EXJT BLOG

Mindenkinek Jehova Tanúiról

HTML doboz

Leírás

Minden éremnek két oldala van... Jehova Tanúi szervezetének is. Mi ennek a vallási közösségnek a kevésbé ismert oldalával foglalkozunk, hogy lehetőleg minél több embernek segítsünk egy objektív nézőpont kialakításában. Ha Jehova Tanúja vagy, ne félj, hiszen rengeteg Tanú olvassa még rajtad kívül az oldalt! Például vének, kisegítőszolgák, bételesek és persze a legtöbben, akik átlagos Tanúk. A névtelenségnek köszönhetően itt szabadon kérdezhetsz, cáfolhatsz és hozzászólhatsz, de szépen kérünk, előtte olvasd el a témakörrel foglalkozó régebbi cikkeket és kommenteket! Soha ne feledd:

"Nemcsak azt kell megvizsgálnunk, amit személy szerint mi hiszünk, hanem azt is, amit az a vallásszervezet tanít, amellyel kapcsolatban vagyunk. Ha szeretjük az igazságot, akkor semmit nem kell félnünk az ilyen vizsgálattól." -
Az igazság, mely örök élethez vezet, (WTBTS, 1968) 2. fejezet 5. bek.

Flying-brain 2.jpg

Jehova Tanúi történelme:

Raymond Franz a vezetőtestület egykori tagjának könyve:

crisis-conscience-ray-franz_hun.png

Don Cameron Egy elgondolás rabjai:

don-cameron-elgondolas-rabjai-coaccover.jpg

Utolsó kommentek

  • Egy_nick: @Egy_nick: Ahogy írtam, a románoknak csak a 15 százaléka vette fel az oltást. A bulgárok (szintén ortodox hátterűek) i... (2024.04.18. 09:00) János 14:19
  • Egy_nick: Soha az életben nem érdekeltek az ortodox katolikusok, soha meg nem kérdeztem volna, hogy a keresztények többsége miér... (2024.04.13. 10:00) János 14:19
  • ORION: KELLEMES FELTÁMADÁS ÜNNEPET-- János 2:22 Mikor azért feltámadt a halálból, megemlékezének az ő tanítványai, hogy ezt m... (2024.03.31. 08:39) Kolosszé 1:15
  • ORION: ÜDV-- Az "elsőszülött minden teremtmény közül"----- A teremtményetek nem jehova tanuiért jött!!! Nem hiszitek??? Figye... (2024.03.05. 17:44) Kolosszé 1:15
  • Egy_nick: @Atyek: Akkor szerinted ezek az erőszakos besorozásról szóló hírek is hoax? Egyáltalán van orosz-ukrán háború? Vagy cs... (2024.02.17. 09:11) János 14:19
  • Atyek: @Egy_nick: Lehet, hogy a Vezető Testület nem nézi az M1-et, és nem olvassa az Origo-t? (2024.02.14. 15:37) János 14:19
  • Egy_nick: VOLNA EGY KÉRDÉSEM: A médiákból tudjuk, hogy Ukrajnában milyen erőszakosan toborozzák a lakóságot a háborúba. Most le... (2024.02.12. 08:43) János 14:19
  • orvosirnok: RENDKÍVÜLI HÍR | Kiemelkedő adatok a 2023-as szolgálati évből 2023. november 15-én a vezetőtestület szolgálati bizotts... (2023.11.20. 19:08) Szellemi breaking news: Mostantól minden más lesz
  • ORION: --"Íme, közeledik a felhőkkel, és látni fogja minden szem, még azoké is, akik átszúrták.--Eljön ez is !!! DE még ez el... (2023.11.15. 10:29) János 14:19
  • Egy_nick: Ezek után még mondja valaki, hogy a 2020-as dátum nem világtörténelmi jelentőségű! Legalább annyira világtörténelmi, m... (2023.11.08. 17:40) Szellemi breaking news: Mostantól minden más lesz
  • Utolsó 20

Ide küldd:

writing_01.png

columba [kukac] freemail [pont] hu

k [pont] johnny [pont] joker [kukac] gmail [pont] com

Ha szeretnéd megosztani - névtelenül is -, a kérdésed, történeted, tapasztalatod, véleményed, cikked, tanulmányod vagy javaslatod, akkor bátran írd meg a fenti címre, vagy írd meg közvetlenül az oldalon (regisztráció nélkül is!!!), itt:

>> GYORSBEKÜLDŐ <<

Mindenféle

Gyakran használt bibliaversek

2Mó 33:20 | Zs 146:4 | Pl 4:18 | Pl 8:22 | Pr 3:19Pr 9:5 | Ézs 44:24 | Ez 18:4 | Dá 7:13, 14 | Mt 5:5 | Mt 6:7 | Mt 11:11 | Mt 24:14 | Mt 24:36 | Mt 24:45-47 | Mk 13:32 | Lk 16:19-31Lk 23:43 | Jn 1:1 | Jn 1:18 | Jn 2:19-21 | Jn 4:34 | Jn 6:68, 69 | Jn 10:16 | Jn 10:17, 18Jn 14:19Jn 14:28 | Jn 17:3 | Jn 17:11 | Jn 20:17 | Csel 2:34 | Csel 8:30-31 | Csel 15:20.29 | Róma 6:7 | 1Kor 8:61Kor 11:27 | 1Kor 15:50Kol 1:15Kol 1:16 | Héb 1:8 | Jel 3:14

BLOG FÓRUM

CHAT a jelenlévőkkel

"Ha meg akarod tudni, hogy ki uralkodik fölötted, elég kideríteni, hogy kit nem szabad bírálnod." - Voltaire

„Nekem pedig egészen mellékes, hogy ti vagy egy emberi ítélőszék megvizsgál-e engem. Sőt, magam sem vizsgálom magamat. Mert semmiről sem tudok, ami ellenem szólna. De ez még nem bizonyít igazságosnak, ugyanis Jehova az, aki vizsgál engem.” (1Korintusz 4:3, 4)

"Ha a szervezeten kívül vagy, meghalsz. Ha a szervezeten belül vagy akkor pedig nagyon kell igyekezned, hogy ne halj meg." - Resign

"A legfájóbb kín örömet színlelni." - Márai Sándor

"Nem oldhatjuk meg a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel teremtettük őket." - Albert Einstein

"Mindig emlékezz arra, hogy a szép szavak nem mindig igazak, s az igaz szavak nem mindig szépek." - Jókai Mór

"A tudatlanságod legmagasabb foka az, amikor elutasítasz valamit, amiről nem tudsz semmit." - Wayne Dyer

TIPP: A böngésződ típusától függően a Ctrl gombot nyomva tartva a + és - gombokkal nagyíthatod és kicsinyítheted az oldalt, a jobb olvashatóság érdekében.

TIPP: Kérdésekkel taníts, ne kijelentésekkel! Érvelésedben használd a Bibliát és a Tanúk kiadványait is! Vitáidban ne kövess el érvelési hibákat!

TIPP: Ha nem vagy inkognitóban, kérünk oszd meg a cikkeinket a közösségi oldalakon! (Facebook, Twitter, Google+, stb.)

 

Hogyan adományozzak nektek?

Megtekintések száma

Látogatók: 

free counters


Kedves olvasónk, Te mi vagy?

látogató számláló

Indafotó képek

Kereszt vagy kínoszlop? - szándékos megtévesztés az Őrtorony Társulat részéről

2013.05.26. 16:30 | Johnny Joker | 56 komment

Miután Joseph Franklin Rutherford Jehova Tanúit 1931-ben „az üdvösség új népének" kiáltotta ki, egyre fontosabb lett számukra, hogy minél több ponton megkülönböztessék magukat az egyházaktól, így távolították el a keresztyénség fő szimbólumát, a keresztet az Őrtorony-irodalomból.

Az Őrtorony által használt egyik forrás annak bizonyítására, hogy Jézus kínoszlopon halt meg, egy 16. századi könyv: Justus Lipsius - De Cruce Liber Tres. Az 1950-ben és 1969-ben kiadott Új Világ Fordítású és a Kingdom Interlinear (sorközi) fordítású Bibliák függeléke átveszi az egyik fametszet illusztrációt Lipsiustól, amely egy oszlopot ábrázol. A függelék ezután kijelenti, hogy "Ez az a mód, ahogyan Jézust megfeszítették", ezzel azt a benyomást keltve, hogy Lipsius álláspontja Jézus oszlopra feszítését támasztja alá. A beszkennelt függeléket lásd itt és itt. (Ezt az 1984-es kiadásban így változtatták meg: "A crux simplex képét az 1578. oldalon ténylegesen a könyvéből vettük át." A magyar ÚVF függelékében pedig: "Egy ilyen kínzóeszközt ábrázolt Justus Lipsius (1547-1606) a De cruce libri tres című könyvében, ahogy az előző oldalon lévő képen látható.")

Egy 1980-ban megjelent Őrtorony-cikk is azt a benyomást próbálja kelteni, hogy Lipsius az oszlop mellett foglalt állást.

“Függetlenül attól, hogy ez a faszobor a 16. századi művész, Michelangelo alkotása-e, jól mutatja, hogy az, hogy Krisztust egy kereszten feszítették meg, nem volt mindig olyan bizonyos, mint ahogyan ma a kereszténység vezetői az emberekkel el szeretnék hitetni. Például a 16. századi római katolikus tudós, Justus Lipsius, a 'De Cruce Liber Primus” című könyvében a keresztre feszítést egy egyenes oszlopon ábrázolta. Ez illik annak a görög szónak a jelentéséhez, amelyet a Biblia Krisztus megfeszítésének leírására alkalmaz.” - Őrtorony 1980. február 15., 30. oldal (angolban, ez a cikk nem jelent meg magyarul)

Amit nem említenek az, hogy Lipsius azt tanította, hogy Jézus kereszten halt meg. A könyvében összesen 16 ilyen fametszet található, ebből 9 a keresztre feszítés különböző formáit ábrázolja. Az egyik keresztre feszítést ábrázoló fametszet mellett ez olvasható (latinból fordítva): "Az Úr keresztje négy darab fából állt, a függőleges gerendából, a kereszt gerendából, egy alá helyezett fatörzsből és a fölé helyezett feliratból."

Nézzük meg és ellenőrizzük magunk Lipsius könyvét:

Az 51. oldalon található ábra magyarázata az 52. oldalon folytatódik. Nem kell nagy latinosnak lennünk ahhoz, hogy magunk is észrevegyük a "Christi cruce" azaz "Krisztus keresztje" szavakat.

http://translate.google.hu/#hu/la/krisztus%20keresztje

A fordítás így hangzik:
"Úgy hallom, eme ábrázolásnak a nyoma lelhető fel még az ősi képeken és szobrokon is, nem tagadnék tehát semmit vakmerően, bizonyosan nem a Krisztus keresztjéről, míg más dolgokról bátrabban. Milyen nyoma van tehát ennek, az ókori íróknál?" [köszönet kicsellának a fordításért!]

Az én (szótárral segített) fordításomban a mondat így hangzik:

"Mindazonáltal a képeken és szobrokon, még a régieken is látom, hogy e deszka nyomai megvannak, ezért nem vetem el merészen. Krisztus keresztje esetében nem biztosan, mások esetében bátrabban. Mert mi a nyoma a régi íróknál?" [köszönet Nemonak a fordításért!]

[A szövegkörnyezetből az derül ki, hogy ez a mondat (illetve az egész tizedik fejezet) a lábtartó deszkáról szól, tehát a JT-vitában nemigen van szerepe. A szövegben viszont végig minden kétely nélkül beszél Lipsius a vízszintes gerendáról. - Nemo]

Ismételten látható, hogy azt a kevés hivatkozást is, amelyet Jézus oszlopon történt halálának alátámasztására használnak, csalárd módon idézik, mert valójában azt állítja ez a könyv is, hogy Jézus kereszten halt meg.

Az alábbi bibliaversek is Krisztus keresztre feszítését támasztják alá: 
• "A többi tanítvány elmondta neki: »Láttuk az Urat!« Ő azonban így szólt: »Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, és ujjamat a szegek helyére nem teszem, és kezemet az oldalába nem helyezem, én nem hiszem!«" (Jn 20:25) 
• "Bizony, bizony mondom neked: amikor fiatalabb voltál, felövezted magadat, és oda mentél, ahova akartál. Amikor azonban megöregszel, >_kiterjeszted_ kezeidet<; más övez fel téged, és oda visz, ahova nem akarod.« Ezt pedig azért mondta, hogy jelezze, milyen halállal fogja megdicsőíteni az Istent." (Jn 21:18-19) 
• "A >_feje_ fölé< föltették elítélésének okát. Ez volt ráírva: »Ez Jézus, a Zsidók Királya«." (Mt 27:37) - ugye ha "kínoszlopon" halt volna meg, kezeivel felfelé, akkor azt kellett volna írnia, hogy a "kezei fölé", de itt világosan megmondja, hogy a feje fölé. 
• "Két rablót is megfeszítének vele, egyet >jobb< és egyet >bal< >keze< felől." (Mk 15:27) 

A témában ajánlom a A „kínoszlop" és Lipsius című fórumbejegyzést ill. Infaustus írását: Kereszt vagy kínoszlop?

A bejegyzés trackback címe:

https://jehovatanui.blog.hu/api/trackback/id/tr685318760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2013.05.26. 16:50:07

Ha valaki tud itt latinul, kérjük fordítsa le az 52. oldal első bekezdésének utolsó 2 mondatát! Ha valakinek meg van a hiányzó Őrtorony idézet [1980] magyarul, az kérjük küldje el! Ha valaki még felfedezi a szövegben a Christi szót, kérjük jelezze!

kicsella 2013.05.26. 17:55:19

@Johnny Joker: A fordítás így hangzik:
"Úgy hallom,eme ábrázolásnak a nyoma lelhető fel még az ősi képeken és szobrokon is, nem tagadnék tehát semmit vakmerően, bizonyosan nem a Krisztus keresztjéről, míg más dolgokról bátrabban.
Milyen nyoma van tehát ennek, az ókori íróknál?"

Egy megjegyzés: Amikor azt írtad, hogy nem kell nagy latinosnak lenni ahhoz, hogy lássuk hogy a "de Christi cruce"kifejezés Krisztus keresztjéről szól, kiegészíteném azzal, hogy a "crux" szó első eredeti jelentése: bitófa, kivégzőoszlop ,és csak a második jelentése kereszt.

Nεω 2013.05.26. 18:01:12

@Johnny Joker:

Időszerű cikk. Jó választás. Évekkel ezelőtt elég komolyan utánanéztem, de már homály fedi felfedezéseimet.

Ha jól emlékszem Szalai András könyve is foglalkozik a témával, és képekkel, hivatkozásokkal.

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2013.05.26. 18:02:17

@kicsella: Aztaaa! Nagyon köszi!!

A Társulat felhozza az általad is említett szó elsődleges jelentését érvként amellett, hogy csak később, Krisztus után adódott hozzá a második jelentéstartam:

"A 'kereszt' csak egy későbbi jelentése a crux-nak. A bűnözők megfeszítésére használt egyszerű oszlopot latinul crux sim'plex-nek hívták."

Ez az érvelés sem állja meg azonban a helyét a történelmi tények tükrében:

Spartacus gladiátor és rabszolga volt az ókori Rómában, a birodalom i. e. 73 és i. e. 71 között zajlott legnagyobb rabszolgafelkelésének fővezére, vagy legnagyobb hírnévre szert tett vezetője. A szökött gladiátorokból és rabszolgákból álló sereg számos római légiót győzött le több csatában. Ez a harc volt a harmadik rabszolgaháború - a három nagy ókori római rabszolgafelkelés egyike – avagy a „gladiátorháború”. Magáról Spartacusról keveset tudni: a felkelés eseményeit ismertető feljegyzések gyakran elnagyoltan vagy ellentmondóan szólnak róla.

A győztes rómaiak hatezer elfogott rabszolgát feszítettek keresztre a Rómából délre vezető Via Appia mentén. A bosszúszomjas Crassus a kereszteken hagyatta a holttesteket, látványukon még éveken keresztül borzadtak a Via Appián haladók.

kicsella 2013.05.26. 18:13:41

@Johnny Joker: Persze, ezzel nem is azt akartam állítani, hogy Jézust csakis oszlopra feszíthették, hanem csak azt, hogy a crux szónak van más jelentése is.
Egyébként a keresztrefeszités mellett szól a bibliai beszámoló is, amikor leírja, hogy milyen pozícióban volt a teste a fán: mindkét kezében szög, és a tábla a feje fölött,( nem a kezei fölött )volt.

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2013.05.26. 18:15:40

@kicsella: Igen tudom, hogy nem ezt akartad állítani.

Nagyon köszönjük a fordítást! Bele is teszem a cikkbe, és a végére pedig a bibliaverseket, amik az általad említett momentumokat bizonyítják!

bornagain 2013.05.26. 18:19:57

Vagy 20 évvel ezelott osszefutottam egy szimpatikus fiatalemberrel. Párbeszédunk legelején rájottem, hogy Tanú. Valahogy a beszédtéma a keresztet is érintette. Azt mondtam neki: " Nem fogok vitázni, milyen alakja volt a "σταυρός"nak, mert nem az a legfontosabb, hanem az, hogy "Jézus meghalt a mi buneinkért a fán"! Erre o azonban agresszívan azt felelte, hogy bizony fontos, hogy az oszlop volt! Így hát kifogyott a beszédtéma koztunk... :-(

Aranyosi 2013.05.26. 18:35:58

Nagyon tetszik az írás. Évek óta próbáltam kutatásaim által a témát meg vizsgálni. Sajnos nem sok sikerrel, de ez nagyszerűen bemutatja a tényeket. Köszönöm a munkátokat. Ebből is látszik a társulat szelektív, hamis hozzá állása.

Bumbumöcsi vagyok! 2013.05.26. 20:50:23

Jó kis írás. Érdekes, hogy Vida Sándor a saját maga fordította Újszövetségben felváltva használja a kereszt ill. a "kínkaró" kifejezéseket.

argenteus 2013.05.26. 21:12:07

Vajon miért folyamodik a szervezet a csaláshoz, csúsztatáshoz még egy olyan témában is aminek nincs különösebb tétje az üdvösség szempontjából? Aki "kis" dolgokban is csal, mit tesz a nagyokkal? Aki kevesen sem hű .....?

Inspicio 2013.05.26. 21:40:02

Ennek tényleg ekkora jelentősége lenne? Mert szerintem nem olyan fontos. Nincs jelölve hogy mire feszítették meg csak az van írva hogy megfeszítették. Mert az nem is lényeges.

1Korintusz 1:23 mi a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan megütközés, a pogányoknak pedig bolondság, 24 de maguknak az elhívottaknak, zsidóknak és görögöknek egyaránt, az Isten ereje és az Isten bölcsessége.

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2013.05.26. 21:41:31

@Inspicio: Szia. Itt nem az üdvkérdésre, hanem inkább az Őrtorony megtévesztő érvelés- és idézésmódjára próbáltam rávilágítani.

reboot (törölt) 2013.05.26. 22:01:51

@Inspicio: hááát ... szerintem meg igenis üdvkérdés ... te tényleg egy olyan szervezettől kívánod megtudni az élethez vezető utat, ami kihasználja a tudatlanságodat, és lazán átver ? nem kell válasz, csak állj meg gondolkozni :)

reboot (törölt) 2013.05.26. 22:02:35

@argenteus: véletlen, vagy szándékos félrevezetés? mire szavazol?

reboot (törölt) 2013.05.26. 22:03:43

@bornagain: pedig a meghalt a bűneinkért még rázósabb lett volna, mint hogy kereszten vagy cölöpön :)

argenteus 2013.05.26. 22:10:59

@reboot: Szerintem amikor ezt először bedobták, talán őszintén hitték. A gond az, hogy hogy a bizonyítékok ellenére kitartanak a dologban, sőt csúsztatnak és csalnak, csak hogy védjék a védhetetlent. Ez már szándékos.

névtelenül 2013.05.26. 23:39:37

Szándékosnak kell lennie, nem lehet véletlen. Azért mondom ezt, mert ha véletlen lenne, akkor rengeteg alkalom adódott volna már a hiba korrigálására. Sajnos azonban a saját ideológiájukat nem támasztaná többé alá, ha kijavítanák. Így megy ez.
Az ördög a részletekben. Mindig a részletekben. Tudja, hogy nincs erőnk ennyire kivesézni. Ezek azok a dolgok, amelyeket "apró betűs résznek" nevezek. Fejéhez kap egy tanú, hogy hogy lehet ez? Hát úgy barátom, hogy nem olvastad el az apró betűs részt, csak aláírtad a szerződést. Még szerencse, hogy egyoldalúan felmondható. :)

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2013.05.26. 23:41:22

@névtelenül: De azért egy kisebb-nagyobb számlát mindenki kap távozáskor...

névtelenül 2013.05.26. 23:44:15

@Johnny Joker: Az igaz. De ami a lényeg, hogy ha a tanúk nem is, reménységünk szerint legkésőbb Krisztus urunk húzza átlóban át az egész szerződést úgy, hogy szanaszét szakad az egész lap. :)

Pietro della Rovere 2013.05.27. 07:04:33

Kíváncsi lennék, hogy vannak-e még "kínoszlop" ábrázolások a fenti fametszeten kívül, és ha igen, melyik történelmi korból?
Azért milyen szívás ez az Őrtorony Társulatnak! Azt hitték, hogy nem fog kiderülni a csalás, aztán egyszer csak megjelenik az interneten az egész könyv és bárki elolvashatja. Amikor az egész Kínoszlop sztorit kitalálták, biztosan úgy gondolták, hogy kevesen tudnak majd utána nézni a dolognak.

2013.05.27. 09:45:58

Zalaszántón tudnak valamit! Itt az átmenet a két állítás közt :-)
www.panoramio.com/photo/65625113

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.05.27. 10:04:21

@ex.hmcs-s: hát amúgy se csípem ezeket a szobrokat, de ez aztán különösen csúnya

Inspicio 2013.05.27. 11:15:17

@reboot: Csak szólok hogy baptista összejövetelekre járok. S nem vagyok tanú.
Meglehet hogy rosszul fogalmaztam, de arra akartam rávilágítani, hogy nem az a lényeg hogy oszlopra vagy keresztre feszítették Jézust.
Persze ha valaki másképp gondolja alanyi joga. Csak én ezt nem tartom lényeges dolognak. Ennyi!

reboot (törölt) 2013.05.27. 11:19:08

@Inspicio: a baptistákat csípem :)

nézd, ez egy jtkről szóló blog, amit írtál könnyen félre érthető volt ... a kérdés valóban marginális bibliailag ... jt szempontjából egyáltalán nem az sajnos

bornagain 2013.05.27. 11:54:33

Szeretné jobban megismerni a Bibliát? Ha igen, kérjen tőlünk ingyenes bibliatanulmányozást.

Wow! Ingyeneees?? Ez fantasztikus...
Jut eszembe - miért is mondogatta boldog emléku nagyanyám: "Olcsó húsnak híg a leve"??? :D

Volt Tanú 2013.05.27. 14:07:30

@bornagain: Nem ingyenes. A lelkeddel fizetsz érte.

Niro 2013.05.27. 15:31:27

Én azt hittem, hogy a KERESZTények a keresztről kapták a nevüket. Most akkor ez csak a magyar nyelvben jött így ki? Mert akkor a JTknek cölöpistáknak kellene lenniük nem keresztényeknek:-)

Catilina. 2013.05.27. 16:41:57

@Niro: Nem arról kapták.A latin "Christianus" szóról kapták,amely "Krisztus követőt" jelent.

küzdős 2013.05.27. 18:09:54

@bornagain: Olcsó húsnak híg a leve, de az ingyen húsé tömény. Meg sem tudod emészteni.

Aranyosi 2013.05.27. 20:34:52

A tanúk azzal igazolják az oszlop jogosultságát, mert az Eszter könyvében a Szir Námánt is oszlopon végezték ki a zsidó hagyomány szerint.

Inspicio 2013.05.27. 23:05:51

@reboot: örülök hogy csíped őket. Ezzel én is így vagyok.

Aranyosi 2013.05.31. 20:12:24

"Két rablót is megfeszítének vele, egyet >jobb< és egyet >bal< >keze< felől." (Mk 15:27) Az UVF szerint "az egyiket jobbja a másikat balja felől". Igy már más az értelme, mint ha a keze felől kijelentés lenne.

ORION 2013.05.31. 21:09:04

@ex.hmcs-s: Na ilyen keresztet sem láttam még. A Márk evangéliumába az van hogy a rablók is gyalázták akiket vele együtt meg feszítettek! Lukács evangéliumában az van hogy az egyik gyalázza csak a másik rablónak meg azt mondja hogy velem leszel még ma a paradicsomban. Jézus sírjánál sem világos mi a helyzet egy angyal, két angyal, egy férfi, két férfi. Mindegyikbe más képen van!

karecsi 2013.05.31. 23:06:08

@világítótest: Szia itt van a blogon is megvan a Görög Újszövetség Magyar nyelvtani elemzésekkel, és nézd csak meg,hogy melyik is a jobb forditás.

Aranyosi 2013.06.01. 09:35:47

2013 márc. őrtorony
"Valóban Josephus írta"
AZ ŐRTORONY (TANULMÁNYOZÁSRA SZÁNT KIADÁS) 2013. MÁRCIUS
MEGJELENT

Valóban Josephus írta?

00:0000:00
Az első századi történetíró, Josephus Flavius A zsidók története című művének XX. könyvében utal Jakab halálára, „aki testvére volt Jézusnak, akit Krisztusnak neveznek”. Sok tudós hitelesnek tekinti ezt a kijelentést. Néhányan azonban kételkednek egy másik kijelentésnek a valódiságában, mely ugyanebben a műben szerepel Jézussal kapcsolatban. Ebben a részben, mely Testimonium Flavianumként ismert, ez olvasható:

„Ebben az időben élt Jézus, ez a bölcs ember, ha ugyan szabad őt embernek neveznünk. Ugyanis csodákat művelt és tanította az embereket, akik szívesen hallgatják az igazságot és sok zsidót és sok görögöt megnyert. Ő volt a Krisztus. És ámbár főembereink följelentésére Pilatus KERESZTRE FESZÍTETTE, most is hívek maradtak hozzá azok, akik addig szerették. Mert harmadnap feltámadt és megjelent közöttük, mint ahogy Istentől küldött próféták ezt és sok más csodálatos dolgot előre megjövendöltek felőle. S még ma is megvan a keresztények felekezete, amely róla vette a nevét” (A zsidók története. XVIII. könyv, 3. fej., 3. bek.).
Érdekes a" keresztre feszítette" kifejezést nem támadják sem a történészek sem a társulat. Pedig Josephus sok mindennek a szemtanúja volt.
Iosephus Flavius (37-100), eredeti nevén Joszéf ben Mattitjáhu zsidó történetíró és hadvezér.

kicsella 2013.06.01. 14:11:30

"A keresztre feszítés (crux) az arbor infelixre való akasztásból eredt, s minthogy eredetileg csak rabszolgákkal szemben alkalmazták, azért servile supplicium-, serviles cruciatusnak is mondották.
Eredetileg egyenest álló, felűl hegyezett karó volt, melyre az áldozatot ráhúzták; később azonban keresztgerendát is toldottak hozzá (patibulum, furca), melyre az elítéltet rászegezték vagy rákötözték s ott hagyták éhen halva a ragadozók zsákmányául."

2013.08.30. 14:44:23

"Sokan úgy tekintenek a keresztre, mint a kereszténység legelterjedtebb jelképére. Ám a Biblia nem ír arról, hogy pontosan milyen eszközön végezték ki Jézust, ezért senki sem tudja bizonyossággal megmondani, hogy az milyen formájú volt. Ám a benne található bizonyítékokból kiderül, hogy Jézus nem keresztre, hanem egy egyenes oszlopra lett feszítve."

www.jw.org/hu/bibliai-tanitasok/kerdesek/kereszten-halt-meg-jezus/

Ez jó! Senki sem tudja bizonyossággal megmondani, csak mi! :-)

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2014.01.28. 22:57:37

Találtam egy érdekességet, ami új színt hozhat a "kereszt vagy kínoszlop" témába...

www.krek.hu/images/stories/2011/egyeb/laminin.pdf

Tboy69 2015.07.22. 15:16:45

Érdeklődnék, hogy van e valakinek infója arról, hogy az Ószövetségben szereplő történetben, amikor bárány vérrel kenték be a szemöldökfát, és az ajtófélfákat, milyen módon utal Jézus kereszten való megfeszítésére.
Valahol olvastam egy blogon, hogy az ÖT ott is félrefordított valamit, pont ezért, mert mintha utalna a keresztre a szemöldökfa.

ORION 2015.07.23. 05:36:07

@Tboy69: Szerintem úgy hogy aki bekente vérrel az ajtófélfát azok megmenekültek.Az isten látta az áldozati vért és ezek elkerülték a csapást.
Isten most Jézus vérét látja és azokat akik látják, elhiszik Jézus áldozatát nem fogja érni Isten csapása, vagyis MEGMENEKÜLNEK!Erről teológusok órákig tudnának beszélni !

ORION 2015.07.23. 05:54:31

ui-Zsid 9,28
Ugyanígy egészen biztos, hogy Jézus Krisztus is csak egyszer áldozta fel magát, hogy sok ember bûnét elvegye. Amikor pedig majd másodszor is megjelenik, akkor már nem azért jön, hogy a bûnnel elbánjon, hanem hogy szabadulást hozzon azoknak, akik várva-várják õt.

Tboy69 2015.07.23. 19:26:38

@ORION: Köszi a választ. Itt most konkrétan a kereszten való megfeszítésre való utalás, párhuzam érdekelne, ugyanis olvastam egy cikkben, hogy a szemöldökfára való bekenést is félre fordította a társulat, csak azért, hogy nehogy egy újabb ellenérv legyen a kínoszlopon történő megfeszítéssel szemben.
Maga a megmenekülés párhuzama az érthető természetesen.
Csak a szemöldökfa, keresztfa párhuzam nem tiszta még.

ORION 2015.07.23. 19:47:07

@Tboy69:Hogy az ajtófélfa jelképezné a fa keresztet erről még soha nem hallottam eddig!PASSZ!!!

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2015.07.23. 20:47:17

@Tboy69: Szia! Érdekes lenne, ha elő tudnád keresni azt a bizonyos emlegetett cikket. :) Mindenesetre én megnéztem a 2Mózes 12:7 és 12:22-23 verseit az ÚVF-ben és az MBT-ben is, de nem találtam említésre méltó fordítási különbséget. Egy szemöldökfáról és két ajtófélfáról beszél a szakasz három alkalommal is, amiket vérrel kellett megkenni. A 23. versben az ÚVF már csak ajtófélfákat ír, de kb. ez a legnagyobb különbség. Megnéztem a párhuzamos igeszakaszokat is, de azokban ilyen részletekről már nincsen szó.

Így azt lehet mondani, hogy ha a kereszthez akarjuk hasonlítani a páskavacsora alkalmával vérrel megkent függőleges és vízszintes fa ajtóelemeket, akkor e tekintetben szerintem a Társulat fordítása nem félrevezető. A kérdés az, hogy vajon ez a jelzett párhuzam fellelhető-e valamely Őrtorony kiadványban? Ha igen, akkor érdekes kérdések merülhetnének fel. Egyébként a gondolat szerintem tényleg érdekes lehet, de nem gondolnám, hogy igazán komoly érvet lehetne kovácsolni belőle.

Tboy69 2015.07.23. 21:04:35

@Columba: Valamelyik ExJT blogon olvastam egy kereszt vagy kínoszlop cikkben, mert többen is kitárgyalták a blogjukon, csak sajnos már nem tudom, h melyiken olvastam. De hátha olvassa az illető, és magára ismer, és belinkeli ide a cikket! : )
Egyébként ezen az oldalon is írnak erről a párhuzamról : bibliaszol.hu/idl_sermons/az-oszovetseg-egysege-nyari-bibliaiskola/

A 6. nagyobb bekezdésben van róla szó, felülről számolva.
"Aztán az ajtófélfára kenték a vérét. Egy tálkából hintették a két ajtófélre és a szemöldökfára. Már ebben lehetett látni a keresztet. Mert a tálkából a vért először a keresztfára kellett felkenni, és aztán az ajtó két oldalára."

Tboy69 2015.07.23. 21:06:59

@Columba: És ha jól emlékszem, az Ő.T. úgy írta az igeversben, hogy a keresztfa fölötti területet kenték be vérrel, nem magát a szemöldökfát, csakhogy elkerüljék a párhuzamot a keresztfával.

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2015.07.23. 21:42:35

@Tboy69: Köszönöm szépen a linket. Úgy látom érdemes lesz elolvasni. :)

Újra megnéztem a kérdéses verseket. Itt látszik megint az, hogy a Tanúkkal szembeni érvelés egyik kulcsa, ha mi jobban ismerjük az irodalmukat, mint ők maguk. :-) Nézd csak mit ír az ÚVF:

"Vegyenek a véréből, és hintsék meg vele annak a háznak a két ajtófélfáját és szemöldökfáját, ahol megeszik." (2Móz 12:7, ÚVF)

"Vegyenek a vérből, és kenjék a két ajtófélfára és a szemöldökfára azokban a házakban, ahol megeszik." (2Móz 12:7, MBT RUF)

"Vegyetek egy köteg izsópot, mártsátok bele az edényben lévő vérbe, és hintsétek meg a szemöldökfát és a két ajtófélfát egy kis vérrel, amely az edényben van; és senki se menjen ki közületek a háza ajtaján reggelig. Így amikor átmegy Jehova, hogy lesújtson az egyiptomiakra, és meglátja a vért a szemöldökfán és az ajtófélfákon, akkor Jehova elmegy az ajtó mellett, és nem engedi, hogy bemenjen házatokba a pusztítás, és lesújtson rátok." (2Móz 12:22-23, ÚVF)

"Vegyetek egy köteg izsópot, mártsátok az edényben levő vérbe, majd kenjetek az edényben levő vérből a szemöldökfára és a két ajtófélfára. Senki se menjen ki közületek reggelig a háza ajtaján. Amikor átvonul az Úr, hogy megverje Egyiptomot, és meglátja a vért a szemöldökfán és a két ajtófélfán, akkor kihagyja az Úr azt az ajtót, és nem engedi, hogy bemenjen a pusztító a ti házaitokba, és megverjen titeket is." (2Móz 12:22-23, MBT RUF)

Szóval a hasonlat tényleg jó, s az ÚVF-ből is lehet nyugodtan idézni ezeket a verseket ehhez az érveléshez. Egy elhintett gondolat-magnak biztosan nagyon jó lehet. :)

Tboy69 2015.07.23. 23:11:54

@Columba: Köszi a linkeket. Valóban, itt nem látok eltérést a kétféle fordítás között. Na majd kutakodok még. De arra határozottan emlékszem, hogy ez is egy érv volt a kereszt mellett.
Egy másik gondolat (nem a kereszt témában) : nem úgy volt, hogy egy angyal ölte meg az embereket ebben a történetben? Itt meg az van, hogy maga Jehova sújt le.
Miért ölte meg az ártatlan gyerekeket Jehova?
Ez összeegyeztethető egy szerető Istennel?
Csak azért kérdem, mert ahogy látom, elég jó Biblia ismerő vagy!
És csak mint érdeklődésként kérdezném.

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2015.07.24. 01:38:42

@Tboy69: :-) Igen, jobban belegondolva ez is lehet egy teológiai jellegű érv a kereszt mellett, s az is igaz, hogy Őrtorony is oly gyakran használta-használja az ószövetségi előképek magyarázatát, így itt is felismerhetnék az elég világosan adódó előképet.

Időnként persze olyan dolgokban is előképet látnak, amikben nem is kellene, hiszen később néha ők maguk is elvetik ezeket, s rájönnek, hogy csak belemagyarázások voltak. Ez utóbbit persze nem mondják ki, de a témára egy jó példa Jónás találóan pontos kis tanulmánya nemrég az Olvasóink küldték 90-ből. :-)

Mindemellett úgy vélem, hogy a kereszt mellett sokkal egyértelműbb történelmi és igei bizonyítékok is szólnak, ennek eldöntéséhez egy előkép már inkább csak ráadás lehet szerintem.

A másik kérdésedre azt mondanám, hogy rögtön kettőt is feltettél a legnehezebb teológiai kérdések közül... Nagyon nehéz ezekre olyan választ adni, ami egyszerre korrekt, nem akar minden választ pontosan tudni, s mindeközben nem is háborít fel senkit. Nyilván nem is lehet, ezért csak nagyon röviden próbálnék válaszolni...

Nem kis kérdés, hogy kicsoda, ki is lehet az "ÚR angyala" az Ószövetségben. Ehhez az alábbi kis összefoglaló csupán gondolatébresztőnek elég, de érdemes belenézni... A lehetséges következtetések ez alapján elég félelmetesek, tudom. A cikk nem idézi, de az ApCsel 7:30-38 igeszakaszát igencsak érdemes lenne még hozzátenni ehhez a témához (többek között)...

www.gotquestions.org/Magyar/az-Ur-angyala.html

A másik kérdésedre a rövid, és persze szörnyen sematikus válasz az, hogy Istennek két egyformán fontos tulajdonsága van. Az igazság és a szeretet. E kettőt nem lenne szabad szétválasztani egymástól, mivel láthatóan az ilyen megfontolásokból születnek azután az eltévelyedések a hit világában. Igen, Isten szeretet, ezzel nagyon gyakran lehet találkozni főként az Újszövetség lapjain, s ez egy csodálatos kijelentett igazság. De ugyanakkor "a mi Istenünk emésztő tűz" (Zsid 12:29) is... Ez utóbbi kijelentést elég ritkán szokták idézni a mai világban, az egyházi köröket is beleértve. S ez még akkor is igaz, ha különböző romboló szekták rendszeresen, és nagyon súlyosan visszaélnek vele. De hogy végül a témánknál is maradjak, Isten igazsága és szeretete az emberi történelem során egyetlen hatalmas pontba sűrűsödött össze: Jézus Krisztus, a mi Megváltó Urunk kereszthalálában és feltámadásában.

Mindenesetre egy igazán művelt teológus nemrégiben igyekezett válaszolni az ehhez hasonló súlyos, nehéz ószövetségi kérdésekre:

divinity.szabadosadam.hu/album/OSZOVETSEG.pdf

Szabados Ádám e tanulmányát jó szívvel tudom ajánlani bárkinek, aki a téma iránt érdeklődik. Nyilván nem ad minden kérdésre teljesen kielégítő választ, de legalább elindít a válaszok keresésében. :)

Tboy69 2015.07.24. 06:23:54

Nagyon szépen köszönöm! : )
Átnézem a tanulmányokat!
Bevallom, hogy nekem ezek az Ószövetségi gyilkolások, bosszúállások kicsit távol esnek az Újszövetségi megbocsájtó, szerető istenképtől.
De talán majd módosul, ha elolvasom az anyagokat.

ORION 2015.07.24. 06:31:26

@Columba: SZuper jó cikk ez! Én is nehezen tudtam átlépni az ó szövetségi gyilkolászásokat Isten részéről.Ugy sikerült hogy azt tudtam hogy bármit is tesz Isten azt mindent a MI érdekünkben és a mi irántunk való szeretetéből teszi EZ TUTI BIZTOS.Az hogy nem értem mit, miért csinált --kicsi vagyok én ahoz!´( BŰN ÉS BŰNHŐDÉS --HA MAJOM NÉZ A TÜKÖRBE---KOPASZ...STB) SZUPER nekem nagyon tetszik!!!

JacobbenAvraham 2022.12.21. 22:17:43

Jó, 10 év eltelt, de! Egy fordításban sem találtam a János 21-ben Jézus kitáró kezeit, csak azt, hogy kinyújtja.

gggarai 2023.01.12. 17:57:49

@JacobbenAvraham:
Nézd meg ezt:
https://ujszov.hu/text?corpus=2&book=204&chapter=21&verse=18#!204021018000170
süti beállítások módosítása