Akit a címben vázolt témafelvetés felháborít, azt kérjük, hogy ne olvassa el ezt a cikket, különösen ne, a jw.org -ra mutató hivatkozásait!
Van egy méltatlanul keveset emlegetett történet Jézus és az apostolok idejéből, ami sok mindent tisztáz a szexualitással kapcsolatban. A mai szexőrült világban hasznos lesz ennek felidézése. Egyszer ui. Péter a következőképpen fordult Mesteréhez:
Péter:
Uram! Ki lehet közösíteni valakit a keresztény gyülekezetből tisztátalanság gyakorlása miatt, ahogy ki lehet paráznaság vagy gátlástalan viselkedés miatt?
Jézus:
Ide figyelj Péter! Honnan szeded ezt a kifejezést, én sohasem mondtam nektek, hogy ilyesmit kell csinálnotok. Emlékezz, nem adtam más parancsolatot a szereteten felül. Máté! Ugye feljegyezted, amiről korábban már érintőlegesen beszéltünk!
Máté:
Igen Uram, leírtam azt a néhány mondatot, amit mondtál ezekről. Máté 5:28-tól lesz olvasható az evangéliumomban.
Jézus:
Viszont a tisztátalanságról, paráznaságról és a gátlástalan viselkedésről a következőket tudom még mondani nektek! Kérlek figyeljetek mindnyájan, hogy egységesek legyetek majd, bármelyik gyülekezetben is fogtok kikötni.
Péter:
Figyelünk Uram!
Jézus:
Tegyük fel, hogy egy jegyespár több alkalommal, szenvedélyesen, hevesen pettingezik. Az érintettek nem tanúsítottak szemérmetlen magatartást, amely a gátlástalan viselkedés jellemzője, a kapzsiság bizonyos mértékben jelen volt a viselkedésükben, de durva tisztátalanság történt. Az ilyen dolgokban tisztánlátásra van szükségetek. Alaposan meg kell vizsgálnotok, hogy mi történt, és hogy mennyire súlyos a dolog. Nem lehet valakit gátlástalan viselkedéssel vádolni csak azért, mert nem fogadja el a szentírási tanácsot, és arról sincs szó, hogy matematikailag meghatározzátok, hányszor követhet el valaki egy bizonyos bűnt. Viszont gondosan és imateljesen mérlegelnetek kell minden helyzetet, meg kell határoznotok, hogy mi történt és milyen gyakran, a helytelen viselkedés természetét és mértékét, valamint a helytelenül cselekvő szándékát és indítékát.
Néhány kereszténnyel előfordul majd, hogy pornográf anyagokat néz. Ez visszataszító Isten szemében és ti is megdöbbentek majd, hogy a testvéreitek ilyesmit tesznek. Mégsem indokolt minden esetben szigorúan felelősségre vonni a pornográf anyagok nézése miatt. Tegyük fel például, hogy egy testvér több alkalommal úgynevezett lágypornót nézett. Szégyelli magát, beismeri a tettét valamelyik apostolnak, és elhatározza, hogy nem követi el újra a bűnt. Az apostoltársatok talán joggal jut arra a következtetésre, hogy a testvér viselkedése nem érte el azt a fokot, hogy ’tisztátalanságot cselekedett volna kapzsisággal’, és szemérmetlen magatartást sem tanúsított, ami gátlástalan viselkedésre utalna. Noha szigorúan felelősségre vonni nem indokolt, ez a fajta tisztátalanság jól megalapozott bibliai tanácsot tesz szükségessé, és nektek talán továbbra is segítenetek kell a testvérnek.
Péter:
De Uram! Mi az a lágypornó? Milyen nyelven mondod ezeket nekünk?
Jézus:
Megtudod, ha figyelsz a hardpornó meghatározásánál.
Péter:
Kérlek magyarázd el nekünk, hogy értsük!
Jézus:
Tegyük fel, hogy egy keresztény titokban, hosszú évek óta undorító, szexuálisan lealacsonyító pornográfiát hardpornót néz, és mindent megtesz, hogy eltitkolja a bűnét. Az ilyenfajta pornográfia csoportos megerőszakolást, megkötözést, szadista kínzást, nőkkel való kegyetlenkedést vagy akár még gyermekpornográfiát is magában foglalhat. Amikor a viselkedése mások tudomására jut, mélységesen szégyelli magát. Bár a testvér talán nem szemérmetlen, úgy ítélhetitek meg, hogy ’átadta magát’ ennek a züllött szokásnak, és ’kapzsisággal párosuló tisztátalanságot’ gyakorolt, ami durva tisztátalanság. Szigorúan kell fellépnetek, mivel durva tisztátalanságról van szó. Ha a helytelenül cselekvő nem tanúsít Istennek tetsző megbánást, és nem eltökélt szándéka, hogy soha többé nem néz hardpornót, akkor meg kell kövezni! Ha másokat is meghívott, hogy pornográfiát nézzenek együtt, mondhatni reklámozta azt, bizonyítékát adná a szemérmetlen magatartásnak, amely a gátlástalan viselkedést jellemzi.
Tudnotok kell, hogy némelyek beleesnek majd abba a hibába, hogy a pornográfia undorító változatait nézegetik.
Péter:
De Uram, van olyan válfaja a pornográfiának ami nem undorító?
Jézus:
Annyit mondhatok, hogy az undorító nézegetése után gyökeres változtatásokat kell tenniük az életükben. Némelyek majd meg fognak keresni titeket, hogy megkapják az ehhez szükséges szellemi segítséget.
Ha valaki nem hiszi el, hogy ez a párbeszéd lezajlott a maga idejében, ... hát annak azt tudom mondani, hogy növelnie kell a hitét. Azért nem található az evangéliumokban, mert kb. 10 évvel ezelőtt került napvilágra az a tekercs amiből töredékesen idéztem a leglényegesebb részleteket. Amikor leírtam ezeket eléggé kényelmetlenül éreztem magam, csupán attól, hogy Krisztus Urunk nevének karaktereit ilyen szövegkörnyezetben láttam. Persze tudom, hogy a mai világban indokolt ez a szókimondó, nyílt hangvétel és nyilvánvalóan semmilyen más mód nincs arra, hogy Krisztus követőit meg lehessen védeni a párbeszédben is emlegetett gyakorlatoktól. Ezért felül fogom vizsgálni ultraprűd gondolkodásomat és ezt ajánlom mindenkinek, ennek a napvilágra került tanácsnak a szellemében.
Ha bárki kételkedne a hitelességgel kapcsolatban az összehasonlíthatja az eredeti tekercscsel, mely a pattersoni építkezés földmunkái során került napvilágra és jelenleg a jw.org virtuális múzeumban van kiállítva. Lehet, hogy a blogra való másolás közben "apró" elírások történtek az eredeti szöveghez képest, de ezek az esetleges hibák nem változtatnak a szöveg lényegén, értelmén és gyakorlati értékén.
Ezt, vagyis a lényeget, és értelmet a magam részére így fogalmaztam meg:
Nagyon hálás vagyok azért, hogy Isten modern kori népének ilyen részletes útmutatója van ahhoz, hogy eligazodjon a mindent elárasztó szexualitás posványában. Nekem ez is azt mutatja, hogy a Példabeszédek 4:18 szerint egyre világosabb minden, még ilyen kényes kérdésekben is. Most már be merem vallani, hogy eddig nagyon szűkszavúnak és felületesnek tartottam a Szentírást ebben a témában, de látom, teljes volt az, hisz ez a hiányzó részlet is megvan csak viszonylag későn lett feltárva. Egyáltalán nem kelt farizeuskodó, és törvényeskedő benyomást az, ahogyan a legapróbb részletek is feltárulnak belőle, valamint, ahogyan ezek alapos kutatására és vizsgálatára ösztönözve vagyunk ebben a szövegben. Eszembe sem jutna a farizeusi törvénykezésben látott túlkapásokhoz hasonlítani a kiegyensúlyozottságát. Amit eddig a Szentírásban találtam erről az meg sem közelíti alaposságban ezt a feltárult igazságot, de nyilvánvalóan nagy hasznára lett volna az elmúlt évezredek emberiségének is, ha már sokkal korábban fény derül arra, hogy mi Jézus véleménye ezekről. Hálásak lehetünk, hogy egy olyan korban élünk, amikor ilyen szellemi gondoskodások elérhetők számunkra azon a csekélyke szentírási útmutatón felül, ami nehézkessé tette az eligazodást e témában, egészen 2006. július 15-ig, majd egy későbbi tekercs, 2012. március 15-i napvilágra kerüléséig.
Nyilvánvaló, hogy Jézus Krisztus nem véletlenül időzítette az ilyen kinyilatkoztatásokat a modern időkre, hiszen vezetni akar általa. Láthatóan nem nagyon értették az apostolok miről is van szó, de nem is csoda, mert akkor még nem volt ott az ideje a teljes megértésnek.
Korábban a szexualitással kapcsolatban Jézusnak egyetlen vélemény nyilvánításáról tudtam, a Máté 5:28-tól lehet olvasni. Nem említi benne a címben szereplő kifejezéseket, sem gyakoriságot, sem semmiféle kategorizálást nem ad a pornográfia területére, hogy a hallgatóit a lehető legjobban "felszerelje" az esetleges ítélkezésre, így felvetődik bennem a kérdés, a hallgatói vajon megértették-e teljesen, hogy mit kell kerülniük. Minden bizonnyal hátrányban lettek volna az első keresztények, ha nem tárulnak fel előttük újabb részletek. Tudjuk, hogy a római birodalomban, görögöknél, sőt sokkal korábban, már a barlangi ábrázolásokban is, nem csak hogy megjelent, de szélsőséges formáit is bemutatták és gyakorolták is a szexualitásnak. A mózesi törvény pl. külön kitért a családtagok közötti szex tilalmára, az állatokkal való fajtalankodásra, csoportos szex, volt valami ilyesmi az imádat részeként a templomok környékén, legalábbis bizonyos pusztulásra szánt népeknél. Fallikus szobrokról szintén olvashatunk mint bálványokról az imádatban. Tehát jó érzékkel lett meghatározva az első keresztények számára, és (hála a pattersoni földmunkásnak) számunkra is a téma részletessége, hiszen létezett a pornográfia az ókorban is.
Egyszer Jézus megengedte egy parázna nőnek, hogy nyilvánosan megérintse, sőt elidőzzön a lábánál simogatva, csókolgatva, olajozva azt. De ez nem egy szexuális cselekedet volt, így védelmébe is vette az asszonyt és tettét (Lk 7:36–50), sőt megbocsátotta korábbi erkölcstelen életét anélkül, hogy a paráznaságának fokát méregette volna, pl a címben is említett kifejezések segítségével. Ez is azt mutatja, hogy mindennek meghatározott ideje van, és nem várható, hogy a pornográfia részleteibe egy vendégség asztaltársaságában merült volna bele Urunk.
A Szentírás időnként korábban is nyíltan beszél a szexualitásról, bár korántsem olyan részletességgel, mint a fenti lelet párbeszéde. Néhol a törvényes kereteket szabja meg, máskor a törvénytelen gyakorlatokról és következményeikről is ír, és egyszerűen a szokásokat is megemlíti, hétköznapi nyelvezetben, vagy éppen művészi ábrázolásban, pl. az énekek énekében. Ezeken a helyeken olyan kifejezéseket, nyelvezetet használnak az írások, melyek ma már alig alig érthetőek és nem lenne elegendő az Isteni vélemény pontos meghatározásához, bár biztosak lehetünk benne, hogy az akkor élőknek pont elegendő információt jelentettek a maguk idejében hozzáférhető tanácsok. Elegendő támpontot adtak ítélkezéshez, pl. halálos ítéletekhez is, vagy éppen a lelkiismeret kiiskolázásához és az illendő szexuális gyakorlatok kialakításához vagy az illetlenek kerüléséhez is úgy, hogy bizonyos keretek között döntési szabadsága is maradt az egyénnek, évezredeken keresztül. Láthatjuk, hogy ma már mindez édes kevés lenne az Isten előtti helyeselt állapot kialakításához és fenntartásához.
Örüljünk tehát együtt, ennek a szellemi fényfelvillanásnak, hard és soft pornó ügyben!
P.J.
Utolsó kommentek