EXJT BLOG

Mindenkinek Jehova Tanúiról

HTML doboz

Leírás

Minden éremnek két oldala van... Jehova Tanúi szervezetének is. Mi ennek a vallási közösségnek a kevésbé ismert oldalával foglalkozunk, hogy lehetőleg minél több embernek segítsünk egy objektív nézőpont kialakításában. Ha Jehova Tanúja vagy, ne félj, hiszen rengeteg Tanú olvassa még rajtad kívül az oldalt! Például vének, kisegítőszolgák, bételesek és persze a legtöbben, akik átlagos Tanúk. A névtelenségnek köszönhetően itt szabadon kérdezhetsz, cáfolhatsz és hozzászólhatsz, de szépen kérünk, előtte olvasd el a témakörrel foglalkozó régebbi cikkeket és kommenteket! Soha ne feledd:

"Nemcsak azt kell megvizsgálnunk, amit személy szerint mi hiszünk, hanem azt is, amit az a vallásszervezet tanít, amellyel kapcsolatban vagyunk. Ha szeretjük az igazságot, akkor semmit nem kell félnünk az ilyen vizsgálattól." -
Az igazság, mely örök élethez vezet, (WTBTS, 1968) 2. fejezet 5. bek.

Flying-brain 2.jpg

Jehova Tanúi történelme:

Raymond Franz a vezetőtestület egykori tagjának könyve:

crisis-conscience-ray-franz_hun.png

Don Cameron Egy elgondolás rabjai:

don-cameron-elgondolas-rabjai-coaccover.jpg

Utolsó kommentek

  • Egy_nick: @Ferenc Busó: Azt írod, hogy "a végleges, a második halál eltörli a bűnöket" és azt kérded, hogy "ez kinek jó?" - Hogy... (2024.12.18. 00:45) Róma 6:7 és 6:23
  • Ferenc Busó: Pedig bizony az emberek bűnei a halálukkal törlődnek. Ezért kellett Ádámnak is meghalnia. Tehát a MEGHALTAK bűnei törl... (2024.12.16. 12:29) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: """Hogy Jehova Tanúin kívül senki se értse?"""-jehova taui "értelme "VALLÁSA az a fajta religió ami talán legjobban tü... (2024.12.05. 16:04) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: A Lukács 16.13 Egy szolga sem szolgálhat két úrnak: mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikh... (2024.12.04. 18:34) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: @ORION: Te bezzeg nem vagy csecsemő keresztény! Te bizony nem félsz a pokoltól, mert biztos vagy benne, hogy Jézus - a... (2024.12.03. 20:41) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: UI - A CSECSEMŐ keresztények EGYHELYBEN TOPOROGNAK,FÉLNEK MINDENTŐL és valamiért nem akarnak továbblépni és eljutni az... (2024.11.27. 12:20) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: @Egy_nick: Rengeteg ehhez hasonló videót láttam már a hívő pályafutásom alatt! A menny-túrizmus és a pokol-túrizmus n... (2024.11.27. 11:33) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: @ORION: Ha csak a Krisztus érdekel, akkor Krisztus szavait szó szerint kell venned, tehát a Hádesz-beli szenvedést is.... (2024.11.27. 10:13) Róma 6:7 és 6:23
  • ORION: Nem haragszom !!!A te véleményed szerint az én irásaim ÁMÍTÁSOK!!!"""Semmi észérvek, csak valami csöpögős érzelgősség.... (2024.11.26. 23:44) Róma 6:7 és 6:23
  • Egy_nick: Már meg ne haragudj, de amit írsz az tiszta demagógia. Semmi észérvek, csak valami csöpögős érzelgősség. Én konkrét pé... (2024.11.26. 16:37) Róma 6:7 és 6:23
  • Utolsó 20

Ide küldd:

writing_01.png

columba [kukac] freemail [pont] hu

k [pont] johnny [pont] joker [kukac] gmail [pont] com

Ha szeretnéd megosztani - névtelenül is -, a kérdésed, történeted, tapasztalatod, véleményed, cikked, tanulmányod vagy javaslatod, akkor bátran írd meg a fenti címre, vagy írd meg közvetlenül az oldalon (regisztráció nélkül is!!!), itt:

>> GYORSBEKÜLDŐ <<

Mindenféle

Gyakran használt bibliaversek

2Mó 33:20 | Zs 146:4 | Pl 4:18 | Pl 8:22 | Pr 3:19Pr 9:5 | Ézs 44:24 | Ez 18:4 | Dá 7:13, 14 | Mt 5:5 | Mt 6:7 | Mt 11:11 | Mt 24:14 | Mt 24:36 | Mt 24:45-47 | Mt 27:53Mk 13:32 | Lk 16:19-31Lk 23:43 | Jn 1:1 | Jn 1:18 | Jn 2:19-21 | Jn 4:34 | Jn 6:68, 69 | Jn 10:16 | Jn 10:17, 18Jn 14:19Jn 14:28 | Jn 17:3 | Jn 17:11 | Jn 20:17 | Csel 2:34 | Csel 8:30-31 | Csel 15:20.29 | Róma 6:7 | 1Kor 8:61Kor 11:27 | 1Kor 15:50Kol 1:15Kol 1:16 | Héb 1:8 | Jel 3:14

BLOG FÓRUM

CHAT a jelenlévőkkel

"Ha meg akarod tudni, hogy ki uralkodik fölötted, elég kideríteni, hogy kit nem szabad bírálnod." - Voltaire

„Nekem pedig egészen mellékes, hogy ti vagy egy emberi ítélőszék megvizsgál-e engem. Sőt, magam sem vizsgálom magamat. Mert semmiről sem tudok, ami ellenem szólna. De ez még nem bizonyít igazságosnak, ugyanis Jehova az, aki vizsgál engem.” (1Korintusz 4:3, 4)

"Ha a szervezeten kívül vagy, meghalsz. Ha a szervezeten belül vagy akkor pedig nagyon kell igyekezned, hogy ne halj meg." - Resign

"A legfájóbb kín örömet színlelni." - Márai Sándor

"Nem oldhatjuk meg a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel teremtettük őket." - Albert Einstein

"Mindig emlékezz arra, hogy a szép szavak nem mindig igazak, s az igaz szavak nem mindig szépek." - Jókai Mór

"A tudatlanságod legmagasabb foka az, amikor elutasítasz valamit, amiről nem tudsz semmit." - Wayne Dyer

TIPP: A böngésződ típusától függően a Ctrl gombot nyomva tartva a + és - gombokkal nagyíthatod és kicsinyítheted az oldalt, a jobb olvashatóság érdekében.

TIPP: Kérdésekkel taníts, ne kijelentésekkel! Érvelésedben használd a Bibliát és a Tanúk kiadványait is! Vitáidban ne kövess el érvelési hibákat!

TIPP: Ha nem vagy inkognitóban, kérünk oszd meg a cikkeinket a közösségi oldalakon! (Facebook, Twitter, Google+, stb.)

 

Hogyan adományozzak nektek?

Megtekintések száma

Látogatók: 

free counters


Kedves olvasónk, Te mi vagy?

látogató számláló

Indafotó képek

607 vs. 587 - Újabb kísérlet a tények elkendőzésére (Carl Olof Jonsson)

2012.01.04. 14:33 | Ping-Pong | 16 komment

Carl Olof Jonsson „A ’POGÁNYOK IDEJE’ - Vajon véget ért?” című tanulmánya eredetileg az Őrtorony Társulatnak lett benyújtva 1977-ben. A Szervezet vezetésével való ezutáni levelezésben a bizonyítékok újabb sora került bemutatásra, amelyeket a tanulmány későbbi, javított kiadása tartalmaz. Most, hogy Jehova Tanúi Vezető Testülete, ill. annak Írói Bizottsága a brooklyni központban mindezen információ birtokában volt, és mivel minduntalan hangoztatták, hogy fontosnak tartják a Biblia igazságát és a történelmi tényeket, azt lehetett remélni, hogy készek lesznek a pogányok idejére vonatkozó számításaikat újraértékelni. Ezzel szemben továbbra is ragaszkodtak a megcáfolt i. e. 607-es dátumhoz, és az azon alapuló idejétmúlt elméletekhez, és 1981 nyarán e prófétai feltevések egy újabb összefoglalóját adták közre a „Jöjjön el a te királyságod” c. könyvben. Ε könyv 14. fejezetéhez csatolt függelékben röviden felvázolnak, majd elutasítanak néhány, az i. e. 607-es dátum ellen szóló bizonyítékot. Ez a megvilágítás azonban komoly hiányosságokat mutat a tárgyilagosság terén, és az egész leginkább gyönge próbálkozásnak tűnik a tények eltitkolására.

A történelmi bizonyítékok meghamisítása

A történelemkutatásban egy eseményt általában akkor kezelnek „történelmi tényként”, ha azt legalább két független tanú hitelesítette. Ezt a szabályt a Bibliából is ismerjük: „két vagy három tanú szája által legyen minden dolog megalapozva” (Mt 18:16).  Carl Olof Jonsson tanulmányának II. fejezetében hét „tanú” lett bemutatva az i. e. 607-es dátum ellen, melyből legalább négy egyértelműen független egymástól. Ezt a hétszeres bizonyságot szolgáltató feljegyzések olyan dokumentumokból származnak, melyek magából az újbabiloni korszakból maradtak fenn. Ezek királyi feliratokat, üzleti dokumentumokat és a korabeli egyiptomi Széth-dinasztiából származó Ápisz-sírköveket tartalmaznak. Csak a csillagászati naplók és a Ptolemaius-, ill. Berossus-féle királylisták találhatók későbbi dokumentumokban, de azokról a feljegyzésekről is kiderült, hogy még régebbiek másolatai, melyek - közvetve, vagy közvetlenül - visszanyúlnak az újbabiloni korba. Az i. e. 607-es dátum ellen szóló bizonyíték tehát elsöprő erejű, és csak igen kevés régi uralkodó uralkodási idejét lehet olyan meggyőzően megállapítani, mint II. Nabukodonozorét (i. e. 604-562).

Az Őrtorony Biblia és Traktátus Társulat a már említett könyv „Függelék a 14. fejezethez” alcím alatt igen röviden említ néhányat az i. e. 607-es dátum ellen szóló bizonyítékok közül. Ide tartozik a Ptolemaius Kánon és Berossus király listája, de elmulasztja megemlíteni, hogy mindkét szerző információjának forrása az újbabiloni korból származik, és inkább arra mutatnak rá, hogy a dátumaik a Szeleukida korból valók (186. old.). Továbbá, először megemlítik a Hárán-i Nabunidusz Sírkövet (Nabon. Η 1, Β), mely egy olyan kortárs dokumentum, mely meghatározza az újbabiloni korszak teljes hosszát, Nabunidusz kilencedik évéig, de elfelejtenek megemlíteni egy másik kortárs sírkövet is Nabunidusz uralkodásának idejéből, a Hillah sírkövet, amely szintén kimutatja a teljes újbabiloni korszak hosszát, beleértve Nabunidusz uralkodását is! Harmadikként a VAT 4956-os csillagászati naplót említik meg. Arra a tényre hivatkozva, hogy az egy, Nabukodonozor korabeli, eredeti szöveg másolata, a Szeleukida időkből, a Társulat megismétli azt az elméletét, mely szerint „lehetséges, hogy történelmi adatai csupán visszatükrözik a szeleukida időkben képviselt nézetet”. (186-7. old.). Ez a következtetés azonban teljesen hibás, miként ezt a BM. 32312-es csillagászati napló is bizonyítja. De a Társulat hallgat erről, jóllehet igencsak tudatában van. Végezetül, a Társulat megemlíti az üzleti táblákat, elismerve, hogy e kortárs dokumentumok ezrei megadják minden újbabiloni király idejét összhangban az összes többi bizonyítékkal

Ptolemaius kánonjával, Berossus királylistájával, Nabunidusz királyi felirataival és a csillagászati naplókkal (187. old.). Azt azonban elmulasztják megemlíteni, hogy az ilyen fajta megegyezés cáfolja azt az elképzelést, miszerint a VAT 4956-os tábla által tartalmazott adatokat a szeleukida időszakban agyalhatták ki. A fent említett bizonyítékokon kívül teljesen kihagynak egy másik erős, az i. e. 607-es dátum ellen szóló érvet, nevezetesen a kortárs és az újbabilonitól független alapokon álló egyiptomi kronológiával való összhangot.

A bizonyítékok közel felének (a Hillah sírkő, a BM. 32312-es napló és a kortárs egyiptomi dokumentumok) kihagyása és néhány elferdítése által az újbabiloni kronológia hosszával kapcsolatos valódi tények rejtve maradtak. Az Őrtorony írók a bemutatott hiányos bizonyítékok kritikus értékelésével folytatják: „De egyetlen történész sem tagadhatja, hogy az a kép, amit jelenleg a babiloni történelemről alkothatunk, megtévesztő, vagy hamis is lehet. Ismert például, hogy az ókorban királyok és papok sok esetben meghatározott céllal megváltoztattak okiratokat.” (187. old.).

A tényeket ismét elhallgatták. Bár az igaz, hogy az ókori írnokok néha eltorzították a történelmet, hogy királyaikat és isteneiket dicsőítsék, a tudósok mégis megegyeznek abban, hogy bár ilyen ferdítés előfordul az asszír királyi feliratokban, és egyéb dokumentumokban, az újbabiloni írnokoknál ez nem volt szokás. A babiloni történelmi feljegyzések közismert szakértője, A. K. Graysont ezt mondta: „Eltérően az asszír írnokoktól, a babiloniak közül egy sem mulasztja el megemlíteni a vereségeket, s nem kísérli meg azokat győzelemmé változtatni”. Az újbabiloni krónikákról azt mondja: „A krónikák meglehetősen megbízható és jellemző beszámolót tartalmaznak az érintett időszak jelentős eseményeiről" és, hogy „Érdeklődésük határain belül az írók teljesen objektívek és elfogulatlanok”. A babiloni királyi feliratokról - mint amilyen a Nabunidusz-sírkő - Grayson megjegyzi: „A babiloni királyi feliratok elsősorban az építkezésekről szóló feljegyzések, és teljesen megbízhatónak látszanak”. (Orientalia, 49. köt. , 2. füzet, 1980., 170, 171, 175. old.). A történelem írnokok általi eltorzítása az asszír és nem az újbabiloni történelemre vonatkozik, és ezt a tényt az Őrtorony Társulat a „Jöjjön el a te királyságod” c. könyv „Függelékében” elhallgatta.

A Társulat által felhozott következő érv a „Függelék”-ben az, hogy „még ha feltételeznék is a felfedezett bizonyító anyag korrektségét, lehetséges, hogy azt a mai kutatók helytelenül értelmezik, vagy annyira hiányosak, hogy egy eddig ismeretlen anyag e kor kronológiáját drasztikusan meg tudná változtatni” (187. old.). Az Őrtorony Társulat nyilvánvalóan tisztában van azzal, hogy a múlt század közepétől máig felfedezett összes bizonyíték egybehangzóan i. e. 587-re mutat, Nabukodonozor tizennyolcadik éveként i. e. 607 helyett. Az újbabiloni időszakból feltárt dokumentumok ezrei között az i. e. 607-es dátum legcsekélyebb igazolását sem találhatják, ezért az „eddig ismeretlen anyag”-ra való hivatkozás. Egy olyan időrend, mely az „eddig ismeretlen anyag”-on alapszik, mivel az ismert anyag megdönti azt, igencsak gyönge lábakon áll. Ha egy elméletet, amelyet a bizonyítékok elsöprő tömege cáfol meg, fenntartanak, mert azt remélik, hogy egy „eddig ismeretlen anyag” fogja azt alátámasztani, akkor minden elmélet, legyen az bármilyen hibás, ugyanezen elv alapján fenntartható. De ne feledjük, hogy egy ilyen hit nem a „nem látható valóságokról való nyilvánvaló meggyőződésen” (Zsid 11:1) alapul, hanem kizárólag ábrándozáson.

Ha tényleg igazuk volt abban, hogy

1. „egyetlen történész sem tagadhatja, hogy az a kép, amit jelenleg a babiloni történelemről alkothatunk, megtévesztő vagy hamis is lehet”, hogy
2. „királyok és papok sok esetben megváltoztatták” az újbabiloni történelmi feljegyzéseket, hogy
3. „még ha feltételeznék is a felfedezett bizonyító anyag korrektségét, lehetséges, hogy azt a mai kutatók helytelenül értelmezik, vagy hiányosak”, és hogy
4. az „eddig ismeretlen anyag e kor kronológiáját drasztikusan meg tudná változtatni”,

milyen alapon fogadnánk el bármilyen, a történészek által meghatározott dátumot az újbabiloni korból, pl. i. e. 539-et, Babilon elestének dátumát? Ezt a dátumot is kizárólag olyan típusú világi dokumentumok segítségével állapították meg, mint 587-et, Nabukodonozor 18. évét! Ezt Karl Burganger kitűnően bebizonyította a The Watchtower Society and Absolute Chronology c. könyvében (Lethbridge, Alberta: Christian Fellowship International, 1981). Ha 587-et a fent említett okok miatt elutasítjuk, 539-et ugyanolyan, ha nem még nyomósabb indokok alapján kellene elutasítanunk, mert az 587-es dátumot alátámasztó bizonyítékok még erősebbek, jobbak, mint 539-é! Az Őrtorony Társulat azonban nem csak elfogadja az i. e. 539-es dátumot, mint megbízható adatot, hanem annyira bízik benne, hogy bibliai időrendjének tényleges alapjává tette azt! 1955-től egészen kb. 1971-ig az 539-es dátumot „abszolút dátumnak” nevezték az Őrtorony-kiadványokban. Lásd Burganger i. m. 13. o. Amikor rájöttek, hogy ez a dátum nem olyan megalapozott, mint ahogy az Őrtorony-tudó sok elképzelték, többé nem használták ezt a megnevezést. Az Aid to Bible Understanding c. könyvben „kulcs-dátum” vagy „tengely – pont” (angolul 'a pivotal point') kifejezés szerepel az 539-es dátumra vonatkozóan a 333. oldalon. 1971 óta már ezt a megnevezést sem használják. Ma már úgy fogalmaznak, hogy „a történészek kiszámolták” vagy „úgy tartják”, hogy Babilon i. e. 539 októberében esett el. Let Your Kingdom Come - Jöjjön el a te Királyságod (Brooklyn, Ν. Y.: Watchtower Bible and Tract Society, 1981), 136, 186. o. Az Őrtorony Társulat azonban továbbra is erre a dátumra alapozza teljes „bibliai időrendjét”. Ha azok az okok, melyek miatt az i. e. 587-es dátumot elveti, helytállóak, akkor azok ugyanúgy érvényesek az i. e. 539-es dátumra is. Elvetni egy dátumot és megtartani egy másikat nem csak következetlenség, hanem a tudományos tisztességtelenség szomorú példája is.

A tudósok véleményének félremagyarázása

A történészek által megállapított újbabiloni időrend elvetése mellett felhozott indokaik alátámasztásául az ókori közel-keleti történelem egy jól ismert szakértőjére hivatkoztak.

„Nyilvánvalóan annak tudatában”, hogy a babiloni történelemről alkotott képünk hibás lehet, hogy ókori papok és királyok megváltoztathatták az ókori újbabiloni feljegyzéseket, és hogy az ismeretlen anyag drasztikusan megváltoztathatja az időszak kronológiáját, „ifj. Prof. Edward F. Campbell az egyik, újbabiloni kronológiát tartalmazó táblázatot a következő figyelmeztetéssel vezette be” (187. o.):

„Magától értetődik, hogy a felsorolások csak provizórikusak. Mennél alaposabban tanulmányozza valaki az ókori Közel-Kelet kronológiai problémáinak komplikált részleteit, annál kevésbé tart bármiféle elképzelést végérvényesnek. Emiatt a körülbelül kifejezést sokkal többször lehetett volna használni, mint ahogy ez történt”.

Ez az idézet a G. Ernest Wright kiadásában először 1961-ben megjelent, The Bible and the Ancient Near East (A Biblia és az ókori Közel-Kelet, Pontledge and Regan Paul, London) c. könyv egyik, Eduárd F. Campbell által írt fejezetéből származik. Az Őrtorony Társulat nem említi azonban, hogy az említett táblázat magában foglalja az egyiptomi, a palesztinai, a szíriai, a kisázsiai, az asszíriai és a babiloni kronológiát, kb. i. e. 3800-tól i. e. 323-ig, Nagy Sándor haláláig, és bár a körülbelül kifejezés a táblázatban megadott számos uralkodási időre érvényes, ez a 'körülbelül' egyetlen újbabiloni király uralkodási ideje előtt sem szerepel! Felmerül a kérdés: Amikor Campbell professzor David N. Freedman professzorral - aki 1976-ban Campbell professzor utódja lett a közismert folyóirat, a Biblical Archeologist (Bibliai Régész) szerkesztői székében - összeállította a kronológiai táblázatot a The Bible and the Ancient Near East c. könyv számára, úgy gondolta-e akkor, hogy „az a kép, amit jelenleg a babiloni történelemről alkothatunk megtévesztő, vagy hamis lehet”, ha az újbabiloni időszakot tekintjük? Véleménye szerint lehetséges-e, hogy az „ókori papok és királyok néhányszor megváltoztatták” az újbabiloni feljegyzéseket „meghatározott céllal”? Szándékában állt-e - bármilyen okból - a körülbelül kifejezést bármely újbabiloni király uralkodása elé tenni? Más szóval, helyesen adta-e vissza az Őrtorony Társulat dr. Campbell (és dr. Freedman) nézeteit?

Ε kérdésekre dr. Campbell a következőképpen válaszolt:

„Talán ön is sejti, mennyire megdöbbentett az a mód, ahogy az Őrtorony Társulat Noel Freedmannal közösen készített kronológiai táblázatunkat felhasználta. Félek, hogy néhány ember - a legjobb szándékkal - utolsó szalmaszálként fog belekapaszkodni, hogy alátámassza a már kialakított következtetéseit. Erről van itt szó egyértelműen.

Hadd magyarázzam el először, hogy az időrendi táblákért való felelősség úgy lett megosztva a The Bible and the Ancient Near East-ban, hogy a terjedelmesebb közel-keleti időrendet én, a bibliai adatokat pedig Dávid Noel Freedman kapta, aki most a michigani egyetemen dolgozik. Mi valóban beszéltünk a figyelmeztetésekről, amit a táblázataink elé helyezünk, de egyáltalán nem volt szándékunkban sugalmazni azt, hogy Babilónia és Júda dátumainál húsz éves eltérés lenne. Én egészen biztos vagyok abban, hogy dr. Freedman valahol a könyv fejezetéhez írott megjegyzések között nyomatékosan kijelenti, hogy az 587-6-os év esetében max. 1 évnyi - és nem több - eltérés lehet, az 597-es év ezzel szemben teljes kronológiai repertoárunk igen csekély számú biztos dátumainak egyike. Tudom, hogy ő meggyőződött erről, miként én is. Egy szemernyi bizonyíték sem ismert számomra, mely akár csak a lehetőségét is felvetné annak, hogy a Babiloni Krónikában papok vagy királyok, jámbor célok érdekében, a dátumokat megváltoztatták volna. Én szívből egyetértek Graysonnal.” (A szerzőnek küldött magánlevél, 1981. augusztus 9-i dátummal.)

Megjegyzés: A tudósok abbéli bizonytalanságának oka, hogy Jeruzsálem i. e. 587-ben, vagy 586-ban vált - e lakatlanná, a Biblia és nem más, Biblián kívüli források. Minden tudós megegyezik abban, hogy Nabukodonozor 18. uralkodási évének dátuma i. e. 587/6 (Nizántól Nizánig). A Biblia általában Nabukodonozor tizenkilencedik uralkodási évére datálja a pusztulást (2Kir 25:8; Jer 52:12), egyszer pedig a tizennyolcadik évére (Jer 52:29). Ez az ellentmondás megoldódik, ha a nem-trónralépéses módszert feltételezzük Júda királyai esetében. Dr. Campbell szerint az i. e. 597-es dátum, mint Jeruzsálem korábbi meghódításának és Joákin elhurcolásának dátuma, egyike a tudósok által megállapított nagyon kevés biztos történelmi dátumnak. Ennek oka, hogy ezen a ponton a Biblia és a Babiloni Krónika tökéletesen megegyezik.

Dr. Campbell továbbította a neki feltett kérdéseket dr. Freedman-nak, hogy lehetőséget adjon neki álláspontjának kifejtéséhez. Dr. Freedman a következőket fűzte a témához:

„...Én mindennel egyetértek, amit dr. Campbell írt Önnek. Az igaz, hogy van némi bizonytalanság az időszak bibliai időrendje körül, de ez a bizonytalanság a Bibliában lévő zavarbaejtő és talán ellentmondó adatokból ered, és nem hat ki az újbabiloni ékírásos feliratokból és az időszak egyéb, nem bibliai forrásból származó bizonyítékaira és kronológiai információira. Ez egyike az ókori világ legismertebb időszakainak, és egészen biztosak lehetünk, hogy a dátumok egy éven belüli eltéréssel helyesnek mondhatók, nagy részük pedig hónapra és napra pontos. Ezért az Őrtorony Társulatnak egyáltalán nincs joga magyarázatokat és véleményeket alkotni a bizonytalansággal kapcsolatos kijelentéseink alapján. Amire én konkrétan gondoltam, az a tudósok közötti nézeteltérés volt, hogy vajon Jeruzsálem elestének dátuma 587, vagy 586. Kiváló tudósok nem értenek egyet ebben a kérdésben, és sajnálatos módon erről az eseményről nem szól a Babiloni Krónika, mint teszi azt Jeruzsálem 597-es bevételével kapcsolatban (mely dátum ma már pontosan meghatározott). De a vita legfeljebb csak egy évről (587 vagy 586) szól, így az nem lehet kihatással Jehova Tanúi nézeteire, akik nyilvánvalóan át akarják írni az egész időszak történelmét, és meglehetősen drasztikusan meg akarják változtatni a dátumokat. Ehhez azonban nincs joguk.”

(A szerzőnek küldött magánlevél, 1981. augusztus 16-i dátummal.)

Ily módon az Őrtorony Társulat azon igyekezve, hogy az i. e. 607-es dátumra bizonyítékot találjon, félremagyarázta dr. Campbell és dr. Freedman véleményét. Egyikőjük sem hisz abban, hogy az ókori papok vagy királyok „megváltoztathatták” az újbabiloni korszakról szóló „feljegyzéseiket”, vagy „hogy, egy eddig ismeretlen anyag e kor kronológiáját drasztikusan meg tudná változtatni”. És egyikük sem szándékozik a körülbelül kifejezést néhány, a listájukon szereplő újbabiloni uralkodó uralkodási évszámai elé helyezni. Csak abban bizonytalanok, hogy Jeruzsálem elpusztításának dátumát i. e. 587-re vagy 586-ra kell-e tenni, és ez a bizonytalanság nem a nem-bibliai források hibáiból, vagy ismerethiányból ered, hanem a Bibliában megadott, látszólag ellentmondó számokból!

Ókori írók meghamisítása

A „Jöjjön el a te királyságod” Függelékének utolsó két oldalát Jeremiás hetven évről szóló próféciájának megvitatására szentelték (188, 189. old.). Ε szakasz minden érve alaposan meg lett cáfolva Carl Olof Jonsson művének III. fejezetében, az alábbi alcím alatt: „70 év pusztaság, vagy 70 év szolgaság?”, amelynek az olvasó utánanézhet. Itt csak néhány pontot említünk.

Berossus kijelentése ellen, miszerint Nabukodonozor a zsidókat trónralépési évében vitte fogságba röviddel a karkemishi csata után, azzal érvelnek, hogy „nincs ékírásos dokumentum, ami ezt megerősítené” (188. old.). Azt azonban elfelejti megemlíteni az Őrtorony Társulat, hogy Berossus kijelentését Dán 1:1-6 legegyszerűbb értelmezése világosan alátámasztja. Dániel beszámol arról, hogy „Joákim királyságának harmadik évében” (ami Nabukodonozor trónralépési évének felel meg, lásd Jer 25:1-et) Nabukodonozor gazdag hadizsákmányt vitt magával Júdából, ami a templomból származó edényeket és „Izrael fiainak, valamint a királyi és a nemesi leszármazottaknak egy részét” foglalta magába, és ezeket elvitte Babilonba. Ez nyilvánvalóan egy kismértékű deportálás volt, és az az igazság, hogy a Babiloni Krónika nem említi meg kifejezetten ezeket a zsidó foglyokat. Azt azonban megemlíti, hogy Nabukodonozor trónralépési évében „ellenállás nélkül vonult át a Hatti-földön” (Szíro-Palesztinán), és hogy „gazdag hadizsákmányt vitt a Hatti-területről Babilonba”. Igen valószínű, hogy a „gazdag hadizsákmányban” a Hatti-területről származó foglyok is bennefoglaltattak, mint azt Gerhard Larsson professzor is kimutatta: „az bizonyos, hogy a 'gazdag hadizsákmány' nem csak kincsből állt, hanem a meghódított országokból való foglyokból is. Az ettől való tartózkodás teljesen idegen lett volna Babilónia és Asszíria királyainak szokásaitól”. Gerhard Larsson: „When did the Babylonian Captivity Begin?” a Journal of Theological Studies-ban, Vol. 18. (1967), 420. o. Joákin Nabukodonozor 7. uralkodási évében történt elhurcolásával kapcsolatban a Babiloni Krónika beszámolója eléggé hasonló, mely szerint „hatalmas hadisarcot” vittek Babilonba (Grayson: Assyrian and Babylonian Chronicles, 102. o.), bár a Bibliából tudjuk, hogy ez a „hatalmas hadisarc” több mint 18,000 foglyot foglal magába (2Kir 24:14-16)! Így, bár az ékírásos dokumentumok nem említik kifejezetten a kisszámú zsidó fogoly deportálását Nabukodonozor trónralépési évében, de erre vonatkozó határozott utalásokat tartalmaz, Dániel és Berossus konkrét kijelentésével összhangban.

A Társulat talált egy másik érvet is e következtetés ellen a Jer 52:28-30-ban. „Még jelentősebb tény az, hogy a Jer 52:28-30 lelkiismeretesen beszámol arról, hogy Nabukodonozor uralkodásának 7., 18., és 23. évében foglyokat ejtett, de ilyen eseményről nem tesz említést trónralépésének évéből.” (Függelék, 188. old.). Azonban ez az érv azt feltételezi, hogy Jer 52:28-30. minden egyes deportálásról beszámol, ami pedig egyértelműen nem igaz. A kérdéses versekben említett három deportálás során fogságba hurcolt zsidó foglyok teljes száma a 30. vers szerint „négyezer és hatszáz”. 2Kir 24:14-16. szerint azonban a csak egyetlen alkalommal deportáltak száma 18,000 volt (10,000 a 14. versben, és még 8,000 a 16. versben)! Különböző elméletek születtek eme ellentmondás feloldására, melyek közül egyik sem becsülhető többre találgatásnál. A Segítség a Biblia megértéséhez c. könyv például azt állítja, hogy a Jer 52:28-30-ban lévő szám „kétségtelenül egy bizonyos társadalmi rétegre utal, vagy csak a családfőkre” (297. old.). A The New Bible Dictionary („Az új bibliai szótár”, szerk.: J. D. Douglas, London: Inter-Varsity Press, 1962) azon a véleményen van, hogy „a különbséget kétségtelenül az okozza, hogy a megszámolt foglyok különböző csoportjaira gondoltak” (669. old.). Mindenki megegyezik abban, hogy Jer 52:28-32 nem adja meg az összes deportált számát, és néhány kommentátor azt is állítja, hogy ebben a szövegben nem kerül az összes deportálás megemlítésre. Lásd Albertus Pieters értekezését a From the Pyramids to Paul-ban (kiadó: L. G. Leary, New York, 1935), 184-189. o. Legalábbis azt az egyet, ami Nabukodonozor trónralépési évében történt, és amelyről Dániel is beszámol, nem említi meg Jeremiás. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem is történt meg. Valószínűleg azért nem szerepel a Jer 52:28-30-ban felsorolt deportálások között, mert csak igen kevés fogolyról volt szó, csak „a királyi és nemesi sarjak”-at vitték, hogy a királyi palotában szolgáljanak (Dán 1:3,4). A leglényegesebb azonban az, hogy Dániel, Berossustól függetlenül említi ezt a deportálást Nabukodonozor trónralépési évében. Dániel és Berossus egyértelmű kijelentései ellenében, az Őrtorony Társulat Josephusra hivatkozik, aki állítja, hogy Nabukodonozor a karkemishi csata évében egész Szíro-Palesztinát leigázta „Júdát kivéve” (Antiquitates Χ, VI, 1). Josephus ezt több, mint 600 évvel Dániel és majdnem 400 évvel Berossus után írta. Még ha igaza is lenne, az nem lenne ellentétben azzal az állítással, hogy a szolgaság hetven éve Nabukodonozor trónralépési évében kezdődött, mivel Jeremiás próféciája a szolgaságot egyértelműen „e nemzetekre” alkalmazza (Jer 25:11), ami a Júdával szomszédos népeket jelenti. Valójában Josephus inkább még megerősíti a következtetést, hogy ezek a népek Nabukodonozor szolgáivá váltak annak trónralépési évében, mivel ő azt állítja, hogy ebben az időben „Babilon királya elfoglalta egész Szíriát Pelusiumig, Júda kivételével”. Pelusium Egyiptom határán fekszik.

Nincs okunk azt hinni, hogy Josephus kijelentése megbízhatóbb, mint Dániel és Berossus szavai. Josephus itt nyilvánvalóan 2Kir 24:1 félreértésén alapuló, saját következtetését közli. Dán 1:1-ről szóló átfogó tanulmányában Dr. Hengstenberg a következő magyarázatot adja Josephus A zsidók története c. könyvében (Χ, VI, 1) szereplő „Júda kivételével” kifejezésre: „Azt nem gondolhatjuk, hogy Josephus a parex tes Ioudaias (Júdea kivételével) kifejezést egy, számunkra már nem hozzáférhető forrásból vette. Az utána következő szövegkörnyezetből világosan kitűnik, hogy az a 2Kir 24:1 félreértéséből származik. Mivel ő az ott említett három évet a két megszállás közti időtartamra értette, azt gondolta, hogy semmiféle inváziót nem feltételezhetünk Joákim 8. éve előtt”. (Ernst Wilhelm Hengstenberg: Die Authentie des Daniels und die Integritat des Sacharjah, (Berlin, 1831), 57. o.) Ezért Josephus kijelentése semmit nem nyom a latban Berossus bizonyságtételével szemben, aki nyilvánvalóan - ellentétben Josephusszal - információit eredeti újbabiloni forrásokból szerezte, és Dániel bizonyságtételével szemben sem, aki pedig személyesen vett részt az általa leírt deportálásban.

A következőkben az Őrtorony Társulat két bekezdést idéz Josephus művéből, ahol a hetven évet Josephus a pusztulás hetven éveként írja le (Antiquitates Χ, IX, 7, és Apion ellen I, 19). Elhallgatják azonban azt a tényt, hogy Josephus a harmadik és egyben utolsó, Jeruzsálem pusztaságának időszakára vonatkozó utalásában azt állítja, hogy a pusztaság ötven évig tartott, nem pedig hetvenig! Az Apion ellen I, 21-ben azt mondja:

„Ezek a beszámolók megegyeznek a mi könyvünkben [a Szentírásban] lévő igaz történettel, mert bennük meg van írva, hogy Nabukodonozor uralkodásának tizenkilencedik évében, lerombolta templomunkat, és így az ebben az állapotban maradt ötven évig; azonban Círusz uralkodásának második évében lefektették alapjait, és Dáriusznak ugyancsak második évében építését befejezték.”

Ε kijelentés bizonyításául Josephus először Berossust idézi, azután pedig a föníciai feljegyzéseket. Ily módon ebben a bekezdésben Josephus ellentmond a pusztulás hosszára vonatkozó korábbi kijelentéseinek. Becsületes dolog Josephust idézni azon elmélet alátámasztására, hogy a pusztulás hetven évig tartott, de elhallgatni azt a tényt, hogy később ugyanennek az időszaknak a hosszát ötven évben adja meg művében? Igen valószínű, hogy ebben az utolsó bekezdésben helyreigazítja az időszak hosszáról tett korábbi kijelentését!

Josephus angol nyelvű fordítója, William Whiston írt egy értekezést „Josephus időrendjéről” címmel, melyet V. Függelék-ként belevett Josephus összes művének kiadásába (Josephus' Complete Works (Grand Rapids: Kregel Publications, 1978), 678- 708. o.). Ebben az alapos tanulmányban Whiston utal arra, hogy Josephus a korábbi adatait később gyakran helyreigazította. Így kimutatta azt is, hogy Josephus először a kivonulástól a templom építéséig eltelt időszakot 592 évben adta meg, amit később 612-re változtatott (Uo. 684. o., 14. bek.). A következő, a templom építésétől, annak lerombolásáig tartó időszakot kezdetben 466 évnek mondta, amit később 470-re javított (Uo. 686. o., 19. bek.). A hetven évről, melyet Josephus először a templom lerombolásáról Círusz első évéig, a zsidó száműzöttek hazatéréséig számított, Whiston azt mondja, hogy „az bizonyosan Josephus saját számítása” és, amikor az Apion ellen 21. részében erre az időszakra 50 évet ad meg, „valószínűleg saját magát helyesbíti idős korában” (Uo. 688, 689. o. 23. bek.). Ha ez a helyzet, akkor Josephust a hetven év Őrtorony Társulat általi alkalmazása elleni bizonyítékként is felhasználhatnánk! Mindenesetre az teljesen nyilvánvaló, hogy Josephus hetven évről szóló kijelentései nem használhatók fel bizonyítékként Berossus ellen úgy, ahogyan a Társulat ezt teszi. A pusztaság hosszára vonatkozóan később megadott száma teljesen megegyezik Berossuséval, és Josephus egyenesen hangsúlyozza ezt az egyezőséget (lásd Apion ellen I. 20, 21).

Josephus mellett a Társulat Theophilusra, Antiókhia püspökére is hivatkozik, aki a második század vége felé a kereszténység védelmére írt egy művet (A hetven évvel kapcsolatban lásd The Ante-Nicene Fathers, II. kötet, (kiadók: A. Roberts és J. Donaldson, Grand Rapids 1979), 119. o.). Mint a Társulat rámutatott (188. old.) ő a hetven évet a templom lerombolásával kezdte. Azonban eltitkolják azt a fontos tényt, hogy Theophilus időrendjét a görög Septuaginta fordításra alapozta, mely Jer 25:11, 12-t a héber maszoréta szövegtől egészen eltérően adja vissza. A Septuaginta fordítás időrendje alapvetően különbözik a héber szövegétől (Uo. 120. ο., 1. lábjegyzet), és ha a Társulat azt követné, akkor a jelenlegi időrendje teljesen összeomlana. Ahogyan Theophilus a hetven évet értelmezte, az nyilvánvalóan a saját számításain alapult, mint más korabeli írók esetében is. Kortársa, Alexandriai Kelemen (kb. i. sz. 150-216) a hetven év végét Dárius Hüstaspes második évére (i. e. 520-19) tette (Uo. 329. o.), miként Eusébius tette krónikájában (megjelent kb. 303-ban), ezáltal mindketten arra mutattak, hogy Jeruzsálem lerombolása kb. i. e. 589-ben, vagy később történt. Eusébius is megpróbálkozott egy újabb értelmezéssel, mely szerint a 70 év abban az évben kezdődött, amikor Jeremiás a tevékenységét megkezdte, negyven évvel Jeruzsálem lerombolása előtt, és Círusz első évében végződött, melyet ő kb. i. e. 560-re tett. Julius Africanus, i. sz. 221 körül, a hetven évet Jeruzsálem pusztaságának időszakára alkalmazta, a végét pedig, miként később Eusébius, hibásan kb. i. e. 560-ra datálta. Eléggé nyilvánvaló, hogy ezek a korai keresztény írók nem fértek hozzá olyan forrásokhoz, melyek segíthették őket ezen ókori időszak időrendjének pontos megállapításában.

Mint látható, a Társulat igencsak szelektíven idézi az ókori írókat. Idézik, amit Josephus a hetven éves pusztaságról mondott, és ugyanakkor elhallgatják azt a tényt, hogy ő később ötven évre módosította az időszak hosszát. Theophilusra való hivatkozásuk ugyanezt a módszert tükrözi vissza: idézik, nem azért, mert valóban mond valamit, ami alátámasztja nézeteiket, hanem azért, mert számítása bizonyos mértékig megegyezik az övékével. Más kortárs keresztény írókat, akiknek számításai eltérnek az övéktől, mellőznek. Ezzel az eljárással egyértelműen félremagyarázzák minden egyes ókori író véleményét e témáról.

A bibliai bizonyítékok elferdítése

A hetven év további vizsgálatában az Őrtorony Társulat megkísérli megmutatni, hogy még ha az időszakra vonatkozó magyarázatuk a történelmi bizonyítékok ellen is szól, a Biblia az ő oldalukon áll. Először is, a Jöjjön el a te királyságod 188. oldalának elején határozottan állítják, hogy „hisszük, hogy a Jeremiás 25:11 egyértelmű utalása és más írásszövegek alapján a 70 év akkor kezdődött el, amikor a babiloniak Jeruzsálemet elpusztították, és Júda földjét pusztaságként hagyták hátra”. Az egyszerű igazság azonban az, hogy a Társaság nyersen visszautasítja Jer 25:11, 12. legnyilvánvalóbb értelmezését és számos más szöveget, mely e témával foglalkozik. Jer 25:11 legegyértelműbb olvasata például a hetven évet a szolgaság és nem a pusztulás időszakának mutatja: „...Ezek a nemzetek szolgálni fogják a babiloni királyt hetven évig”. Mint Avigdor Orr kimutatta a Vetus Testamentum-ban (VI. köt. 305. old. 1. megjegyzés, 1956), hogy a „szolgálni” jelentésű héber szó ebben a szövegben egy politikai kifejezés: „elismerték és elfogadták a ... uralmát”, és ő így következtet: „A 11. vers második feléből az következik, hogy a hetven év a babiloni járom Júdára és szomszédaira való kivetésével kezdődött”. Továbbá, a Jeremiás könyvében lévő másik, hetven évre utaló szövegrész (Jer 29:10) is megerősíti ezt az értelmezést. Ε szöveg legjobb és az eredetit leginkább követő fordításainak legegyértelműbb olvasatából kiderül, hogy itt a babiloni uralomról van szó: „Amikor Babilonnak hetven éve beteljesedett” (New American Standard Version, 1973). Ha a hetven év a babiloni uralomra utal, amint ez a vers világosan mutatja, akkor ez az időszak Babilon lerombolásával végződik i. e. 539-ben, és kifejezetten ezt állítja Jer 25:12: „És meg kell történnie, hogy amikor a hetven év beteljesedik, Én felelőségre vonom Babilon királyát”.

Mivel Jehova i. e. 539-ben számon kérte Babilon királyát, a hetven év végét nem lehet e dátumon túl nyújtani, sem i. e. 537-ig, sem bármely más dátumig, minthogy ez ellentétben állna a Jer 25:12. legegyszerűbb olvasatával. Orr fentebb idézett cikkében, a 305. oldalon, logikusan következtet: „Míg a Jeremiás által megjövendölt hetven év kezdeteként, hogy nagyon óvatosan fogalmazzunk, az i. e. 605-ös évet rendkívül valószínűnek tekinthetjük, ami pedig a végét illeti, afelől végképp nem lehet semmi kétségünk. A 12. vers kijelenti, hogy a hetven év Babilon királyának és földjének elesésével végződik teljes összhangban azzal, amit a Jer 29:10. vizsgálata során megállapítottunk, vagyis i. e. 539-ben”.

Ebben a kérdésben a legkisebb kétségünk sem lehet: Jeremiás próféciájának (25:11, 12; 29:10.) legkézenfekvőbb értelmezése egyértelműen ellentmond annak, ahogyan az Őrtorony Társulat a hetven évet magyarázza. Ennek ellenére merészen kijelentik: „De maga a Biblia még szilárdabb bizonyítékokat tartalmaz az állítás ellen, hogy a 70 év i. e. 605-ben kezdődött, és Jeruzsálem i. e. 587-86-ban pusztult volna el” (189. old.). Milyen „szilárdabb bizonyítékokat”? Ezt: „Mint már említettük, ha a számítást i. e. 605-től kezdjük, a 70 esztendő i. e. 535- ben telt volna le. De az ihletett bibliaíró, Ezsdrás beszámol arról, hogy a 70 év 'a perzsa király, Cyrus első esztendejében' telt le, amikor kiadta a parancsot, hogy a zsidók térjenek vissza hazájukba” i. e. 537-ben. De valóban ezt mondja Ezsdrás? Azonban 2Krón. 36:21-23 vizsgálata alapján kimutatható Ezsdrás nem jelenti ki egyértelműen, hogy a hetven év „Círus első esztendejében”, vagyis 537-ben befejeződött. Éppen ellenkezőleg, szavainak ilyen értelmezése közvetlen ellentmondásban lenne Jer 25:12-vel, ahol a hetven év vége i. e. 539! Ez a bibliai részlet szolgáltatja a legszilárdabb bizonyítékot azon állítás ellen, hogy a hetven év i. e. 537-ben, vagy valamikor máskor 539 után telt volna le! Az igaz, hogy Carl Olof Jonsson könyvének eredeti változatában (amit a Társulatnak 1977-ben küldött el) a hetven év egyik lehetséges értelmezéseként az i. e. 605-től 535-ig terjedő időszakot is fontolóra vette, de csak a kevéssé valószínű alternatívák egyikeként. Így az újabb kiadásba nem tettem bele, mert hasonlóan az Őrtorony Társulat által képviselt értelmezéséhez, ez is nyilvánvaló ellentmondásban volt Jeremiás próféciájával. Igen kevés magyarázó (ha van ilyen egyáltalán) kísérli meg kitolni Círus „első esztendejét i. e. 538-tól 535-ig”, miként azt a Társulat állítja. A legtöbben vagy 539-re, vagy 536-ra teszik a 70 év végét. Furcsa módon, ezeket a használhatóbb alternatívákat a „Jöjjön el a te királyságod” Függeléke még csak nem is említi! A Let Your Kingdom Come (Jöjjön el a te királyságod) c. könyvben (angolban) a 138, 188. oldalon az Őrtorony Társulat annak lehetőségét tárgyalja, hogy Jer 25:11 és a „hetven évről” szóló prófécia i. e. 605-ben, a karkemishi csatával kezdett beteljesedni, és hogy Jeruzsálemet valóban i. e. 587/586-ban pusztították el. Ε számítás alapján, az Őrtorony Társulat szerint, a Pogányok Ideje, vagy „a 'hét' prófétai 'idő' 1916-ban, a Világháború kellős közepén végződne. Ez azonban nem tekinthető megalapozott következtetésnek, mert figyelmen kívül hagyja Ezékiel 21:26, 27-et, amely a Társulat szerint a Pogányok Idejének kezdetét jelzi. Ez a szöveg kifejezetten Jeruzsálem Nabukodonozor általi elpusztításával foglalkozik Sedékiás uralkodásának végén, és nem egy olyan eseménnyel, amely pont 20 évvel korábban játszódott le.

Végül a Társulat kijelenti:

„...mi is készek vagyunk elsősorban Isten Szavának irányítására bízni magunkat, ahelyett, hogy olyan időadatokra támaszkodnánk, amelyek főleg a Bibliának ellentmondó világi forrásokra támaszkodnak. A különböző bibliai kijelentések egyszerű és nyilvánvaló értelme szerint a 70 év Jeruzsálem pusztulása után Júda pusztasággá tételével kezdődött el (189. old.).”

Ezek a kijelentések újfent olyan benyomást keltenek, hogy a hetven évről szólva ellentmondás található a Biblia és a világi bizonyítékok között, és hogy a Társulat hűségesen kiáll a Biblia mellett, a világi érvek ellenében. Azonban mi sem áll távolabb az igazságtól. Éppen ellenkezőleg, a vizsgált időszak történelmi és bibliai adatai tökéletesen megegyeznek. Itt, mint sok más hasonló esetben, a történelmi és régészeti felfedezések fenntartják és megerősítik a bibliai kijelentéseket. Másrészről, a hetven éves időszak Társulat által adott értelmezése ellentmond a világi bizonyítékokkal megalapozott tényeknek. Miként fentebb és a III. fejezetben világosan bemutattuk, az kirívó ellentmondásban van a hetven évre vonatkozó „különböző bibliai kijelentések egyszerű és nyilvánvaló értelmével”, így Jer 25:11, 29:10, 25:12-vel, Dán 1:1-6, 2:1-gyel és Zak 1:7, 12, 7:15-tel. Az igazi ellentmondás azonban nem a Biblia és a világi bizonyítékok, hanem egyrészről a Biblia és a világi bizonyítékok, másrészről pedig az Őrtorony Társulat között van. Mivel az, ahogyan a hetven évet értelmezi, mind a Bibliával, mind a történelmi tényekkel ellentétben áll, semmi köze nincs a valósághoz és azt minden őszinte kereszténynek el kellene vetnie.

Összefoglalás

A fentiekben bőségesen bebizonyítottuk, hogy az Őrtorony Társulat a „Jöjjön el a te királyságod” Függelékében nem vizsgálja meg pártatlan módon az általa képviselt 607-es dátum ellen szóló bizonyítékokat,

         1.) Az írók elferdítik a történelmi bizonyítékokat azáltal, hogy a bizonyítékok csaknem felét mellőzik vizsgálatuknál (a Hillah-sírkövet, a BM 32312-es naplót és a kortárs egyiptomi dokumentumokat) és a többi közül néhányat pedig elfogult és eltorzított beállításban közölnek. Tévesen arra utalnak, hogy a papok és királyok megváltoztathatták az újbabiloni kor történelmi dokumentumait (krónikákat, királyi feliratokat stb.), annak ellenére, hogy minden rendelkezésre álló bizonyíték az ellenkezőjét mutatja.

         2.) Hamisan állítják be az ókori történetírás szaktekintélyeit a szövegkörnyezetből kiragadott idézetek által, és hogy olyan nézeteket és kétségeket tulajdonítanak nekik, melyeket ők a valóságban nem képviseltek.

         3.) Meghamisítják az ókori írókat olymódon, hogy elhallgatják azt a tényt, hogy Dán 1:1-6 legkézenfekvőbb olvasata Berossust igazolja; hogy Josephust idézik, amikor a pusztaság hetven éves időszakáról beszél, elhallgatva, hogy utolsó munkájában ötven évre helyesbítette az időszak hosszát; és hogy a második századi püspök, Theophilus véleményére hivatkoznak, de nem említik meg, hogy az a Septuagintát követte, és hogy más kortárs keresztény írók más véleményt képviseltek.

         4.)  És végezetül eltorzítják a bibliai bizonyságtételt, elhallgatva azt a tényt, hogy a hetven évvel foglalkozó szakaszok legnyilvánvalóbb értelmezése szerint az újbabiloni uralom időtartamára vonatkozik, nem pedig Jeruzsálem pusztaságának idejére. Ez az értelmezés tökéletesen megegyezik a történelmi bizonyítékokkal, de kiáltó ellentétben áll az Őrtorony Társulatéval. Valóban elszomorító ráébredni, hogy egyesek, akiknek lelki vezetésében milliók bíznak, ilyen figyelmetlenül és tisztességtelenül bánnak a tényekkel. A Jöjjön el a te királyságod Függeléke, mely a Társulat időrendjét hivatott megvédeni, nem más, mint egy újabb ügyes manőver az igazság eltitkolásának művészetében.

Címkék: 1914 erről kérdezd a véneket győződj meg személyesen kr. e. 607

A bejegyzés trackback címe:

https://jehovatanui.blog.hu/api/trackback/id/tr273519163

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az Őrtorony Társulat és 607 - 1. rész 2012.08.24. 08:58:37

Bevezető Amint tudomást szereztem az Őrtorony 2011. október 1-i száma foglalkozik a kérdéssel, elhatároztam, hogy cikket írok róla. A kérdés tehát az, hogy mely évben foglalta el véglegesen Jeruzsálem városát, és rombolta le az első, még Salamon által...

Trackback: 607-ről egyszerűen 2012.08.24. 08:55:45

Jehova Tanúi azt állítják, hogy a Biblia a zsidók fogságának 70 évét i. e 607-től i. e. 537-ig datálja és, hogy egy különleges időszak következett i. e. 607-től i. sz. 1914-ig. De mit is ír valójában erről a Biblia...?   Kik szolgálták Bab...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

névtelenül 2012.01.04. 18:54:23

Igen. Szóval.
Először is, meg kell hogy jegyezzem, hogy ez a dátum életbevágóan fontos a Társulatnak. Ezt ugye mindannyian tudjuk.
Viszont a szakértői ellen és mellett-vélemények olvasásakor nekem mindig feltűnt, hogy valami nem stimmel itt. Így én személy szerint megpróbáltam függetleníteni magam egy pillanatra a felsorakoztatott ide-oda érvektől, és csak arra koncenráltam egy pár percig, mi az, ami gyanús.
Arra jutottam, nem tudom hogy helyesen-e, hogy a Társulat magyarázata 607-el kapcsolatban borzasztóan bonyolult. Én megszoktam, hogy egy Őrtorony cikk olvasása mellett még bármit csinálhatok, az agyam 99%-ban üresjáraton fut. De amikor ez előjön, piszkosul kell koncentrálnom, hogy legalább valamit megértsek. Ezt a témát a Társulat magyarázata által azt hiszem kijelenthetem, hogy 1000-ből 1 tanú kezdi kapisgálni. Mintha hirtelen nem is átlagos tanúkhoz szólna a Társulat, ezekkel a cikkekkel, hanem régész gurukhoz.
Én arra gondolok, hogy a Tanúk habár nem értik a magyarázatot, de látják rajta hogy bonyolult, ergo hiteles. Szerintem ez csak egy sima megtévesztés.
De kedves Tanúk, nem olyan bonyolult ez. Gondoljuk csak át. Ki tudja, mikor építették újjá a templomot? 520-515 között. Nem tudjuk pontosan.
Legyen mondjuk 517.
587-517=70
Tehát a hetven év templom rombolástól templom újjáépítésig tarthatott Mert az elhurcoltatás a templom újjáépítésével érhetett csak valóban véget.
Hát nem sokkal egyszerűbb?
Üdv, Névtelenül.
Áldás, Békesség.

Ping-Pong 2012.01.04. 22:15:24

@névtelenül:
Wikipedia:
"After a relatively brief halt due to opposition from peoples who had filled the vacuum during the Jewish captivity (Ezra 4), work resumed c. 521 BCE under the Persian King Darius (Ezra 5) and was completed during the sixth year of his reign (c. 518/517 BCE), with the temple dedication taking place the following year."
en.wikipedia.org/wiki/Second_Temple

névtelenül 2012.01.05. 17:53:55

@Ping-Pong: Vannak akik inkább 520 és 515 közé teszik az időpontot, ezzel tágabbra hagyván a választ. Nyilván megvan ennek is az oka, bár én ehhez nem értek.
Minden esetre számomra az általad hivatkozott idézet teljesen elfogadható. Nem azért, mert tudnám, hogy pontos-e az a dátum. Inkább azért, mert a két dátum között így nekem kijön a 70 év.
Nekem úgy tanították, hogy az elhurcoltatás egy jelkép lerombolásával kezdődött, a temploméval, így számomra az tűnik logikusnak, de azt is tanították, hogy ennek a jelképnek a helyreállításával érjen véget. És ráadásul ez pont 70 év.
Engem meggyőzött a lelkipásztorunk, egyébként meg nem gondolom, hogy annyira fontos lenne ez, mint ahogy a Big Brádör állítja. Na persze, a 14 ugrott. :) És e miatt az összes őrtornyos maszlag. Ja, hogy ezért védik annyira a (Peugeot) 607-et?
Köszi.
Üdv, Névtelenül.
Áldás, Béke.

Toronyőrbácsi 2012.01.05. 21:08:30

@névtelenül: "Ja, hogy ezért védik annyira a (Peugeot) 607-et?" Púpos gyerek kontra prés, ismerős? N. Sándor szerintem Kismiska a WT-hez képest, de lehet, hogy titokban az USA-ban tanul valakiktől? :D Nem fűzném hosszan a kommentet, úgyhogy !!! Jó látni olyan arcot mint te, aki kiszabadult a WT numerológiájából. Sajnos a bent lévők még mindig a Capgras szindrómában szenvednek. A vidám fiúk társasága (WT) továbbra is alkalmazza azt az elvet, hogy amikor minden borulni látszik, szépen fű alatt elkullognak. "Szégyen a haszon, de futás!" :XD Lehet nem pont így van a mondás, de az eredetije is megállja a helyét. Tényleg sajnálom a még bent levőket. Áldás! Békesség! Megint cinikus voltam, bocs! Nővérkém mondta régen, hogy a cinizmus a gyengék fegyvere. A cionizmus meg a ................? Máááá megin hüüülye vaok.Térdelrúgomhomlokom Készülök a komolyabb kommentekre. Vicc nélkül.Tűzök hunyni.Pá!

zatarra · http://ebredjetek.blog.hu/ 2012.01.06. 08:57:38

@Toronyőr: Most mindenki a Capgras-szindrómát keresi a gugliban. :) Jó duma, de sajnos igaz. Nekem is volt, de már 3 éve 2 hónapja és 11 napja "tiszta" vagyok.

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2012.01.06. 11:35:46

@Toronyőr: @zatarra:
Ez is mutatja, hogy Istennél nincs lehetetlen: még az ilyen Capgras-szindrómában szenvedők is meggyógyulhatnak. Erről jut eszembe, lehet, hogy már az Új Világban vagyunk?

zatarra · http://ebredjetek.blog.hu/ 2012.01.06. 16:18:01

@karalabe4: Még nem, de nagyon úgy néz ki, hogy az "Aranykor" hajnalán vagyunk. Őrtorony nélkül természetesen. Hogy ez hogy fog történni még nem tudjuk. Mindenesetre egyre jobban nő az emberek tudatossága, kezdem úgy érezni, hogy az Új világrend irányítói öngólt rúgtak az internet elterjesztésével. A nehézségek ellenére várakozással nézünk a jövőbe. :)

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2012.01.06. 16:27:40

@zatarra: Igen, az internet szerencsére egyre feljebb viszi az átlagtudás szintjét. Szemfelnyitó, gondolkodásra és kutatásra ösztönöz. [milyen érdekes, hogy a tanúkat hogy óvják tőle, démonizálják a netet] Sajnos, ahogy naponta olvasom a híreket az a kép kezd körvonalazódni számomra, hogy nem sokáig marad a cenzúramentes net. Egyszerűen "terroristá"-t kiáltanak és a wikileaks meg az anonymous csoportra mutogatva becenzúrázzák az egészet mint a kínaiak vagy az oroszok. Ha kicsúszna a kezük közül az irányítás ez biztosan bekövetkezik. Egy sci-fi filmben arról volt szó, hogy a jövőben kialakult a net.2 ami a szabad internetet jelenti, és üldözik a fentartóit. Azt hiszem a Tekken nevű filmben láttam ezt.

Egyre gyorsul az ébredező emberek száma [most nem csak JT viszonylatban] és remélem sikerül elérni azt a kritikus tömeget amikor már több okosabb ember lesz mint hülye ösztönlény-véglény.

Ez jó eséllyel még a mi életünkben bekövetkezik. Hú na akkor a vallásoknak: game over lesz :D

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2012.01.06. 16:48:58

@zatarra:
..nem csak azzal, öngólt rúgtak ők sok minden mással is.
Az a bizonyos 'életkerék' nagyon is működik.

csaposnak 2012.01.22. 10:50:46

Engedjétek meg, hogy a csaposnak legyen egy rövid hozzászólása, mivel Ti elfogadjátok a Bibliát, mint Istentől ihletettet, ezért én erre hivatkozok. A Dániel könyvének 9. rész elején kiderül, hogy Babilon legyőzése után kezdett felfigyelni a 70 év leteltének közeledtére a próféta. (tehát nem 20 évvel korábban vagy későbben) A Méd-Perzsa győzelem i.e. 539-ben volt, a király uralkodásának első éve i.e. 538., tehát mire megérkeztek a zsidók Jeruzsálembe, i.e. 537. volt. Innen visszaszámolva 70-évet (Dániel /a szemtanú/ számításában nem kételkedve) eljutunk i.e. 607-hez. Ennyi. Szembehelyezkedhetünk Dániellel vagy a Bibliával ? Szerintem nem.

bigpast 2012.01.22. 12:23:21

@csaposnak:

Bocsi, de te a fenti cikket alaposan végigolvastad? (nem úgy tűnik)

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2012.01.22. 13:13:49

@csaposnak: Tudod, hogy hol és mikor jelent meg az 1914-es dátum először az ŐT irodalomban és hogy mit jelzett?

jehovatanui.blog.hu/2010/08/24/russell_es_a_nagy_piramis

Utána a félrevezetés:

jehovatanui.blog.hu/2011/11/29/ortorony_felrevezetesek_a_korai_1914_es_profeciakrol

TE TUDTÁL ERRŐL? Őszintén.

Az ŐT becstelenségét figyelembe véve nyilvánvaló, hogy muszáj volt egy másik magyarázatot kialakítaniuk 1914-re, mivel az előzőek nem állták meg a helyüket. A gond ezzel csak az, hogy igen gyenge lábakon áll ez a i.e. 607. magyarázat.

Ezeket is vizsgáld meg kérlek:

jehovatanui.blog.hu/2011/08/14/1914_az_aratasi_ido_vege_vagy_kezdete_lothar_gassman

jehovatanui.blog.hu/2011/08/18/az_ortorony_tarsulat_es_607_1_resz

Ping-Pong 2012.01.23. 16:16:37

@csaposnak:

Carl Olof Johnsson - A 'Pogányok Ideje' - Vajon véget ért? - című könyv 103.-106. oldalain a következőket olvassuk:

Dániel 9:1,2: „Dáriusznak, az Ahasvérus fiának első évében... Én magam, Dániel észrevettem a könyvek által, az évek számát, melyről Jehova szava szólt Jeremiás prófétához Jeruzsálem pusztaságának idejéről, [tudniillik] a hetven évet.” (ÚV. ford.)

Mi keltette fel Dániel érdeklődését Jeremiás „Babilonra” kiszabott ‘hetven-év’ próféciájában? Az kétségtelen tény, hogy a babiloni fennhatóság i. e. 539 október 5-ről 6-ra virradó éjszaka (Gregorián-naptár szerint) hirtelen véget ért. „Azon az éjszakán megölték Belsazárt, a káldeai királyt, és a méd Dáriusz kb. 62 éves korában elfoglalta a királyságot.” (Dán 5:30,3 1, ÚV. ford.).

Dániel természetesen tudta, mit jelent ez az esemény. A Jer 25:12-ből tudta, hogy „amikor betelik a hetven év, Én /Jehova/ számvetésre hívom a babiloni királyt és a népet”, és Jer 29:10-ből azt is tudta, hogy a hetven év a babiloni fennhatóságra utal. Most a babiloni királyt meg büntették, s a babiloni fennhatóság véget ért. Ebből Dániel csak egyvalamire következtethetett: letelt a hetven év! De még fontosabb kérdés volt, hogy ennek a „Babilonra kiszabott” hetven évnek a vége mit jelent majd Dániel népére, a Babilonban élő zsidó száműzöttekre és Jeruzsálem lerombolt városára és templomára nézve. Jeremiás próféciájából Dániel azt is tudta, hogy Jehova megígérte: „amikor a Babilonra kiszabott hetven év letelt, akkor látogatlak meg benneteket, és teljesítem nektek telt ígéretemet — azáltal, hogy visszahozlak titeket erre a helyre... Akkor segítségül hívtok engem, és eljöttök, hogy imádjatok engem, és én meghallgatlak titeket. Ha kerestek engem, megtaláltok, ha teljes szívetekből kerestek engem, megtalálhattok engem.” (Jer 29:10-13, Jerusalem Bible). Dániel pontosan ezt tette: „Es orcámat Jehovához, az igaz] Istenhez emeltem, hogy keressem [őt] imádsággal, könyörgéssel és böjtöléssel, zsákban és hamuban.” (Dán 9:3, ÚV. ford.).

A további versekből (4-19) — melyekben imáját olvashatjuk — kiderül, hogy ő mindenekelőtt bocsánatért könyörgött népe számára, hogy az visszatérhessen hazájába. Tudta, hogy „Jeruzsálem pusztasága” és az ország „elnéptelenedése” „a Mózes törvényében” (3Móz 26; 5Móz 28) megjövendölt átok beteljesedése (Dán 9:13), mivel Jehova törvényét megszegték (Dán 9:11). 5Móz 30: 1-6-ban azt olvasta, hogy Jehova csak akkor viszi vissza őket hazájukba, ha visszatérnek hozzá, és hallgatnak szavára. Ez tükröződik Dániel imájában. Nyilvánvalóan az az izgalmas felfedezés hívta fel figyelmét Jeremiás próféciájára, hogy „Jeruzsálem pusztasága” végéhez közeledik, mivel a „Babilonra kiszabott” 70 év most telt le.

A Dán 9:1,2-ben olvasható szöveg különlegessége, hogy Dániel a héber ‘pusztaság’ (chorbach) szót többesszámban használja, noha az a Jer 25:11-ben egyesszámban áll: „És az egész föld pusztasággá (lechorbach: pusztasággá, rommá, sivataggá) lesz.” Ha ez azt jelenti, hogy többször is el lett pusztítva Jeruzsálem, akkor Dániel ezzel Jeruzsálem többszöri elpusztulására, elnéptelenedésére gondolhatott, melyek az ismételt megszállások és deportálások során következtek be, mégpedig Nabukodonozor trónralépési évétől (i. e. 605-től) Jeruzsálem teljes elpusztításáig (i. e. 587-ig). Úgy tűnik, hogy a Jerusalem Bible (Jeruzsálemi Biblia) fordítói is így értelmezték ezt a fejezetet, mivel a Dán 9:2 sorait a következőképpen adták vissza:

Uralkodásának első évében én, Dániel, megvizsgáltam az írásokban az évek számát — melyeket Jehova, Jeremiás prófétához intézett szavai nyilatkoztattak ki —‚ s amelyeknek el kell telniük, nevezetesen hetven évnek, míg Jeruzsálem egymást követő pusztulásai véget nem érnek.

Természetesen ez nem a szöveg szó szerinti fordítása, hanem inkább Dániel gondolatainak értelmezése. A The Interpreter’s Bible című mű (6. köt., 485. old.) a chorbach szóról ezt mondja: „Ezt a szót gyakran alkalmazzák egy elpusztult országnak az ellenség átvonulása utáni állapotára (Pl. 3Móz 26:31,33; Ézs 49:19; Jer 44:22; Ez 36:34; Mal 1:4; lMak 1:39).” (Ezt az a dr. Arthur Jeffrey Írja, aki a Columbia Egyetemen a szemita nyelvek professzora volt, s a hebraisztika kiváló tekintélyének számít). Emlékezzünk arra, hogy Nabukodonozor csapatai a Babiloni Krónika szerint a karkhemishi csata (i. e. 605) után majdnem minden évben átvonultak Palesztinán, valamint arra is, hogy lázadása miatt Jojákimra „Jehova ráküldte a káldeusok martalóc hordáit, a szíriaiak martalóc hordáit, a moábiták martalóc hordáit és az Ammon fiainak martalóc hordáit, és szüntelenül Júda ellen küldte őket, hogy elpusztítsák azt.” (2Kir 24:2, ÚV. ford., ld. még Jer 35:11-t is!). Ezek a seregek és martalóc hordák pusztították el a városokat és az országot, míg végül Júda — Jeruzsálem i. e. 587-ben bekövetkezett pusztulása után — teljes mértékben megsemmisült és elnéptelenedett.

De mégsem kell azt feltételeznünk, hogy Dániel ezekre a sorozatos pusztításokra gondolt. A chorbach szó gyakran jelent ‘romokat’ is, ezért Dániel egyszerűen „Jeruzsálem romjairól” beszélhetett. Raymond Hammer The Book of Daniel című könyvében így fordítja Dániel szavait: „Én, Dániel, olvastam az írásokat, és elgondolkodtam azon a hetven éven, melynek az ÚR, Jeremiás prófétához intézett szavai szerint el kellett telnie, míg Jeruzsálem romokban hevert “. Félreértelmeznénk Dániel szavait, ha azt gondolnánk, hogy ez azt jelenti: Jeruzsálemnek hetven évig kellett romokban hevernie. Jeremiás próféciájának olvasása közben nem arra jött rá, hogy Jeruzsálem pusztasága hetven évig fog tartani (ezt sehol sem olvassuk Jeremiásnál), hanem inkább arra, hogy Jeruzsálem pusztasága akkor fog Véget érni, ha a ‘Babilonra kiszabott’ hetven év letelt. Erre a kézenfekvő következtetésre juthat el Jer 29:10 olvasója (pld. Dániel).

Ezt a következtetést erősítették meg más tudósok is, akik Dániel szavait gondos vizsgálatnak vetették alá. A híres konzervatív tudós, Edward J. Young például így ír a Dániel könyvéhez fűzött kommentárjában: „Ezt a gondolatot más szavakkal így lehetne kifejezni: ‘Ami Jeruzsálem pusztulását illeti, a 70 évnek le kell telnie’.” Dániel mindenekelőtt a szent város és a templom romos állapota miatt aggódott, és így ismerte fel a könyvekből, hogy először a „Babilonra kiszabott” hetven évnek kell eltelnie, mielőtt Jeruzsálem pusztasága véget érne. Ha figyelembe vesszük, hogy Jeremiás valójában mit is mondott, akkor Dániel szavainak ez a legegyszerűbb értelmezése. Mivel a babiloni fennhatóságot hirtelen a médek és a perzsák uralma váltotta fel, a Babilonra kiszabott” hetven év letelt, és Dániel megértette, hogy Jeruzsálem pusztasága hamarosan véget fog érni. Ezért volt ő oly izgatott és megindult, miként az imájából is kitűnik.

csaposnak 2013.08.12. 19:25:04

@Ping-Pong: köszönöm munkádat, és elnézést kérek amiért írásod nem hatott úgy rám, mint maga a könyv. (nem tudom megindokolni) Elolvastam, és természetesen Te is ugyanazt írtad le, ma már teljes bizonyossággal állítom, hogy Dániel Babilonra kiszabott 70 év leteltét ismerte fel. Esetleg ajánlanál más könyvet is amely megjelent magyarul ?

reveláns (törölt) 2015.01.09. 10:23:39

Azt szokták mondani, hogy aki keres, talál.
Én nem kerestem semmit, és mégis találtam.
Bizonyítékot.

Nekem Kr.e. 607-tel sosem volt gondom:

1. Túl sokszor bizonyosodott be BIZONYÍTOTTAN a világi tudósok állításaival/kritikáival/támadásaival szemben, hogy a Bibliában leírtak megfelelnek a valóságnak, és a tudósok tévedtek.

2. 1914 miatt.
A Bibliában leírtak szerint Jézus mindenképpen megkezdi az uralkodását, az eljövetele előtt, az utolsó napok jeleként. Ezért hívják JELENLÉTNEK.

Ha egy dátumot kéne választani, ami sorsfordítónak nevezhető, amivel elkezdődtek az utolsó napok, egyértelmű dátum az 1914.
Innen pedig Kr.e. 607-hez jutunk vissza a Dániel könyvében megadott évhetek szerint.

„Mondd meg nekünk, mikor lesznek ezek, és mi lesz a jele a jelenlétednek és a világrendszer befejezésének?” (Mt 24:3b)

1914-óta MINDEN beteljesedőben van, amiről Jézus beszélt - világháború méretekben kezdődve, és mostanra globalizáltan, minden egyes népet, embert érintve.

És akkor most jöjjön a bizonyíték:

"Hormuzd Rassam 1879-ben fedezte fel az úgynevezett Kürosz-cilindert Babilonban, a tárgyat jelenleg a British Múzeumban őrzik. A Biblia szerint Kürosz perzsa uralkodó Kr. e. 538-ban kiadott rendeletében megengedte a Babilóniába elhurcolt zsidóknak, hogy hazatérjenek, és felépítsék a Templomot (Jes 44:23–45:8; Ezra 1:1-6; 6:1–5; 2Krón 36:22–23).
Bár az ékírásos cilinder név szerint nem említi a zsidókat, általánosságban azonban valóban beszél a Babilonba hurcolt népek és istenek hazatelepítéséről."

A KŐBEVÉSETT DÁTUM AZ ÉRDEKES:
Kr.e. 538 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Innentől kezdve az egyik világi (Istent nem ismerő/szerető) ember ezt mondja, a másik világi, (Istent nem ismerő/szerető) ember meg azt mondja.
Akkor inkább JT-nak hiszek, Jézus katonáinak, akik szembemennek az egész világgal: a Világ szellemével, a hamis vallás világbirodalmával; akik Sátánnal és démonaival folytatnak szellemi küzdelmet nap, mint nap - egész életükön át (Ef 6:12); akik a sok duma, találgatás, meg vergődés helyett 'csak hisznek' Istenben, és 'csak' teszik a dolgukat Jézus parancsának engedelmeskedve.

picket9 2015.01.15. 01:01:15

@reveláns:
írtad itt:
jehovatanui.blog.hu/2012/01/04/607_vs_587_ujabb_kiserlet_a_tenyek_elkendozesere_carl_olof_jonsson/full_commentlist/1#c25669239
[Ha egy dátumot kéne választani, ami sorsfordítónak nevezhető, amivel elkezdődtek az utolsó napok, egyértelmű dátum az 1914.
Innen pedig Kr.e. 607-hez jutunk vissza a Dániel könyvében megadott évhetek szerint.]

Ha 1914-ből számoljuk vissza a 70 évhetet,akkor az egy érdekes logika.
nem egy múltbéli dátumtól kéne számolni a jövőbelit?
Hisz a 1914 egy fantázia, abból nem lehet visszafele
számolni semmit se.

[A KŐBEVÉSETT DÁTUM AZ ÉRDEKES:
Kr.e. 538 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!]

Ez csak neked új dolog.
ebben nincs vita.

De a történet nem erről szól.
miért számolnánk 538-től vissza 70 évet?
ez itt a hiba.
az igaz, hogy kijön az ie. 607-608,
DE! a történelem szerint ie 587-ben esett el Jeruzsálem.

ha ragaszkodunk a British Múzeum leleteihez, meg ásatásokhoz,
akkor ragaszkodjunk ez ie 587-hez is.
és akkor onnan kell számolni a JT logika szerint, hisz
onnantól vált néptelennél, pusztasággá igazán.

De akkor már nem igaz a matematika és nem jön ki a 1914.

Sok sikert a dátumokhoz.
Ebbe eddig még mindenki belebukott.
süti beállítások módosítása