Az Őrtorony egyik alapvető tanításáról, Krisztus 1914-ben bekövetkező második eljöveteléről ("jelenlét", parousia) egy olyan uralkodó és népszerű elképzelés létezik Jehova Tanúi között, amely szerint vallásuk alapítója C. T. Russell előre jelezte és hirdette ezt a dicsőséges eseményt a hitük szerinti beteljesülése előtti 40 év nagy részében. Az általános koncepciójuk szerint Russell Bibliakutatói egy figyelmeztetést vetítettek előre az 1914-ben elérkező Adventre mutatva, és ennek beteljesedése nyilvánvalóvá vált az Első Világháború kitörésekor abban az évben, bizonyítva ezzel Jehova támogatását/helyeslését a Bibliakutatók mozgalmán. Az 1914-es parousia-val kapcsolatban, amely Jehova Tanúi jelenlegi "Királyság-jóhír" üzenetének magját alkotja, az Őrtorony téves elképzelések táplálásával szolgál elődeik korai tanításairól azzal, hogy téves következtetéseket publikált kiadványaiban az elmúlt fél évszázad folyamán. Mire gondolunk?
Például ahogyan az Őrtorony 1998. szeptember 15-ei számában a 'Sóvárogva várakozunk' című cikkükben teszik a következő kijelentéssel:
". . . egy prófécia gondviselésszerűen segített a Biblia XIX. századi őszinte tanulmányozóinak, hogy már várják az eseményeket. Összekötve a Dániel 4:22-ben lévő „hét időt” a „pogányok idejével”, arra számítottak, hogy Krisztus 1914-ben kapja meg a Királyság-hatalmat."
Az ilyen félrevezető kijelentések meghazudtolják az ismert történelmüket és azt a tényt, hogy Russell Bibliakutatói úgy üdvözölték az 1874-es évet, mint amikor Krisztus visszatért láthatatlanul és feltételezték, hogy Jézus már az ő idejükben uralkodik a mennyből. Ebben hitt Russell is egészen az 1916-ban bekövetkező haláláig. Az 1874-es parousia tanításukat még utódja, J. F. Rutherford (bíró) is megtartotta az elkövetkező években. Figyelmen kívül hagyva a jól dokumentált történelmüket, az Őrtorony irodalom a későbbi években már számtalanszor úgy utalt Russell-re és a követőire, mint akik 1914-re tekintettek előre Krisztus láthatatlan visszatérését várva, azért, hogy az aktuális hitnézetüket támogassák a kiadványok.
Ez persze nem jelenti azt, hogy figyelmen kívül hagyhatjuk a tényt, hogy Russell egy nagyszerű eseményt jósolt meg 1914-re. A bibliai értelmezésen alapulva, amely szerint egy 40 éves generációnak kell kipárolognia [eljutnia] Krisztus parousia-jából egészen a "világvégéig", Russell megjövendölte, hogy a "pogányok ideje" (a Sátánt szolgáló nemzetek vezette világ) véget fog érni a prófétikus "Armageddoni csatában", abban az évben (1914-ben, 40 évvel 1874 után). Amikor a háború kitört Európában, Russell valóban úgy hitte, hogy az az Armageddon kezdete. Ezek a dolgok alaposan dokumentálva vannak az 1914 előtti Őrtorony kiadványokban. Nyilvánvaló, hogy Armageddon nem következett be a várakozásaik szerint. Ennek ellenére Russell azt állította, hogy a "pogányok ideje" igenis véget ért 1914-ben. Két évvel később halt meg. Jehova Tanúi a mai napig kiállnak abbeli meggyőződésük mellett, hogy Russell helyesen azonosította 1914-et a "pogányok ideje végének" beteljesedéseként. Jóval több, mint egy évtizeddel ez után történt, hogy Krisztus visszatérésének tanítását megváltoztatták, előrébb hozva az eseményt úgy, hogy az egybeessen Russell "pogányok idejének vége" tanításával. Ez a feltevés maradt az Őrtorony hivatalos tanításbeli álláspontja, egészen napjainkig. Azonban Krisztus 1874-es parousia tanítását továbbra is hirdette, prédikálta az Őrtorony:
E 'csata' lezárásának dátumát határozottan megjelöli a Szentírás 1914 októbereként. Már folyamatban van, a kezdete 1874 októberében volt.
Sioni Őrtorony, 1892. január 15., 1355. oldal, angol
Semmi okát nem látjuk az évszámok megváltoztatásának - és nem is változathatnánk meg őket, még ha akarnánk is. Ezek ugyanis hitünk szerint, Isten évszámai, nem pedig a miénk. Azt azonban tartsuk elménkben, hogy az 1914-es esztendő vége nem a nagy nyomorúság idejének a kezdete, hanem a vége.
Sioni Őrtorony, 1894. július 15., 1677. oldal, angolA Szentírás azt mutatja, hogy [az Úr] második jelenléte 1874-ben jött el . . . . Ez a bizonyíték azt mutatja, hogy az Úr 1874 óta van jelen.
Őrtorony, 1923. március 1., 67. oldal, angolBizonyára a legkisebb kétség sem merül fel Isten valóban megszentelt gyermekeinek az elméjében arról, hogy az Úr Jézus jelen van 1874 óta.
Őrtorony, 1924. január 1., 5. oldal, angol
Bár ezt a dolgot próbálják ügyesen elkendőzni a Jehova Tanúi - Isten Királyságának Hirdetői című könyvükben, a figyelmes és körültekintő olvasónak szemet szúrhat a 47. oldal tetején, hogy: "Barbournak sikerült meggyőznie Russellt arról, hogy Krisztus láthatatlan jelenléte 1874-ben kezdődött el." És újra a 133. oldal utolsó bekezdésében, hogy: ". . . Russellt arról is meggyőzte, hogy 1874-ben megkezdődött Krisztus láthatatlan jelenléte." Ez utóbbi állítás lábjegyzetében a következőket olvashatjuk:
*. . . A bibliai időszámítás világosabb megértését tükröző, „Az igazság szabadokká tesz titeket” című könyv kiadására 1943-ban [magyarul 1948-ban] került sor, és ezt az értelmezést az elkövetkező évben megjelent “The Kingdom Is at Hand” („A Királyság elérkezett”) című könyvben, valamint a későbbi kiadványokban is módosították.
A 138-139. oldalakon (Hirdetők könyv), az Őrtorony, 1925. március 1-jei számában található cikket említik:
Valódi mérföldkőhöz érkeztek 1925-ben, amikor Az Őrtorony március 1-jei [ang.] száma cikket közölt a „Nemzet születése” címmel. Ez egy tanulmányt tartalmazott a Jelenések 12. fejezetéről, amely felnyitotta a szemüket. Ez a cikk bizonyítékot tett közzé arra vonatkozóan, hogy a messiási Királyság megszületett — létrejött — 1914-ben, hogy Krisztus akkor megkezdte uralmát égi trónján, és ezután levettetett Sátán az égből a föld közelébe. Ez volt az a jó hír, amelyet hirdetni kellett, a jó hír, hogy Isten Királysága már működésben volt. Mennyire ösztönzőleg hatott ez a felvilágosult felismerés ezekre a Királyság-hirdetőkre, hogy prédikálják ezt a föld legtávolabbi részein is!
Így Jehova Tanúi saját dokumentációja szerint, az 1914-es Advent - tizenegy évvel 1914 után - 1925-ig nem az ő tanításuk volt! Azonban még ekkor sem volt egy határozott álláspont, hiszen a Prófécia című könyv (1929) a 65. és 66. oldalain egyértelműen a következőket írja:
Szentírási bizonyíték, hogy az Úr Jézus Krisztus második jelenléte i. sz. 1874-ben kezdődött el. Ez a bizonyíték részletesen a Mi Urunk Visszatérése című füzetben lett kifejtve.
Tehát 1929-ben jelent meg az utolsó említés az Őrtorony Társulat kiadványaiban 1874-ről, mint Krisztus parousia-jának évéről. A tantétel megváltoztatása még egyértelműen nem volt megalapozva Krisztus 1914-es "láthatatlan visszatérésének" tanításához egészen 1929-ig. A parousia 1874-ről 1914-re csúsztatásának ténye leginkább az 1930-as évek közepére került a felszínre. A későbbiekben egyeseknek az lehetett a benyomása, amiről Frederick Franz írt 1973-ban, a Társulat Isten Ezeréves Királysága című könyvében. A 209. oldalon, az 55. bekezdésben, a következőket írja:
1943-ban az Őrtorony Biblia és Traktátus Társulat kiadta az Igazság szabaddá tesz [The Truth Shall Make You Free] című könyvét. A 11. fejezetében, amelynek címe "Az Idő számítása" [The Count of the Time], a könyv megszüntette egy 100 éves időszak beillesztését [betoldását] a Bírák idejébe a Csel 13:20 versének legrégebbi és leghitelesebb olvasatával összhangban, és elfogadta a Héber Iratok megfejtett számait. Ez későbbre helyezte az emberi létezés hatezer évének végét, az 1970-es évtizedre. Természetesen ez eltörölte az i. sz. 1874-es évet mint az Úr Jézus Krisztus visszatérésének, láthatatlan jelenléte kezdetének vagy parousia-jának dátumát.
A megismert történelmük fényében fel kell tennünk a kérdést: mi a célja az 1914-es tanításukról szóló félrevezető állításoknak a későbbi Őrtorony irodalomban? Például a következő idézet egy 1954-es Őrtoronyból származik, és a következőket állítja:
“Vajon a nemzetek miért nem veszik észre és fogadják el az ítélet csúcspontjának [tetőpontjának] elközeledtét? Ez azért van, mert nem szívlelték meg a világméretű prédikálómunka üzenetét Krisztus visszatéréséről, és második jelenlétéről. Már hosszú idővel az Első Világháború előtt Jehova Tanúi előremutattak 1914-re, mint ennek a nagy eseménynek az eljövetelére.” -- (Őrtorony, 1954. június 15., 370. oldal, 4. bekezdés, angol)
Hogyan írhat az Őrtorony ennyire valótlan állításokat nagyon is jól tudva, hogy az Első Világháború előtt és legalább még 15 évvel utána is azt tanították és prédikálták, hogy "ez a nagyszerű esemény" 1874-ben történt meg. Még egy 1965-ös Őrtorony:
Amint visszatekintünk az elmúlt évekre tisztán láthatjuk ahogyan Isten szervezete egyre fejlődött a megértésben. Például megtanultuk, hogy Krisztus második jelenléte szellemben és nem hústestben történt meg ahogyan sok meggyőződéses keresztény hiszi. A mennyekből uralkodik. Ez egy nagyon fontos új kinyilatkoztatás volt Isten népének, amely már izgatottan várta az ő második jelenlétét egészen a tizenkilencedik század végétől kezdve.
-- Őrtorony, 1965. július 15., 428. oldal, angol - "Jehova fejlődő/előrehaladó szervezete" ("Jehovah's Advancing Organization")
Russell követői nem "várták izgatottan az ő második jelenlétét egészen a tizenkilencedik század végétől kezdve"; abban hittek és azt prédikálták az 1874-es éveket követően, hogy az már megtörtént.
Az Őrtorony 1989. március 1-jei számának 22. olalán egy tanú, Matsue Ishii, így emlékezik vissza az első találkozására a Bibliakutatókkal, amely 1928-ban történt:
Házunk végében, az oszakai Todzso-csóban volt egy ház és rajta egy felirat: Bibliakutatók Nemzetközi Egyesületének oszakai fiókhivatala.” Abban a hiszemben, hogy ez is keresztény csoport, járni kezdtem e házba. „Hiszel-e az Úr második adventjében?” — kérdeztem attól a fiatalembertől, aki az ajtóba kijött. „Krisztus második adventje 1914-ben már megtörtént” — válaszolta kérdésemre. Meglepetésemben azt mondtam neki: „Ez lehetetlen”. Erre átnyújtotta nekem Az Isten hárfája című könyvet, és ezt mondta: ’Ezt a könyvet kell elolvasnod’.
Vajon mit is írt erről az eseményről Az Isten hárfája című könyv? A 235. oldaltól kezdődően a következőket:
Ez az időpont tehát amikor megértjük, biztosan meghatározza az időt amikor az Úr másodjára megjelenik. Ugyanazt a szabályt alkalmazva miszerint egy napot egy évnek veszünk, 1335 nappal i. sz. 539 után i. sz 1874-et kapunk, amely időpontban a Bibliai kronológia szerint az Úr második jelenléte elérkezett. . . . Az igazságot keresők erre a kérdésre egy átfogó tanulmányt találhatnak az Írástanulmányok [Studies in the Scriptures] második és harmadik köteteiben.
Egy másik hosszú ideje hűséges tanú, Jack H. Nathan visszaemlékezése a Bibliakutatókkal történt első találkozására:
Miután a háború 1918-ban véget ért, nem találtam munkát Angliában, így újra beálltam a hadseregbe és elmentem Indiába a békefenntartó erők tagjaként. A malária újból kitört rajtam 1920 májusában és a hegyekbe küldtek, hogy összeszedjem magam. Ott elolvastam az összes könyvet, ami csak a kezembe került, beleértve a Bibliát is. A Szent Iratok elolvasása fokozta érdeklődésemet az Úr visszajövetele iránt. Hónapokkal később Kanpurban létrehoztam egy bibliatanulmányozási csoportot, reménykedve abban, hogy az Úr visszajöveteléről többet megtudok. Ott találkoztam Fredrick James-szel, aki korábban brit katona volt, akkor viszont már buzgó bibliakutató. Megmagyarázta nekem, hogy Jézus jelenléte — az emberi szemek előtt láthatatlanul — már 1914 óta folyamatosan tart. Ez volt a legfelvillanyozóbb hír, amelyet valaha hallottam."
-- Őrtorony, 1990. szeptember 1., 11. oldal
A tanúk hasonló visszaemlékezései szintén nem támasztják alá a Társulat tantétel-történelmét. A tanú saját beszámolója szerint a tapasztalatot 1920-ban vagy akörül szerezte, több mint egy évtizeddel korábban mielőtt a Társulat megváltoztatta a hivatalos tanítását Krisztus második eljövetelének idejéről, 1874-ről 1914-re.
Nem kérdőjelezhetjük meg az ilyen személyes tapasztalatokra visszaemlékező tanúk becsületességét vagy tisztességét. Bizonyára nekik nem lenne érdekük összekeverni/megváltoztatni a saját történetük részleteit. Ez a jelenség inkább a hosszú időn át ismétlődő tanulmányozás [betanítás/kiképzés] óriási hatalmát szemlélteti, amely képes eltorzítani még az alanyok emlékeit is. Azonban az igazi kérdés itt a következő: Hogyan kerülhetnek ki ilyen és ekkora ellentmondások az Őrtorony szerkesztőinek kezei közül? Az íróik és szerkesztőik ennyire nincsenek tisztában a saját történelmükkel, és azzal, ahogyan azt a saját irodalmukban szerepel? Vagy még azok is akik leírják az állítólagos Jehovától jövő szellemi táplálékot, még ők is a saját tanításaik elmét manipuláló hatásai alá kerültek? Másként hogyan is lehetne az ennyire kirívó és durva félrevezetéseket finomabban megnevezni mint nyílvánvaló becstelenséget? Egy olyan szervezet pedig, amely azt állítja, hogy az univerzum Mindenható Szuverén Ura szól rajta keresztül, nem tartozik komoly felelősséggel, hogy az igazat szólja? Végezetül, talán már ők is megválaszolták a kérdést, ahogyan azt bárki más is tenné:
Az a vallás, amely hazugságokat tanít, nem lehet igaz.
-- Őrtorony, 1991. december 1., 7. oldal
---------------
PDF file letöltése: Ortorony_felrevezetesek_a_korai_1914-es_profeciakrol.pdf
A lehető legtöbb idézetet kikerestük és eredeti formájában tettük közzé, azonban egyes kiadványok nem jelentek meg vagy nem beszerezhetőek magyar nyelven, így az azokból származó idézeteket saját magam fordítottam és formailag [nem jelentésében] kissé eltérhetnek az eredetitől. - JJ
kapcsolódó cikk: Elmekontroll - egy egyszerű teszt Jehova Tanúinak
Utolsó kommentek