Egy bátor és önreklámozó, nyilvánosságnak szánt szenzációs hírben az Őrtorony Biblia és Traktátus Társulat bejelentette hivatalos honlapján, hogy Jehova Tanúit két “Telly-díj” szobrocskával tüntették ki az évente megrendezett, idén 36-ik Tellydíj-kiosztó ünnepségen.
Akármilyen imponálóan hangzik is ez, a JWsurvey olyan részleteket fedett fel, melyek nyilvánvalóvá teszik, hogy ezeket a szobrocskákat az Őrtorony-szervezet valójában megvásárolta egy gazdasági társaságtól, amely megtévesztően úgy reklámozza magát, mint egy széleskörűen elismert díjkiosztó megmérettetés szervezője. Mind a regisztrációt, mind a díjakat megfizetik egy hevenyészett séma alapján, melynek célja, hogy utánozza a művészi értékkel rendelkező nevezetes díjakat, mint az Oszkár- és Emmy-díjak.
A 36. éves Telly-díj kiosztója kifejezést úgy alkották meg, hogy a jó hírű, televízióban közvetített díjkiosztó ünnepségeket utánozza, amelyeket az egész világon elismernek. A Telly-díjat sem a televízióban nem közvetítik, sem nem tisztelik az egész világon, okleveleik és szobrocskáik pedig a tagság és a portékák értékesítésének egy eszes módját jelentik.
Továbbá az Őrtorony kiadott egy másodpéldányi nyilatkozatot, amit egyenesen a Telly reklámanyagaiból szerzett be egy idézettel együtt, melyről hamisan azt állítják, hogy a Telly ügyvezető igazgatójától, Linda Deytől származik. Ugyanazt az idézetet kapja az összes Telly-”győztes”.
A JW.ORG bejelenti a győzelmet a 2015-ös Telly-díjakról
Az a gyakorlat, hogy Jehova Tanúi adományait arra használják fel, hogy nagy valószínűséggel “megnyerjenek” egy díjat, nem újdonság az Őrtorony-szervezet részéről. Legalább 2002 óta az Őrtorony egy gyűjteményre való oklevelet és szobrocskát halmozott fel több tucatnyi beadvány nyomán, amelyeket számos profitorientált szervezetnek nyújtottak be, ezzel kerülve meg a művészi értékkel bíró, kritikailag elismert díjakat.
A Vezető Testület rangidős segítőjének, Robert Wallennek a brooklyni (New York) irodája előtt áll közvetlenül egy könyvespolc, melyen nagyszámú Telly- és Aurora-oklevél illetve szobrocska látható, amiket egy kb. 14 éves időszak alatt vásároltak meg. Mindössze egy üvegfal választja el ezt a kiállítást attól a több tízezer Jehova Tanúja turistától, akik minden évben Felső-Brooklynba zarándokolnak.
Az Őrtorony trófeákat és okleveleket mutat be a brooklyni főhivatalban
Az Őrtorony főhivatalába tett egyik látogatása során, 2011-ben, az egyik Tanú misszionárius elmondta nekem, hogy a szervezet jó néhány díjat nyert már kiváló műsoraiért, köztük egy Emmy-díjat is. Ez rendkívül mély benyomást gyakorolt rám, és csupán évekkel később a kiállított díjak alaposabb vizsgálata során jöttem rá arra, hogy ez az “Emmy”-díj valójában egyáltalán nem is Emmy, hanem “Telly”-díj volt.
Úgy tűnik, hogy az Őrtorony-szervezet mégis regisztrálta az egyik, vagy több PSA videóját is az Emmy-díjra, azonban nem sikerült elnyerniük a díjat. A JW Survey megkereste David Winnt, aki a hír- és dokumentum-műsorok rangidős helyettes elnöke, valamint Paul Pillitterit, aki adminisztrációs és információs vezető tisztségviselő, de egyikük sem tudott megerősíteni egyetlen jelölést sem 2002-ben, vagy bármely más évben, amelyekben az Őrtorony nevezést nyújtott be.
Winn elismerte, hogy az Emmy-díj, mint ahogyan a legtöbb díjkiosztó verseny általában, 400$-t kér el egyetlen videó regisztrálásáért.
Mi is az a Telly- és Aurora-díj?
Minden sikeres vállalkozásnak szükségszerűen születnek utánzói, amelyek attól virágoznak, hogy becsomagolnak egy népszerű ötletet vagy tárgyat, és eladják olcsóbb áron, mint a versenytárs. Igaz ez a film- és a televíziós iparágban is, ahol az Akadémiai díjak (az Oszkárok) és a Televíziós Művészetek és Tudományok Nemzeti Akadémiája (az Emmy) több díjkiosztó verseny-utánzatot is inspirált, melyek elsősorban a kisebb, alacsony költségvetésű vállalkozásokat vagy szervezeteket célozták meg a lehető legnagyobb nyilvánosságot keresve egy bizonyos fizetségért cserébe.
Úgy tűnik, elhitetni az emberekkel, hogy Emmy-díjat nyertél majdnem olyan jó, mintha tényleg elnyerted volna. Néhány élelmes vállalkozó számára itt egy kitűnő lehetőség kínálkozott.
Honlapja szerint a Telly-díjat 1978-ban alapították, és ez az “a legfontosabb díj, amellyel a kiemelkedő helyi, regionális és kábeltelevíziós reklámokat és programokat, valamint a legkiválóbb videó és film produkciókat, illetve online reklámokat, videókat és filmeket tüntetik ki.”
[MEGJEGYZÉS: - a sajtónak szánt anyagukban a Telly 1979-et ír alapítási dátumukként 1978 helyett.]
Azáltal, hogy összekapcsolt egy weboldalt egy internetes vásárlási lehetőséggel, ügyes marketing kampányokkal és egy kapcsolattal ugyanahhoz a gyártóhoz, aki az Oszkár- és Emmy-díjakat készíti, a Telly lecsapott a felemelkedő videókészítők érintetlen piacára, akik ugranak arra a lehetőségre, hogy a polcukra tehetnek egy trófeát, amely feltűnő hasonlóságot mutat az Emmy-díj szobrocskájával.
A hivatalos Emmy-díj
Hogyan működik ez? Amikor az Őrtorony elkészít egy videót vagy online hírt, feltölti a videót vagy linket a Telly honlapjára egy webes űrlap segítségével, majd fizet ezért a lehetőségért a benyújtott tartalmak és kiválasztott kategóriák számának megfelelően. A Telly weboldal szerint: “A Telly-díj végső jelentkezési díja 105$ (USA dollár) egyéni jelölésenként és 190$ (USA dollár) a kampányokért.”
Miután a jelentkezések közzétett “határideje” lejárt, a Telly kapcsolatba lép a “jelöltekkel” és arról tájékoztatja őket, hogy nyertek, a legtöbb esetben egy ezüst vagy bronz díjat. Miután értesítették őket, a szervezetnek ki kell perkálnia 210$-t (USA dollárt) a trófeáért, melynek súlya körülbelül 4,5 font, egy Oszkár-díj súlyának a fele. Azt gondolhatná az ember, hogy egy bekeretezhető oklevél is érkezik a győzelem után, azonban sajnos ennek is ára van – 45$.
A Telly webshopja – ahol megvásárolhatod a díjadat
Miközben a Telly azt állítja, hogy a “37., évente megrendezett” díjkiosztó versenyét szervezi, a Facebook csoportjukon és a weboldalukon található üzenetek azt jelzik, hogy számos “határidő” és “kiterjesztett határidő” létezik, ami egyértelműen felkelti a gyanút, hogy a Telly szervezetet jobban érdekli a jelentkezési díjak begyűjtése, mint az úgynevezett versenyük tisztességének megőrzése.
Még inkább sokat mondó az a tény, hogy ez a “verseny” valójában nem jelöltek egymás közötti versenye, hanem az “Ezüst Telly tanács” szubjektív választása korlátlan számú “győztes” között. A weboldaluk ezt mondja:
“az egyes munkák nem versenyeznek egymással. Ehelyett a jelölt munkákat magasszintű elvárásoknak megfelelően bírálják el.”
“Miután rendelkeznek a szükséges felhatalmazással a Telly-verseny jól ismert magas színvonalának fenntartására, a bírák egynél több jelöltnek is odaítélhetik a legmagasabb elismeréseket, vagy akár egynek sem egy bizonyos kategóriában.”
[Kiemelés a JW Surveytől]
Ez ugyanaz, mintha azt mondanánk, hogy ‘Brie Larson, Cate Blanchett, Jennifer Lawrence, Charlotte Rampling és Saoirse Ronan mindannyian fantasztikus munkát végeztek ebben az évben, így ők MINDANNYIAN megkapják az Oszkár-díjat a filmjeikért. Lehetőségük van megvásárolni az Oszkár-díjaikat az interneten, és annyi Oszkár-díjat rendelhetnek, amennyit csak kívánnak, bárkinek, aki bármilyen csekély mértékben is hozzákapcsolható az erőfeszítéseikhez…’
A Telly-díj “csomagja”, melyet meg kell vásárolni, amennyiben egy győztes kézbe szeretné venni a trófeáját
Nem kérdés, hogy több “győztes” díjazása egy kategóriában egyszerre hasznos a Telly-díj résztvevőinek és a Telly cégnek is, amely minden egyes győztestől több száz dollárnyi profitot söpör be. Figyelembe véve a több ezer jelentkezőt és győztest a Telly beszámolói alapján, a díjkiosztó üzlet egy különösen nagy hasznot hajtó vállalkozás.
A JW Survey kapcsolatba lépett a Telly-díj szervezőjével, és azt találta, hogy minimális erőfeszítéssel bármely személy, aki azt állítja, hogy részese volt egy Jehova Tanúja videó produkciós csapatnak, könnyedén annyi szobrocskát és oklevelet vásárolhat, amennyit csak szeretne bármiféle bírálati procedúra nélkül. Ha van pénzed, akkor kezüket-lábukat törik igyekezetükben, hogy eladják neked ezeket a díjakat. A díj személyre szabása nem vesz több időt igénybe, mint amennyi idő alatt begépeled a hitelkártyaszámodat.
John Redwood megnyeri a Telly-díjat!
És a Telly-díj messze nem az egyetlen szereplő a díjkiosztó-üzletben. Az Auróra-díj is hasznot húzott ebből a cseles sémából, az Őrtorony pedig nem kevés pénzt szurkolt le nekik szobrocskákért egészen visszamenőleg 2002-ig.
Az Auróra-díj honlapja
Majdnem ugyanolyan “szabályokra” alapozva az Auróra Film- és Videóverseny szintén számtalan nyertest díjaz bármilyen adott kategóriában. A gyakran ismételt kérdések (GYIK) között felteszik a kérdést:
Kérdés: - “Hány győztes lehetséges kategóriánként?”
Válasz: - “Mivel a jelentkezőket egy abszolút norma alapján bírálják el, a nyertesek száma nincs korlátozva. Gyakorlatilag mindenki vagy éppen senki se lehet győztes.”
Ismerősen hangzik?
És mindössze csak 214 Dollár-ért, megrendelheted a saját arany vagy platina színű szobrocskádat, ahogyan az Őrtorony Biblia és Traktátus Társulat is tette. Az Auróra GYIK emlékezteti a jelentkezőket a díj értékére:
“Kézzelfogható Díjak
Ezenkívül, nagyon jó érzés megnyerni az Auróra-díjat, látni az oklevelet és kézben tartani a gyönyörű (és súlyos) szobrot! Ez a csodálatos szobor akár az íróasztalon, akár folyosóra kirakva szavak nélkül is rendkívül mély benyomást tehet”.
Az Őrtorony Auróra-díjai előkelő helyen láthatóak a brooklyni Főhivatalban
Abból a célból, hogy javítsanak nyilvános imázsukon és lerázzák magukról a “szekta” bélyeget, mely immár egy évszázada rajtuk van, az Őrtorony szeretné elhitetni tagjaival, hogy munkáit elismerik a jól ismert médiaszervezetek.
Egy ironikus fordulattal az Őrtorony több fizetős megmérettetésbe is benevezett 2002-ben, nem is egy, hanem rögtön három videót is előterjesztve a vér nélküli gyógyászat előnyeiről. Ezek a videók több “megmérettetésen” is benyújtásra kerültek, beleértve az USA Nemzetközi Film- és Videófesztiválját és a Telly-díjat is.
Jehova Tanúi 2002-es Évkönyve bejelentette:
“Ez az első videofilm még időben készült el ahhoz, hogy indulhasson a 34. évi Amerikai Nemzetközi Film- és Videofesztiválon. Összesen 1500 filmet neveztek be 33 országból... A díjak mutatják, hogy a filmiparban dolgozó szakértők elismerik a videofilm minőségét, pontosságát és szakmai kiválóságát, s ezzel fokozzák üzenetének a hitelességét.”
Az Évkönyv nem említette meg azt a tényt, hogy az elbírálók annyi díjat adnak ki és annyi kategóriában, amennyit csak akarnak. Nincs verseny és nincs fesztivál. Valójában a “fesztivál” szó használata csak egy hangzatos kifejezés, ami az olyan híres rendezvényeket hívatott utánozni, mint a Cannes-i Filmfesztivál.
Jehova Tanúi 2002-es Évkönyve büszkén mutogatja a vérnélküli műtétek propagálásáért kapott drága díjakat, ugyanakkor nem említik azokat a haláleseteket, melyek a vér tilalma miatt történtek
Többféle videó számtalan kategóriába történő benevezésével, az Őrtorony gyakorlatilag garantálta magának a győzelmet. A jelenlegi összeg, amit ki kell fizetni egy 30 percnél valamivel hosszabb film nevezéséért, 525$ (USA dollár). És a Telly- és Auróra-díjakhoz hasonlóan, a nyertesek annyi oklevelet és szobrocskát vásárolhatnak, amennyit csak akarnak.
A U.S. Nemzetközi Film- és Videofesztiválra történő jelentkezésnek borsos ára van
A már korábban említett szervezeteken kívül, az Őrtorony folyamatosan nevezett be - természetesen megfizetve a nevezési díjakat - többféle versenyre 2002-ben, beleértve a World Media Festivalt, melyet a német Intermédia vállalat finanszíroz, és a The Communicator Awardsra. Mindkét szervezet díjazta az Őrtornyot.
Érdekes az a tény, hogy a Communicator Awards a “Gyakran ismételt kérdésekben” felfedi, hogy több “győztes” lehet minden kategóriában, miközben pontosan ugyanazokat a kifejezéseket használja, mint amelyek a Telly-díj oldalán megjelentek, és olvashatóak ebben a cikkben.
Kérdés: - “Hány győztes lehetséges kategóriánként?”
Válasz: - “Lehet, hogy több győztes is van kategóriánként, de az is lehet, hogy egy sincs. A győzteseket a munkájuk tartalma alapján választják ki; vagyis nem létezik konkrét számú győztes kategóriánként. A zsűri a pályaműveket az alapján ítéli meg, hogy milyen mértékben fedezhető fel bennük egyedi, másoktól megkülönböztetett kreatív munka - az egyes munkák nem versenyeznek egymással, hanem ehelyett magasszintű elvárásoknak megfelelően bírálják el őket.”
Hát nincs ezekben a díjosztogató testületekben becsület? Melyik rosszabb: egymás szabályainak plagizálása vagy több győztes díjazása akármennyi kategóriában a bevételek drasztikus növelése céljából?
Az Őrtorony publikál egy hamis idézetet
Talán a JW.org olvasói számára hasonló módon félrevezető az a Telly-díj idézet, melyet március 7-én Nemzetközi Hírek címszó alatt közöltek, miszerint Linda Day Telly igazgató azt nyilatkozta:
“A Telly-díj missziója, hogy kitüntesse a legjobb film- és videókészítőket” - mondta Linda Day, a Telly-díj igazgatója “A Tanúknak a jw.org Sajtószobában nyújtott teljesítménye kifejezi kreativitásukat, készségüket és odaadásukat, melyet az ügyükért mutatnak és egy nagyszerű film- és videókészítő szervezet testamentumaként szolgál.”
A JW.ORG lemásolja az egyen PR szöveget, beleértve a Linda Day-től származó szóról-szóra vett hamis idézetet
Ez az elismerés, mely Linda Daytől származik, azt sejteti, hogy ő mint a Telly-díjakat kiosztó bizottság igazgatója személyesen ismeri el a Tanúk produkcióját. Ugyanakkor semmi sem állhatna távolabb az igazságtól. Egy marketinganyagokat tartalmazó csomag szerint, mely a Telly weboldalán található, minden “győztesnek” azt javasolják, hogy írja be a saját nevét ugyanabba a Linda Day-től származó mintamondatba, és közölje le, mintha egy hivatalos bejegyzés lenne.
A Telly-díj formaszövege a Linda Day-től származó hamis idézettel
Ez a bizarr és véletlenszerű felfedezés feltárja, hogy a Jehova Tanúi vallásos részvénytársaság szégyentelenül megjelentet bármilyen kitalált idézeteket, annak biztos tudatában, hogy elég kicsi a valószínűsége annak, hogy bárki is utánanéz az új cikkeiknek. De most tévedtek ebben. A JW Survey jó néhány olyan weboldalt talált, melyek szintén használták ugyanazt az egyen-idézetet. Három közülük itt látható:
Példák arra, hogy más weboldalak is használják ugyanazt az idézetet
A Casa Hogar weboldal tartalmazza ugyanazt a Linda Day-től, a Telly igazgatójától származó idézetet
A Hanson Dodge oldal szintén használja az összebarkácsolt idézetet
A Three Post Video idézi ugyanazt a hamis marketingszöveget
Miért?
Ez a szánalmas és hamis idézet tovább csökkenti mind a Telly-díjak, mind az Őrtorony Szervezet hitelességét. Jehova Tanúi írói osztálya, mely jól ismert kétes idézgetéseiről, fényképek plagizálásáról és beteljesületlen próféciáiról, papírvékony jégen áll, nagyon közel a lebukáshoz.
Russell fotodrámáját széles körben hirdették
Az a tény, hogy az Őrtorony ilyen kezdetleges reklámtaktikákhoz folyamodik, egyáltalán nem meglepő azok számára, akik kutatják a szervezet történelmét. 1914-re visszatekintve, már az Őrtorony alapítója, Charles Taze Russell is egy vagyont költött a híres Teremtés fotodrámája fejlesztésére és reklámozására, amely produkció végső soron azt a célt szolgálta, hogy növelje a hatkötetes Írástanulmányok köteteinek megrendeléseit, és az Őrtorony-folyóiratok előfizetéseit.
100 évvel később, Jehova Tanúi Vezető Testülete megvásárolt egy magas színvonalú, bonyolult TV stúdiót Brooklynban (New York), és most fenntart egy terjedelmes hang és film produkciók készítésére alkalmas létesítményt Pattersonban (New York). A korábbiakhoz képest soha nem tapasztalt mennyiségben, egyre növekvő számú film kerül le az Őrtorony futószalagjáról, ugyanakkor csökken a nyomtatott könyvek és folyóiratok száma.
A kérdés marad: ha az Őrtorony valóban egy hiteles jótékonysági szervezet, amely ingyenes filmeket készít, miért tartják fontosnak, hogy hatalmas összegeket áldozzanak az adományokból arra, hogy elismerést szerezzenek a szórakoztatóipartól?
Az Ébredjetek! 2005. május 22-i száma
Az Ébredjetek! 2005. május 22-i száma, a Kona kávéról szóló cikkében, egy kis támpontot ad a díjak elnyerésének fontosságáról. A kávékóstoló verseny említésénél megjegyzik: “A versenyzők igen lelkesek, mivel az áhított díjak azt jelenthetik a győzteseknek, hogy sokkal több kávét tudnak majd eladni.”
Amikor ez a cikk íródott, a JT médiáért és nyilvános kapcsolatokért felelős osztálya már több “versenyre” is benevezett annak érdekében, hogy reklámozzák és elismertessék filmjeiket. Ez pont annak az ellenkezője, amit éppen az Ébredjetek! következő, június 8-i számában jelentettek meg. Az egyik cikkben, mely a törekvésről és az alázatosságról szólt, az Ébredjetek! ezt írja: “Gyakran megesik, hogy egy becsületes, megbízható és keményen dolgozó emberre felfigyelnek, sikerül jó állást találnia, és elnyeri mások tiszteletét. Ez a módszer egyértelműen jobb, mint mások manipulálásával előnyhöz jutni, vagy versengéssel pozíciót szerezni.”
A 2005. június 8-i Ébredjetek!
A cikk a továbbiakban óvja az “igaz” keresztényeket a törekvésektől, azt a tanácsolva nekik, hogy irtsák ki magukból azt teljesen. Azt mondják, hogy a keresztények “Egyszerűen megpróbálják mindig a tőlük telhető legjobbat nyújtani, Isten dicsőségére, akire a dolgok kimenetelét bízzák”. Úgy tűnik, az Őrtorony vezetőség egy másfajta szabálygyűjteményt követ, mint amit az egyszerű tagoknak sugallnak. Ha a JT médiaosztály alkalmazná ezeket az alapelveket, nyilvánvalóan nem lenne érdekük vagy igényük propagálni a filmjeiket megkérdőjelezhető (és drága) “világi” versenyeken. A Vezető Testület egyszerűen csak hagyná, hogy a produkcióik saját magukért beszéljenek, inkább mint mondvacsinált versenyekre neveznék be őket, aztán meg büszkélkednének a győzelmeikkel.
A jw.org honlapján a Telly hírről adott jelentésben, az Őrtorony elejtette Richard Polton és Jared Kushner neveit, majd a cikk végét megfejelték a Telly-díj reklámcsomagjából bemásolt hamis idézettel Linda Day igazgatótól. Az etikus újságírás nézőpontjából ez elfogadhatatlan. De, feltételezem, ők a kimenetelt Isten kezében hagyják.
További nyilvános angol nyelvű kommentárok a Telly-díjról:
- http://blog.pelland.com/2011/06/11/an-award-is-an-award-or-is-it/
- https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-a-Telly-award-and-a-Webby-award
- http://www.borev.net/2007/04/fake_news_group_wins_fake_awar.html
A Szcientológia Egyház szintén részt vett a Telly-díjban:
http://www.scientologynews.org/press-releases/how-to-use-dianetics_wins-telly-award.html
Kapcsolódó angol nyelvű videó:
Fordította: karalabe4, Columba, Eve
Utolsó kommentek