzsia i. e. 539-ben felváltotta a Babiloni Birodalmat mint uralkodó világhatalom. A méd Dárius lett Babilon legyőzött városának első uralkodója 62 éves korában
A ‘számadásra vonás’ alkalmazható-e az új Méd-Perzsa babiloni királyra i. e. 539 után?
Nem. A médek is ‘az összes király’ ítélete alá tartoztak, és Sésák (Babilon) ítélete ezután következett.
- Jeremiás 25:11: Pusztasággá, döbbenet tárgyává lesz ez az egész föld, és Babilon királyát kell szolgálniuk e nemzeteknek hetven évig.’«
- Jeremiás 25:15, 25-26: Mert ezt mondta nekem Jehova, Izrael Istene: „Vedd el a kezemből ezt a poharat, amelyben dühödt haragom bora van, és itass meg vele minden nemzetet, amelyhez küldelek. … 25 Zimri minden királyát, Elám minden királyát és a médek minden királyát; 26 továbbá észak minden királyát közel és távol egyaránt, egyiket a másik után, és a föld minden más királyságát is a föld színén; utánuk pedig Sésák királya iszik majd.
- Az Őrtorony 1994 3/1 21. o.:: Sésák egy jelképes név, egy titkosírás, egy rejtjel Babilonról.
A zsidók a fogságuk kezdetét Jeruzsálem pusztulásával azonosították?
Nem. A legtöbb foglyot körülbelül 12 évvel Jeruzsálem pusztulása előtt vitték el.
- Ezékiel 33:21: Végül aztán száműzetésünk tizenkettedik évében, a tizedik hónapban, a hónap ötödik napján az történt, hogy megérkezett hozzám Jeruzsálemből az, aki megmenekült, és így szólt: „Elesett a város!”
- Ezékiel 40:1: Száműzetésünk huszonötödik évében, az év elején, a hónap tizedik napján, a tizennegyedik évben azután, hogy a város elesett…
- Jeremiás 52:28-30: Ez az a nép, amelyet Nabukodonozor száműzetésbe hurcolt: a hetedik évben háromezer-huszonhárom zsidó. 29 Nabukodonozor tizennyolcadik évében, Jeruzsálemből nyolcszázharminckét lélek. 30 Nabukodonozor huszonharmadik évében, Nebuzáradán, a testőrség parancsnoka száműzetésbe hurcolt a zsidók közül hétszáznegyvenöt lelket. Ez összesen négyezer-hatszáz lélek volt.
Mit tartalmaz a Jeremiás 29:10 szövegkörnyezete?
I. e. 595 körül (i. e. 614-ben JT kronológiája szerint), Jeremiás Jeruzsálemből írt a babiloni foglyoknak, arról értesítve őket, hogy addig nem lesznek szabadon bocsátva, amíg Babilon 70 éve véget nem ér, válaszul Hanániának arra az állítására, hogy a zsidók szabadon lesznek engedve Babilonból két további éven belül. Nem lett volna értelme a már rabságba került zsidóknak elmondani, hogy egy meghatározatlan jövőbeli eseménytől számítva 70 évig foglyok lesznek.
- Jeremiás 28:1: És történt abban az évben, Sedékiásnak, Júda királyának királysága kezdetén, a negyedik évben, az ötödik hónapban, hogy Hanánia, Azzur fia, a Gibeonból való próféta így szólt hozzám Jehova házában a papok és az egész nép szeme előtt:
- Jeremiás 28:11: Hanánia akkor így szólt az egész nép szeme előtt: „Ezt mondja Jehova: »Így töröm le Nabukodonozornak, Babilon királyának igáját két éven belül minden nemzet nyakáról.«” Jeremiás próféta pedig elment útjára.
- Jeremiás 29:1, 2: Ezek annak a levélnek a szavai, amelyet Jeremiás próféta Jeruzsálemből küldött a száműzött nép vénei maradékának, és a papoknak, a prófétáknak meg az egész népnek, akiket Nabukodonozor száműzetésbe hurcolt Jeruzsálemből Babilonba, 2 miután Jekóniás király, az úrnő, az udvari tisztviselők, Júda és Jeruzsálem fejedelmei, a mesteremberek és a sáncépítők elmentek Jeruzsálemből.
- Jeremiás 29:10: „Mert ezt mondja Jehova: »Mihelyt eltelik Babilonban a hetven esztendő, rátok irányítom figyelmemet, és megerősítem rátok nézve jó szavamat: visszahozlak benneteket erre a helyre.«
- A legtöbb bibliafordítás a „hetven évet Babilonnak” fordítást támogatja, ideértve: Revised Version (1885): „Hetven év után jött el a vége Babilonnak.” American Standard Version (1901): „Hetven év elmúltával lett vége Babilonnak.” New American Standard Version (1973): „Amikor Babilonnak hetven éve beteljesedett.” Rotherham The Emphasized Bible-ja: „Amint Babilonra tekintettel elvégeztetett a hetven esztendő.” The Jerusalem Bible (1966): „Csak amikor a Babilonra kiszabott hetven év letelt.” Goodspeed The Complete Bible-ja (1923): „Amint Babilon hetven éve befejeződött.” The New English Bible (1970): „Amikor a teljes hetven év elmúlt Babilon felett:” Byington: The Bible In Living English (1972): „Amint Babilonnak a teljes hetven éve betelt.” The Anchor Bible (John Bright: Jeremiah): „Csak amikor Babilon hetven éve betelt.”
Mikor tértek vissza a zsidók Babilonból?
A zsidók, akik válaszoltak Círusznak a Jeruzsálemi templom újjáépítéséről szóló rendeletére, i. e. 538 októberében érkeztek meg. (Számos zsidó el sem hagyta Babilont.) A templom építése Círusz második uralkodási évének 2. hónapjában (ijjár) kezdődött (i. e. 577 május) és a zsidók „a városaikban” voltak az előző év 7. hónapjában (tisri) (i. e. 538 október). Valószínű, hogy a rendeletet Círusz a trónralépése során hozta i. e. 538 Niszán (Április) hónap elején, hat hónapot engedélyezve az utazásra. A Biblia máshol megjegyzi, hogy az út négy hónapon belül teljesíthető.
- Ezsdrás 3:1: Mire elérkezett a hetedik hónap, Izrael fiai már a városaikban voltak, s a nép egy emberként Jeruzsálembe gyűlt.
- Ezsdrás 3:8: Második évében annak, hogy eljöttek az igaz Isten házába, Jeruzsálembe, a második hónapban, Zorobábel, Sealtiel fia, és Jésua, Jocadák fia, valamint a többi testvérük, a papok és a léviták, s mindazok, akik kijöttek a fogságból Jeruzsálembe, hozzáfogtak az építéshez; a lévitákat pedig, húszéves kortól fölfelé, a Jehova házán végzett munka felügyeletére állították.
- Apion ellen, I. könyv, 21. fejezet (Josephus): Ezek a beszámolók megegyeznek a könyveinkben található valódi történetekkel; ezekben leíratott, hogy Nebuchadnezzar az uralkodásának tizennyocadik évében elhagyatottá tette templomunkat, így az ebben az ismeretlen állapotban ötven évre; azonban az alapjait Círusz uralkodásának második évében lefektették, majd újra készen állt Dáriusz második évére.
- Éleslátás az Írásokból, 1. kötet, 568. o.: A babiloni szokás Círusz első uralkodási évét i. e. 538 Niszán hónapjától i. e. 537 Niszán hónapjáig terjedő időszakra teszi.
- Ezsdrás 7:9: Ugyanis az első hónap első napján ő határozta meg a Babilonból való felmenetelt, és az ötödik hónap első napján Jeruzsálembe érkezett, Istenének rajta nyugvó jó keze szerint.
Meghatározza a Biblia, hogy a zsidók fogsága pontosan 70 évig fog tartani?
Nem. A Biblia sehol sem beszél „70 éves fogságról'. „Jehova szava, amelyet Jeremiás szája által szólt,” az volt, hogy „Babilon királyát kell szolgálniuk e nemzeteknek hetven évig” (Jeremiás 25:11), és ezután Babilon királyát 'számadásra fogják vonni' (Jeremiás 25:12). A 70 év addig tartott, amíg „Perzsia királyi hatalma uralkodni nem kezdett” és Babilon királyát „számadásra nem vonták” i.e. 539-ben, a zsidók azonban i.e. 538-ig voltak Babilonban. Jeremiás semmit sem mond arról, hogy a föld lerója sabbatjait.
- 2Krónikák 36:20, 21: A kardtól megmaradtakat aztán elhurcolta mint foglyokat Babilonba, azok pedig szolgái lettek neki és a fiainak, amíg Perzsia királyi hatalma uralkodni nem kezdett, 21 hogy beteljesedjen Jehova szava, amelyet Jeremiás szája által szólt, míg az ország lerója a sabbatjait. Elhagyatottságának napjain végig sabbatot tartott, hogy beteljen a hetven év.
- 2Krónikák 36:20, 21 (MBT): Azokat, akik az öldöklésből megmaradtak, fogságba vitte Babilóniába, és szolgái lettek neki és fiainak mindaddig, amíg a perzsa királyság uralomra nem jutott, 21 hogy beteljesedjék az Úrnak Jeremiás által mondott igéje: Míg az ország meg nem kapja nyugaloméveit, nyugodni fog a pusztulás egész ideje alatt, teljes hetven évig.
- Jeremiás 25:11: Pusztasággá, döbbenet tárgyává lesz ez az egész föld, és Babilon királyát kell szolgálniuk e nemzeteknek hetven évig.’«
A Dániel 1:1 Joákim királyként való uralkodásának, vagy Nebukadnezár vazallusaként eltöltött harmadik évére utal?
A Dániel 1:1 Joákim királyságának harmadik évére utal. Az a szó, melyet „királyságnak” fordítottak (malkuwth, Strong’s H4438), uralkodást jelent, nem pedig egy vazallusságot is magában foglaló különleges kifejezés.
- Dániel 1:1: Júda királya, Joákim uralkodásának a harmadik évében Nabukodonozor, Babilon királya feljött Jeruzsálem ellen, és ostrom alá vette.
- Strong Kimerítő (Bibliai) Konkordanciája a Bibliáról: H4438 – malkuwth
Meghatározás:
- királyság, királyi hatalom, uralom, királyság, szuverén hatalom
Általános meghatározás:
- királyi hatalom, uralom
- uralkodás
- királyság, birodalom
Ellentmondás van a Jeremiás 25:1 és a Dániel 1:1 között, ha a „királyságot” nem „vazallusságként” értelmezzük?
Nem. Mindkét vers ugyanarra az évre utal. Dániel, mivel Babilonban nevelkedett, átvette azt a babiloni szokást, hogy a kezdő éveket nem veszi figyelembe. Jeremiás a kezdő évet is számolja az uralkodás idejének részeként. Dániel könyve babiloni nézőpontból íródott.
- Jeremiás 25:1: Ez az a szózat, amelyet Jeremiás kapott Júda egész népéről Joákimnak, Jósiás fiának, Júda királyának negyedik évében, vagyis Nabukodonozornak, Babilon királyának első évében,
- Dániel 1:1: Júda királya, Joákim uralkodásának a harmadik évében Nabukodonozor, Babilon királya feljött Jeruzsálem ellen, és ostrom alá vette.
Az 1914-es események azt bizonyítják, hogy Russell jóslatai bekövetkeztek?
Nem. Russell azt állította, hogy Jézus jelenléte 1874-ben kezdődött és hogy Jézus 1878-ban kezdett uralkodni; Russell azt jósolta, hogy Armageddon 1914 októberében hirtelen vagy az után nem sokkal elkezdődik. Az I. világháború a Ferdinánd herceg elleni 1914. június 28-i merénylet után kezdődött. Ausztrália, Ausztria, Belgium, Anglia, Franciaország, Németország, Magyarország, Japán, Luxemburg, Montenegro, Új-Zéland, Oroszország, Szerbia és Dél-Afrika már hadban álltak októbert megelőzően. Az első világháború nem ‘hirtelen’ tört ki egy egyébként békés világban, hanem évtizedes komplex európai feszültségeken alapult, ideértve az első (1912-1913) és második (1913) Balkán-háborúkat.
- Sioni Őr Torony, 1894. július 15., 226. oldal: Azonban tartsuk észben, hogy 1914 vége nem a nagy nyomorúság kezdetének időpontja, hanem a végének az ideje.
- Írástanulmányok, III. kötet (Jöjjön el a Királyságod) (1911-es kiadás), 239. oldal: Az Urunk jelenlétét mint a Menyasszony és az Arató az első három és fél évben ismertük fel, i. sz. 1874-től i. sz. 1878-ig. … Az i. sz. 1878-as év, … világosan jelzi a mi jelenlévő, szellemi, láthatatlan Urunk tényleges hatalomátvételének idejét mint Királyok Királya — annak ideje amikor magához vette az ő nagy uralkodói hatalmát, amely a próféciában szorosan kapcsolódik a hozzá hűségesek feltámasztásával és a nagy nyomorúság kezdetével és a nemzetekre zúdított haragjával.
- Az Őr Torony, 1911. május 15., 146. oldal: Az olvasóink tudják, hogy már néhány éve e korszak elközeledtét várjuk szörnyű nyomorúságos időkkel, és azt várjuk, hogy hirtelenül és nagy erővel fog kitörni nem sokkal 1914 októbere után.
- Wikipedia: Háborúk listája 1800-1899, Háborúk listája 1900-1944, Első Balkán-háború, Második Balkán-háború, Az első Világháború okai és időrendje
Forrás: http://jeffro77.wordpress.com/607-for-dummies/
Fordította a jehovatanui.blog.hu csapata
Utolsó kommentek