EXJT BLOG

Mindenkinek Jehova Tanúiról

HTML doboz

Leírás

Minden éremnek két oldala van... Jehova Tanúi szervezetének is. Mi ennek a vallási közösségnek a kevésbé ismert oldalával foglalkozunk, hogy lehetőleg minél több embernek segítsünk egy objektív nézőpont kialakításában. Ha Jehova Tanúja vagy, ne félj, hiszen rengeteg Tanú olvassa még rajtad kívül az oldalt! Például vének, kisegítőszolgák, bételesek és persze a legtöbben, akik átlagos Tanúk. A névtelenségnek köszönhetően itt szabadon kérdezhetsz, cáfolhatsz és hozzászólhatsz, de szépen kérünk, előtte olvasd el a témakörrel foglalkozó régebbi cikkeket és kommenteket! Soha ne feledd:

"Nemcsak azt kell megvizsgálnunk, amit személy szerint mi hiszünk, hanem azt is, amit az a vallásszervezet tanít, amellyel kapcsolatban vagyunk. Ha szeretjük az igazságot, akkor semmit nem kell félnünk az ilyen vizsgálattól." -
Az igazság, mely örök élethez vezet, (WTBTS, 1968) 2. fejezet 5. bek.

Flying-brain 2.jpg

Jehova Tanúi történelme:

A Vezető Testület egykori tagjának könyve:

crisis-conscience-ray-franz_hun.png

Raymond Franz - Lelkiismereti válság

Gyakran használt bibliaversek

2Mó 33:20 | Zs 146:4 | Pl 4:18 | Pl 8:22 | Pr 9:5 | Ézs 44:24 | Ez 18:4 | Dá 7:13, 14 | Mt 5:5 | Mt 6:7 | Mt 11:11 | Mt 24:14 | Mt 24:36 | Mt 24:45-47 | Mk 13:32 | Lk 23:43 | Jn 1:1 | Jn 1:18 | Jn 2:19-21 | Jn 4:34 | Jn 6:68, 69 | Jn 10:17, 18 | Jn 14:28 | Jn 17:3 | Jn 17:11 | Jn 20:17 ... | Csel 2:34 | Csel 8:30-31 | ... 1Kor 8:6 | ... Kol 1:16 | ...Héb 1:8 | ...

Utolsó kommentek

Ide küldd:

writing_01.png

columba [kukac] freemail [pont] hu

k [pont] johnny [pont] joker [kukac] gmail [pont] com

Ha szeretnéd megosztani - névtelenül is -, a kérdésed, történeted, tapasztalatod, véleményed, cikked, tanulmányod vagy javaslatod, akkor bátran írd meg a fenti címre, vagy írd meg közvetlenül az oldalon (regisztráció nélkül is!!!), itt:

>> GYORSBEKÜLDŐ <<

Mindenféle

BLOG FÓRUM

CHAT a jelenlévőkkel

"Ha meg akarod tudni, hogy ki uralkodik fölötted, elég kideríteni, hogy kit nem szabad bírálnod." - Voltaire

„Nekem pedig egészen mellékes, hogy ti vagy egy emberi ítélőszék megvizsgál-e engem. Sőt, magam sem vizsgálom magamat. Mert semmiről sem tudok, ami ellenem szólna. De ez még nem bizonyít igazságosnak, ugyanis Jehova az, aki vizsgál engem.” (1Korintusz 4:3, 4)

"Ha a szervezeten kívül vagy, meghalsz. Ha a szervezeten belül vagy akkor pedig nagyon kell igyekezned, hogy ne halj meg." - Resign

"A legfájóbb kín örömet színlelni." - Márai Sándor

"Nem oldhatjuk meg a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel teremtettük őket." - Albert Einstein

"Mindig emlékezz arra, hogy a szép szavak nem mindig igazak, s az igaz szavak nem mindig szépek." - Jókai Mór

"A tudatlanságod legmagasabb foka az, amikor elutasítasz valamit, amiről nem tudsz semmit." - Wayne Dyer

TIPP: A böngésződ típusától függően a Ctrl gombot nyomva tartva a + és - gombokkal nagyíthatod és kicsinyítheted az oldalt, a jobb olvashatóság érdekében.

TIPP: Kérdésekkel taníts, ne kijelentésekkel! Érvelésedben használd a Bibliát és a Tanúk kiadványait is! Vitáidban ne kövess el érvelési hibákat!

TIPP: Ha nem vagy inkognitóban, kérünk oszd meg a cikkeinket a közösségi oldalakon! (Facebook, Twitter, Google+, stb.)

Hogyan adományozzak nektek?

Megtekintések száma

Látogatók: 

free counters


Kedves olvasónk, Te mi vagy?

Indafotó képek

Kolosszé 1:16

2016.08.11. 14:38 | Johnny Joker | Szólj hozzá!

„…Mert benne teremtetett minden a mennyen és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, akár trónok, akár uralmak, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok, minden általa és őrá nézve teremtetett. Ő előbb volt mindennél, és minden őbenne áll fenn.” (Károli)

„…mert általa teremtetett minden más az egekben és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, legyenek azok trónok vagy felsőbbségek vagy kormányzatok vagy hatalmak. Minden más őáltala és őérte teremtetett. Ezenkívül ő minden más előtt van, és általa hozatott létre minden más…” (Új világ fordítás)

Láthatóan teológiai elfogultságból fakadóan az Őrtorony szemérmetlenül betoldja a „más” szócskát, hogy „helyet csináljon” a maga elképzelésének, miszerint Jézus maga is teremtmény. Világos, hogy Jehova Tanúi igyekszenek elkerülni, hogy be kelljen ismerniük, hogy Krisztus teremtett mindent, mert „de aki mindent elkészített, Isten az” (Héberek 3:4). Ehelyett a Társulat azt tanítja, hogy „Krisztus volt az egyetlen, akit Isten teremtett”, és hogy aztán Ő „Jehovával együtt teremtett minden mást”. (Örökké élhetsz a Paradicsomban a földön, 58. oldal) Innen nézve Krisztus nem a teremtő Isten, hanem csupán az első teremtett angyal – „A legnagyobb angyal Jézus Krisztus, akit Mihálynak is hívnak.” (Őrtorony, 1995. november 1., 8. oldal)

Jézus örökkévaló és Teremtő (vö. Iz 9:6; Mik 5:2; Jn 1:1.3.10; 8:58; 13:19; 1Kor 8:6; Kol 1:15-17; Zsid 1:2.8.10; 13:8; 1Jn 1:1; Jel 1:17-18; 22:13). A fenti határozott utalásokon kívül a Szentírás azt is állítja, hogy egyedül Isten a Teremtő (vö. Ter 1:1; Zsolt 33:6; Iz 40:28; 44:24; Róm 11:36; 1Kor 11:12; Ef 3:9; Zsid 2:10).

Viszont Isten valóban csak egy angyalt teremtett, aztán felhasználta ezt az angyalt, hogy megteremtsen minden „mást”? Nem! Isten tanúsítja, hogy Ő maga teremtette a mennyet és a földet, „egyedül”, „magam”. (Ézsaiás 44:24)

A Szentírás világosan fogalmaz: „Ezt mondja megváltód, az Úr, aki az anyaméhben formált: Én, az Úr alkottam mindent: egyedül feszítettem ki az eget, magam tettem szilárddá a földet.”

Tehát a Biblia kijelenti, hogy mindent a Fiú teremtett, hogy a Szentlélek jelen volt a teremtésnél (1Mózes 1:2), és hogy az ÚR (Jehova) „egyedül” volt ott. Ennek csak úgy van értelme, ha az Atya, Fiú, és a Szentlélek alkotják az egy igaz Istent.

Azt pedig, hogy egy „Jehován” kívül álló kisebb Isten is részt vett a teremtésben azt cáfolja Ézsaiás 44:24; Malakiás 2:10; Jób 9:2,8. valamint az a tény, hogy ugye az Atya nem egyedül teremtett, hanem a Fiú  (Jn 1:1-4, Kol 1:16, Zsid 1:2) és a Szentlélek (1Móz 1:2, Jób 33:4, Zsolt 104:30) is, márpedig a teremtés csakis isteni képesség, sőt teremtmény a teremtésnek még eszközévé sem tehető. Isten ui. egyedülálló módon forrása a teremtésnek, mert Isten semmilyen eszközzel, társsal vagy anyaggal nem működik közre a teremtés művében. Isten teremtői tevékenysége kizárólagos. Úgy, ahogyan Isten létesít, senki és semmi nem képes. Isten teremtői képessége a teremtmény számára közölhetetlen tulajdonság. Ahhoz, hogy valaki teremteni tudjon, vagyis ahhoz, hogy létezőt hívjon elő a nemlétezőből, Istennek kell lenni.

Ha viszont „őbenne teremtetett minden”, akkor szükségképpen az adódna, hogy ő maga is őbenne (általa) teremtetett, ami önellentmondás volna. Tehát a Fiú nem teremtmény.

Az Őrtorony felhoz néhány érvet a „más” szócska betoldásának védelmében a 16-17. vers tekintetében az „Érveljünk az Írásokból” című könyvben:

„A Lukács 13:2-ben az egyes bibliafordítások a következőképpen adják vissza ezt a szót: "a többi", ÚRB, B.-D., Kat.; "minden más", Káldi." - De itt szerepel egy többletinformáció, ami amott nem szerepel.

„És felelvén Jézus, monda nékik: Gondoljátok-é, hogy ezek a Galileabeliek bűnösebbek voltak valamennyi Galileabelinél, mivelhogy ezeket szenvedték?” (Lk 13:2)

Azaz oda van írva, hogy ezek is galileabeliek voltak. De Jézusról éppen az nincs írva, hogy ő is teremtmény.

„(Lásd még: Lukács 21:29, Kat. és Filippi 2:21, Kat.)" - Szánalmas kaparászások ezek. A Károliból idézve:

„Monda pedig nékik egy példázatot: Tekintsétek meg a fügefát és minden fákat” (Lk 21:29)

Azaz oda van írva, hogy a fügefa is a fák közé tartozik. De Jézusról éppen az nincs írva, hogy ő is teremtmény.

„Mert mindenki a maga hasznát keresi, nem a Krisztus Jézusét.” (Fil 2:21)

Ez tökéletes öngól. Pál értelemszerűen nem sorolta az általa dicsért Timótheust azok közé, akik nem a Jézus, hanem a maguk hasznát keresik. Az Őrtorony „logikája” pedig ezt követelné ezen a helyen is.

Attól, hogy a JT hozott egy római katolikus fordítást, ahol más helyeken a „pász”-t „minden más”-sal fordítják, még nem lesz automatikusan jogos az eljárása. Neki ama konkrét igehelyek mondanivalója, beszédhelyzete stb. és a Kol 1:16.17 között párhuzamot kell konstruálnia. Nos, én arra mutattam rá, hogy amazoknál más volt a beszédhelyzet, mert ott magáról a („minden más”-sal szembeállított) egyedi létezőről is állították (majdnem mindig explicite), hogy ő is galileai, ő is fa, illetve Timótheusról nem állíthatták, hogy haszonleső - s ezért nem jó az a hivatkozás. Nem működik a párhuzam, mert az említett példákban vagy nincs meg a „minden más”-t megokoló tényező, vagy jelen van ugyan, de olyan explicit említés (besorolás) szavatolja, ami a Kol 1,16sk-ből hiányzik.

A görögben csakugyan van ilyen tendencia, de a felhozott példák nagyon eltérőek a Kolosszé levélbelitől. Számtalan más hely mondja, hogy Péter is apostol volt, hogy Pálékat is börtönbe zárták, hogy a templomba menők mind dobtak valamit a perselybe, satöbbi. Itt viszont egyáltalán nem magától értetődő, hogy a „más” szónak ott kell állnia. Láttuk, hogy az 1:15-beli „az egész teremtés elsőszülötte” bízvást lehet az örökösséget jelölő méltóságnév is, ráadásul a közvetlen folytatás fel is sorolja, mi minden teremtetett őbenne, ezáltal is távolítva a verset a párhuzamnak szánt példáktól. A vers végén hangsúlyosan megismétli, hogy „minden őáltala/benne teremtetett”, és az Új Világfordítás itt és a következő versben összesen négyszer kényszerül betoldani a „más” szót. Nehéz tehát bárkivel is elhitetni, hogy a „minden más” jelentés egyértelműen benne van a szövegben.

Furuli és BeDuhn csúfolódó szofizmája (hogy vajon az Atya is Krisztusban teremtetett-e stb.) szóra sem érdemes: megfeneklik azon, hogy csak arra vonatkozhat a „teremtetett” állítmány, ami valóban teremtetett, vagyis a hatalmasságokra és a fejedelemségekre, melyeket az angyalokkal azonosíthatunk, és amelyekről másutt (Kol 2:10) az mondatik, hogy Krisztus azoknak a feje.

A „más” szócska azért igazolhatatlan beszúrás, mert a szent szövegbe, azaz egy később tekintéllyel idézendő forrásba hamisítja bele az Őrtorony elgondolását. Amely mellesleg csak egy felekezeti értelmezés esszenciája, s nem a szövegkörnyezeté. Azaz az apostol szájába adják saját következtetéseiket, továbbgondolásaikat. Ez az, ami egy bibliafordításban megengedhetetlen. A fordítás más műfaj, mint a bibliamagyarázat, netán a hitvita.

Néhány angol nyelvű amatőr Jehova Tanúja hitvédő honlap (akik lelkességükkel nem dicséretet, hanem letorkolást kaptak Brooklynból, mondván erre nincs szükség, majd ők képviselik és megvédik „az igazságot”) megkísérli megvédeni ezt a fordítást, de nagyon hasonló logika alapján. A Kol 1:16-al kapcsolatos érvelés csupa olyan példát hoz, amelyben nyilvánvaló, hogy a „többiek” ugyanolyan fajtájúak, mint az, akiről szó van - vagyis az amerikai elnökök, a hipotetikus istenek, a fák, a nevek, a kormányok, az emberek, a galileabeliek, és így tovább. Ezek nyelvészetileg csak arra adnak példát, hogy ha a szövegkörnyezetből amúgy is egyértelmű, akkor a „más” szó a görögben olykor elhagyható a „minden” mögül. Például mindenki más is vetett a perselybe, és a szegény özvegy is. Azok is galileabeliek voltak, akikre rászakadt a torony Siloámban, és azok is, akikhez Jézus ezeket hasonlította. Péter apostol volt, és a többi apostol is. De hogy a Kol 1:16 szövegkörnyezetéből hogyan derülne ki, hogy Jézus is teremtmény, az nem világos. Azt nem másnak, mint az Őrtorony Társulatnak kell odacsempésznie: éppen egy ilyen irányzatos fordítással, amire semmi alap nincs a szövegben. Külön felhívnám a figyelmét a Kol 1:17-re, amely szerint „Ő előbb volt mindennél, és minden Őbenne áll fenn” - nem pedig „előbb lett mindennél” stb. Amint persze a Jn 1,1 és 3 is fogalmaz: „Kezdetben vala az Íge”, és „Minden őáltala lett, és nála nélkül semmi sem lett, ami lett.” Kíváncsi vagyok, ezt mikor fogják az Őrtoronyban úgy „továbbgondolni”, persze csak „logikusan”: hogy ti. fordításukba itt is egy-egy „más” szócskát helyeznek el a „minden” ill. a „semmi” után. Az a körülmény, hogy több fordítás a „minden”-t sok helyen „minden más”-sal adja vissza, csak annyiban igazolható esetről esetre, amennyiben a konkrét helyek szövegkörnyezetében ott van az erre jogosító információ.

A másik kibúvójuk, hogy ti. a „minden” nem feltétlenül jelent mindent, azon feneklik meg, hogy a mondott helyen külön az olvasó szájába van rágva, mi "mindenről" beszél Pál.

 

A Kol 1,16skk-be betoldott "más" szócska tehát teljesen indokolatlan, mert anélkül a szöveg minden teremtményt Jézus által és őrá nézve teremtettnek nevez, míg az Őrtorony beszúrása őbelőle is teremtményt csinál. Szerintünk Jézus eleve nem is teremtetett (hanem született/nemzetett), így az Őrtornyos felvetésében foglaltak automatikusan vannak kizárva, nem pedig az itteni "minden" szónak valami átértelmezése útján. De idéztem már a Jn 1,3-at („Minden őáltala lett, és nála nélkül semmi sem lett, ami lett”), ami egyértelművé teszi, hogy nem "minden létezőt," hanem "minden teremtett létezőt" kell értenünk a Kol 1,16-ban a "minden" alatt. Nincs is szükség tehát sem az Atyának, sem (részünkről) Jézusnak a "minden" szó jelentésköréből való kihozataláról egy ilyen sanda betoldás által.

 

Mint a két fillért adakozó özvegy, a torony alatt veszett galileusok stb. példájára nézve is megemlítettem (mert az ÚVF-védő honlapjai ilyen triviális példákkal szokták aládúcolni itteni hamisításukat), amott a szöveg explicite kimondja, hogy a többiek is bedobtak pénzt, szintén galileabeliek voltak stb. (Erre alapozna az Őrtorony példája is, mellétéve a fügefát „és minden fákat” stb.) De az Őrtorony apologétái nem találnak sehol olyan isteni kijelentést, amely szerint Jézus szintén teremtmény volna, vagy hogy teremtetett. Az, hogy ő „minden teremtmény elsőszülötte”, vagy inkább „az egész teremtés elsőszülötte”, bizonyosan nem teszi őt teremtménnyé, hanem szülöttnek mutatja. Az elsőszülöttség pedig jelölhet rangot, örökösséget is. Ezért ez az igehely nem bizonyítja, hogy Jézus teremtmény. Különben ezt kizárja az is, hogy „őbenne teremtetett minden”. Mert ha ő is teremtmény volna, akkor ő is önmagában (önmaga által stb.) lett volna teremtve.

 

http://www.carm.org/religious-movements/jehovahs-witnesses/col-116-17-all-other-things-were-created-him

Egyébként a betoldást le lehet leplezni az Őrtorony egyik, magyar nyelven ugyan meg nem jelent kiadványa, a Királyság Sorközi Fordítás (Kingdom Interlinear Translation, 1985) alapján is, íme:

kol116-kit_1.png

Címkék: gyakran használt bibliaversek

A bejegyzés trackback címe:

http://jehovatanui.blog.hu/api/trackback/id/tr8212047563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.